Menu Zoek
U bekijkt een pagina die niet langer door SeniorWeb wordt bijgewerkt. Mogelijk is de informatie verouderd of niet meer van toepassing.
Dit artikel is gearchiveerd op: 11 april 2017

Windows Mail: mailaccount instellen en e-mail versturen

Als u Windows Vista op uw computer gebruikt, beschikt u over Windows Mail. Met dit programma kunt u e-mailen. In dit artikel komt aan bod hoe u een account aanmaakt en hoe u e-mails kunt versturen en ontvangen.
Windows Mail is het mailprogramma dat standaard zit geleverd bij Windows Vista. Met het programma kunt u mail versturen en ontvangen, adressen beheren, mailtjes sorteren en bewaren, nieuwsgroepen lezen en beantwoorden en nog veel meer.

Open het programma Windows Mail om aan de slag te gaan.

  • Klik op Starten > Alle programma's > Windows Mail.
  • De eerste keer dat u dit programma gebruikt, start een zogeheten Wizard. Deze helpt u met de instellingen. U kunt deze Wizard gebruiken of onderstaande stappen volgen. U kunt de Wizard stoppen door te klikken op Annuleren.

U hebt een aantal gegevens nodig om Windows Mail voor de eerste keer te gebruiken:

  • Uw naam
  • Uw e-mailadres
  • De naam van het 'postkantoor' voor binnenkomende post: de POP- of IMAP-server.
  • De naam van het 'postkantoor' voor te versturen post: de SMTP-server.
  • Uw gebruikersnaam
  • Uw wachtwoord

Al deze gegevens, behalve uw naam, hebt u van uw internetprovider gekregen (bijvoorbeeld Ziggo, KPN of Xs4all). Beschikt u niet over deze gegevens, neem dan contact op met uw internetprovider.

We gaan nu een account aanmaken.

  • Klik op het menu Extra en klik op Accounts.
  • Klik op Toevoegen.
  • Klik in het volgende scherm op E-mailaccount.
  • Klik vervolgens op Toevoegen.
  • Er verschijnt een nieuw venster. Typ de naam die moet worden weergegeven als afzender van door u verzonden e-mailberichten (waarschijnlijk uw naam).
  • Klik daarna op Volgende.
  • Typ uw e-mailadres. Klik daarna op Volgende.
  • In het volgende venster wordt gevraagd om de e-mailservernamen. Typ de gevraagde gegevens in. Klik daarna op Volgende.
  • Typ uw gebruikersnaam en uw wachtwoord in en klik op Volgende.
  • Klik op Volgende en vervolgens op Voltooien.
  • U bent nu klaar om e-mail te versturen en ontvangen.

Tip U kunt op deze manier meerdere e-mailaccounts instellen. Als u meerdere e-mailaccounts hebt ingesteld, kunt u zelf kiezen welke afzender wordt gebruikt als u een e-mail stuurt. Klik in het vak Van en selecteer het juiste e-mailadres om te gebruiken.

Om een nieuwe e-mail te maken doet u het volgende:

  • Klik in het menu op de knop Nieuw bericht.
  • Het venster 'Nieuw Bericht' wordt geopend.Typ in het vak 'Aan' het e-mailadres van de ontvanger. Wilt u het bericht aan meer dan één persoon sturen, plaats dan een komma of puntkomma na elk adres.
  • Onder het vak 'Aan' staat een vak met de letters CC. Dat staat voor Carbon Copy en betekent dat een kopie van de e-mail naar alle mensen gestuurd wordt die u in dit vak hebt staan. Daarbij zijn alle ontvangers zichtbaar voor elkaar. Wilt u een kopie van uw bericht aan iemand sturen zonder dat de ontvanger hiervan op de hoogte is, dan vult u het adres van deze derde persoon in het vak 'BCC' in. BCC staat voor Blind Carbon Copy en staat onder het vak CC. Is dit vak niet zichtbaar, klik dan in het menu op Beeld > Alle koppen.
  • Typ het onderwerp van uw bericht in het vak 'Onderwerp'.
  • Typ uw bericht.
  • Als de e-mail klaar is, klikt u op de knop Verzenden.

041115_windowsmail8

Om te kijken of u nieuwe mail hebt gekregen, klikt u op de map Postvak IN. U ziet of er nieuwe berichten zijn (de vetgedrukte berichten), wie de afzender van het bericht is, wat het onderwerp is en de datum van ontvangst.

Antwoord op uw eerder verstuurde e-mail herkent u aan de letters 'Re:' voor het onderwerp. 'Re' staat voor reply, het Engelse woord voor beantwoorden. Staat er 'Fw:' voor het onderwerp dan heeft iemand de e-mail naar u doorgestuurd. 'Fw' staat voor forward, het Engelse woord voor doorsturen.

Standaard controleert Windows Mail elke dertig minuten of u nieuwe berichten hebt ontvangen. U kunt deze instelling als volgt wijzigen:

  • Klik op Extra > Opties.
  • Vul onder 'Berichten verzenden/ontvangen' bij de optie Elke 30 minuten op nieuwe berichten controleren, in hoe vaak u wilt dat het programma controleert of er nieuwe berichten zijn.

We gaan nu een mailtje beantwoorden. Dit gaat als volgt.

  • Klik op de map Postvak IN.
  • Klik op de e-mail die u wilt beantwoorden.
  • Klik op de knop Beantwoorden. Was de e-mail aan meerdere personen gericht en wilt u dat iedereen kennis neemt van uw antwoord, klik dan op de knop Allen beantwoorden. Alle e-mailadressen worden automatisch overgenomen in het vak Aan.

Opmerking: U kunt de mail ook eerst openen en dan klikken op de knop Beantwoorden.

  • Het venster 'Nieuw Bericht' wordt geopend. Het e-mailadres van de ontvanger is automatisch ingevuld. In het vak Onderwerp ziet u 'Re:' staan. De volledige tekst van de ontvangen e-mail wordt overgenomen in het nieuwe bericht.
  • Typ uw antwoord op de e-mail.
  • Klik op de knop Verzenden.

Wanneer u een e-mail hebt beantwoord, dan houdt Windows Mail dit bij door het bericht in Postvak IN te voorzien van een pijltje naar links.

U kunt een ontvangen e-mail ook doorsturen aan iemand anders of aan meerdere personen. Dit doet u als volgt:

  • Klik op de map Postvak IN.
  • Klik op het betreffende bericht, zodat het geselecteerd wordt.
  • Klik op de knop Doorsturen.

Opmerking: U kunt het bericht ook eerst openen en dan klikken op de knop Doorsturen.

  • Het venster 'Nieuw Bericht' wordt geopend. In het vak Onderwerp ziet u 'Fw' staan. De volledige tekst van de ontvangen e-mail wordt overgenomen in het nieuwe bericht.
  • Vul bij Aan het e-mailadres van de ontvanger(s) in.
  • Typ uw tekst en klik op de knop Verzenden.
  • Wanneer u een e-mail hebt doorgestuurd, dan houdt Windows Mail dit bij door het bericht in Postvak IN te voorzien van een pijltje naar rechts.
Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.