Menu Zoek

OV-chipkaart opladen

OV-chipkaart: saldo opladenOp een OV-chipkaart moet geld staan om ermee te reizen. Het ov-saldo aanvullen kan bij een automaat of online.

Betalen voor de bus, tram, metro en trein gebeurt in heel Nederland met de OV-chipkaart. De ov-pas opwaarderen kan bij automaten op stations, in winkels of andere punten en soms in de bus of tram zelf. Hebt u een persoonlijke OV-chipkaart (met een foto erop)? Dan kunt u reissaldo automatisch laten opwaarderen wanneer het op is. Dat is vooral handig voor mensen die vaak met het openbaar vervoer reizen.

Trouwens: Wist u dat de OV-chipkaart uiteindelijk niet meer nodig is? We kunnen nu namelijk al in- en uitchecken met een gewone pinpas, maar daar kunnen (nog) geen OV-abonnementen op. In het artikel 'Bij openbaar vervoer inchecken met pinpas' leest u er meer over. Wees gerust: de OV-chipkaart blijft nog wel even belangrijk

Het saldo opwaarderen bij een automaat op een NS-station? We laten in ons filmpje zien hoe het werkt.

Vanuit huis, via internet, geld op de ov-kaart zetten. Dat klinkt goed. Alleen kan het eigenlijk niet helemaal vanuit huis. Het bedrag kiezen en betalen kan wel thuis. Maar het saldo op de OV-chipkaart zetten kan alleen bij een ophaalpunt. Die staan in veel supermarkten en op stations. Reist u met de NS, dan is een ophaalpunt niet nodig. Bij het inchecken wordt het bedrag automatisch op de pas gezet.

Bepaal zelf hoeveel geld op de pas komt en betaal via iDEAL. Online saldo kopen werkt zo:

  • Ga naar OV-chipkaart.nl.
  • Klik onder 'Direct regelen' op Saldo bestellen.
  • Klik onder 'Kaartnummer' en vul het lange nummer in dat op de OV-chipkaart staat. Typ het zonder spaties.
  • Klik onder 'Bedrag' op het balkje en kies een bedrag. Tien euro is het kleinste bedrag, vijftig euro het hoogste. Handig om te weten: Er moet minstens twintig euro op de kaart staan om te reizen met de trein zonder kaart met Voordeeluren. Voor de bus, tram en metro is minimaal vier euro nodig op de kaart.
  • Vul onder 'E-mailadres' uw e-mailadres in.
  • Zet een vinkje voor Ik ga akkoord met de bestelvoorwaarden (pdf).
  • Klik op Betalen.
  • Klik achter 'Uw bank' op het balkje en kies de bank waarbij u klant bent.
  • Klik op Verder.
  • Het betaalvenster van de bank verschijnt. Volg de instructies op het scherm.

In een e-mail krijgt u informatie over de bestelling en hoe te annuleren als dat nodig is.

Zet bij een ophaalpunt het nieuwe saldo op de kaart. Zoek zo een ophaalpunt in de buurt:

  • Ga naar de servicepuntenzoeker.
  • Typ in het veld bij 'Straatnaam en nummer, postcode, woonplaats of stationsnaam' uw postcode of straatnaam.
  • Klik als dat nodig is bij 'Servicetype' op het uitklapmenu en klik op Bestelling ophalen.
  • Klik op Zoeken.
  • Op de kaart staan de geschikte ophaalpunten aangegeven. Onder de kaart staat informatie over het dichtstbijzijnde punt.
  • Klik onder de kaart op een ander punt om daar meer informatie over te zien.
  • Voor sommige ophaalpunten is een instructiefolder beschikbaar. Klik op de link Download de instructiefolder (pdf). Lees in dit bestand hoe u ter plaatse het saldo op de kaart moet zetten. Lees daarvoor de instructie onder 'Bestelling van de webwinkel ophalen' of 'Bestellingen ophalen'.

Ga naar het ophaalpunt van uw keuze. Volg de stappen uit de instructiefolder.

Hebt u nog niet eerder gereisd met de ov-chipkaart? Lees dan in 'Treinreizen met OV-chipkaart' hoe u op een station de kaart gebruikt.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.