Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Android-Club
Vaste telefoon wegdoen?
Geplaatst op 30 juli 2019 om 08:51 door Anja H.

Ik heb een vaste telefoon en een Android smartphone met prepaid van de Hema. Ik ben aan het overwegen om de vaste telefoon op te zeggen. Ik heb een alles-in-een pakket van KPN en zou dan kiezen voor Alles-in-een met mobiel. Maar.... wat als de smartphone zoekraakt of defect is? Een verzekering is niet goedkoop.
Wie heeft deze keuze al gemaakt en hoe bevalt dat?
Met vriendelijke groet,
Anja

13 reacties
BenW zegt:

Het is een overweging. Zo heb ik een alles-in-een abonnement van Ziggo, dus met ook vaste telefoon. De vaste telefoon gebruiken we alleen om gebeld te kunnen worden. Zelf bellen doe ik met de smartphone. In feite verruim je hiermee de mogelijkheden van het gebeld kunnen worden en afgezien van die ene euro (?) extra abonnementskosten kost het je niets. Immers, afhankelijk welk abonnement je hebt voor de vaste telefoon, betaal je of een vast bedrag voor ongelimiteerd bellen of betaal je per minuut. Zolang je zelf niet belt met de vaste telefoon heb je die kosten niet. Aangezien je toch al betaald hebt voor de bel- en databundel van de smartphone is het dus zinvol om die bundel binnen de geldigheidsperiode zoveel mogelijk te gebruiken. Uiteraard is het wel zo dat je wel de kosten van een prepaid tegoed moet afwegen t.o.v. de belkosten die je normaliter met de vaste telefoon zou doen. Voor een vast abonnement ligt dit uiteraard anders omdat deze bundels doorgaans een looptijd van 1 maand hebben.

30 juli 2019 om 09:20.
avatar
Ex-lid zegt:

Om een pakket met mobiel bij KPN te hebben, kan dat alleen met een mobielabonnement. Niet met een prepaid, volgens mij. Ik heb de vaste telefoon + een prepaid.

30 juli 2019 om 09:48.
Dirk Boom zegt:

Steeds meer mensen stoppen met hun vaste telefoon en hebben alleen nog een mobiele telefoon/smartphone.
Ik heb nog een vaste telefoon maar gebruik hem bijna niet meer. Soms belt iemand nog op de vaste lijn, dat verbaast mij dan. Kortom het zal niet lang meer duren dat ik hiermee stop.
Op mijn smartphone heb ik een KPN abonnement met onbeperkt bellen, dat stimuleert mij om altijd de smartphone te gebruiken. Bij meerdere personen in huis zijn er gezinskortingen.
De smartphone geeft gemak omdat ik hem altijd bij mij heb en mijn contacten op de smartphone staan. Dus aanklikken en hij gaat bellen.
Betr. de vraag over zoekraken/defect raken smartphone: een vaste telefoon kan ook defect raken. Smartphones raken bij mij niet defect en zou het toch gebeuren dan komt er een nieuwe, zet ik het SIMkaartje over en komen de contacten weer terug (maar die staan niet op het SIMkaartje). Ik heb hem ook nog nooit verloren.
Prepaid heb ik nooit gehad, dat lijkt mij onhandig omdat je het in de gaten moet houden, temeer daar ik ook dataverkeer heb (whatsapp, internetten, mailen). Een vast abonnement bevalt mij beter. In de loop der jaren is mijn dataverkeer toegenomen en ik heb nu een dermate ruim abonnement dat het ook tijdens roamen niet opraakt, dus geen getob meer met wifi in het buitenland. Binnenhuis zit ik wel op wifi omdat de mobiele verbinding erg slecht is (net genoeg om te bellen).

30 juli 2019 om 09:56.
Anja H. zegt:

Bedankt voor de tips! Inderdaad bij KPN ook maar €1,- abonnementskosten voor een vast toestel. Ik heb nu nog onbeperkt bellen avond/weekend, maar dat zou ik dan opzeggen.
Ik zou dan ook overgaan op een mobiel abonnement. En inderdaad de bundel per maand goed gebruiken.

30 juli 2019 om 10:16.
RuudM zegt:

Kosten spelen geen rol bij vaste telefoon, niet bellen geen kosten.
Er is volgens mij wel een praktische, noem het veiligheids reden.
Smartphone of mobiele heb je bij je, kan gestolen worden of je verliest het, de vaste telefoon is ergens in huis, veilig opgeslagen en altijd, indien nodig ( 112 !!) bruikbaar.
Ruud

30 juli 2019 om 10:24.
Anja H. zegt:

Nog een vraag: hoe zit het met de echo in huis? Mijn ervaring is dat als ik in huis bel met mijn mobiel, dan hoor ik een echo. Is daar iets aan te doen?

30 juli 2019 om 11:03.
Zegert zegt:

Zodra het abonnement van één van ons bij simpel.nl afloopt en verlengt kan worden doen we het volgende:
- abonnement verlengen
- inclusief onbeperkt bellen voor €1,50 per maand
- onbeperkt bellen altijd bij KPN opzeggen (is €16,50 per maand)
- voor die €1,00 per maand laten we wel het vaste nummer bestaan om gebeld te worden maar niet meer om te bellen.

30 juli 2019 om 19:46.
Dirk Boom zegt:

Betr. de echo: ik kan op internet weinig vinden over een oorzaak, behalve dat er iets met het toestel aan de hand kan zijn. Maar dan zou de echo niet alleen in huis moeten optreden.
Een vervuild microfoontje wordt wel eens genoemd.

30 juli 2019 om 21:22.
hamar zegt:

IK ben een oude senior. Mijn vriendinnen hebben geen smartphone en bel mij dus alleen via de vaste telefoon. Dat is dus de reden dat ik hem nog heb, want zelf gebruik ik hem niet. Doe alles met de mobiel, dat is zo veel makkelijker.

5 augustus 2019 om 10:48.
RuudM zegt:

@hamar
Uw vriendinnen kunnen natuurlijk ook naar uw mobiele nummer bellen..........
Wat niet wegneemt dat aanhouden vaste telefoon nuttig of nodig kan zijn, houden dus.
Kost niets zolang er geen uitgaand gesprek gevoerd wordt..
Ruud

5 augustus 2019 om 12:05.
Herman99 zegt:

Dirk Boom, Zou u mij uit kunnen leggen wat bedoeld word met onderstaande zin? Ik zou graag weten waar de telefoon en whats app contacten eigenlijk staan.Is dat op sim kaartje of op toestel.
m.v.g.
Herman
 

dirk.JPG
29 september 2019 om 17:41.
Zegert zegt:

Normaal gesproken staan op een Android de Contacten niet op de SIM-kaart.

Tijdens het invoeren van een Contactpersoon is het belangrijk om op te letten waar deze opgeslagen gaat worden (kan niet achteraf gewijzigd worden).
Als daar staat 'Apparaat' of 'Telefoon' dan gaan bij problemen met het toestel deze gegevens mogelijk verloren.
Als deze echter aan uw @gmail.com adres verbonden worden dan synchroniseren deze met de cloud van Google.
Bij overstappen op een andere Android smartphone EN gebruik van hetzelfde @gmail.com adres als op het oude toestel worden de Contactpersonen teruggezet op het nieuwe toestel.

29 september 2019 om 19:27.
Dirk Boom zegt:

(ik zag later dat Zegert ook antwoord gaf).
Dag Herman.
De contacten staan niet op het SIM kaartje.
Ze staan (bij mij) op Google en zijn gekoppeld aan een gmailadres (zie uitleg Zegert). M.b.v. dat gmailadres komen de contacten op de smartphone terecht. De smartphone synchroniseert frequent met Google.
Whatsapp slaat geen eigen contacten op maar krijgt toestemming om de (gmail)contactenlijst te gebruiken die er al is.
Diezelfde contactenlijst wordt ook gebruikt bij bijv. het bellen.
De opslag van de contacten bij Google betekent dat er een backup is, dat ze onafhankelijk van het toestel zijn opgeslagen, en dat ze ook op andere toestellen zijn te gebruiken.
Daarom: als er een nieuwe smartphone komt, behoef ik niets over te zetten, behalve het SIM kaartje met het telefoonabonnement.

Het is nog mooier: de smartphone kan contacten bevatten uit meerdere bronnen. Bijv. een vereniging, Facebook, Linkedin.

29 september 2019 om 20:38.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Android-Club?
Android-Club