Menu Zoek

Foto's in de cloud met OneDrive

fotos onedrive

OneDrive is Microsofts gratis online opslagdienst. Bestanden komen op een beveiligde omgeving op internet te staan. Dat noemen we ook wel 'in de cloud'. Gebruikers hebben toegang tot hun opgeslagen bestanden via een map op de computer, maar ook via een beveiligde inlog op internet of een app op de smartphone of tablet. Zo kunt u overal bij uw bestanden, zoals uw foto's. OneDrive herkent de foto's tussen uw bestanden automatisch en plaatst ze in de map 'Foto's'.

Eerst nog kennismaken met OneDrive? Lees dan het artikel 'Werken met OneDrive'.

  • Ga naar www.onedrive.com.
  • Klik op het vak onder 'Aanmelden'. Vul uw e-mailadres in en klik op Volgende.
  • Vul uw wachtwoord in en klik op Aanmelden.
  • Klik op Nee als de vraag komt of u aangemeld wilt blijven na verlaten van de site. Het is veiliger om bij elk bezoek opnieuw in te loggen.
  • Klik in de menubalk bovenin op Uploaden.
  • Klik vervolgens op Map of Bestanden. Wij willen een foto uploaden en klikken op Bestanden.
  • Blader naar de foto die u op OneDrive wilt zetten. Selecteer één foto door erop te klikken of selecteer er meerdere door de Ctrl-toets ingedrukt te houden terwijl u de foto's aanklikt.
  • Klik op Openen.
  • Het uploaden van de foto's begint. Er verschijnt een voortgangsvenster. Het venster verdwijnt weer als de upload klaar is. Uw foto's zijn dan toegevoegd aan OneDrive, maar ze staan niet in een map.
  • Klik links op Foto's om een overzicht met de foto's te openen.
  • Hier staan alle foto's die in OneDrive zijn opgeslagen. Ook diegene die net zijn geüpload. De foto's staan standaard geordend naar maand en jaar. De recentste staan bovenaan.
  • Klik op een foto en deze opent in de albumweergave van OneDrive.
  • U ziet de foto. Klik rechtsboven op het pictogram van de cirkel met de letter i. U ziet dan informatie over de foto.
  • Voorzie de foto van trefwoorden, dan kunt u hem later sneller terugvinden. Klik hiervoor op Bijschrift toevoegen.
  • Vul een trefwoord in, bijvoorbeeld 'Frankrijk' en druk op de Enter-toets. Klik vervolgens op het kruisje.
  • Naar een volgende of vorige foto navigeren is eenvoudig: u gebruikt respectievelijk de pijltjestoets naar rechts of links.Werkt dit niet direct, klik dan rechtsboven op Volgende of Vorige.

Wilt u vanuit de online omgeving een foto delen? Dat gaat als volgt:

  • Klik linksboven op Delen > E-mail.
  • Vul het e-mailadres van de persoon in met wie u de foto wilt delen. U kunt meerdere adressen invullen. Druk dan op de puntkomma op het toetsenbord voordat u een volgend e-mailadres typt.
  • In het vak met 'Hier kunt u een bericht toevoegen' kunt u een begeleidende tekst typen. Klik daarna op de knop Delen.
  • Er is nu een bericht verzonden met een link naar uw foto.
  • U sluit de albumweergave door linksboven op de pijl te klikken. U bent dan weer terug in het overzicht met alle foto's.

OneDrive maakt onderscheid tussen foto's en afbeeldingen oftewel plaatjes. Het verschil? Een foto, gemaakt met een digitale camera, smartphone of tablet, is altijd voorzien van een opnamedatum. Afbeeldingen van internet hebben dat niet. Foto's die u van internet haalt hebben soms wel en soms geen opnamedatum. Alleen beelden die zijn voorzien van een opnamedatum verschijnen automatisch in de map 'Alle foto's'

Het is overigens wel mogelijk om de ontbrekende opnamedatum in te vullen. Dit kan niet in OneDrive, maar alleen via de Windows Verkenner. (U hebt met OneDrive in de Verkenner kennisgemaakt in het artikel 'Werken met OneDrive'.)

  • Klik met de rechtermuisknop op de bewuste afbeelding en klik op Eigenschappen.
  • Klik op het tabblad Details.
  • Vul onder 'Oorsprong' bij 'genomen op' een datum in en klik op OK.

Wanneer u de afbeelding uploadt naar OneDrive, komt hij wel automatisch in de map 'Foto's' terecht.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.