Vier populaire sociale netwerken op een rij
Met social(e) media zoals Facebook, Twitter, Instagram of Pinterest kunt u foto's, informatie of uw mening delen, maar ook oude schoolvrienden opsporen of nieuwe vrienden maken.
Sociale media in het kort
Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest, ze behoren allemaal tot de familie van sociale media. 'Social(e) media' is een verzamelnaam voor sites waar gebruikers informatie rechtstreeks met elkaar delen en op elkaar kunnen reageren. Al deze netwerken hebben elk hun eigen specifieke omgangsvormen, gebruikers en bereik. Wilt u uw mening delen met de hele wereld of bent u juist op zoek naar oude schoolkameraden of deelt u graag mooie foto's met vrienden? Hieronder leggen we kort de voornaamste overeenkomsten en verschillen uit en vertellen we wat u ermee kunt.
Facebook is het belangrijkste sociale netwerk. Het begon als een netwerk voor Amerikaanse studenten om onderling contact te leggen. Ruim elf jaar na de oprichting maken zo'n 1,4 miljard mensen gebruik van Facebook. Gebruikers kunnen een vriendennetwerk opbouwen en berichten achterlaten waarop anderen kunnen reageren. Facebook draait om vrienden maken en statusupdates. In een update schrijft u wat u bezighoudt of wat u hebt gedaan. Boven aan de lijst van populaire onderwerpen op Facebook staan foto's en filmpjes van (klein)kinderen en huisdieren. Maar natuurlijk kunt u helemaal zelf uitmaken wat en met wie u iets deelt. U kunt uw gedachten en foto's delen met kennissen, vrienden of met de hele wereld. De keuze is aan u. Veel bedrijven, merken en beroemdheden zijn op Facebook te vinden. Bovendien zijn er zogenaamde groepen waar gelijkgestemden met elkaar kunnen communiceren: dit kan een besloten groep zijn met alleen leden van uw eigen klaverjasclub, maar ook een openbare groep voor fans van de Rolling Stones.
Lees meer over Facebook in ons artikel of volg een Online Cursus (alleen voor leden):
Bij Twitter deelt u uw mening altijd met de hele wereld. Dat is meteen het belangrijkste verschil met het eerdergenoemde Facebook. Een ander groot verschil is dat uw schrijfsels ('tweets') beperkt zijn tot honderdveertig tekens. Hierdoor is het van belang dat u snel tot de kern komt en alle overbodige woorden schrapt. Bij Twitter draait het om 'volgen' en 'gevolgd worden'. Zodra u iemand volgt, blijft u op de hoogte van alle berichten van deze persoon. Net als bij Facebook kunt u reageren op berichten van anderen. Omdat dit allemaal in de openbaarheid gebeurt kan iedereen zien wat u schrijft en daarop reageren. Wees dus voorzichtig met wat u opschrijft en neem normen en waarden in acht zoals u dat normaal gesproken ook doet.
Op Twitter schrijft u over wat u bezighoudt of wat er speelt in de actualiteit. Laat de wereld bijvoorbeeld weten wat u van de huidige vluchtelingenproblematiek vindt. Het medium is uitgegroeid tot een supersnelle nieuwsbron, sneller dan veel nieuwssites. Of het nou gaat over een grote ramp of een brandje in de buurt, op Twitter is er altijd wel iemand die erover bericht. Ook zijn er steeds meer bedrijven met een zogenaamd webcare-account te vinden op Twitter. Op deze manier kunt u heel snel contact leggen met organisaties als er bijvoorbeeld problemen zijn met uw internetprovider of de verlichting in uw straat.
In tweets komt u vaak het teken # tegen. Achter het #-teken staan één of meerdere woorden. Dit noemt men een hashtag. Twittert u bijvoorbeeld over de autocoureur Max Verstappen, dan kunt u de hashtag #maxverstappen gebruiken om te zorgen dat uw tweet door meer mensen wordt gelezen.
Pinterest is een online prikbord waarop u interessante artikelen of foto's prikt en deelt met andere gebruikers. Het gaat daarbij in principe niet om uw eigen foto's maar om het verzamelen van allerlei moois dat u tegenkomt op het wereldwijde web. Pinterest telt wereldwijd 70 miljoen gebruikers, waarvan ruim 1,1 miljoen Nederlanders. Ruim zeventig procent van de gebruikers is vrouw. Pinterest-leden kunnen hun eigen 'moodboards' of borden maken. Een bord kan een verzameling afbeeldingen zijn van een bepaald onderwerp, thema, kleur of wat dan ook. Op deze borden kunnen afbeeldingen van het hele web worden geplaatst via een Pin it-knop.
Elke pin (punaise) geeft een afbeelding, video of artikel weer. Verzamel al uw favoriete recepten, reisbestemmingen of woonideeën. Het sociale aspect aan de website is dat de borden openbaar zijn en dus kunnen worden gevolgd door andere gebruikers. Deze gebruikers kunnen uw 'pins' ook op hun eigen bord plaatsen. Dit heet 'repinnen'. Zo inspireert u vrienden, vriendinnen of zelfs vreemden met uw creatieve ideeën. Naast openbare borden, kunt u ook pinnen op geheime borden. Handig om bijvoorbeeld cadeau-ideeën te verzamelen voor een verjaardag. Omdat ook de link naar de bron van de afbeelding bewaard wordt, kunt u altijd terug naar de webpagina waar u de afbeelding vond. Handig als u het perfecte cadeautje eenmaal hebt uitgekozen.
Ook bij Instagram staan beelden centraal. In tegenstelling tot Pinterest gaat het hierbij wel om zelfgemaakte foto's. Op dit sociaal medium plaatsen gebruikers foto's die ze met hun smartphone of tablet hebben gemaakt en delen deze met de hele wereld. Miljoenen gebruikers wereldwijd posten inmiddels dagelijks hun favoriete foto's op de site. Ook veel beroemdheden zijn fanatieke gebruikers van Instagram. De geposte foto's komen op iemands profielpagina te staan. Andere mensen kunnen die pagina 'volgen' en krijgen de foto's dan automatisch te zien in hun overzicht. Kenmerkend aan Instagrambeelden is het gebruik van digitale fotofilters (voor bijvoorbeeld een ouderwetse of kleurrijke sfeer) en het vierkante formaat. Aan die laatste eigenschap is sinds 2015 een eind gekomen: ook horizontale en verticale foto's zijn nu mogelijk. Daarnaast kunnen er nu ook video's worden gedeeld.
Van prachtige reisfoto's tot prachtig opgemaakte gerechten in restaurants, het is allemaal terug te vinden op Instagram. Standaard staat Instagram zo ingesteld dat iedereen uw foto's kan zien. Er is wel een optie om foto's te beschermen, en zo zelf te beslissen of iemand u mag volgen of niet.