Phishing via berichtensysteem Booking.com
Criminelen misbruiken het echte berichtensysteem van Booking.com om geld, creditcardgegevens en persoonsgegevens te stelen.
In het voorjaar boeken veel mensen via Booking.com weer weekendjes weg of een vakantie. Oplichters springen hier gelijk op in. Zij versturen nepberichten via het boekingsplatform naar mensen die een accommodatie boekten via het bedrijf. Op deze manier is de kans nog groter dat vakantiegangers in de valse berichten trappen.
Werkwijze
De oplichters sturen een mail vanaf het mailadres van Booking.com of een bericht in de app. Het bericht lijkt te komen van een hotel of andere accommodatie. De boodschap is dat de ontvanger zijn of haar gegevens moet doorgeven. Of in sommige gevallen zelfs een extra betaling moet doen. Dat kan via een link in het bericht. Als dat niet gebeurt, vervalt de reservering.
Wat te doen
Wie niet goed oplet kan zo geld kwijtraken. Let daarom goed op als u een bericht binnenkrijgt via Booking.com. Vooral als er om persoonsgegevens of geld wordt gevraagd. Twijfelt u? Neem dan contact op met Booking.com of met de accommodatie. SeniorWeb-leden kunnen ook altijd verdachte mails doorsturen naar de phishingchecker. Ze horen uiterlijk de volgende werkdag of het een nepmail is.
Terug naar het overzicht