Rabo internetbankieren

Niveau
Benodigdheden Een Rabobank-betaalrekening met een bankpas
Besturingssysteem n.v.t.
Publicatiedatum 27 maart 2013
Gewijzigd op 1 oktober 2014
Auteur TB
Waardering
4,2
(156 stemmen)
Wie een rekening heeft bij de Rabobank, kan zijn rekeningen online beheren. 

Beginnen met internetbankieren

Wilt u beginnen met Rabo Internetbankieren, dan kunt u dit aanvragen via de website van de Rabobank. Het is gratis bij veel Rabobank-pakketten, zoals een Rabo Totaal-, Basis- of Riantpakket. U kunt Rabo Internetbankieren ook via de telefoon aanvragen. Hiervoor belt u met uw lokale Rabobank.
Rabo logo_klein

Random Reader

De Random Reader is een apparaatje om in te loggen bij Rabo Internetbankieren. Samen met uw pincode en pinpas zorgt de Random Reader voor een veilige inlogprocedure. In de loop van 2014 en 2015 zal de Random Reader voor alle klanten vervangen worden door de Rabo Scanner. U krijgt schriftelijk bericht wanneer u de Rabo Scanner ontvangt.

Voor mensen met een visuele beperking is er de Random Reader Comfort, die groter is en alles kan voorlezen. Deze grote Reader kunt u aanvragen bij uw Rabobank-kantoor.

random readers

Stap 1: inloggen

Zo logt u in bij Rabo Internetbankieren:

  •  
  •  Ga naar de website van de Rabobank:  www.rabobank.nl.  
  •  Klik op Internetbankieren of op Inloggen.   
  •  U komt in een inlogscherm. U hebt hier uw Random Reader nodig. Volg de aanwijzingen en klik tot slot op Inloggen.

Rabo Scanner
Hebt u al een Rabo Scanner (vervanger van de Random Reader)? Klik dan aan de linkerkant op de melding om met de scanner in te loggen. In een demonstratiefilmpje ziet u hoe u de scanner gebruikt.

Stap 2: overzicht van uw rekeningen

Nu komt u in het overzichtscherm van Rabo Internetbankieren. Waarschijnlijk wilt u uw saldo bekijken of een betaling doen. Het saldo op uw rekening(en) ziet u al staan in het overzichtscherm. Boven uw rekening(en) ziet u staan 'Mijn widgets'. Wat dat zijn, laten we hier buiten beschouwing. Mocht u hier informatie in beeld hebben, dan kunt u dat verbergen. Klik daartoe op het min-teken naast 'Mijn widgets'.

Klik op een rekening om een overzicht te zien van alle overboekingen naar en van die rekening.

Stap 3: transactieoverzicht

U ziet nu een overzicht van al uw laatste betalingen en stortingen van de afgelopen tijd. Om terug te gaan naar het overzicht van uw rekeningen, klikt u in het menu linksboven op Rekeningoverzicht.

Stap 4: nieuwe opdracht

Wilt u geld overmaken van uw betaalrekening naar de rekening van iemand anders, klik dan in het linkermenu op Nieuwe opdracht.
Rabo_Stap4_klein_2013

Stap 5: geld overmaken

Er verschijnt een scherm waarin u alle gegevens kunt invullen: het bedrag dat u wilt overmaken, aan wie, en wanneer de overboeking moet plaatsvinden. Ook kunt u een omschrijving invullen van de betaling of een betalingskenmerk invullen in het geval van een acceptgiro.

  • Onder 'Van rekening' kunt u kiezen van welke rekening het geld moet worden afgeboekt (deze keuze hebt u alleen als u over meerdere rekeningen beschikt).
  • Als u geld over wilt maken naar een eigen rekening, bijvoorbeeld een spaarrekening, klikt u onder 'Ten name van' op het pictogram van het Adresboek. Vervolgens klikt u op de gewenste rekening onder 'Eigen rekeningen'.
  • U kunt bij 'Periode' aangeven of de betaling vaker zal voorkomen. U kunt kiezen of dit bijvoorbeeld wekelijks is of maandelijks. Standaard staat hier ingevuld 'eenmalig'.
  • U kunt de verzenddatum van de opdracht aanpassen door een datum in te vullen bij 'Uitvoerdatum'. De overboeking wordt dan klaargezet in 'Te verwerken opdrachten' en op de gekozen datum verwerkt. U kunt hem tot aan de uitvoerdatum wijzigen of intrekken. Vult u geen datum in, dan wordt de opdracht direct uitgevoerd.
  • Als u een acceptgiro wilt betalen, vergeet dan niet het betalingskenmerk in te vullen.

Tip: plaats een vinkje bij Toevoegen aan adresboek. Het rekeningnummer en de rekeninghouder worden dan opgeslagen in het adresboek. De volgende keer hoeft u deze gegevens dan niet meer in te typen. U klikt op het pictogram van het Adresboek onder 'Ten name van' en selecteert het rekeningnummer.

Hebt u alles ingevuld, dan hebt u verschillende opties:

  • U klikt op Opslaan, nieuwe opdracht om na deze betaalopdracht nog een betaling te doen.  
  • U klikt op Opslaan, ga naar verzenden om de betaalopdracht direct te verzenden. 

Stap 6: betaling verzenden

U komt in het verzendscherm waarin u een of meer overboekingen ziet staan. U kunt hier de opdrachten nog wissen of wijzigen, door te klikken op het pictogram 'Wis' of 'Wijzig' achter de betaalopdracht. 

Kloppen de betaalopdrachten, dan klikt u op Opdrachten verzenden

Stap 7: bevestigen overboeking(en)

U gaat nu uw betaalopdrachten definitief verzenden. U pakt de Random Reader en de bankpas er weer bij en volgt de aanwijzingen op het scherm.

Klik tot slot op Verzenden.

De betaalopdrachten zijn verstuurd. U komt nu in het scherm 'Ontvangen opdrachten', waarin wordt bevestigd dat uw betaalopdracht(en) zijn ontvangen en worden verwerkt.

Stap 8: uitloggen

Als u klaar bent met internetbankieren, moet u uitloggen. Dit doet u door rechtsboven te klikken op Uitloggen.
Rabo_Stap8_klein_2013

Demonstratie

Op de website Steffie wordt internetbankieren met de Rabobank op een leuke en simpele manier uitgelegd. U kunt er zelfs oefenen met inloggen en betalen. U vindt het onderdeel hier: Steffie: internetbankieren.
steffie

Meer handige betaalfuncties

In het linkermenu van Rabo Internetbankieren staan nog een paar functies die van pas kunnen komen:

  • Te verwerken opdrachten: overzicht van betalingen die in de toekomst plaatsvinden. 
  • Downloaden transacties: de betaalgegevens naar uw pc halen. Vink het formaat Rabobank aan als u de gegevens in een boekhoudprogramma wilt importeren. 
  • Rekening- en pasgegevens: bekijk de details van uw rekeningen, bijvoorbeeld welke passen eraan gekoppeld zijn en welke rente u betaalt bij rood staan (debetrente). 
  • Rekeningafschriften: als u rekeningafschriften niet meer per post wilt ontvangen, maar digitaal via Rabo Internetbankieren. 
  • FiNBOX: aanmelden bij bedrijven om hun nota's digitaal te ontvangen via Rabo Internetbankieren. Wanneer u zich eenmaal aangemeld hebt voor digitale nota's, kunt u ze hier inzien.
  • Geld Bestellen: bestel euro’s en vreemde valuta. U kunt de valuta ophalen bij uw bank.   

 

Rabo_Stap9_klein_2013

Andere Rabobank-producten

Ook de gegevens van andere Rabobank-producten kunt u inzien en wijzigen via de Rabobank-internetbankierwebsite.

  • Hebt u Interhelp of een Alles in één Polis bij de Rabobank, dan kunt u uw gegevens inzien door na het inloggen rechtsboven te klikken op Uw gegevens
  • Hebt u een hypotheek, belegging of lening bij de Rabobank, dan kunt u uw gegevens inzien door na het inloggen bovenaan te klikken op Hypotheken, Beleggen of Lenen.

 

Meer weten?

In dit artikel hebt u de basis van internetbankieren bij de Rabobank geleerd en kennisgemaakt met enkele handige functies. 

Ging het te snel, of wilt u meer weten? Er zijn verschillende mogelijkheden:

  • Door de samenwerking tussen SeniorWeb en de Rabobank kunt u in veel SeniorWeb-Leercentra in het land een cursus Rabobank-internetbankieren volgen.
  • Steffie geeft in duidelijke taal  uitleg over pinnen, chippen en internetbankieren. 

 

Hoe waardeert u dit artikel?

Klik op de sterren om dit artikel te waarderen:
 -/5

Een vraag over het artikel?

  • Hieronder kunnen leden van SeniorWeb een reactie plaatsen op het artikel. 
  • Staat er een fout in het artikel of mist u iets? Meld het via ons contactformulier. 
  • Hebt u een computerprobleem? Stel uw vraag aan PCHulp.
  • Hebt u een vraag over uw lidmaatschap? Mail dan de Ledenservice.

SeniorWeb-leden vinden van dit artikel

Door SeniorWeb-lid op vrijdag 24 januari 2014 om 14:49:
Zeer duidelijke uitleg, dank daarvoor. Echter, de link naar Steffie werkt niet goed (krijg melding: Pagina niet gevonden). Als je dan op "Home" klikt kom je er wel op. Dit even terzijde.
Door wielsbeek op donderdag 14 november 2013 om 10:18:
www.rabobank.nl
Door SeniorWeb-lid op maandag 10 juni 2013 om 16:09:
Ik wil direct op mijn Rabobank terecht komen en heb geen lessen van seniorweb nodig. Ik tik op Internet Explorer: www.Rabobank.nl en wordt voortdurend lastig gevallen met een uitleg over internetbankieren door Seniorweb. Die uitleg heb ik niet nodig. Hoe kan ik op een gewone wijze bij mijn Rabobank terecht zonder jullie tussenkomst. Gaarne bericht: distelvlinder@ziggo.nl
avatar
Door Sanne_Redactie op dinsdag 2 april 2013 om 09:18:
Beste P.H. Richter, Het betreft hier wijzigingen op de website van de Rabobank. Uw besturingssysteem staat daar los van. Dus ook als u Windows 8 hebt, is de site van de Rabo gewijzigd. Met vriendelijke groet, Sanne Schomaker, Redactie SeniorWeb
Door SeniorWeb-lid op maandag 1 april 2013 om 14:43:
Mijne heren, Gelden de wijzigingen ook voor Windows 8? Dank voor uw antwoord? P.H.Richter
Door SeniorWeb-lid op maandag 1 april 2013 om 14:43:
Mijne heren, Gelden de wijzigingen ook voor Windows 8? Dank voor uw antwoord? P.H.Richter
Door SeniorWeb-lid op maandag 1 april 2013 om 14:43:
Mijne heren, Gelden de wijzigingen ook voor Windows 8? Dank voor uw antwoord? P.H.Richter
Door SeniorWeb-lid op maandag 1 april 2013 om 14:43:
Mijne heren, Gelden de wijzigingen ook voor Windows 8? Dank voor uw antwoord? P.H.Richter
Door SeniorWeb-lid op maandag 1 april 2013 om 14:43:
Mijne heren, Gelden de wijzigingen ook voor Windows 8? Dank voor uw antwoord? P.H.Richter
Door SeniorWeb-lid op donderdag 28 maart 2013 om 16:05:
Is dit ook geschikt voor WINDO'S 8 .?? groetjes piet.
avatar
Door Sanne_Redactie op donderdag 28 maart 2013 om 10:26:
Beste lezers, Bedankt voor jullie reacties. Berichten met dergelijke teksten, moet u inderdaad niet openen. Klik in deze mails ook niet op linkjes. Er is hier namelijk sprake van phishing. Deze mail komt dan ook niet van de Rabobank. De Rabobank kan hier niks aan doen. Het systeem met de Random Reader is overigens gewoon betrouwbaar. Geef alleen nooit uw codes door aan derden. Meer informatie over phishing vindt u hier: www.seniorweb.nl/artikel/29468/phishing-trap-er-niet-in Met vriendelijke groet, Sanne Schomaker, Redactie SeniorWeb
Door SeniorWeb-lid op woensdag 27 maart 2013 om 18:35:
Graag wil ik hier mijn mening over geven. Het is momenteel zo dat er wel 3 à 4x per week een spambericht van de Rabobank komt. Zeer schrikaanjagend dat je pas geblokkeerd is en je rekening niet meer kan gebruiken. Ik laat mij hierdoor niet van de wijs brengen en klik het meteen weg en ik heb een goede virusscanner.Beginnende internetbankierders kunnen hierdoor in de problemen komen temeer omdat het Rabosysteem nogal omslachtig is met de Random Reader.Mijn ervaring met een andere bank is veel prettiger. MENSEN WEES VOORZICHTIG!!!!!!
avatar
Door Mathieu67 op dinsdag 11 oktober 2011 om 09:51:
Mijn twijfel over het internetbankieren is hiermee weggenomen, bedankt!
Toon maximaal reacties per pagina.
Eerste Vorige
Pagina van
Volgende Laatste