Menu Zoek

OV-chipkaart: wat u echt moet weten

In- en uitchecken met de ov-chipkaart

Inchecken, uitchecken, overstappen, opladen, basistarief: alles over de OV-chipkaart. Wat moet u weten voordat u op reis gaat?

Wilt u weten wat de OV-chipkaart precies is, hoe u hem aanvraagt en hoe u ermee reist? Dan vindt u op de site van SeniorWeb de volgende artikelen:

  • De OV-chipkaart
    In dit artikel leest u meer over de kaart en het activeren ervan.
  • OV-chipkaart: opwaarderen
    In dit artikel leest u hoe u geld op de kaart plaatst, zodat u ermee kunt reizen.
  • Mijn OV-chipkaart
    Via 'Mijn OV-chipkaart' kunt u, als u een persoonlijke OV-chipkaart gebruikt, uw gegevens inzien.
  • OV-chipkaart: in- en uitchecken
    In dit artikel laten wij u door middel van een video zien waar u op moet letten en zetten we een paar aandachtspunten op een rij.

Twee termen die voortdurend vallen in verband met de OV-chipkaart zijn inchecken en uitchecken. Wat houden ze in?

  • Inchecken
    Op treinstations vindt u paaltjes of poortjes waar u de OV-chipkaart tegenaan houdt. De kaart registreert dan dat u op pad gaat. Uw reis start. Dit noemt men inchecken. Bij bus en tram vindt u het registratieapparaat in het vervoersmiddel zelf.
  • Uitchecken
    Voordat u de bus of tram verlaat, houdt u de OV-chipkaart voor het registratieapparaat. Reist u met de trein, dan moet u op zoek naar de paaltjes op het perron of bij de uitgang van het station. Bij sommige stations moet u door poortjes om het station te verlaten. Deze poortjes opent u door uw OV-chipkaart voor het registratieapparaat te houden. U bent dan meteen uitgecheckt. Het registratieapparaat beëindigt uw trip. De gemaakte kosten zijn automatisch van uw kaart afgeschreven. Als u verder wilt reizen moet u weer opnieuw inchecken. Zie hieronder bij 'Overstappen'.

Passeert u de 65 dan krijgt u 34 procent korting op het basistarief bij bus, tram en metro. Maar u krijgt deze korting alleen als u een persoonlijke OV-chipkaart hebt. Aan de hand van uw geboortedatum wordt de 65+ korting automatisch verrekend. Wie reist met een anonieme OV-chipkaart, krijgt deze korting niet.

Bij NS geldt er geen automatische korting, maar er zijn wel verschillende voordeel abonnementen beschikbaar waardoor u met korting kunt reizen. Met een anonieme kaart kan dit niet.

Nog niet zo heel lang geleden betekende overstappen gewoon dat u van bus of trein wisselde. Wie van Utrecht naar Breda reisde met de NS, moest overstappen op het station van Den Bosch. En u kocht eenvoudigweg een enkeltje of retourtje Breda. Busreizigers verlieten het huis niet zonder strippenkaart. Maar papieren kaartjes bestaan niet meer. De OV-chipkaart heeft ze vervangen. En tegenwoordig moet u goed opletten als u overstapt. In sommige gevallen dient u namelijk uit te checken en weer in te checken. In andere gevallen juist weer niet. We sommen het overzichtelijk voor u op. U stapt over:

  • Van NS-trein naar NS-trein
    U checkt in op het vertrekpunt en checkt uit op het aankomstpunt. Als u tussendoor moet overstappen (zoals in het genoemde traject Utrecht-Breda), hoeft u niets te doen.
  • Tussen verschillende treinvervoersbedrijven
    Reist u met de trein bijvoorbeeld van Utrecht naar Sneek dan moet u onderweg in elk geval overstappen in Leeuwarden. U wisselt daar dan van vervoersbedrijf, namelijk van NS naar Arriva. In dit geval moet u uitchecken bij de NS en daarna inchecken bij Arriva. Let erop dat u daarvoor de juiste paaltjes gebruikt. De verschillende vervoersbedrijven hebben namelijk elk hun eigen paaltjes. Deze staan vaak direct naast elkaar.
  • Tussen verschillende vervoersmiddelen
    Als u reist met verschillende vervoersmiddelen, moet u altijd in- en uitchecken bij een overstap. Bijvoorbeeld u start met de trein en stapt onderweg over op een bus. U checkt dan uit op het treinstation en checkt weer in bij het instappen van de bus. In sommige gevallen kan dat verwarrend zijn. Neem bijvoorbeeld treinstation Amsterdam Amstel. Als u daar overstapt van de trein naar de metro, moet u uitchecken bij de NS en weer inchecken bij een paaltje van GVB, het vervoersbedrijf dat de Amsterdamse metro exploiteert. De paaltjes van beide bedrijven staan praktisch naast elkaar, dus let er in zo'n geval goed op waar u uw kaart tegenaan houdt.
  • Van bus naar bus of van tram naar tram
    Als u wisselt van bus/tram dan checkt u uit bij het verlaten van het vervoersmiddel. Stapt u het volgende vervoersmiddel binnen, dan checkt u weer in.
  • Van metro naar metro
    Als u overstapt van metro naar metro, checkt u alleen uit op het eindstation.

Een OV-chipkaart moet u opwaarderen of opladen. Dat wil zeggen dat u er een geldbedrag opzet. Dat is uw saldo en daarmee betaalt u uw reizen. Wanneer u op saldo reist, wordt bij het inchecken een instaptarief van uw saldo afgeschreven. Bij het uitchecken wordt het instaptarief teruggestort en worden de gereisde kilometers in rekening gebracht. Dat wil dus zeggen dat als u start met een reis, u minimaal het instaptarief op uw OV-chipkaart moet hebben staan. Reist u met de bus dan is het instaptarief doorgaans 4 euro. Reist u met de NS dan is dit 20 euro (10 euro als u een kortingskaart hebt).

Stel, u reist van Utrecht naar Bunnik met de trein. Het saldo op uw OV-chipkaart bedraagt 15 euro. Een enkele reis Utrecht-Bunnik kost 2,60 euro. Toch kunt u niet inchecken met uw OV-chipkaart. Want het instaptarief is 20 euro en uw saldo slechts 15 euro. Het vervelende is nu dat u op zoek moet naar de dichtstbijzijnde automaat waar u de kaart kunt opwaarderen naar minimaal 20 euro. U loopt daardoor zelfs het risico uw trein te missen. Om dit te vermijden kunt u overwegen de OV-chipkaart automatisch te laten opladen. Dat betekent dat elke keer als uw saldo onder het instapbedrag komt, de kaart automatisch wordt opgewaardeerd met een door u ingesteld geldbedrag (u hebt de keuze tussen 10, 20 of 50 euro per keer). Dit geldbedrag wordt later van uw betaalrekening afgeschreven. Op die manier komt u nooit voor verrassingen te staan en kunt u altijd onbezorgd op stap. Hoe u dit aanvraagt leest u op de site van OV-chipkaart: automatisch opladen.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.