Problemen oplossen in Windows 8.1
Problemen na installeren
Hoe u een programma op de juiste manier verwijdert, leest u in het artikel 'Programma of tegel verwijderen in Windows 8.1'.
Windows-updates zijn niet geïnstalleerd
Het kan weleens voorkomen dat de automatische updates van Windows niet geïnstalleerd zijn. Dat kan meerdere oorzaken hebben. Het kan bijvoorbeeld liggen aan een trage internetverbinding. Krijgt u de melding dat updates niet geïnstalleerd zijn, probeer ze dan handmatig te installeren en achter de reden van een mislukte update te komen. Sluit voordat u hiermee aan de gang gaat, alle programma's en openstaande documenten af. U moet de computer namelijk waarschijnlijk helemaal opnieuw opstarten tijdens de update.
Updates handmatig installeren doet u als volgt:
- Ga met uw muisaanwijzer naar de rechteronderkant van het beeldscherm en beweeg de muisaanwijzer naar boven. De Charmbalk opent.
- Klik op Instellingen > Configuratiescherm.
- Het venster 'Configuratiescherm' opent. Klik op Systeem en beveiliging (als u dit niet ziet staan, moet u eerst de weergave van het Configuratiescherm aanpassen. Klik daarvoor rechtsboven achter 'Weergeven op' op Categorie).
- Klik op Windows Update.
- Er wordt nu gecontroleerd of er nieuwe updates zijn. Klik op Updates installeren om de laatste updates te installeren.
- De volgende acties verschillen per update. Het kan zijn dat u de licentievoorwaarden moet accepteren om verder te kunnen, dat u het beheerderswachtwoord moet opgeven, de computer opnieuw moet opstarten of moet klikken op Voltooien. Volg de instructies op het scherm om de update af te ronden.
Controleer nu als volgt of u via deze actie alle updates geïnstalleerd hebt:
- Ga via de Charmbalk weer naar Instellingen > Configuratiescherm > Systeem en beveiliging > Windows Update.
- Links staat 'Geschiedenis van updates weergeven'. Klik hierop voor het overzicht van alle updates.
- U ziet nu per update de status: geslaagd of mislukt. Dubbelklik op de naam van een update die mislukt is.
- Hier staat wat voor type update het is en welke foutmeldingscode er hoort bij de mislukte update. Klik achter 'Foutdetails' op Productondersteuning bij deze fout.
- Het venster 'Windows help en ondersteuning' opent. Soms kunt u hier direct klikken op een link met daarin 'Windows Update-fout [code van foutmelding]'. U krijgt dan de oplossing voor het specifieke probleem te zien. Is deze link er niet, klik dan op Problemen met het installeren van updates oplossen en ga hier op zoek naar de oplossing voor uw specifieke probleem.
Draadloze verbinding werkt niet
Standaardprogramma is niet naar wens
Sommige problemen hebben niet zozeer met de juiste werking van de computer te maken, als wel met het gebruik. Zo openen bestanden misschien niet in het programma waarmee u dat wilt. Foto's, muziek en video's die u opent vanuit de Verkenner bijvoorbeeld. Die openen standaard in een app. U gaat dan van de Bureaubladomgeving naar de omgeving met de Startpagina en tegels. Vindt u het vervelend dat deze bestanden in de app openen en wilt u ze in de Bureaubladomgeving bekijken, wijzig dan het standaardprogramma waarmee een bestand opent.
De stappen hieronder laten u zien hoe u dit doet voor een muziekbestand. De methode werkt ook voor videobestanden. En wilt u dat foto's standaard openen in Windows Photo Viewer? Dan maakt u volgens de instructies hieronder ook van Windows Photo Viewer een standaardprogramma.
- Beweeg de muis op het Startscherm naar linksonder, zodat het Windows-vlaggetje zichtbaar wordt.
- Klik daarop met de rechtermuisknop.
- Klik op Configuratiescherm en dan op Programma's (als u dit niet ziet staan, moet u eerst de weergave van het Configuratiescherm aanpassen. Klik daarvoor rechtsboven achter 'Weergeven op' op Categorie).
- Klik nu onder 'Standaardprogramma's' op Uw standaardprogramma's instellen.
- Wacht tot de lijst met programma's is geladen. Selecteer Windows Media Player.
- Klik op Dit programma als standaard instellen.
- Klik daarna op OK en sluit het Configuratiescherm.
Volume is zacht
Is het geluid dat uit de speakers van de computer komt erg zacht, controleer dan hoe het volume op de computer staat ingesteld.
U past het volume als volgt aan:
- Klik op uw Startscherm op de tegel van het Bureaublad.
- Onderin staat de Taakbalk. Helemaal rechts daarop staat het zogenaamde systeemvak met daarin een pictogram van een luidspreker . Klik op de luidspreker.
- Regel met het schuifje het volume. Klik erop en houd de muisknop ingedrukt terwijl u het schuifje omhoog sleept om het volume harder te zetten.
Is het geluid nog steeds zacht en hebt u losse speakertjes aangesloten? Controleer dan of u via de volumeregelaar van de aangesloten speaker het geluid nog wat harder kan zetten.
En als u video's op bijvoorbeeld YouTube afspeelt, kan het ook nog zo zijn dat het volume daar heel laag staat ingesteld. Bij het afspeelvenster van een video ziet u vaak een pictogram van een luidspreker. Door hierop te klikken regelt u ook het volume.
Overige problemen
Staat uw probleem niet in dit artikel? Wellicht biedt de Probleemoplosser binnen Windows uitkomst. Algemene problemen kunnen via deze weg worden opgelost. Denk aan problemen met aangesloten randapparaten, zoals een printer.
U opent de Probleemoplosser als volgt:
- Ga met uw muisaanwijzer naar de rechteronderkant van het beeldscherm en beweeg de muisaanwijzer naar boven. De Charmbalk opent.
- Klik op Instellingen > Configuratiescherm.
- Het venster 'Configuratiescherm' opent. Klik onder 'Systeem en beveiliging' op Problemen detecteren en oplossen (als u dit niet ziet staan, moet u eerst de weergave van het Configuratiescherm aanpassen. Klik daarvoor rechtsboven achter 'Weergeven op' op Categorie).
PCHulp
Leden van SeniorWeb kunnen met al hun technische vragen ook terecht bij de Ambassadeurs van PCHulp. Vrijwilligers van SeniorWeb zitten klaar achter de pc of telefoon om u weer op weg te helpen. Als het probleem lastig op te lossen is, komen zij zelfs aan huis.
Hulp aanvragen doet u via de pagina van PCHulp.