Breedbandinternet in opmars
donderdag 23 januari 2003Breedbandinternet neemt de markt over. Inmiddels internetten zo'n 800.000 mensen via de kabel. Meer dan 200.000 doen dat met het zogeheten ADSL. Steeds minder mensen gebruiken een telefoonlijn voor hun internetverbindingen.
Tussen de aanbieders van breedbandinternet, de kabelbedrijven en de ADSL-aanbieders, woedt een hevige concurrentieslag. De aanbieders van ADSL hanteren daarbij vooral het prijswapen om klanten binnen te halen. Het telecomconcern KPN is de grootste speler op het gebied ADSL. Daarbij heeft het een dubbele rol. KPN is aanbieder van internetdiensten, maar ook leverancier van datacapaciteit.
Leveranciers ADSL
ADSL is een techniek waarbij bestaande kabels worden gebruikt om data te vervoeren. In Nederland zijn drie bedrijven op die markt; KPN, BB-net en Versatel. Om ADSL te kunnen leveren, moeten de internetproviders de infrastructuur van één van hen gebruiken.
Behalve het gevecht om de klanten tussen ADSL-aanbieders onderling, woedt ook een strijd tussen ADSL-aanbieders en kabelbedrijven. Momenteel lijken de kabelbedrijven het nog te winnen, maar ADSL rukt op. Het exacte aantal ADSL-klanten is niet bekend, maar KPN had december vorig jaar 200.000 klanten. Volgens topman A. Scheepbouwer moeten dat er over twee jaar 1 miljoen zijn in Nederland.