Menu Zoek

Recensie: Handboek digitale video

Wilt u uw digitale films nog mooier en professioneler maken? Vrijwilliger Mijndert Kuivenhoven las dit boek en keek of de uitgave u kan helpen een betere filmer te worden.

Het handboek digitale video.Videofilmen komt steeds meer binnen het bereik van het grote publiek. Dat het uiteindelijk niet meevalt om een film te maken die het bekijken waard is, daar komt u pas achter als uzelf achteraf niet tevreden bent over het resultaat. Maar hoe moet het dan wel?

Dit boek Handboek digitale video doet zijn naam handboek eer aan. Het filmen wordt er niet eenvoudiger door, maar het waarom en waarmee is wel duidelijk geworden.

Het is een boek met harde kaft en het telt 356 pagina's. Het boek is verdeeld in 18 hoofdstukken. De auteur laat u op heldere manier zien wat videofilmen betekent voor zowel de beginner als de gevorderde. Hij bespreekt de meest gangbare camera's tot zelfs fotocamera's met filmmogelijkheid. Hij geeft u keuzemogelijkheden voor de aanschaf van een voor u passende camera. De voors en tegens worden belicht. Dat geldt ook voor een aantal bewerkingsprogramma's, want u wilt uw opgenomen materiaal waarschijnlijk zo goed mogelijk presenteren. Waar moet u op letten bij opname, plant u uw voorbereidingen en hoe werkt dat precies? Welk soort film gaat u maken, want een reportage of documentaire is anders van opzet dan bijvoorbeeld een film van een bruiloft, vakantiefilm of dieren en natuur. Wat komt er kijken bij de nabewerking van de film. Aan al deze onderwerpen wordt op duidelijke wijze aandacht besteed. U wordt op ideeën gebracht van wat u wel of juist niet moet doen.

Als u op het punt staat om een videocamera aan te schaffen of u heeft al een videocamera, na het doornemen van dit boek weet u wat u van videofilmen mag verwachten. Zeker als u bijvoorbeeld een reis gaat maken naar een plaats waar u waarschijnlijk nooit meer zult komen of bij een voorval dat zich niet meer herhaalt, dan weet u dat het in één keer goed moet zijn. Dit boek helpt u daarbij. Soms moest ik even terug bladeren om iets op te zoeken. Met heel veel belangstelling heb ik het boek gelezen. Er is me veel duidelijk geworden en ook heb ik een bevestiging gekregen van handelingen die ik zelf had ontdekt. Een goede voorbereiding is van groot belang voor het eindresultaat. Daarom is dit boek een aanwinst.

Handboek digitale video
Auteur
: Bert Venema