Menu Zoek

Test uw back-ups

tip(4)(1)

Wie belangrijke bestanden back-upt, raakt ze niet kwijt. Als de back-up werkt wanneer dat nodig is tenminste. Check dit daarom regelmatig.

Elke verstandige gebruiker maakt een back-up van belangrijke documenten, foto's en andere bestanden. Want de vraag is niet of er iets misgaat, maar wanneer er iets misgaat. Gebruikers vergeten over het algemeen om te controleren of de gemaakte back-up ook daadwerkelijk functioneert. Het zal u maar gebeuren: na een crash pakt u de back-up erbij maar deze werkt helemaal niet. Alsnog alle bestanden kwijt. Check daarom zo nu en dan of de back-up nog steeds functioneert.

Het artikel 'Een back-up voor elk apparaat' geeft voor Mac, Windows, iPhone, iPad en Android-apparaat de mogelijkheden voor back-uppen. Hier vindt u per apparaat de stappen voor het maken van een back-up. Via een usb-stick en harde schijf of in de cloud.

Verbind de usb-stick of de externe harde schijf met de computer. Open willekeurig mappen en bestanden om te zien of dat gaat. Probeer daarna of ze te kopiëren zijn naar een lege map op de computer. En als laatste: controleer of alle belangrijke bestanden waarvan u verwacht dat ze worden geback-upt, aanwezig zijn op de usb-stick of externe harde schijf.

Of het nu een gratis of betaalde dienst is: ga er niet vanuit dat alles perfect werkt. Log online in op de dienst en kijk via de browser of de bestanden die u opslaat daar aanwezig zijn.

Er zijn geen vaste richtlijnen te geven voor de frequentie. De een zal na elke handmatige back-up willen controleren of alles goed is gegaan. Een ander vindt een jaarlijkse controle voldoende. Maar als u het bovenstaande maandelijks uitvoert krijgt u er routine in en is het een klusje van een paar minuten.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.