Menu Zoek
U bekijkt een pagina die niet langer door SeniorWeb wordt bijgewerkt. Mogelijk is de informatie verouderd of niet meer van toepassing.
Dit artikel is gearchiveerd op: 14 oktober 2021

Beginnen met e-mail

beginnen met e-mailE-mailen is een geliefde activiteit op de computer. Verzenden en ontvangen van e-mail gebeurt met speciale programma's. Lees hier alles over e-mail en de belangrijkste mailprogramma's.

Vroeger kwam post via de brievenbus uw huis binnen. Tegenwoordig worden veel berichten digitaal verstuurd, via de computer. Deze berichten worden e-mail (electronic mail, elektronische post) genoemd. U typt een bericht, voegt er bestanden (bijvoorbeeld tekstbestanden of foto's) aan toe en verstuurt dat via internet naar een ontvanger. Of u ontvangt een bericht dat iemand naar u heeft verstuurd. Dit heet e-mailen, soms afgekort tot 'mailen'.
Zowel het verzenden als het ontvangen van e-mail doet u door middel van een speciaal programma, dat een e-mailprogramma heet. Ook is het mogelijk om via speciale websites e-mail te versturen en ontvangen. Dat heet webmail.

Om te kunnen e-mailen hebt u een e-mailaccount nodig. Dat is een e-mailadres met bijbehorende wachtwoorden en andere gegevens. Het e-mailadres is de digitale tegenhanger van een postadres. U herkent een e-mailadres aan het feit dat er altijd een at-teken (@) in voorkomt, ook wel 'apenstaartje' genoemd.

U krijgt een e-mailaccount van uw provider, dat is het bedrijf dat uw internetabonnement verzorgt. De meeste providers verstrekken op verzoek meerdere adressen. Daarnaast kunt u zelf een mailadres aanvragen bij gratis maildiensten zoals Gmail van Google of Outlook.com van Microsoft.

Een e-mailadres bestaat altijd uit een gebruikersnaam, het @-teken, de providernaam en de internetextensie. In Nederland, voor Nederlandse providers, is die extensie altijd '.nl'. Een e-mailadres ziet er dus zo uit: gebruikersnaam@provider.nl. Wanneer u zelf een e-mailadres aanvraagt bij een gratis maildienst is de extensie vaak '.com' (gebruikersnaam@maildienst.com). Bij mensen die via hun werk een mailadres krijgen, staat er doorgaans de naam van hun bedrijf achter het @-teken.

Behalve een e-mailadres hebt u een programma nodig dat de berichten kan versturen en ontvangen. Dit kan een programma zijn dat standaard op uw computer staat, zoals het gratis mailprogramma Mail (Windows 10). Maar het kan ook een website zijn, zoals Outlook.com of Gmail.

Het e-mailadres dat u krijgt van uw provider hoort bij diezelfde provider. Wisselt u van internetaanbieder, dan zal uw oude adres vervallen en krijgt u een nieuw adres. Dat is niet prettig omdat u al uw contacten moet laten weten dat u bereikbaar bent op een nieuw adres. Om die reden maken steeds meer mensen een los mailadres aan bij Outlook.com van Microsoft of Gmail, de maildienst van Google. Als u daar een account aanmaakt, blijft dit een leven lang van u. U kunt het overigens wel opzeggen als u dat wilt.

Begint u pas op de computer en wilt u liever van een docent les krijgen over e-mail? Dat kan in een Leercentrum van SeniorWeb. Verspreid door heel Nederland vindt u de bijna 425 Leslocaties van SeniorWeb. Daar kunt u verschillende cursussen volgen. Vrijwel alle Leercentra bieden cursussen aan op het gebied van e-mail. Zoek op onze website naar de Leslocatie die het dichtst bij u in de buurt ligt.

Hier nog twee tips voor als u begint met e-mail:

U stelt zelf uw e-mailadres samen. Let er op dat u dit niet te ingewikkeld maakt. U kunt uw eigen naam gebruiken. Maar stel dat u Annemarie van der Linden heet, dan zou uw adres annemarie.van.der.linden@provider.nl kunnen zijn. Erg lang. Het adres avdlinden@provider.nl is compacter en voor iedereen gemakkelijker te onthouden.

Bewaar de gegevens die u van uw internetprovider krijgt op een vaste plek waar u ze gemakkelijk kunt terugvinden. Mocht u het e-mailprogramma opnieuw moeten instellen dan hebt u de gegevens altijd bij de hand.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.