Berichtdetails
Als ik via wifi wil kijken in whatsapp komt er circa 30seconden bovenin de tekst ‘verbinding maken’. De wifi is echt niet traag, want als ik een site of iets anders wil doen dan is er geheel geen wachttijd. Bij 4g geen problemen. Heeft iemand soms een gouden tip overwat de oorzaak kan zijn en wat er aan te doen?
Groet
Jan
Controleer of je op je eigen router bent ingelogd en niet op een hotspot. Zoja, dan kan het helpen om je router eens te resetten door de stroom kortstondig te onderbreken.
Mijn eerste gedachte is een korte storing bij whatsapp. Bestaat het probleem nog?
Bedankt voor het meedenken.Ik ben ingelogd op mijn eigen modem/router. Resetten heb ik ook al meerdere malen geprobeerd. Het probleem heb ik al maanden. Eerst dacht ik aan een bug in de whatss-app maar ook daar heeft al een paar keer een update plaatsgevonden. Echter mijn probleem is er nog steeds.
groet
Jan
Hier al gekeken?
faq.whatsapp.com/en/android/22014642/?lang=nl
Als updaten van whatsapp al heeft plaatsgevonden, dan rest nog de optie om whatsapp te verwijderen en opnieuw te installeren. Zorg er wel voor dat de backup in whatsapp aanstaat, alleen dan komen alle conversaties/chats weer terug. Maar ook zonder backup zal whatsapp weer werken, er raken geen overige gegevens kwijt.
Hoe is het gesteld met de geheugenruimte op de smartphone?
App verwijderen en opnieuw installeren uitgevoerd maar geen resultaat. Geheugen nog zeer ruim aanwezig.
Wat betreft de Faq zijn de aanbevelingen ook al eerder gedaan met uitzondering van APN opnieuw instellen. Het instellen van APN heeft volgens mij alleen betrekking op mobiele verbinding (4g) maar niet op wifi.
Al met al is het probleem nog niet opgelost.
groet
Jan
Jammer dat het nog niet geholpen heeft. Er zijn echter veel bekende problemen met Android en WhatsApp in combinatie met andere apps, waaronder RABO.App en AntiVirus Apps en ook met WhatsApp en diverse hardwarespecificaties.
Om het probleem verder te onderzoeken is het nodig dat je de volgende gegevens vermeldt:
1. Merk + type smartphone + bouwjaar
2. Internet- en mobiele provider
3. Hoeveel intern geheugen en hoeveel is nog vrij (exclusief evt. micro SD-card)
Misschien kunnen we er dan uitkomen.
Misschien dat je nog iets hebt aan de volgende tip:
Appletips: Wifi problemen oplossen op een iPhone of iPad
Als het niets oplevert raad ik je aan deze vraag te stellen in de Apple Club, misschien dat er leden zijn die dit ook hebben ervaren.
je zou ook bij Apple Support een vraag kunnen indienen, misschien kunnen zij nog diepgaander een diagnose stellen specifiek gericht op jouw model iPhone.
Nog een aantal oplossingen voor iPhone gevonden: iculture.nl/tips. Misschien zit daar een bruikbare oplossing bij.
Probeer ook eens het volgende, als dit aanstaat: Vodafone Uitschakelen bellen via WiFi.
Het is een hardnekkig probleem zo te zien. Ik stel voor om eens bij een andere WiFi provider te connecten (anders dan Vodafone), bij vrienden of buren. Hiermee kun je dan focus leggen of het probleem bij je iPhone 7 ligt of bij de provider.
Als verder niets helpt dan adviseer ik dat je terug moet naar de fabrieksinstellingen, dus volledig opnieuw installeren.

Ik zou de resultaten van een WiFi/Internet-snelheidstest wel eens willen weten, als het op 4G wel goed werkt. En ook hoeveel WhatsApp berichten er op staan.
Is inderdaad een hardnekkig probleem. Terug naar fabrieksinstellingen had ik eerder ook al gebrobeerd. De speedtest lukt niet i.v. m. serverproblemen,, maar aan de snelheid ligt het mijn inziens ook niet, aangezien downloaden gewoon super snel verloopt. Aantal berichten > 1000. Als het aan het aantal berichten zou liggen, zou het met 4g ook moeten zijn. Het enige wat ik nog kan proberen is op een ander wifi-netwerk.

Het feit dat een Speedtest niet lukt, zou al een indikatie kunnen zijn dat er “iets” met uw internetverbinding aan de hand is ?
En 1000 Whatsapp berichten (met misschien de nodige bijlagen) maakt de zaak er ook niet sneller op ?
Het is dus een wifiprobleem of een whatsappprobleem.
Ik zou eens flink schonen in de whatsappberichten, >1000 is wel erg veel. De conversaties zijn gedeeltelijk of per conversatie te verwijderen. Verwijderen kan geen kwaad, je kunt gewoon nieuwe whatsappberichten beginnen met de personen uit de contacten.
En een speedtest zou het moeten doen, anders werkt wifi of internet niet goed. Is het signaal sterk genoeg?

Als het belangrijke conversaties zijn, kunnen ze ook worden gearchiveerd.
Lees hier meer over in deze SW tip.
Kun je eens op een PC proberen om de Speedtest te draaien: Ziggo Speedtest

Speedtest op de PC is meer als niets, maar zegt niets over de situatie op de iPhone. Die is misschien wel verbonden met een andere (of verkeerd accespoint) WiFi...
Even Speedtest installeren en juiste server kiezen (in iedergeval één die werkt).
@nnsa; het klopt wat je zegt, een speedtest op een PC kan ook een serverprobleem signaleren. In dat geval kunnen we ook wat nog wat meer focussen op de Modem/Router.
Elke speedtest ookdia bij ziggo (al dan niet lan of wifi) geeft serverprobleem. Ik zal nog wifi buiten de deur proberen.
Ik ben zeer benieuwd wat de test buiten de deur oplevert.
De serverproblemen die je noemt kunnen duiden dat er mogelijke verstoringen zijn in het (WiFi)netwerk of met de Modem/Router. Als je nog een wat ouder type modem/router hebt dan zou het best eens daaraan kunnen liggen. Via de support van Ziggo kun je een nieuw exemplaar aanvragen.

Hier nog een tip van elders om je Whatsapp te organiseren op de iPhone.
Inmiddels contact gehad en krijg uiteindelijk nieuw modem. Eerst wou men de problemen afdoen als dat het niet door ziggo komt. Maar de test die ik van de week met succes buiten de deur heb gedaan was ook via ziggo. Dus ja, iets anders kan ik dan toch echt niet meer bedenken. Dus ik ga er maar vanuit dat na ontvangst van nieuwe modem de whatsapp problemen verleden tijd zullen zijn.

Zorg dat je een ZIGGO-Connectbox krijgt, die werken prima. Oude Cisco-modems zijn niet meer voor deze tijd en vergeleken met de Connectbox waardeloos.
Het is afhankelijk van het abonnement en type aansluiting welke Modem/Router wordt geleverd. De Connectbox (Arris) hoort bij het basis abonnement.
Inmiddels een nieuw modem ontvangen en het wifi-probleem bij whats-app is inderdaad opgelost.

Bedankt voor de terugkoppeling ! 👍
Fijn dat het is opgelost. Nu was ik nog even benieuwd naar het Merk en Type van de oude router. Misschien dat dat nog interessant is voor toekomstige situaties..
Dat was een Cisco. Heb hem al geretourneerd. Dus type weet ik niet. Maar wat ik wel weet is dat ik ( en wellicht anderen) wat hebben bijgeleerd.
Wilt u zelf een vraag stellen in de Android-Club?
Android-Club