Menu Zoek

Veiliger online bestellen met iDEAL-profiel

ideal profiel1

Online bestellen is sneller en veiliger met een iDEAL-profiel. Want bij elke webwinkel een account maken hoeft niet meer.

Het betaalsysteem iDEAL is vernieuwd. En daarmee wordt afrekenen met iDEAL sneller en veiliger. Gebruikers kunnen namelijk een iDEAL-profiel maken. In het profiel staan uw rekeningnummer, persoons- en adresgegevens. Bij een bestelling geeft iDEAL die informatie door aan de webwinkel. Dus bij elke webwinkel uw gegevens opslaan (in een account), hoeft niet meer. Dat is veiliger, want zo kunnen uw gegevens niet meer gestolen of gelekt worden via een webwinkel. En het is sneller, want bij een bestelling hoeft u adresgegevens niet meer in te typen.

Een iDEAL-profiel maken is niet verplicht. Het blijft mogelijk om op de huidige manier te betalen.

Een iDEAL-profiel maken hoeft maar één keer. Dat moet in de eigen bank-app. Het verschilt per bank hoe dit gaat. Nog niet alle banken werken met het iDEAL-profiel, dus mogelijk volgt uw bank nog. Het iDEAL-profiel bewerken of opzeggen kan altijd. Dat gaat via dezelfde weg als het maken van het profiel.

  • Open de ING-app en log in.
  • Tik rechtsonder op Service.
  • Tik onder ‘Zelf regelen’ op Je app-instellingen.
  • Tik op iDEAL.
  • Tik op Nu inschrijven.
  • Kies de rekening waarmee u online wilt betalen en tik op Volgende.
  • Zet de pushberichten van de ING-app aan. Dank krijgt u bericht als er een iDEAL-betaling klaar staat. Tik daarvoor op Goed idee, zet aan.
  • Tik op Zet de laatste stap op iDEAL.nl
  • De website van iDEAL opent. Vul uw gegevens in voor het iDEAL-profiel, zoals uw naam en e-mailadres.
  • Lees als u wilt de algemene voorwaarden. En tik op Stuur bevestigingsmail.
  • In e-mail ontvangt u een controlecode. Open de e-mail van ING.
  • Neem de code uit de e-mail over op de website van iDEAL.
  • Tik op Bevestigen.
  • Tik op Volgende.
  • Vul het adres in waar bestellingen bezorgd mogen worden. En tik op Opslaan.

Het iDEAL-profiel is gemaakt.

  • Open de app Rabobank en log in.
  • Tik op Instellingen.
  • Tik op Betaalrekeningen en ga naar beneden.
  • Tik onder 'Andere vormen van betalen' op iDEAL.
  • Geef toestemming om uw rekeningnummer met iDEAL te delen. Klik op het uitklapmenu onder ‘Naam en rekeningnummers’ en selecteer de juiste rekening.
  • Klik op Akkoord.
  • Maak een profiel aan. Klik op Verder naar iDEAL.
  • De website van iDEAL opent. Vul uw gegevens in. Denk aan uw voor- en achternaam, mailadres en telefoonnummer.
  • Klik op Stuur een bevestigingsmail.
  • Open de mail met het onderwerp ‘Verificatiecode iDEAL’.
  • Kopieer de code uit de mail en plak die op de website van iDEAL onder ‘Voer de code hieronder in’.
  • Klik op Bevestig.
  • Vul op de pagina ‘Bezorggegevens’ uw adres in.
  • Zet een vinkje bij Gebruik bezorgadres voor facturering.
  • Klik op Opslaan.

Het iDEAL-profiel is klaar.

Houd er wel rekening mee dat het iDEAL-profiel nog niet overal werkt. Niet alle webshops werken al met het nieuwe iDEAL.
Het kan per bank verschillen hoe het betalen precies werkt. Dit is bijvoorbeeld hoe het gaat met een iDEAL-profiel in combinatie met de ING-app:

  • Ga naar een webwinkel en zet wat u gaat kopen in het winkelmandje.
  • Open het winkelmandje en tik op een knop als ‘Bestellen’, ‘Afrekenen', of ‘Naar de kassa'.
  • Kies als dat nodig is de bezorgtijd en/of -dag.
  • Kies als betaalmethode iDEAL Snel bestellen. Staat dit er niet bij, dan werkt de webwinkel (nog) niet met het iDEAL-profiel.
  • Koopt u vanaf een laptop of computer? Dan krijgt u een pushbericht op de mobiele telefoon. Tik op het bericht en de bank-app opent.
  • Controleer of de gekozen bankrekening klopt en tik op Voltooi bestelling.
  • De bank-app opent. Log in zoals normaal.
  • Controleer het bedrag en tik op Betalen.
  • Vul de code in die u voor de bank-app hebt ingesteld. Of gebruik de vingerafdruk of gezichtsscan.
  • Tik op Terug naar webshop.

De betaling is geslaagd. Adresgegevens invullen of inloggen was niet nodig!

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.