Spamfilter van Windows (Live) Mail
Mededeling
Wat is Windows (Live) Mail?
Beveiligingsopties: spamfilter instellen
Start Windows (Live) Mail op zoals u dat gewend bent. Open daarna de de Beveiligingsopties.
In Windows Live Mail doet u dit als volgt:
- Klik linksboven op de donkerblauwe startknop van Windows Live Mail.
- Ga naar Opties > Beveiligingsopties.
- Het menu Beveiligingsopties opent.
- Klik op tabblad Opties.
In Windows Mail doet u dit als volgt:
- Ga naar Extra > Opties voor ongewenste e-mail.
Windows (Live) Mail verplaatst automatisch spamberichten naar de map Ongewenste e-mail. Door het beschermingsniveau te wijzigen, past u de strengheid van het spamfilter aan. U hebt keuze uit vier opties:
- Geen automatisch filter
Het e-mailprogramma houdt geen e-mailverkeer tegen (behalve berichten van geblokkeerde afzenders). - Laag
Blokkeert alleen e-mails die gegarandeerd spam zijn. - Hoog
Beschermt u tegen nagenoeg alle spam. Het risico met deze instelling is wel dat Windows (Live) Mail gewenste e-mail als spam aanmerkt en deze berichten naar de map Ongewenste e-mail verplaatst. - Alleen veilige afzenders
Ten slotte kunt u ervoor kiezen om alle binnenkomende berichten te blokkeren, met uitzondering van e-mailadressen uit de veilige lijst.
Selecteer de gewenste instelling. Als u momenteel veel spam ontvangt, kiest u voor de instelling Hoog. Klik daarna op Toepassen.
Let op dat u géén vinkje hebt staan voor Verdachte e-mail permanent verwijderen en niet verplaatsen naar de map Ongewenste e-mail. Het kan namelijk zijn dat een e-mail ten onrechte als spam wordt aangemerkt en dan bent u het bericht kwijt. Meer daarover leest u hierna.
Veilige afzenders
Het komt voor dat Windows (Live) Mail een bericht onterecht als spam herkent. Het bericht wordt dan tegengehouden door uw spamfilter. U hebt daar geen last meer van, zodra u het e-mailadres van de afzender toevoegt aan een lijst met veilige afzenders. Dit regelt u als volgt:
- Klik op het tabblad Veilige afzenders.
- Klik vervolgens op de knop Toevoegen.
- Typ het e-mailadres van de afzender die u vertrouwt.
- Klik op OK en daarna op Toepassen.
Het kan voorkomen dat e-mails van een bepaalde afzender, die altijd in uw Postvak IN terechtkwamen, ineens worden bestempeld als spam. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwsbrief als die van SeniorWeb. Ontving u deze altijd probleemloos, maar ziet u hem ineens niet meer binnenkomen. Controleer dan ook de map Ongewenste e-mail. De kans is aanwezig dat de nieuwsbrief daar staat. U kunt de afzender dan toevoegen aan de lijst met veilige afzenders en de volgende keer verschijnt de nieuwsbrief gewoon weer in uw Postvak In.