Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Android-Club
welke data staan op een simkaart?
Geplaatst op 24 mei 2021 om 22:04 door Gerabra

Mijn zoon kreeg van KPN (hun initiatief) een nieuwe simkaart, omdat de oude erg oud is. Hij is bang, dat bij overgang naar de nieuwe simkaart data op de simkaart verloren gaan.
Wat voor data zouden op de simkaart kunnen staan? Ik dacht: contacten. Of toch ook foto's en video's? Is dat na te gaan?
Hoe is, zo nodig, verlies van data te vermijden?
De instructie van KPN is wel erg summier. Er wordt alleen verteld dat je de nieuwe simkaart via een internet link moet activeren en hoe (ik neem aan vanaf een willekeurig apparaat). De activatie is gemiddeld pas na 15-30 minuten actief. Dus minstens een uur wachten voordat je de nieuwe simkaart in de smartphone stopt?
Het is toch raar dat zo'n routinehandeling zo armzalig wordt verteld. En even bellen met KPN is er ook niet bij.

6 reacties
DirkB zegt:
Op de SIM kaart kunnen contacten staan maar met een smartphone is dat niet gebruikelijk. Er staan geen foto's of andere te bewaren gegevens op de SIM kaart.
Betr. de contacten, zie www.androidplanet.nl/tips/wat-staat-er-op-mijn-simkaart/
Bij mij staat op de SIM kaart uitsluitend het tel.nr van KPN Klantenservice TV&Internet. Dat behoef je niet te importeren, dit staat ongetwijfeld al op de nieuwe SIM kaart.
Ik zou na de controle van de contacten de SIM kaart activeren. Dat is simpel en gaat via de website www.kpn.com/service/mobiel/simkaart/activeren.htm#/
Je kunt dit vanaf elk apparaat doen.
Na het activeren zou ik hooguit 30 min. wachten en de SIM kaart in het toestel doen. Je merkt vanzelf wel of het werkt. Mocht dat niet zo zijn, dan even KPN bellen.
24 mei 2021 om 22:21.
RobdG zegt:

Je kunt tamelijk eenvoudig controleren wat er op de sim-kaart staat, zoals je hier kunt lezen.

25 mei 2021 om 15:12.
Gerabra zegt:

Dirk B, heel hartelijk dank. De simkaart van mijn zoon heb ik nu niet, maar ik heb op de aangegeven wijze nagegaan wat er op de mijne staat: een behoorlijk aantal contacten. Ik heb ze geïmporteerd op het toestel.
(Zou ik ze nu ook van de simkaart kunnen verwijderen? Ik heb ook een optie "verplaatsen" i.p.v "importeren").
De aanwijzingen van KPN vond en vind ik niet erg duidelijk. Ik heb (vóór dat ik je bericht las) erover gebeld via het telefoonnummer op de brief van KPN met de simkaart. Het eerste antwoord was: de nieuwe simkaart in de telefoon doen en daarmee naar de website gaan en de stappen volgen. Alles geschiedt dan automatisch. En toen ik begon over mogelijke andere gegevens op de simkaart gaf de zegsvrouwe toe dat ik die van te voren moest importeren op het toestel (eventueel met de aanwijzingen van de "toestelhulp" op de website; het toestel van mijn zoon stond er niet op, had ik gemerkt, maar wel soortgelijke.)
In ieder geval was haar advies: vóór het activeren de oude simkaart vervangen door de nieuwe en met die telefoon naar de website gaan (en niet met een willekeurig apparaat).
Dat moet toch duidelijker beschreven kunnen worden, zou je zo zeggen.

25 mei 2021 om 15:20.
DirkB zegt:

Dat kan inderdaad duidelijker. Vanaf de smartphone activeren is natuurlijk prima.
Met de contacten is het dus gelukt, verplaatsen was in jouw geval handiger geweest. Bij je zoon maakt het minder uit, mits je het oude SIM kaartje vernietigt.
Bij contacten op de telefoon heb je meer mogelijkheden dan op de SIM kaart. Je kunt nu huisadressen, mailadressen, verjaardagen enz toevoegen. En als je ze dan óók koppelt aan het gmailadres van de smartphone, dan worden ze opgeslagen op google (waarmee de smartphone synchroniseert). Google is dan de backup EN je kunt de contacten hergebruiken op een ander apparaat.

@Rob je plaatst je dezelfde link als ik.

25 mei 2021 om 17:40.
RobdG zegt:

@DirkB: Zag het te laat maar kon hem niet verwijderen 😓

25 mei 2021 om 18:02.
Gerabra zegt:

Dirk B bedankt voor de aanvullende tips. "Verplaatsen" van de contacten kan , denk ik, bij mij nog steeds. Volgens KPN is de oude simkaart na activatie van de nieuwe onbruikbaar (kan dus weg).
Denk je dat ik de nieuwe simkaart ook met een ander apparaat kan activeren? Bij het telefoongesprek met KPN leek het dat het met de smartphone van de oude simkaart MOET.

25 mei 2021 om 23:48.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Android-Club?
Android-Club