Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Android-Club
Meekijken op Android toestel
Geplaatst op 19 oktober 2020 om 15:58 door DirkB
Computerhulp geven wordt lastiger wegens nabijheid en mogelijke besmetting van apparaten.
Wie heeft ervaring met het volgende:
Ik wil iemand op afstand kunnen helpen op zijn/haar Android smartphone of tablet. Meekijken is al voldoende, kunnen ingrijpen is mooier. Informatie over teamviewer staat o.a. op deze website. De website van Teamviewer zelf belooft ook moois, wel heb je 2 apps nodig en bij het hulpgeven moet je uitgaan van een laag kennisniveau van de hulpontvanger waardoor installeren van 2 apps al een uitdaging kan zijn.
Wie heeft hier eigen ervaring mee?
PS via Google heb ik al gezocht.
7 reacties
RoyBosman zegt:

Mijn ervaring is dat je mensen wel 'door het proces kan praten'.om Teamviewer quick support uit de play store kan laten halen. Dat is de meest kale versie.

19 oktober 2020 om 17:58.
BenW zegt:

Het is in de basis niet moeilijk, maar kan voor de 'leek' lastig zijn. Je installeert inderdaad zoals Roy al aangeeft TeamViewer Quick Support middels de PlayStore. Met het opstarten van die app wordt je gevraagd een aanvullende add-on voor de betreffende telefoon te installeren. Dit gaat vanuit de app TeamViewerQS zelf. Daarna kun je desgewenst te telefoon op afstand bedienen.

19 oktober 2020 om 18:06.
DirkB zegt:

Dank voor jullie reacties alvast.
In de link in mijn vraag is te zien dat je niet elke smartphone op afstand kunt bedienen, soms kun je alleen meekijken. Ditzelfde geldt voor het alternatief Any Desk (hier is inmiddels een testje mee gedaan waaruit dat blijkt). Any Desk werkt vanuit Windows PC -> Android en vanuit Android -> Android. Bij Teamviewer weet ik dat niet; je moet bij Teamviewer dus inderdaad 2 apps installeren, bij Any Desk heb ik dat niet gezien.

19 oktober 2020 om 18:22.
Marixius zegt:

Als de bezitter van de smartphone ook over een Laptop, MacBook of tablet beschikt,zou je de volgende werkwijze kunnen hanteren:
Met beeldbellen via Jitsi Meet is via de webbrowser (Edge/Google Chrome) een verbinding te maken.
Op de smartphone is TeamViewer QuickSupport noodzakelijk.
Op de PC van de helper is TeamViewer noodzakelijk.
De helper start TeamViewer op en op de smartphone start de hulpvrager QS op.
Na het uitwisselen van de code en het geven van toestemmingen kan de helper de besturing van een Android telefoon overnemen en de handelingen tevens zichtbaar maken op de PC of tablet van de hulpvragen als de helper het venster van zijn TeamViewer deelt via Jitsi Meet.
Bij een iPhone of iPad kan helaas de besturing niet worden overgenomen, maar alleen het scherm worden gedeeld. Omdat de helper op zijn PC wel in TeamViewer het scherm van de iPhone of iPad kan zien, kan hij dit venster weer delen via Jitsi Meet. De hulpvrager ziet dan op het scherm van diens PC het venster van zijn/haar eigen smartphone. De helper kan muisaanwijzingen geven en mondeling toelichten welke handelingen de hulpvrager moet uitvoeren.
Op deze wijze hebben wij ons online inloopspreekuur ingericht.

20 oktober 2020 om 12:16.
RoyBosman zegt:

Ik zie niet wat de toegevoegde waarde van Jitsi is in deze?
Als je via Teamviewer contact hebt, kunnen mensen op het bewuste scherm toch meekijken? En met mondeling toelichten ben je er dan toch?

20 oktober 2020 om 12:39.
DirkB zegt:

Dank Marixius. Naast kijken in een andere computer of smartphone zal inderdaad ook telefonisch contact nodig zijn al dan niet via videobellen (meerdere mogelijkheden, daar red ik mij wel mee).

20 oktober 2020 om 12:49.
Marixius zegt:
@RoyBosman
Met teamviewer heb je geen spraakverbinding.
Om gelijktijdig een spraakverbinding via dezelfde smartphone te doen waar je via TeamViewer contact mee hebt is voor de helper en de hulpvrager lastig.
Via de PC heb je als helper visueel en via spraak contact met de hulpvrager en je kunt het beeld van de smartphone via Jitsi terugsturen naar de PC van de hulpvrager. Bij een iPhone kun je op het teruggestuurde beeld zaken aanwijzen (niet bedienen) en gelijktijdig een mondelinge toelichting geven wat de hulpvrager op zijn iPhone moet doen. Jitsi heeft in deze wel degelijk een toegevoegde waarde. Jij kunt wel het TeamViewer beeld van een iPhone op je computerscherm zetten, maar omdat je niets op het iPhone beeld kunt aanklikken en de hulpvrager jouw muisaanwijzer niet op zijn iPhone ziet maak je het jezelf onnodig lastig.
Bovendien is het wel zo plezierig als hulpvrager en helper elkaar even zien als je met Jitsi Meet begint. Ook kun je als helper duidelijker laten zien wat een klant moet doen door bijv. een PowerPoint presentatie te laten zien of een filmpje afspelen hoe de klant een app (bijv. TeamViewerQS) op zijn telefoon moet installeren etc.
Ja er zijn meerdere mogelijkheden om te beeldbellen.
voordelen van Jitsi:
*geen account nodig
*directe toegang als je de naam van de ontmoetingsruimte kent
*mogelijkheid om gehele bureaublad, venster of browsertabblad te delen
*meerdere deelnemers kunnen gelijktijdig aanwezig zijn
*mogelijkheid om opname te maken en vast te leggen via Dropbox
*geen tijdslimiet bij gratis gebruik (wel bij Google Meet)
20 oktober 2020 om 18:01.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Android-Club?
Android-Club