Menu Zoek

Betaalopties op internet

online betalen Wie in een webwinkel iets bestelt, heeft meestal keuze uit verschillende betaalopties. Wat zijn de voor- en nadelen van de bekendste online betaalmethoden?

Betalen op internet gaat anders dan afrekenen in een fysieke winkel. Bovendien hebben webshops vaak een aantal verschillende opties om een product te betalen. Misschien verschijnen er zelfs betaalopties op het scherm waarvan u nog nooit hebt gehoord. Tot slot gaat betalen bij een buitenlandse webshop vaak anders dan wanneer iemand iets bij een Nederlandse webwinkelier bestelt.

Verschillende betaalopties op internet

Nederlandse webwinkels ondersteunen vrijwel allemaal iDEAL als betaalmethode. Een voordeel is dat alle vaderlandse banken bij dit betaalsysteem zijn aangesloten. Na bestelling van een product kiest de klant de juiste bank. Op de pc of laptop verschijnt vervolgens een betaalpagina van de bank om de transactie te bevestigen. Bij gebruik van een smartphone of tablet opent automatisch de app van de bank. Dat is een veilige betaalmethode. De transactie verloopt namelijk binnen de vertrouwde omgeving van uw bank.

De webwinkel ziet meteen dat er via iDEAL is betaald, waarna het product in de regel vlot wordt opgestuurd. Eigenlijk is iDEAL de digitale vervanger van de traditionele acceptgirokaart. Zo zijn het geldbedrag, rekeningnummer en betalingskenmerk allemaal al ingevuld. Dat voorkomt fouten. Het terugvorderen van een iDEAL-betaling is niet mogelijk. Bij beschadiging of een niet-geleverd product zijn klanten afhankelijk van de klantendienst van de webwinkel. Een ander minpunt is dat veel buitenlandse webshops deze populaire betaaloptie niet ondersteunen. Meer weten? Lees dan het artikel ‘Online betalen met iDEAL’.

Sommige webwinkels staan een handmatige bankoverschrijving toe. Gebruik hiervoor de vertrouwde website of app van de bank. De klant vult handmatig alle gegevens van de transactie in, zoals een bedrag, rekeningnummer, betalingskenmerk, factuurnummer en naam. Hierin schuilt meteen ook een gevaar. Een tikfout is namelijk snel gemaakt. Bovendien merkt een webwinkel niet meteen dat er is betaald. Vergeleken met andere betaalmethoden krijgt de klant het product daarom mogelijk later bezorgd.

Veel mensen vinden vooruitbetalen maar niets. Begrijpelijk, want het is pas na ontvangst duidelijk of het product aan de verwachtingen voldoet. AfterPay en Klarna zijn twee betaalmethoden om een online bestelling achteraf mee af te rekenen. Onderzoek eerst of een aankoop bevalt. Stuurt u het product tijdig terug, dan is het niet nodig om te betalen.

Als de klant het product in bezit houdt, ontvangt diegene per e-mail een factuur. Dat is in de regel na twee weken of dertig dagen. Reken de factuur vervolgens af via een iDEAL-transactie. Een nadeel is dat de meeste webwinkels voor het gebruik van AfterPay en Klarna een toeslag rekenen. Meestal is dat een klein bedrag van ergens tussen de één en twee euro.

Beide betaalmethoden zijn ook actief in een aantal andere landen. Wellicht kunt u dus ook in een buitenlandse webwinkel achteraf betalen. Lees het artikel ‘Betalen met AfterPay’ voor meer informatie over deze betaaloptie.

PayPal is een wereldwijde betaalmethode. Een enorm pluspunt, want hiermee kunnen klanten in veruit de meeste internationale webwinkels afrekenen. Deze betaaloptie vraagt wel wat voorbereiding. Nieuwe gebruikers moeten eerst een account aanmaken. Koppel hierbij een bankrekening of creditcard aan uw digitale PayPal-portemonnee. Het is ook mogelijk om via een iDEAL-transactie geld aan het PayPal-account toe te voegen.

Betalen via PayPal is eenvoudig. Log bij een bestelling in met een gebruikersnaam en wachtwoord. Bevestig daarna de betaling. Het is hierbij niet nodig om handmatig betaalgegevens in te vullen. Voorkom daarmee vergissingen. Een ander voordeel is dat PayPal kopersbescherming biedt. Is het product beschadigd of niet geleverd? Vraag dan geld terug. Lees voor meer informatie het artikel ‘Betalen met PayPal’.

Met een creditcard kunnen klanten in de meeste binnen- en buitenlandse webshops online betalen. Vul bij een bestelling het zestiencijferige creditcardnummer, de vervaldatum, de naam en de driecijferige verificatiecode in. Na een tijdje schrijft de creditcardmaatschappij (meestal VISA of MasterCard) het bedrag af van uw rekening. De creditcardmaatschappij schiet het bedrag dus eigenlijk voor, waardoor u het geld niet meteen kwijt bent. Voor creditcards geldt altijd een limiet.

Een nadeel is dat een creditcard relatief gevoelig is voor fraude. Raak het pasje beslist niet kwijt. Verder betaal je een jaarlijkse bijdrage aan de creditcardmaatschappij. Wanneer een klant de lening niet op tijd aflost, is uitstel van betaling een optie. In dat geval rekent de creditcardmaatschappij wel een hoge rente. Een voordeel van de creditkaart is dat klanten recht hebben op uitgebreide kopersbescherming. Vraag het bedrag bij een beschadiging, niet-geleverde bestelling of faillissement terug. Meer weten? Lees dan het artikel ‘Veilig betalen met een creditcard’.

Kleine webwinkels sturen soms een betaalverzoek naar klanten. Dat kan via hun bank of de populaire app Tikkie. Via e-mail, sms of WhatsApp ontvangt de klant een betaallink. Open deze link uitsluitend wanneer u de verkopende partij volledig vertrouwt. Deze betaalmethode is namelijk zeer fraudegevoelig. Zo sturen oplichters vaak valse betaalverzoeken. Deze criminelen hebben als doel om hoge bedragen van rekeningen af te schrijven. Gebruik daarom bij voorkeur een andere betaalmethode.

Een cadeaubon is natuurlijk ook een online betaaloptie. Grote webwinkels verkopen cadeaubonnen in de vorm van een pasje. Hierop staat meestal een unieke code. Vul deze code in op de betaalpagina van de webshop. Bij een tikfout waagt u gewoon een nieuwe poging. Een voordeel van een cadeaubon is dat er geen geld van uw eigen rekening of creditcard wordt afgeschreven. Een voorwaarde is dat de cadeaubon voldoende saldo vertegenwoordigt. Zo niet, dan betaalt u het resterende deel via een reguliere betaalmethode.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.