Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Android-Club
Samsung stopt met clouddiensten en dan?
Geplaatst op 17 maart 2021 om 14:37 door Peter-ZTM

Zoals de titel al zegt, ik krijg ook regelmatig bericht van Samsung dat dit gaat gebeuren en of ik maar even gebruik wil maken van onedrive van MS.
Ik heb denk ik nu ingesteld dat dit nu automatisch gaat, waarom dit niet al gebeurde begrijp ik niet, moest inloggen, terwijl ik al lang ingesteld had dat bv foto's ook in onedrive worden gezet.
Dit gebeurd echter met wifi, zo heb ik dat ingesteld.
Als ik nieuwe foto's maak, wordt gewacht op wifi alvorens dit naar onedrive wordt gestuurd. Dit werkt al een hele tijd zo.
Nu komt het, als ik een foto maak, komt dit in de Samsung Galery terecht (soms heet het galerij).
Als Samsung nu stopt met die dienst, waar komen die foto's dan in terecht?
Stuurt Samsung die voortaan direct naar onedrive, zonder te wachten op wifi?
Ben ik dan niet blij mee.
Of worden die foto's ook elders op de smartphone opgeslagen?
Het is me echt niet duidelijk.

21 reacties
DirkB zegt:

Dat bericht herken ik. Echter de galerij en de plek van opslag, dat zijn verschillende zaken. De Galerij blijft foto's/video's tonen zoals deze dat al deed en de opslag van foto's/video's blijft zoals het was, namelijk op de smartphone. Wat verandert, is dat de backup niet meer in de Samsung Cloud plaatsvindt maar op Onedrive, als dat aanstaat. Het blijft dus op dezelfde manier werken, alleen de opslagplek wijzigt.
Nadere uitleg:
De Samsung galerij (of die van Google of een andere uit de Playstore) is een app die foto's/video's kan laten zien, niet meer dan dat. Die foto's/video's kunnen op meerdere plekken zijn opgeslagen. De galerij app staat dus los van de opslagplek.
De Samsung backup is een clouddienst van Samsung waarmee zij gaan stoppen. Een clouddienst wil zeggen dat Samsung opslagruimte op internet heeft waar de backup van foto's/video's kan worden opgeslagen. Samsung raadt nu aan om Onedrive als alternatief voor de backup te gebruiken, maar dat doe je al als ik het goed lees, alleen via wifi. Ik heb dat zelf ook zo maar dan via zowel wifi als 4G (dit is een instelling). Deze backup wordt niet onmiddellijk gemaakt maar periodiek (1x per dag denk ik).
Voordeel Onedrive: de foto's worden ook automatisch op de computer zichtbaar.
Er is ook een andere backup, namelijk Google Foto's. Dat is eveneens een clouddienst waar de foto's/video's worden opgeslagen. Let op, Google wil hier bij een bepaalde opslaggrootte kosten aan gaan verbinden (dit is in het nieuws geweest). Tot nu toe was de opslag onbeperkt.
De bijlage betreft de instellingen in de Samsung Galerij app.

17 maart 2021 om 17:35.
Peter-ZTM zegt:

Ik had al zo'n idee dat de Galerij niets anders doet dan kijken in de opslag van het toestel. Behalve dan, als je in Galerij de foto's laat vervallen, dan zijn ze ook uit de opslag verdwenen.
Samsung backup gaat verdwijnen maar blijft Gallery dan wel? is mij niet duidelijk.
Samsung backup gebruikte ik al niet, wel Onedrive. Automatisch. Van uit het toestel dus, de opslag.
Nu heb ik toegegeven aan de wensen van Samsung om alles over te zetten naar onedrive, kreeg daar een melding van, van Samsung Cloud.
Daarna kreeg ik een melding van Onedrive : Uw foto's worden geüpload via de Samsung Galery. Begrijp ik niet, dat doet toch niets?
Daaronder staat: Camera-upload is uitgeschakeld in Onedrive.
Leuk, had niet gehoeven, het stond wat mij betreft al goed.
Hoe kan ik nu dit weer terugdraaien?
Ik kan het vinkje bij synchroniseren met onedrive wel uitzetten, maar hoe kan ik Camera-upload weer aanzetten? Zie dat nergens staan.

17 maart 2021 om 17:53.
DirkB zegt:
ik ga even werken aan een reactie
17 maart 2021 om 17:54.
Peter-ZTM zegt:

Nee, niet uit Onedrive, maar de opslag van het toestel. Ik kan dus met Galery de opslag van het toestel leeg maken.

17 maart 2021 om 17:57.
Peter-ZTM zegt:

Ik zie niet hoe je de Samsung backup uitgezet hebt.

17 maart 2021 om 18:00.
DirkB zegt:

De galerij blijft en je kunt daarmee opgeslagen foto's van de smartphone verwijderen. Dit doet dus wat het moet doen.
Als er niets in de Samsung cloud stond, dan zal er niets zijn overgezet. Ik heb zelf ook die migratie zien gebeuren en zowaar kwamen er foto's in Onedrive terecht van een oudere smartphone, kennelijk had de Samsung cloud die netjes bewaard.
Als ik het goed begrijp, dan werden je foto's al naar Onedrive opgeslagen. Die specifieke functie is nu door Samsung uitgezet (je melding: 'camera upload is uitgeschakeld'), aanzetten lukt niet meer en die backup functie naar Onedrive is nu overgenomen door de Samsung back-instelling. Dat zie je in het plaatje bij mijn eerste reactie.

Ik begrijp de verwarring. Dat terugdraaien van de verandering was eerder wel mogelijk (ik heb dat destijds kunnen doen) maar ook ik heb gemerkt dat dit nu niet meer kan.
De nieuwe werkwijze komt op hetzelfde neer als de oude, met 1 verschil: in de oude situatie vond de backup/upload direct plaats, in de nieuwe situatie zie ik dat periodiek gebeuren. Ik dacht hierdoor eerst dat het niet werkte maar het functioneert eigenlijk prima.

17 maart 2021 om 18:11.
Peter-ZTM zegt:

ik begin het te volgen, in je plaatje staat synchroniseren met onedrive en daaronder staat een emailadres bij gmail, dit zal je google account zijn, bij mij wel althans en aldaar komen de foto's ook terecht. De foto's die er nog op stonden heeft Samsung nu bij onedrive in een aparte map gezet.
Dat het periodiek gebeurd had ik ook al ergens gelezen, echter, vandaag nog een proeffoto gemaakt en die kwam vrijwel direct in onedrive terecht.
Verder staat er nog steeds ergens, kan het niet zo gauw weer vinden, dan e.e.a. alleen met wifi gaat. Even in de gaten houden dan maar.

17 maart 2021 om 18:20.
DirkB zegt:

Ingaande op je vraag van 18 uur: de Samsung backup is een andere, die staat in de Instellingen. Hier kun je handmatig een backup bij Samsung maken van allerlei gegevens.
Maar als je een Samsung backup van foto's/video's bedoelt: dat zit in de Samsung galerij app. Ik kan echter niet terugvinden hoe je de Samsung backup aanzet/uitzet. Ik heb een keer de Samsung backup via Onedrive aangezet en kan alleen nog de instelling vinden die je ziet bovenaan in het plaatje bij mijn eerste reactie. Dus daar zet je de fotobackup aan/uit (nadat alles van de Samsung cloud naar Onedrive is gemigreerd).
Het is daarbij wel interessant om te klikken op Synchroniseren met Onedrive. Je kunt daar namelijk instellen welke albums worden gesynchroniseerd.
Dan nog je vraag van 18.20 uur: mijn Samsung account is gelijk aan mijn Google account. Het antwoord op je laatste vraag zie je al in mijn plaatje staan.

17 maart 2021 om 18:32.
DirkB zegt:

Best ingewikkeld, deze verandering. Het is voor mij ook een uitzoekerij geweest (een tijdje geleden al en nu was het ook even goed zoeken).
Hopelijk lukt het hiermee en anders kijk ik nog wel verder.

17 maart 2021 om 18:38.
Peter-ZTM zegt:

Ik reageerde op een bericht waarin stond dat je de samsung backup uitgezet had, maar dat bericht heb je weggehaald. Doet er niet toe denk ik.
Backup van de foto's aan of uitzetten is denk hetzelfde als Synchroniseren met onedrive, zie je plaatje, als je aan dat schuifje zit krijg je de melding dat de afbeeldingen en video's die in uw cloud zijn opgeslagen, worden niet meer in Galerij weergegeven.
Nou niet helemaal duidelijk, maar goed. Denk dat het wel werkt, bedankt.

17 maart 2021 om 18:45.
Peter-ZTM zegt:

toch nog even dit, het eerste plaatje vind ik bij Galerij-instellingen.
Het tweede plaatje staat ook boven Galerij-instellingen, maar ik kan het niet vinden.
Ah, gevonden, staat bij accounts en backup, Samsung Cloud, Galerij en dan bij het tandwieltje.
Dan staat er weer Galerij-instellingen en daar staat bij mij Synchroniseren alleen met Wi-Fi.
Ik schrijft het hier maar even op, de volgende keer zoek ik me weer te pletter.

17 maart 2021 om 18:56.
DirkB zegt:

Even vooraf: ik 'praat' vanuit mijn Samsung S20 5G waar inmiddels Android 11 opstaat. Er kunnen wat verschillen zijn met een andere smartphone en er zijn wel vaker meerdere manieren om bij een instelling te komen.
Backup is volgens mij hetzelfde als Synchroniseren.
Ik snap nu ook de vraag van 18.45 uur waarin je meldt dat foto's na synchronisatie niet meer in de galerij worden weergegeven. Dat is echter niet mijn ervaring. Wel, als je in mijn plaatje van 18:32 uur kijkt, is er een keuze 'Ruimte op de telefoon vrijmaken'. Als je dat kiest, dan worden op de smartphone de foto's verwijderd en ik verwacht dan dat ze niet meer zichtbaar zijn in de galerij, net als bij handmatig verwijderde foto's. Maar ik heb het niet uitgeprobeerd. Overigens kun je er dan nog via internet bijkomen met de Onedrive app.
De uitleg betreft de Samsung galerij app, het is anders in de app Google Foto's die eveneens de fotogalerij laat zien. Google Foto heeft een instelling dat foto's waarvan een backup is gemaakt, van de telefoon verwijderd worden. Deze instelling betreft de backup op Google Foto's, misschien dat daarvan de foto's nog wel in de galerij worden getoond. Ik heb dat echter uitstaan dus weet het niet.
Iets anders: op mijn Galaxy S20 lees ik dat naar Onedrive alleen foto's vanaf de interne opslag (niet het SD kaartje) worden gesynchroniseerd. Dat viel mij tegen maar het is in mijn geval geen probleem, er is 125 GB beschikbaar dus ik heb alles verplaatst.

17 maart 2021 om 20:49.
Peter-ZTM zegt:

ja, ik begrijp je verhaal, maar ik doelde op je eerste plaatje.
Dat gaat over de gallery app.
O​​​​​nder staat:
Synchroniseren met onedrive met een schuifje erachter.
Als je aan dat schuifje zit krijg je de melding :afbeeldingen en video's die in uw cloud zijn opgeslagen, worden niet meer in Galerij weergegeven.

18 maart 2021 om 09:49.
DirkB zegt:

OK dat is wat ik in mijn vorige reactie verwachtte: wat in Onedrive staat, zie je niet in de galerij. Maar de foto's/video's blijven bij het synchroniseren op de smartphone staan en dus blijf je alles in de galerij zien.
Het voordeel: wat je op de smartphone verwijdert, blijft in Onedrive staan en daar kun je altijd nog bij.
Het is dus eigenlijk geen synchronisatie maar een backup.

18 maart 2021 om 11:07.
Peter-ZTM zegt:

Nu begrijp ik wat ze bedoelen: dat er niets veranderd is.
Gallery keek ook alleen maar wat er op het toestel staat en doet dat nog steeds, gallery kijkt niet wat er op Onedrive is gezet.
Geeft gallery nog steeds de mogelijkheden om de opslag op het toestel leeg te maken door alles wat je wilt in Gallery te verwijderen.
Wat eenmaal on Onedrive staat gebeurt niets mee.
Ook nooit begrepen waarom dit synchronisatie heet, de inhoud van beide opslagplaatsen aan elkaar gelijk maken is in de gallery nooit sprake van geweest.

18 maart 2021 om 11:52.
DirkB zegt:
Het woord 'synchronisatie' geeft verwarring maar het werkt naar wens. Volgens mij zijn we eruit.
18 maart 2021 om 12:14.
Peter-ZTM zegt:

ja, bedankt Dirk

18 maart 2021 om 12:49.
CaFran zegt:

Goedemorgen. Met alle respect, maar als 70+ en lichte digibeet, begrijp ik er nu helemaal niets meer van. Kunnen jullie mij uitleggen, òf en zo ja wàt we moeten doen. Ik krijg wel regelmatig een bericht dat Onedirect bijna vol is en dat ik kan uitbreiden met bijbetaling. Volgens mij komt die waarschuwing, terwijl er nog een paar giga open staat.
Jammer, maar voor mij als leek wordt het er allemaal niet veel duidelijker op.
DirkB, dit is absoluut niet persoonlijk bedoeld.
Fijne dag .
Frans

23 maart 2021 om 07:29.
CaFran zegt:

Ps. Ik heb een Samsung Galaxy A50.

23 maart 2021 om 07:31.
DirkB zegt:

@Frans Maak er aub even een nieuwe/andere vraag van, dit is de vraag van Peter.

23 maart 2021 om 07:46.
CaFran zegt:

Oke, weet wel niet of ik hem juist stel, maar jij weet de strekking ervan.
Alvast dank.

23 maart 2021 om 11:20.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Android-Club?
Android-Club