Menu Zoek

De OV-chipkaart

De OV-chipkaart

Met de OV-chipkaart reist u zonder losse kaartjes met de trein, tram, bus en metro door heel Nederland. Hoe werkt zo’n OV-kaart precies?

De OV-chipkaart bestaat sinds 2002 en is inmiddels de meest gangbare vorm van betalen in het openbaar vervoer. Het is een pas met daarin een NFC-chip. Met de pas kan bij verschillende vervoerders worden ingecheckt en uitgecheckt. Dit doet u door de pas tegen een chipkaartlezer te houden aan het begin en einde van uw reis. Op de pas laadt u een saldo. Hiervan wordt het bedrag van de reis afgeschreven.

Voordelen van de OV-chipkaart zijn:

  • Snelheid en gemak. Inchecken kost minder tijd dan een kaartje kopen.
  • U betaalt precies voor het traject dat u reist.
  • Eén kaart voor (bijna) alle grote vervoerders in Nederland.
  • Minder contant geld in omloop bij bestuurders, waardoor zij een minder interessant doelwit zijn voor overvallen.
  • Abonnementen en daarbij behorende kortingen kunnen worden gekoppeld aan de OV-kaart.

Er zijn twee soorten OV-kaarten, namelijk een persoonlijke kaart en een anonieme kaart.

  • Een persoonlijke kaart bevat uw naam en pasfoto en alleen u mag ermee reizen. Deze kaart kan gebruikt worden in combinatie met abonnementen. En bijvoorbeeld ook met kortingen voor 65-plussers. Online is gemakkelijk de reisgeschiedenis in te zien. Daarnaast is het handig dat u de kaart kunt koppelen aan uw bankrekening en kunt kiezen voor automatisch opladen. Zo weet u zeker dat er altijd voldoende tegoed op de OV-chipkaart staat.
  • Een anonieme kaart staat niet op naam en is los te koop. Meerdere mensen kunnen er dus gebruik van maken. Let wel op: twee mensen kunnen niet tegelijkertijd op één kaart reizen. Gemaakte reizen worden niet opgeslagen, fijn als u uw privacy belangrijk vindt.

Beide passen hebben zo hun voordelen. Wie regelmatig met het openbaar vervoer reist, heeft waarschijnlijk het meeste gemak van een persoonlijke OV-chipkaart. Wie maar heel af en toe reist, kan een anonieme kaart overwegen.

De anonieme chipkaart kost 8,50 euro en is onder meer te koop bij de kaartjesautomaten op NS-stations, maar ook bij tabaksspeciaalzaken en supermarkten. Het dichtstbijzijnde verkooppunt is te vinden op de website van de OV-chipkaart. Online een anonieme OV-kaart bestellen kan ook, via ovshop.nl.

Wie een kaartautomaat op het station gebruikt, doet dat als volgt:

  • Kies op het aanraakscherm Kopen anonieme OV-chipkaart.
  • Kies daarna voor de optie OV-chipkaart met saldo en tik op het gewenste bedrag dat u als saldo op de pas wilt laden.
  • Volg de betaalinstructies op het scherm. Na betaling valt de kaart uit de automaat.

Vervolgens moet u de OV-kaart activeren. Dit geldt ook voor de online bestelde pas als u deze wilt gebruiken voor een treinreis. U moet dan het saldo nog ophalen. Dat kan ook bij de automaat.

  • Houd de kaart voor de roze 'lezer' rechtsvoor op de automaat.
  • Er verschijnt dan een keuzemenu. Kies voor activeren OV-chipkaart (ook wel reizen op saldo genoemd). Kies voor saldo ophalen als u uw OV-chipkaart online met saldo heeft besteld. U kunt in dit geval de volgende stap overslaan.
  • Geef aan of u eerste- of tweede klas wilt reizen om het activeren te voltooien.

Zet eventueel extra reisgeld op de kaart en check in bij de vervoerder als u meteen wilt gaan reizen.

Het aanvragen van een persoonlijke kaart gaat via de website van de OV-chipkaart. Daarvoor hebt u onder meer een digitale pasfoto van uzelf en internetbankieren nodig. Deze kaart kost 7,50 euro, is vijf jaar geldig en moet geactiveerd worden. Bestellen gaat onder andere via de pagina ‘Persoonlijke OV-chipkaart aanvragen’. Vul alle gevraagde persoonlijke gegevens in en upload een goedgelijkende digitale foto (zónder snapchat-filter) in jpg van maximaal 5 MB. De optie ‘Automatisch opladen’ kunt u direct activeren, maar dit is niet verplicht. Na enkele dagen ontvangt u de OV-chipkaart per post.

Met voldoende saldo of een geactiveerd abonnement op de kaart kunt u meteen reizen met het openbaar vervoer. Onvoldoende saldo? Opladen kan bij een oplaadpunt op stations en in winkelcentra, maar ook online. Wie een persoonlijke OV-chipkaart heeft, kan ervoor kiezen zijn saldo automatisch op te laden via zijn bankrekening. Zodra het reistegoed op de kaart onder het instaptarief komt, wordt het saldo automatisch aangevuld met een bedrag van tien, twintig of vijftig euro. Dit is natuurlijk niet verplicht, maar wel handig als u veel reist met het openbaar vervoer. Zo voorkomt u extra bezoekjes aan een oplaadpunt.

Meer over opwaarderen leest u in het artikel ‘OV-chipkaart: opwaarderen’.

Reizen gaat heel makkelijk. Bij het instappen in de bus of tram houdt u de OV-chipkaart tegen de paslezer. Het kan per vervoerder verschillen, maar vaak volgt er een bevestigend geluidje en/of een groen lampje. Bij trein en metro is er op het station een incheckpoortje. Ook daar houdt u de pas tegen de paslezer. Het deurtje gaat daarna open. Aan het einde van de rit, checkt u weer uit door de pas tegen de lezer te houden.

Goed om te weten: bij de NS en bij de metro hoeft u bij een overstap niet tussendoor uit- en in te checken. In alle andere gevallen wel, bijvoorbeeld bij een overstap van bus naar bus of bus naar trein.

Met een account op de site van de OV-chipkaart, kunt u uw reisgegevens opzoeken of een declaratieoverzicht voor de belasting of werkgever samenstellen. 'Mijn OV-chipkaart' is beschikbaar voor mensen met een persoonlijke en anonieme OV-chipkaart. Maak zo een eigen OV-chipkaartaccount aan:

  • Ga naar OV-chipkaart.nl.
  • Klik rechtsboven op Mijn OV-chip.
  • Klik op Account aanmaken.
  • Vul een gebruikersnaam, twee keer uw e-mailadres en twee keer een wachtwoord in en klik op Account aanmaken.

Er volgt een bevestiging en binnen enkele minuten krijgt u activatiemailtje. Deze brengt u opnieuw naar de site van de OV-chipkaart.

  • Klik op de link in de mail.
  • Klik op Activeer account.
  • Ga nu naar OV-chipkaart.nl.
  • Klik rechtsboven op Mijn OV-chip > Inloggen en log in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.

Verschillende mogelijkheden worden nu zichtbaar zoals 'Reishistorie' en 'Kaart koppelen'. Klik bijvoorbeeld op Koppel kaart om uw kaart te verbinden. Lees meer over 'Mijn OV-chipkaart' in het artikel 'Mijn OV-chipkaart'.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.