Menu Zoek
U bekijkt een pagina die niet langer door SeniorWeb wordt bijgewerkt. Mogelijk is de informatie verouderd of niet meer van toepassing.
Dit artikel is gearchiveerd op: 9 januari 2018

Problemen oplossen in Windows 8.1

Sommige problemen met de computer komen veel voor. We staan stil bij veelgehoorde problemen in Windows 8.1 en uiteraard ook bij de bijbehorende oplossingen.
De redactie werkt dit artikel niet meer bij. U kunt dit artikel nog raadplegen, maar de inhoud kan afwijken van de actuele situatie. Omdat Windows 8.1 nog maar weinig gebruikt wordt, maken wij voor dit besturingssysteem geen nieuwe artikelen en tips. Leden van SeniorWeb kunnen met vragen terecht bij PCHulp, of wisselen kennis uit in de Windows-Club.
Hebt u een nieuw programma geïnstalleerd en werkt de computer niet meer naar wens? Het geïnstalleerde programma kan de boosdoener zijn en niet goed werken op de computer. Het beste is om het programma te verwijderen, de computer daarna opnieuw op testarten en vervolgens te kijken of het probleem is opgelost. Het kan zijn dat het programma niet helemaal koosjer was en dat u er een virus mee hebt binnengehaald. Dus houden de problemen aan, doe dan ook een handmatige scan met uw antivirusprogramma.

Hoe u een programma op de juiste manier verwijdert, leest u in het artikel 'Programma of tegel verwijderen in Windows 8.1'.

Het kan weleens voorkomen dat de automatische updates van Windows niet geïnstalleerd zijn. Dat kan meerdere oorzaken hebben. Het kan bijvoorbeeld liggen aan een trage internetverbinding. Krijgt u de melding dat updates niet geïnstalleerd zijn, probeer ze dan handmatig te installeren en achter de reden van een mislukte update te komen. Sluit voordat u hiermee aan de gang gaat, alle programma's en openstaande documenten af. U moet de computer namelijk waarschijnlijk helemaal opnieuw opstarten tijdens de update.

Updates handmatig installeren doet u als volgt:

  • Ga met uw muisaanwijzer naar de rechteronderkant van het beeldscherm en beweeg de muisaanwijzer naar boven. De Charmbalk opent.
  • Klik op Instellingen > Configuratiescherm.
  • Het venster 'Configuratiescherm' opent. Klik op Systeem en beveiliging (als u dit niet ziet staan, moet u eerst de weergave van het Configuratiescherm aanpassen. Klik daarvoor rechtsboven achter 'Weergeven op' op Categorie).
  • Klik op Windows Update.
    091115_WindowsUpdate
  • Er wordt nu gecontroleerd of er nieuwe updates zijn. Klik op Updates installeren om de laatste updates te installeren.
  • De volgende acties verschillen per update. Het kan zijn dat u de licentievoorwaarden moet accepteren om verder te kunnen, dat u het beheerderswachtwoord moet opgeven, de computer opnieuw moet opstarten of moet klikken op Voltooien. Volg de instructies op het scherm om de update af te ronden.


Controleer nu als volgt of u via deze actie alle updates geïnstalleerd hebt:

  • Ga via de Charmbalk weer naar Instellingen > Configuratiescherm > Systeem en beveiliging > Windows Update.
  • Links staat 'Geschiedenis van updates weergeven'. Klik hierop voor het overzicht van alle updates.
  • U ziet nu per update de status: geslaagd of mislukt. Dubbelklik op de naam van een update die mislukt is.
  • Hier staat wat voor type update het is en welke foutmeldingscode er hoort bij de mislukte update. Klik achter 'Foutdetails' op Productondersteuning bij deze fout.
  • Het venster 'Windows help en ondersteuning' opent. Soms kunt u hier direct klikken op een link met daarin 'Windows Update-fout [code van foutmelding]'. U krijgt dan de oplossing voor het specifieke probleem te zien. Is deze link er niet, klik dan op Problemen met het installeren van updates oplossen en ga hier op zoek naar de oplossing voor uw specifieke probleem.
Krijgt u maar geen verbinding meer met internet? Dit kan liggen aan uw draadloze verbinding. Deze kan om verschillende redenen uitvallen. Het kan liggen aan de provider. Maar soms ligt de oorzaak, en dus ook de oplossing, dichter bij huis. Lees in onze tip 'Uw draadloze verbinding herstellen', wat u kunt doen om de draadloze verbinding met het internet weer aan de praat te krijgen.

Sommige problemen hebben niet zozeer met de juiste werking van de computer te maken, als wel met het gebruik. Zo openen bestanden misschien niet in het programma waarmee u dat wilt. Foto's, muziek en video's die u opent vanuit de Verkenner bijvoorbeeld. Die openen standaard in een app. U gaat dan van de Bureaubladomgeving naar de omgeving met de Startpagina en tegels. Vindt u het vervelend dat deze bestanden in de app openen en wilt u ze in de Bureaubladomgeving bekijken, wijzig dan het standaardprogramma waarmee een bestand opent.

De stappen hieronder laten u zien hoe u dit doet voor een muziekbestand. De methode werkt ook voor videobestanden. En wilt u dat foto's standaard openen in Windows Photo Viewer? Dan maakt u volgens de instructies hieronder ook van Windows Photo Viewer een standaardprogramma.

  • Beweeg de muis op het Startscherm naar linksonder, zodat het Windows-vlaggetje zichtbaar wordt.
  • Klik daarop met de rechtermuisknop.
  • Klik op Configuratiescherm en dan op Programma's (als u dit niet ziet staan, moet u eerst de weergave van het Configuratiescherm aanpassen. Klik daarvoor rechtsboven achter 'Weergeven op' op Categorie).
  • Klik nu onder 'Standaardprogramma's' op Uw standaardprogramma's instellen.
  • Wacht tot de lijst met programma's is geladen. Selecteer Windows Media Player.
  • Klik op Dit programma als standaard instellen.
  • Klik daarna op OK en sluit het Configuratiescherm.

Is het geluid dat uit de speakers van de computer komt erg zacht, controleer dan hoe het volume op de computer staat ingesteld.

U past het volume als volgt aan:

  • Klik op uw Startscherm op de tegel van het Bureaublad.
  • Onderin staat de Taakbalk. Helemaal rechts daarop staat het zogenaamde systeemvak met daarin een pictogram van een luidspreker 200215_Windows-8-1_pictogram-volume. Klik op de luidspreker.
  • Regel met het schuifje het volume. Klik erop en houd de muisknop ingedrukt terwijl u het schuifje omhoog sleept om het volume harder te zetten.

Is het geluid nog steeds zacht en hebt u losse speakertjes aangesloten? Controleer dan of u via de volumeregelaar van de aangesloten speaker het geluid nog wat harder kan zetten.

En als u video's op bijvoorbeeld YouTube afspeelt, kan het ook nog zo zijn dat het volume daar heel laag staat ingesteld. Bij het afspeelvenster van een video ziet u vaak een pictogram van een luidspreker. Door hierop te klikken regelt u ook het volume.

Staat uw probleem niet in dit artikel? Wellicht biedt de Probleemoplosser binnen Windows uitkomst. Algemene problemen kunnen via deze weg worden opgelost. Denk aan problemen met aangesloten randapparaten, zoals een printer.

U opent de Probleemoplosser als volgt:

  • Ga met uw muisaanwijzer naar de rechteronderkant van het beeldscherm en beweeg de muisaanwijzer naar boven. De Charmbalk opent.
  • Klik op Instellingen > Configuratiescherm.
  • Het venster 'Configuratiescherm' opent. Klik onder 'Systeem en beveiliging' op Problemen detecteren en oplossen (als u dit niet ziet staan, moet u eerst de weergave van het Configuratiescherm aanpassen. Klik daarvoor rechtsboven achter 'Weergeven op' op Categorie).

091115_ProblemenOplossen

Leden van SeniorWeb kunnen met al hun technische vragen ook terecht bij de Ambassadeurs van PCHulp. Vrijwilligers van SeniorWeb zitten klaar achter de pc of telefoon om u weer op weg te helpen. Als het probleem lastig op te lossen is, komen zij zelfs aan huis.

Hulp aanvragen doet u via de pagina van PCHulp.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.