Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Android-Club
Contacten synchroniseren lukt maar niet
Geplaatst op 21 augustus 2020 om 13:58 door Peter-ZTM

Ik heb 2 Samsung smartphones, niet dezelfde en sommige apps werken ook net niet hetzelfde, maar ondanks dat de instellingen (volgens mij) hetzelfde zijn, gaat het synchroniseren van de contacten van de telefoon naar het google account bij de ene feilloos en bij de ander niet.
Ook het "met de hand" synchroniseren werkt niet, de telefoon meld wel dat er gesynchroniseerd is, maar bij de contacten in google op de PC staat doodleuk "u heeft nog geen contacten".
Vreemd genoeg werk het uitwisselen van de gegevens wel met de agenda en dat gaat automatisch en erg snel. De telefoon heeft dus wel contact met het google account en wijzigingen op de PC gemaakt komen snel op de telefoon te zien (en andersom).
Kennelijk heeft de agenda wel contact met het account en de contacten niet, wat staat er fout?
Ik kan de verschillen met de andere telefoon niet vinden.

41 reacties
Zegert zegt:

Staan de Contacten die niet synchroniseren wel echt onder het juiste @gmail.com adres of wellicht op het Apparaat.
Klik bij een Contact op Bewerken en kijk waar dit opgeslagen staat.

21 augustus 2020 om 15:30.
Peter-ZTM zegt:

Alle contacten synchroniseren niet, zo te zien staan ze opgeslagen op de SIM kaart.
Kijk ik bij contacten beheren, dan staat er bij de Standaardopslaglocatie het @gmail.com adres.
Vreemd?
Het is lastig te vergelijken want, zoal ik al schreef, de apps werken net even anders en dan bedoel ik ook de apps Contacten.

Op de telefoon waar het wel werkt staan ze opgeslagen op het @gmail.com adres.

Dan zou je zeggen, op de SIM is niet de juiste plaats, ze moeten naar die standaardopslaglocatie?
Nu is er een optie om ze te exporteren naar een andere locatie, alleen, daar kan ik kiezen tussen "interne opslag" en "SIM-kaart".

Op de telefoon waar het wel werkt kan ik hier kiezen uit:
Telefoon
SIM 1 en
Google (met het bijbehorende @gmail.com account)
Hier heb je zo'n verschil.

21 augustus 2020 om 16:36.
Zegert zegt:

Als de Contacten op de SIM kaart staan zullen ze inderdaad nooit synchroniseren.
Als u een nieuw Contact maakt EN u kiest op dat moment het @gmail.com adres synchroniseert het dan wel?

Probeer na het invoeren van een Contact er nog één in te voeren en kijk voor het opslaan of dan het @gmail.com adres gebruikt wordt.

Daarnaast, welke Android versie heeft uw toestel?
Mogelijk geeft dat een indicatie over de mogelijkheden.

21 augustus 2020 om 17:29.
DirkB zegt:

Het gaat 2x mis betr de contacten: op de pc en op 1 van de 2 smartphones.
Als die ene smartphone mbv Zegert's aanwijzingen is geregeld, dan moet de pc nog. Kijk daar eens bij Personen in de instellingen of het gmailadres erbij staat en of de weergave van contacten van dat gmailadres aanstaat.

21 augustus 2020 om 17:46.
Peter-ZTM zegt:

Nee Dirk, ik vergelijk beide telefoons met ieder hun eigen gmail account. Had ik even moeten vermelden.
Zegert:
de standaardopslaglocatie is nu @gmail.com en als ik een nieuw contact invoer komt die daar inderdaad terecht.
Maar synchroniseren is er niet bij!
De Android versie van deze telefoon is 8,van die andere 10.
Op deze heb ik zitten zoeken en wat blijkt, deze heeft 2 apps Contacten.
De ene heeft een oranje achtergrond en de ander een blauwe.
Die blauwe zie ik terug op de PC bij google Contactpersonen.
De blauwe is 25,72 MB en de oranje 455 KB. Die oranje is nogal basic dus en laat nou net die oranje op de probleem telefoon staan!
Is die oranje eigenlijk wel geschikt om te communiceren met google?
Het is dan ook bij deze app dat er geen optie is om te exporteren naar google.
Zou dit het kunnen zijn?

21 augustus 2020 om 19:41.
DirkB zegt:

De oranje app is van Samsung en de blauwe van Google. Elke app laat de contacten zien van de accounts die in de instellingen in de betr. app zijn opgenomen. Als de apps een verschillende hoeveelheid contacten laten zien, dan zijn de apps niet gelijk ingesteld. Dat kun je aanpassen.
De ene app is niet beter of slechter dan de andere, het is een kwestie van smaak welke je gebruikt. Ik vind de blauwe het prettigst.

21 augustus 2020 om 20:01.
Peter-ZTM zegt:

Op de 2e telefoon is de inhoud van de oranje gelijk aan die van de blauwe en zo ook de instellingen.
Op de probleemtelefoon staat alleen de oranje.
Kan die oranje wel communiceren met google?
Dat is nu de vraag, temeer daar het niet mogelijk is de contacten te exporteren naar het google account.

21 augustus 2020 om 20:12.
DirkB zegt:

Ja, de oranje app communiceert prima met google. Je moet wel in de instellingen van die app de gewenste (google) accounts opnemen.
En over dat exporteren ... waar staan die contacten?
Ik denk dat er nu verschillende dingen door elkaar lopen, ik ben in je vragen het spoor een beetje bijster.

21 augustus 2020 om 20:14.
Peter-ZTM zegt:

Dat staat ingesteld, het werkt alleen niet.

21 augustus 2020 om 20:17.
DirkB zegt:

Betr synchroniseren: bedoel je dat de contacten die je ziet in de oranje app en waaraan een gmail account is gekoppeld, niet zijn terug te vinden als je via een webbrowser met diezelfde gmailaccount inlogt?
Hoe moet ik dat begrijpen met een eerdere vermelding dat die contacten op de SIM kaart staan (wat de verkeerde plek is)?
Zegert heeft uitgelegd hoe je bij een (1) contact kunt zien waaraan het is gekoppeld, is dat wel de gewenste gmail account?
Ik ben het een beetje kwijt eerlijk gezegd.

21 augustus 2020 om 20:25.
Zegert zegt:

De suggestie van Dirk is naar mijn idee het beste.
Ga via een webbrowser naar www.gmail.com en log in met het betreffende @gmail.com adres
Kies daarna rechtsboven naar het blokje dat uit 9 stippen bestaat en kies Contactpersonen
Klik linksboven op '+ Contact maken' en sla dat nieuwe contact op.
Kijk daarna of dit synchroniseert naar de betreffende smartphone (en eventueel de PC).
Wellicht maak dat iets duidelijk.

21 augustus 2020 om 21:04.
Peter-ZTM zegt:

Niet duidelijk dus.
Ik schreef al dat ik op de telefoon een nieuw contact heb gemaakt die op de @gmail.com locatie staat. Dit wordt niet gesynchroniseerd.
Andersom, ingelogd met het @gmail.com account bij www.gmail.com, een nieuw contact aangemaakt en opgeslagen, blijft daar ook staan, blijkt na opnieuw inloggen, maar wordt niet gesynchroniseerd.

21 augustus 2020 om 22:22.
DirkB zegt:

Als je op de smartphone de blauwe app gebruikt, werkt het dan wel?
Domme vraag misschien maar het betreft aan beide kanten toch wel hetzelfde gmailadres?? (Ik vraag dit omdat je melding maakt van een verschillend gmailadres per smartphone, is dat op de pc ook zo?)

21 augustus 2020 om 22:48.
Peter-ZTM zegt:

Zoals ik al schreef, op deze telefoon staat de oranje app (dus niet de blauwe).

Het Google adres is aan beide kanten hetzelfde.
Zoals ik al schreef in mijn eerste post, gaat het synchroniseren van de agenda wel goed. De telefoon kan dus wel communiceren met het account op de PC.

22 augustus 2020 om 07:13.
DirkB zegt:

Het synchroniseren van contacten staat kennelijk niet aan. Hoe je dat aan- of uitzet lees je op deze plek.

PS als je de blauwe app prettiger vindt, kun je die gewoon uit de Playstore downloaden en ervoor kiezen om die te gebruiken.

22 augustus 2020 om 09:42.
Peter-ZTM zegt:

Ja, Dirk, het staat dus wel aan.
Dat plaatje komt dus uit de blauwe app, bij mij ziet dat er net zo uit (op het account na).
Tip: poets je emailadres ff weg.

Blauwe app ook gedownload.
Kon de gegevens importeren van de SIM kaart, inhoud van beide apps zijn nu gelijk.
Ook bij deze blauwe app ingesteld dat er automatisch wordt gesynchroniseerd.
Onderling gaan beide apps goed met elkaar om.
Wijzig ik iets in de ene app, wordt dit direct bijgewerkt in de anderen.

Alleen, en daar ging het om, synchroniseren met het google account is er nog steeds niet bij.

In de blauwe app, bij instellingen, Contacten beheren, Herstellen:
Van account xxxx@gmail.com
dan gaan de pijltjes ronddraaien en na verloop van tijd (1 minuuut?) komt de melding:
er ging iets mis

22 augustus 2020 om 10:05.
DirkB zegt:

Dank je voor je tip (plaatje verwijderd).
Je bent er bijna. Het plaatje komt namelijk niet uit de blauwe app, het komt uit de Instellingen van de smartphone. Dat staat in de instructie waarvan ik de link liet zien, dat is deze link..
Kies in de Instellingen van de smartphone voor Google, dan Accountservices, vervolgens Contactsynchronisatie.
(bijgaand plaatje kan bij jou iets afwijken)

22 augustus 2020 om 10:15.
Peter-ZTM zegt:

Ik was er al.
De app weet beter de weg in de instellingen dan ik, ik moet even zoeken, de app gaat direkt naar het plaatje.
Is maar goed ook, daar zijn instellingen toch voor, het zou vreemd zijn als de app iets anders vindt dan in de instellingen staat.
Maar hier staat het dus goed, net als op de andere telefoon, al wijkt de weg er naar toe iets af, het resultaat, de instellingen, staan net zo. Alleen dan met een andere accountnaam natuurlijk.

22 augustus 2020 om 13:00.
DirkB zegt:

OK. Werkt het dan nu? Als het synchroniseren van de contacten in de Instellingen aanstaat, dan ligt daar niet het probleem. Er is dan iets mis met de koppeling van de contacten aan de gmailaccount. Dat weet Zegert.

22 augustus 2020 om 13:05.
Peter-ZTM zegt:

Nee, het werk niet, maar we weten nu wel dat alles goed staat ingesteld.
Maar bij de google-instelling Accountservices, gekoppelde apps zie ik wel verschil.
Bij de telefoon zonder probleem zie ik hier staan:
Alle apps en apparaten
Android device
E-mail
Bij de telefoon die niet synchroniseert staat hier niets.
Android device, ziet eruit als een app, komt niet voor in de appllijst.
Overigens, ik schreef al eerder, het synchroniseren werkt wel met de agenda en dit gaat met hetzelfde google account.
Wachten op Zegert.

22 augustus 2020 om 13:54.
Zegert zegt:

Dat wordt ook een beetje gissen.
Misschien de Account Instellingen checken - hieronder per Android versie - alleen ik heb geen Samsung.

Android 8.1.0 op een Motorola Moto G5 Dual Sim
Ga naar de App Instellingen
Kies Gebruikers en accounts
Kies Google
Klik op Accountsynchronisatie
Check wat hier Aan of Uit staat

Android 10 op een Nokia 2.3 Dual Sim
Ga naar de App Instellingen
Kies Accounts
Kies Google
Klik op Accountsynchronisatie
Check wat hier Aan of Uit staat

Mogelijk geeft dat een indicatie.
Ook vast stellen of er in de spelling van het @gmail.com account iets niet klopt.

22 augustus 2020 om 14:27.
Peter-ZTM zegt:

Bij die accountsynchronisatie staat alles aan, dus goed.
het email adres bij gmail.com is zo'n beetje het eerste wat je opgeeft bij het installeren, dus ik kan me niet voorstellen dat je dat daarna nog eens zelf in moet tikken, met kans op een fout.
En zo te zien staat er overal hetzelfde gespeld.
Zou dat niet zo zijn dan ziet google dit dan toch als een ander account (of die nou wel of niet bestaat).
Nog even aandacht voor mijn eerdere post (van 10:05h) waar ik schreef:
"In de blauwe app, bij instellingen, Contacten beheren, Herstellen:
Van account xxxx@gmail.com
dan gaan de pijltjes ronddraaien en na verloop van tijd (1 minuuut?) komt de melding:
er ging iets mis"
Dit kun je tig keer proberen, er blijft iets mis gaan.
Is er ergens een mogelijkheid om er achter te komen wat er dan mis ging?

22 augustus 2020 om 14:42.
Zegert zegt:

Die melding 'er ging iets mis' betekent dat de synchronisatie niet gewerkt heeft.
Als echter de Agenda op het zelfde toestel, en naar ik aanneem op hetzelfde @gmail.com account, wel synchroniseert lijkt het me uitgesloten dat het met een internet verbinding te maken zou hebben.

Voor zover ik het nu kan beoordelen is er via deze weg geen oplossing te vinden.
De waarschijnlijk beste route is dat iemand naar het toestel EN het @gmail.com account kijkt.

Dit zou eventueel fysiek kunnen of misschien via TeamViewer QuickAssist.

22 augustus 2020 om 15:26.
Peter-ZTM zegt:

Kan dat ook voor een smart phone?
Dacht dat dat alleen kon voor een PC.

22 augustus 2020 om 16:01.
DirkB zegt:
Teamviewer kan in ieder geval, het staat in de Playstore en in de reviews zie je dat het hiervoor succesvol is gebruikt, ook vanaf een PC
22 augustus 2020 om 16:13.
Zegert zegt:

Op de smartphone zou Teamviewer QuickSupport geïnstalleerd moeten worden.
Die andere is, dacht ik, om iemand anders te helpen.

22 augustus 2020 om 16:42.
BenW zegt:

@Zegert; dat klopt en bovendien moet je na het installeren van die app nog een add-on installeren om afstandsbediening überhaupt mogelijk te maken. Deze add-on is afhankelijk van het merk smartphone en je wordt er automatisch bij het eerste gebruik op geattendeerd.

22 augustus 2020 om 17:07.
BenW zegt:

Even een afbeelding bijgevoegd om te laten zien dat dit prima werkt ...

22 augustus 2020 om 17:13.
Zegert zegt:

OK Ben, bedankt.
Mijn ervaring op eigen apparaten is dat het met oudere Android apparaten beperkt is tot meekijken en bij de nieuwere ook overnemen.
Ik gebruik Motorola en Nokia.

22 augustus 2020 om 17:26.
Zegert zegt:

@Peter-ZTM

Als je op mijn foto klikt is er wellicht een knop zichtbaar om mij een email te sturen.
Zet geen contactgegevens bij de clubs want die zijn zonder login ook te lezen.

22 augustus 2020 om 17:29.
Zegert zegt:

De betreffende App is te zien via deze link - blijkbaar een specifieke Samsung versie.

22 augustus 2020 om 19:14.
Peter-ZTM zegt:

Leuke link, maar die app is niet beschikbaar in mijn land, staat er.
Maar laat maar even, ik weet nu wel dat het niet aan de instellingen of het account ligt.
Het moet iets in de telefoon zijn.
Ik heb op het net een verhaal gevonden over hetzelfde probleem wat specifiek optreedt bij Android 8.
Het zou gaan om een url die in de gegevens van de contacten kan staan waar het google account niet blij mee is en niet wil synchroniseren.
Deze url is niet op de telefoon te zien maar wel via contact.google.com.
Even die urls deleten en het synchroniseren gaat beginnen.
Raar verhaal maar wel hoopgevend, morgen eens zoeken.

22 augustus 2020 om 19:50.
DirkB zegt:

Contacts.google.com, dan ga je kijken bij Google zelf, dus op internet. Maar je hebt net je contacten van het SIMkaartje afgehaald en op de smartphone gekoppeld aan gmail en die synchroniseert niet. Waarom denk je dat ze dan toch bij Google zelf staan? Ik ben daar benieuwd naar.

22 augustus 2020 om 20:05.
Zegert zegt:

Dat die App niet beschikbaar zou zijn vind ik vreemd - ik had juist die gekozen omdat het specifiek Samsung was.

Misschien dat deze variant wel beschikbaar is.

Wat ook vreemd is: als de Contacten van de SIM kaart af komen zou er geen URL op kunnen staan omdat op de SIM kaart het aantal velden heel beperkt is.

Is het dit verhaal waar het probleem genoemd wordt?

We zijn wel benieuwd wat het uiteindelijk blijkt te zijn.
Aanbod voor TeamViewer blijft staan - ik hoor wel.

22 augustus 2020 om 21:05.
Peter-ZTM zegt:

Dirk en Zegert:
Ik vond het al een raar verhaal, als de telefoon niet synchroniseert, hoe kan je die dan zien op contacts.google.com.
Bovendien ging het in het verhaal (Zegert heeft het ook gevonden) over een aantal contacten, bij mij gaat het over alle contacten, ook die ik aangemaakt heb in contacts.google.com.
Overigens heb ik de contacten gecopieerd met een .cvf file naar google. (het exporteren naar een contacten.cvf gaat wel).
Bovendien staan nu de contacten in de oranje app op de SIM en in de blauwe app op het @gmail.com account.
Urls heb ik ook niet kunnen vinden dus ik ga er maar vanuit dat er iets mis is met de telefoon.

23 augustus 2020 om 08:56.
Zegert zegt:

Misschien is de oplossing heel simpel maar het is te checken.

Kijk in beide Contacten Apps eens bij de Instellingen wat er staat bij Zichtbare contacten.

Dit verklaart dan echter nog niet waarom de synchronisatie niet zou werken.

23 augustus 2020 om 09:35.
Peter-ZTM zegt:

Goed nieuws:
zojuist nog even gekeken en de wijzigingen die ik gisteren had aangebracht in de contacten zowel op de telefoon als bij googl zijn nu bij beide apparaten hetzelfde.
Er is dus gesynchroniseerd !!
Weten we dus een ding zeker: het ligt niet aan de instellingen of verkeerd gespeld account of wat dan ook.
Het is alleen niet zo dat wijzigingen nu ineens wel doorgevoerd worden, maar ik hou het in de gaten, misschien is het morgen ineens wel bijgewerkt.
Edit:
En nu komt het, voor de gein even wifi uitgezet.
Via de orange app kun je bij Contacten beheren, Contacten synchroniseren.
Er begon wel even iets te knipperen tijdens dit verwerken, maar de contacten zijn nu wel gesynchroniseerd.
Wel fijn, maar voor mij onbegrijpelijk.
Wat ik wel begrijp is dat er nooit wat is gesynchroniseerd omdat de contacten op de SIM stonden.
Ook is de telefoon gisteren niet de deur uit geweest, dus niet van wifi af, mogelijk wel dat wifi vannacht even is uitgevallen.

23 augustus 2020 om 09:54.
DirkB zegt:

Mooi! Synchronisatie gaat niet altijd onmiddelijk, dat hoort erbij.

23 augustus 2020 om 10:52.
Zegert zegt:

Als er met Wi-Fi uitgeschakeld wel wat gebeurt dan werkt het dus mogelijk wel via Mobiele data verbinding.
Maar ook via Wi-Fi zou het min of meer gelijk moeten synchroniseren.
Als ik op de Motorola iets wijzig komt het vrij snel aan op mijn Nokia met hetzelfde Gmail account. Daar kan Microsoft nog wat van leren maar dat is een ander verhaal - is hier Off topic.
Succes verder!

23 augustus 2020 om 11:28.
Peter-ZTM zegt:

Snap ik wel dat het wel eens niet onmiddellijk gebeurt.
Maar 2 Samsungs, zelfde Wi-Fi, de een doet alles vrijwel onmiddellijk, de andere niks.
Althans, de contacten, de agenda gaat ook onmiddellijk.
Misschien ligt het aan het aantal gegevens in een keer.

23 augustus 2020 om 11:58.
DirkB zegt:

Het werkt nu toch?
Naar mijn idee gaat het verversen van contacten en agenda gelijk op met het verversen van de mail. Misschien duurt het betr. contacten de 1ste keer iets langer, maar als het nu werkt zou ik mij daar niet meer druk over maken.

23 augustus 2020 om 15:54.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Android-Club?
Android-Club