Menu Zoek
U bekijkt een pagina die niet langer door SeniorWeb wordt bijgewerkt. Mogelijk is de informatie verouderd of niet meer van toepassing.
Dit artikel is gearchiveerd op: 14 oktober 2021

Spamfilter van Windows (Live) Mail

Windows Live Mail en Windows Mail bevatten eigen ingebouwde filters om spam te herkennen. Uw postvak blijft hierdoor vrij van schunnige reclame en andere ongewenste berichten. U bepaalt zelf hoe streng u het spamfilter van dit e-mailprogramma instelt.
De redactie werkt dit artikel niet meer bij omdat Microsoft het pakket Windows Essentials niet meer ondersteunt. U kunt dit artikel nog raadplegen, maar de inhoud kan afwijken van de actuele situatie. Wij adviseren een ander programma te gebruiken. Meer daarover leest u in het artikel 'Overstaphulp Windows Essentials'.
Windows Live Mail is een gratis e-mailprogramma voor Windows. Als u het programma nog niet gebruikt, leest u in het artikel 'Windows Live Mail: installeren en e-mail vesturen' hoe u het downloadt en installeert. Windows Mail wordt standaard meegeleverd met het Vista-besturingssysteem. U leest in het artikel 'Windows Mail: mailaccount instellen en e-mail versturen' meer over het gebruik ervan.

Start Windows (Live) Mail op zoals u dat gewend bent. Open daarna de de Beveiligingsopties.

In Windows Live Mail doet u dit als volgt:

  • Klik linksboven op de donkerblauwe startknop van Windows Live Mail.
  • Ga naar Opties > Beveiligingsopties.
  • Het menu Beveiligingsopties opent.
  • Klik op tabblad Opties.

In Windows Mail doet u dit als volgt:

  • Ga naar Extra > Opties voor ongewenste e-mail.

Windows (Live) Mail verplaatst automatisch spamberichten naar de map Ongewenste e-mail. Door het beschermingsniveau te wijzigen, past u de strengheid van het spamfilter aan. U hebt keuze uit vier opties:

  • Geen automatisch filter
    Het e-mailprogramma houdt geen e-mailverkeer tegen (behalve berichten van geblokkeerde afzenders).
  • Laag
    Blokkeert alleen e-mails die gegarandeerd spam zijn.
  • Hoog
    Beschermt u tegen nagenoeg alle spam. Het risico met deze instelling is wel dat Windows (Live) Mail gewenste e-mail als spam aanmerkt en deze berichten naar de map Ongewenste e-mail verplaatst.
  • Alleen veilige afzenders
    Ten slotte kunt u ervoor kiezen om alle binnenkomende berichten te blokkeren, met uitzondering van e-mailadressen uit de veilige lijst.

Selecteer de gewenste instelling. Als u momenteel veel spam ontvangt, kiest u voor de instelling Hoog. Klik daarna op Toepassen.

20150817_spamfilter van windows live mail_spamfilter instellen

Let op dat u géén vinkje hebt staan voor Verdachte e-mail permanent verwijderen en niet verplaatsen naar de map Ongewenste e-mail. Het kan namelijk zijn dat een e-mail ten onrechte als spam wordt aangemerkt en dan bent u het bericht kwijt. Meer daarover leest u hierna.

Het komt voor dat Windows (Live) Mail een bericht onterecht als spam herkent. Het bericht wordt dan tegengehouden door uw spamfilter. U hebt daar geen last meer van, zodra u het e-mailadres van de afzender toevoegt aan een lijst met veilige afzenders. Dit regelt u als volgt:

  • Klik op het tabblad Veilige afzenders.
  • Klik vervolgens op de knop Toevoegen.
20150817_spamfilter van windows live mail_veilige afzenders
  • Typ het e-mailadres van de afzender die u vertrouwt.
  • Klik op OK en daarna op Toepassen.

Het kan voorkomen dat e-mails van een bepaalde afzender, die altijd in uw Postvak IN terechtkwamen, ineens worden bestempeld als spam. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwsbrief als die van SeniorWeb. Ontving u deze altijd probleemloos, maar ziet u hem ineens niet meer binnenkomen. Controleer dan ook de map Ongewenste e-mail. De kans is aanwezig dat de nieuwsbrief daar staat. U kunt de afzender dan toevoegen aan de lijst met veilige afzenders en de volgende keer verschijnt de nieuwsbrief gewoon weer in uw Postvak In.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.