Internetbankieren met ABN AMRO

Niveau
Benodigdheden  Rekening bij ABN Amro, bankpas en e.dentifier(2)
Besturingssysteem n.v.t.
Publicatiedatum 19 september 2011
Gewijzigd op 14 april 2014
Auteur SeniorWeb
Waardering
4,1
(90 stemmen)
ABN Amro biedt internetbankieren aan aan de klanten. U leest in dit artikel hoe u de belangrijkste handelingen uitvoert, zoals uw bij- en afschrijvingen bekijken en een overboeking doen. Verder leest u wat u nog meer kunt doen met internetbankieren bij de ABN.

Beginnen met ABN internetbankieren

Wilt u starten met internetbankieren bij de ABN AMRO, dan kunt u dit aanvragen via de website van ABN AMRO. U kunt ook bellen met de Klantenservice (0900-00 24, € 0,10 per minuut) of naar een ABN AMRO-kantoor gaan. Na het aanvragen, ontvangt u het contract ter ondertekening. Als u dit contract ondertekent en terugstuurt, krijgt u ongeveer vijf werkdagen later de zogenaamde 'e.dentifier' (paslezer) thuisgestuurd. Vanaf dat moment kunt u aan de slag met internetbankieren.

E.dentifier

Om te kunnen internetbankieren bij de ABN AMRO, hebt u een e.dentifier nodig. Dit is een apparaatje dat uw bankpas leest, wanneer u de pas erin schuift. Na het invoeren van uw pincode in de e.dentifier, krijgt u een code die u op de internetbankier-website kunt invoeren. Zo logt u in op de website en krijgt u toegang tot uw rekening(en).

Er zijn twee versies van de e.dentifier. Met de e.dentifier1 moet u zelf de codes intoetsen op de e.dentifier en op de website. Met de nieuwe versie, de e.dentifier2, gaat dit deels automatisch, omdat u hem met een usb-kabel aan de computer kunt koppelen. Als u de e.dentifier2 aan uw computer koppelt, hebt u daarvoor wel een speciaal programma nodig. Volg nauwkeurig de instructies op deze pagina om het programma te downloaden en te installeren. De e.dentifier2 heeft een groot scherm en is daarom ook geschikt voor gebruikers met minder goed zicht.

Als u binnenkort start met internetbankieren, dan ontvangt u automatisch de e.dentifier2. Internetbankiert u al bij de ABN AMRO, dan kunt u de e.dentifier2 ook aanvragen. U betaalt hiervoor € 7,95.

Stap 1: Inloggen

Met de e.dentifier inloggen op de internetbankier-website van ABN AMRO doet u als volgt:

  • Ga naar de website van de ABN AMRO, www.abnamro.nl. (Gebruikt u Internet Explorer 8, let er dan op dat u de compabiliteitsweergave inschakelt.
    Dit doet u door op dit knopje te drukken rechts naast de adresbalk boven in Internet Explorer 8: Compatibiliteitsweergave inschakelen  Vanaf Internet Explorer 9 is dit niet nodig.)
  • Klik links, bij het blokje 'Internet Bankieren' op de knop Log in.
  • Klik onder 'met e.dentifier' op Log in.
  • Selecteer de e.dentifier die u gebruikt en voer uw rekeningnummer en pasnummer in. Klik daarna op Volgende. Hebt u de e.dentifier2 met een usb-kabel gekoppeld aan uw computer? U hoeft uw rekeningnummer en pasnummer in dat geval niet in te voeren.
  • U komt nu in het scherm om in te loggen.  
  • Doe de bankpas in de e.dentifier.
  • Gebruikt u e.dentifier1, dan toetst u hierop allereerst uw pincode in. Vervolgens voert u de gegeven code op de website hierop in en drukt u op de knop OK op uw e.dentifier. Het antwoord van de e.dentifier1 voert u vervolgens weer in op de website.
  • Als u de e.dentifier2 met een usb-kabel aan de computer hebt gekoppeld, dan wordt uw rekeningnummer automatisch herkend. De codes worden tussen de e.dentifier en de website op en neer gestuurd, waardoor u geen codes hoeft over te typen. U voert alleen uw pincode in en bevestigt de andere codes.
  • Gebruikt u de e.dentifier2 zonder usb-kabel, dan volgt u de stappen op de website.

Klik op Volgende.

Tip: Een nieuwe functie bij ABN AMRO is het inloggen met een zelfgekozen identificatiecode van vijf cijfers in plaats van met een e.dentifier. Op de website van ABN AMRO kunt u een identificatiecode kiezen.

20140226_ABN_1_inloggen

Stap 2: Mijn rekeningen

  • Om de bij- en afschrijvingen van (een van) uw rekening(en) te zien, klikt u in het overzicht 'Mijn rekeningen' op de gewenste rekening. Vervolgens ziet u het overzicht van uw rekening met bovenaan het saldo.
  • Door naar beneden te scrollen, komen steeds oudere overschrijvingen in beeld. 


Stap 3: Een overboeking doen

  • Om geld over te maken naar de rekening van iemand anders, klikt u bovenin op de gele knop nieuwe overboeking.
  • In het volgende venster kunt u de gegevens voor de overboeking invoeren, zoals naam en rekening van de begunstigde, een omschrijving en betalingskenmerk (voor acceptgiro's).
  • Hebt u meerdere rekeningen bij ABN Amro, dan kiest van welke rekening het geld afgeschreven dient te worden. Dit doet u door bovenin achter 'Van' te klikken op het rekeningnummer en in de lijst die uitklapt op de gewenste rekening te klikken.
  • U kunt kiezen of u de overboeking meteen in wilt laten gaan of op een andere datum. De gewenste datum kunt u achter 'Uitvoerdatum' invoeren.
  • Doet u verder nu geen overboekingen meer, klik dan op volgende. Wilt u nog een overboeking doen, klik dan op opslaan en nieuwe overboeking
Tip: Doet u vaker overboekingen naar dit rekeningnummer, dan is het handig om de gegevens van deze begunstigde toe te voegen aan het adresboek. Dit doet u door een vinkje te plaatsen bij opslaan in adresboek.


Stap 4: Betaling verzenden

  • Nadat u één of meerdere overboekingen hebt opgegeven, eindigt u met Volgende. Dan ziet u een vervolgscherm met een overzicht van de opgegeven overboekingen.
  • U kunt nu kiezen of u één overboeking selecteert en verder uitvoert of dat u alle openstaande overboekingen wilt betalen. U klikt respectievelijk op Geselecteerde taken verzenden of op Alles selecteren en verzenden.
  • U krijgt nu nogmaals een samenvatting van de uit te voeren overboekingen te zien. Klik op Verzenden.
  • In het vervolgscherm moet u met de e.dentifier een code genereren en deze invoeren op de website. Daarna klikt u op Verzenden.
  • Vervolgens krijgt u de melding dat het verzenden is gelukt. U kunt de verzonden opdrachten terugvinden in de bij- en afschrijvingen.


Stap 5: Uitloggen

Bent u klaar met internetbankieren, dan is het verstandig om uit te loggen. Dit doet u door rechtsboven in het scherm te klikken op de knop Log uit.

Wat kan er nog meer?

Naast de hierboven beschreven basishandelingen kunt u nog meer zaken regelen met internetbankieren, zoals een betaling naar het buitenland doen of een beleggingsorder plaatsen. Via de knop Tools bovenin kunt u zich ook aanmelden voor een aantal handige diensten:

  • Betaalalerts: hier kunt u instellen dat u per mail of sms een waarschuwing wilt krijgen als uw saldo boven of onder een bepaald bedrag komt, als er bij- of afschrijvingen boven een bepaald bedrag zijn gegaan of als er bij- of afschrijvingen van een bepaalde partij zijn gedaan. U vindt de dienst Betaalalerts onder 'Overige diensten'.
  • FiNBOX: u kunt aangeven van welke bedrijven of instanties u graag een digitale nota wilt ontvangen. U ontvangt digitale nota's via internetbankieren. Regelmatig wordt het aanbod van bedrijven of instanties die met digitale nota's werken uitgebreid. U ontvangt hiervan een melding als u hebt ingelogd op de internetbankier-website. U vindt de opties voor digitale nota's onder 'Overzichten'.

Veilig internetbankieren

Internetbankieren in Nederland is heel veilig. De enige zwakke schakel is de gebruiker zelf. Op de website van ABN AMRO ziet u een overzicht van de veiligheidskenmerken van internetbankieren bij de ABN AMRO.

Meer informatie
Op de website van ABN AMRO vindt u meer informatie over internetbankieren, zoals de Veelgestelde vragen.

Hoe waardeert u dit artikel?

Klik op de sterren om dit artikel te waarderen:
 -/5

Wilt u reageren op het artikel?

Reacties onder artikelen kunnen helaas niet door de redactie van SeniorWeb worden beantwoord.
Wilt u graag antwoord van SeniorWeb, stel uw vraag dan aan PCHulp (bij technische vragen) of aan de Ledenservice (bij vragen over het lidmaatschap).

SeniorWeb-leden vinden van dit artikel

Door SeniorWeb-lid op donderdag 23 januari 2014 om 13:05:
Ik gebruik ook al jaren internetbankieren bij ABN en was altijd tevreden. Onlangs heeft ABN het "nodig geacht " de hele site te "vernieuwen ". Het is veel onduidelijker met veel niet gevraagde functies en niet benodigde mogelijkheden met grote plaatjes en keuze mogelijkheden die voor een regelmatige gebruiker niet nodig zijn. aanbevelen: een negatieve reactie - nadat u zelf deze nieuwe site heeft gezien - ABN heeft al veel negatieve reacties ontvangen. Misschien zullen ze de site verbeteren... Veel succes, Leo Schloss - Amstelveen lid: 355410
Door nel123 op donderdag 20 oktober 2011 om 11:35:
ik internetbankier al jaren bij ABN AMRO. het is geweldig makkelijk en je hoeft de deur niet meer voor uit. wel krijg ik nog iedere maand de papieren afschriften. dat hoeft niet maar ik vind dat erg gemakkelijk.
Toon maximaal reacties per pagina.
Eerste Vorige
Pagina van
Volgende Laatste