OV-chipkaart: opwaarderen

Niveau n.v.t.
Benodigdheden OV-chipkaart
Besturingssysteem n.v.t.
Publicatiedatum 1 juni 2012
Gewijzigd op 18 maart 2014
Auteur JV
Waardering
3,9
(57 stemmen)
Als u weleens met het openbaar vervoer reist, weet u dat u niet meer om de OV-chipkaart heen kunt. Dit is het betaalmiddel voor bus, tram, metro of trein. Op deze kaart zet u een bepaald bedrag. Elke keer als u met het openbaar vervoer reist, worden de kosten van de rit afgeschreven van de kaart. Het saldo op de kaart daalt en om te kunnen blijven reizen, moet u het saldo opwaarderen. U leest en ziet hier hoe dat moet.

De OV-chipkaart

De OV-chipkaart is te koop via www.ov-chipkaart.nl of op stations, bij tabakszaken en supermarkten. Wilt u eerst meer weten over het kopen van een OV-chipkaart, lees dan het artikel ‘De OV-chipkaart’.

Hebt u een persoonlijke OV-chipkaart? Dan kunt u gebruikmaken van ‘Mijn OV-chipkaart’, daarmee hebt u extra mogelijkheden zoals online bekijken hoeveel geld er op de kaart is gezet en wat er is afgeboekt. Meer daarover leest u in het artikel ‘Mijn OV-chipkaart’. 

Opwaarderen bij een automaat

U kunt uw OV-chipkaart onder andere opwaarderen bij een automaat in een winkel, op een NS-station of online. Wij laten u in onderstaand filmpje zien hoe u uw OV-chipkaart opwaardeert bij een automaat. Verderop leest u hoe u dat online doet. Tips over het bekijken van deze video leest u in ‘Computertip: video's op SeniorWeb afspelen’.

Online opwaarderen

Via de website www.ov-chipkaart.nl het saldo van uw anonieme of persoonlijke OV-chipkaart opwaarderen gaat in twee stappen. U geeft online aan hoeveel u wilt opwaarderen en betaalt dit bedrag via iDEAL. Vervolgens zet u het bedrag via een ophaalautomaat in de buurt op uw kaart. Wij omschrijven hier hoe dit werkt. Bent u niet bekend met iDEAL? Lees dan eerst het artikel ‘iDEAL’.

Stap 1: het bedrag kiezen

  • Ga naar de Webwinkel van OV-chipkaart.nl
  • Links ziet u onder ‘Saldo’ drie mogelijkheden staan. U kunt tien of twintig euro aan reissaldo kopen, maar ook automatisch opladen aanvragen. Wij klikken op € 20 saldo. Dit is het minimumbedrag voor het reizen met de trein wanneer u geen voordeelurenkaart hebt. Voor de bus, tram en metro hebt u minimaal vier euro nodig op uw kaart. Automatisch opladen betekent dat er automatisch geld van uw bankrekening op de kaart gestort wordt als het saldo op de kaart te laag is. 

Stap 2: kaartnummer invullen

U komt nu op een beveiligde webpagina (te herkennen aan ‘https’ voor het webadres).

  • Vul achter ‘Kaartnummer’ het nummer in dat op uw OV-chipkaart staat. Zet de cijfers allemaal achter elkaar zonder spaties.
  • Zet een vinkje voor Ik ga akkoord met de productvoorwaarden. Klik eventueel eerst op productvoorwaarden om deze te lezen.
  • Klik op Direct bestellen. Als u klikt op Plaats in winkelwagen, dan kunt u eventueel nog andere producten bestellen voordat u afrekent.   

 

Stap 3: aankoop doen (1)

U moet nu vier stappen doorlopen om het saldo aan te schaffen.

  • Om een e-mail te ontvangen ter bevestiging van uw aankoop vult u uw e-mailadres in achter 'E-mailadres'.
  • Zet een vinkje voor Ik ga akkoord met de Bestelvoorwaarden Trans Link Systems B.V. (PDF). U kunt hier eventueel op klikken om de bestelvoorwaarden in een pdf-document te lezen.
  • Klik op Betalen.

Stap 5: aankoop doen (2)

U gaat nu betalen via iDEAL. Let er hierbij op dat het webadres telkens begint met 'https'. Dit betekent dat u een veilige verbinding hebt.

  • Achter 'Uw bank' selecteert u uw eigen bank.
  • Klik op Verder.
  • Het iDEAL-betaalvenster van uw eigen bank verschijnt. Volg de instructies op het scherm.

Stap 5: aankoop doen (3)

Nadat de betaling is afgerond, keert u automatisch terug naar de bevestiging van uw betaling op de website van de OV-chipkaart. U leest hier welke mogelijkheden u hebt om uw bestelling eventueel te annuleren en u ziet dat er een bevestiging van de aankoop naar het opgegeven e-mailadres wordt verzonden.

Het saldo dat u net hebt aangekocht, moet nog op de kaart worden gezet bij een zogenaamd ophaalpunt. Onder het kopje 'Let op!' vindt u de 'Adresvinder'. Klik op Adresvinder om een ophaalpunt bij u in de buurt te zoeken. 

Stap 6: saldo op de kaart zetten (1)

  • Bij de Adresvinder typt u een adres bij u in de buurt, zodat u dichtbij uw saldo kunt opladen. U kunt op drie manier het veld achter 'Adres' invullen: 
    1. alleen uw postcode zonder spaties, 
    2. straatnaam, huisnummer en plaatsnaam, 
    3. of alleen de plaatsnaam.
     
  • Achter 'U wilt' selecteert u de optie 'Bestelling ophalen (via webwinkel)'. 
  • Achter 'Straal' bepaalt u zelf de afstand waarin het ophaalpunt zich moet bevinden. Vervolgens klikt u op Zoek locaties.  

 

Stap 7: saldo op de kaart zetten (2)

U krijgt nu een overzicht te zien van de plekken waar u het saldo op uw kaart kunt zetten. De locatie die het dichtstbij is, wordt uitgebreid getoond. U kunt ook de andere locaties uitgebreider inzien door erop te klikken. 

Hoe u ter plaatse uw saldo op de kaart moet zetten, leest u in een pdf-bestand. Dit opent u door te klikken op de link Download de instructiefolder (pdf). Lees dan de instructie onder 'Bestelling ophalen'. 

Nu alleen nog de bestelling ophalen en u kunt gerust op pad! 

Hoe waardeert u dit artikel?

Klik op de sterren om dit artikel te waarderen:
 -/5

Wilt u reageren op het artikel?

Reacties onder artikelen kunnen helaas niet door de redactie van SeniorWeb worden beantwoord.
Wilt u graag antwoord van SeniorWeb, stel uw vraag dan aan PCHulp (bij technische vragen) of aan de Ledenservice (bij vragen over het lidmaatschap).

SeniorWeb-leden vinden van dit artikel

avatar
Door leo.de.bont op donderdag 19 december 2013 om 14:01:
Het artikel was voor mij zeer leerzaam. Toppie dat er bij jullie aandacht wordt besteed aan dit onderwerp! Gr. Leo de Bont
Door SeniorWeb-lid op maandag 11 juni 2012 om 10:06:
Goed artikel, allen bleek toen wij onlangs met de trein naar Amsterdam gingen dat bij controle van de 55 +kaart dat ondanks de automatische afschrijving de kaart niet voldeed, ik had de kaart moeten activeren, dit was niet geheel duidelijk, en de meereis korting kan niet op mijn kaart dus nog steeds een apart kaartje kopen.
avatar
Door Sanne_Redactie op vrijdag 8 juni 2012 om 10:03:
Bedankt voor de reacties. In het artikel 'De OV-chipkaart' (www.seniorweb.nl/artikel/35909/de-ov-chipkaart) leest u meer over de verschillende kaarten. Reist u af en toe en wilt u de kaart delen met anderen? Dan is de anonieme kaart geschikt. Heeft u 65-plussers-korting? Dan kunt u beter met een persoonlijke kaart reizen. De korting wordt dan meteen verrekend. Twijfelt u of uw OV-chipkaart goed is opgeladen? Kijk dan bijvoorbeeld bij een NS-kaartenautomaat hoeveel geld op de kaart staat. Dit doet u zo: • Leg bij het NS-kaartenautomaat uw OV-chipkaart op het vlak waar staat 'Kaart hier'. • Nu ziet u op het aanraakscherm verschillende opties, waaronder 'Opladen saldo'. Hier staat ook welk geldbedrag op uw kaart staat. U vindt het achter het woord 'Huidig'. Ik hoop u hiermee geholpen te hebben. Met vriendelijke groet, Sanne Schomaker Redactie SeniorWeb
Door SeniorWeb-lid op donderdag 7 juni 2012 om 14:09:
Zou u ook eens aandacht kunnen besteden aan het activeren van de vrije reisdagen voor 60-plussers. Er moeten "stappen worden gezet" nadat je bij de kaartenautomaat "Bestellingen opgehaald" hebt. Maar watvoor stappen? De voorlichting van NS op stations waar geen loket meer is is zo onduidelijk.
Door 365721 op donderdag 7 juni 2012 om 14:08:
Als seniorweb had ik wel iets meer uitleg willen hebben zo als keuze kaart hoe dat moet reizen Want dat is een groot brobleem bij senioren Hoe dat moet want je voelt je erg onzeker als je hem heb op geladen of het er wel opstaat want bij mij èèn keer wel en de ander keer weer niet Dat word niet bevestigd op die automaat
Door Bertha38 op donderdag 7 juni 2012 om 13:38:
En toen..........? Hoe luidt de instructie onder "Bestelling ophalen"?
Toon maximaal reacties per pagina.
Eerste Vorige
Pagina van
Volgende Laatste