Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Android-Club
chrome OS
Geplaatst op 22 juli 2021 om 10:58 door fred612

Naast windows, apple en android zijn chromebooks met Chrome OS nu erg in opkomst.
Vooral de lage prijs ca 1/2 van bv een W10 laptop en de eenvoud spreken aan.
Zijn er ook mensen die ervaringen met CHROME OS willen delen?

22 reacties
BenW zegt:

Ja hoor. Wat wil je weten?

22 juli 2021 om 19:24.
BenW zegt:

Overigens, valt me nu pas op, dit topic is geplaatst in de club Android. Dat is natuurlijk niet juist, maar daartoe 'gedwongen' omdat er geen club Chrome OS bestaat. Dat is jammer, want dit besturingssysteem verdient inmiddels een eigen plaats binnen de clubs. Wat in zekere zin ook geldt voor Linux, al is het maar omdat bijvoorbeeld een (senioren)systeem als SimPC draait op Linux.

22 juli 2021 om 23:33.
r0n zegt:

Strikt genomen is Chrome OS ook een (sterk verbouwde) Linux distributie.

23 juli 2021 om 09:44.
fred612 zegt:

De discussie over een nieuwe club hebben we jaren geleden al eens gehad over linux vormen.
Mijn eerste vraag was bv hoe je Thunderbird met 4 ms mailaccounts kunt gebruiken?
Ik las dat ziggogo niet werkt in chrome os, zijn er meer/veel programma's waar geen app van chrome os voor is?

23 juli 2021 om 10:16.
BenW zegt:

@rOn; Klopt, het is in de basis een linux distributie.

@Fred612; Klopt ook dat de discussie een tijd geleden is gevoerd. Desalniettemin lijkt het mij ook langzamerhand tijd voor SeniorWeb om dat standpunt te herzien. Immers, systemen met Chrome OS worden steeds meer verkocht, niet alleen aan studenten, maar ook vaker aan senioren. En waarom ook niet. Voor o.a. mailen, internetten en dat soort zaken is het ideaal. Kortom, voor basis computerwerk is het een prima oplossing, zeer zeker ook voor senioren.

Dan nog je vragen:
* Thunderbird: van huis uit draait dit niet onder Chrome OS, maar het kan wel via een virtuele omgeving en een paar eenvoudige terminal opdrachten. Wat het aantal accounts onder TB betreft, dat is een aspect van TB en niet van Chrome OS.
* Ziggo Go; nee, er is geen app voor Chrome OS, maar wel 'gewoon' te gebruiken in de browser, hetzij in een tabblad of zelfstandig venster via Instellingen > Meer hulpprogramma's > Snelle link maken...

PS: ter aanvulling nog een bewijs dat Thunderbird draait onder Chrome OS (zie icoon van TB in de taakbalk)

23 juli 2021 om 17:31.
r0n zegt:

Het aantal accounts in thunderbird is in principe onbeperkt.
Hier gebruik ik het met 21 accounts, bij 6 domeinen, waaronder gmail.
Voor ieder doel heb ik een apart email adres, bij reclame en spam kan ik dan zien wie er "lekt".

23 juli 2021 om 17:59.
jack.f zegt:

Ik heb ervaring met chromebook, goedkoop en snel, maar let op windowsprogramma,s werken er niet op, bv mijn bridge en damprogramma,s en tot mijn verbazing werkte de bibliotheek (boeken uitzoeken,bestellen etc.) ook niet. Heb chromebook toch maar weer vervangen door een windows laptop.

26 juli 2021 om 09:13.
BenW zegt:

@jack.f; uiteraard logisch dat Windows programma's niet werken op een Chromebook, maar mogelijk zijn er (online) alternatieven?
Chrome OS (en dus ook Chromebooks) zijn Cloud georiënteerd en werken in beginsel dus hoofdzakelijk online. Dat is een bewuste keus waarvan men zich goed moet realiseren welke voor- en nadelen er aan kleven.
Overigens, wat het lenen / reserveren e.d. bij de Bibliotheek betreft, hier geen problemen mee. Werkt prima. Mocht je echter e-books willen lenen, dat wordt dan lastig. ADE (Adobe Digital Editions) bijvoorbeeld draait niet op een Chromebook.

26 juli 2021 om 17:59.
jack.f zegt:

Voor mijn bridgeprogrammas zijn er online geen alternatieven en idd en ebooks en luisterboeken (toch niet onbelangrijk voor senioren) lukt niet. Ik denk dat voor senioren die zijn opgegroeid met windowsprogramma en bv office chromebook niet zo,n goede keuze is

26 juli 2021 om 18:12.
BenW zegt:

Of het een goede keuze is, is de vraag. Dat zal per persoon verschillen. Ik kom bij veel senioren die bij Windows, bij macOS ook overigens, verstrikt raken in de vele opties en mogelijkheden. Zoiets als met een Ferrari 80 km/u rijden op de snelweg. Als het eigenlijk alleen om mailen, internetten en soms wat Skypen gaat, dan zou ik toch een Chromebook aanraden, ook al is het even wennen.

26 juli 2021 om 19:17.
fred612 zegt:

Het is moeilijk te onderscheiden of ''niet werken'' een persoonlijke fout of systeem mis is.
Ik meen begrepen te hebben dat W10 en apple anders maar ongeveer gelijk breed werken , stel 100% ; dan is android 80 en chrome os 60%.
Net als bij apple past dat nog niet 100% op W10. W10 kan veel externe programma's draaien net als android; apple alleen van apple net, als chrom os voorlopig?
Ccleaner ea downloaden bv niet hetzelfde voor w10 , apple en android hierdoor?
Ziggogo is zo complex dat dat nooit op chrome kan ook niet via chrome browser en dat zullen er meer zijn, maar welke blijft uitproberen?
Kan ik ivm met het uiterlijk bv outlook en ziggo account ook in gmail gebruiken
Wennen is vooral voor ouderen moeilijk.

26 juli 2021 om 19:24.
BenW zegt:

@fred612; eerste even een misvatting de wereld uit helpen. ZiggoGo werkt uitstekend in Chrome en dus ook onder Chrome OS. En niet alleen draait het uitstekend onder Chrome, dat doet het ook onder Firefox, Brave, Edge, enz. Voor alle duidelijkheid, ZiggoGo in een browser en niet via de app. Dat kan inderdaad niet onder o.a. Chrome OS.

Ter info, ik heb alle relevante systemen hier staan. Dus Windows 11 (developers mode), Windows 10, macOS Big Sur, Chrome OS en Linux (momenteel MX Linux). Kortom, ik kan op alle mogelijke manieren vergelijken.
Overigens, mocht je zelf Chrome OS willen uitproberen, dat kan met een gratis variant, CloudReady, een officiële partner van Google. Oud laptopje over? Gewoon proberen.

Enne, ja, je kunt in Gmail ook andere accounts als @outlook.com, @ziggomail.nl, enz. opnemen. (Groot voordeel is dat Gmail het beste spamfilter heeft die er is.)

26 juli 2021 om 19:42.
r0n zegt:

Bij Windows is het (helaas) normaal, om software "ergens" te downloaden, te installeren en te gebruiken.
Het is gemaakt om makkelijk in het gebruik te zijn, maar voor Microsoft is het (bijna) onmogelijk gebleken, om met alle programma's rekening te houden bij updates en/of verbeteringen.

Bij Apple is het ook af te raden, veel software heeft een alternatief bij Apple.

Bij Chrome OS is het (bijna) onmogelijk om programma's uit een andere bron te halen, het is dan ook de bedoeling dat de software (en data) niet op de eigen PC staan, maar steeds worden gedownload, de programma's zijn dan ook gestroomlijnder (=kleiner) en zo heb je ook altijd de nieuwste versie.

Android is leuk, maar niet bedoeld als besturingssysteem voor computers...........

26 juli 2021 om 19:43.
BenW zegt:

Voor wie een Chromebook overweegt, hier een lijstje met voor- en nadelen:
https://techadviseur.nl/chromebooks/
En nogmaals, mocht je aarzelen, probeer het anders eerst even uit op die 'oude' laptop met CloudReady. Heb je bijna een volledig Chromebook voor niets...

26 juli 2021 om 21:46.
DirkB zegt:

Het is de moeite waard om een Chromebook niet alleen met een laptop te vergelijken, maar ook met een tablet. Tablets worden vaak gekocht door degenen die voornamelijk mail en internet doen, gemak willen en geen grote bestanden gebruiken. Mocht dat laatste wél het geval zijn, dan is hetzelfde mogelijk als op een Chromebook (in de cloud werken), en op een SD kaartje kun je tegenwoordig ook heel wat opslaan. Afhankelijk van de voorkeur werkt een tablet met iOS (een iPad) of met Android (meestal Samsung), op beide apparaten kun je over volledige App winkels beschikken. Wie het scherm te klein vindt, kan er een grote scherm aan koppelen. Ook een toetsenbord en een muis behoort tot de mogelijkheden maar met een aanraakscherm is dat minder nodig.

26 juli 2021 om 22:19.
fred612 zegt:

Volgens ziggo moderatoren? kan chrome os ziggogo niet aan?
nu werk ik met ziggogo in chrome en edge met w10 . Wifi van modem naar laptop en van laptop naar tv.
onlangs is ziggogo het bewaarsysteem geworden van ziggo op tv.
Dat werkt goed al zijn er wat andere kinderziektes met ondertitel en verwijderen van opnames.

27 juli 2021 om 18:00.
BenW zegt:

@Fred612; ik kan je helaas niet helemaal volgen.
Eerst zeg je: "Ziggogo is zo complex dat dat nooit op chrome kan ook niet via chrome browser en dat zullen er meer zijn" en in je laatste reactie "nu werk ik met ziggogo in chrome en edge met w10" en "onlangs is ziggogo het bewaarsysteem geworden van ziggo op tv".

In je eigen topic vraag je om reacties m.b.t. Chrome OS, je vraagt je af of ZiggoGo daarin werkt, je krijgt een antwoord dat ZiggoGo werkt in de browser en niet in een app, jij stelt vervolgens dat het nooit op Chrome kan werken en dan je laatste reactie waar je o.a. stelt dat ZiggoGo onder W10 en Chrome werkt. Maar dat was de vraag niet ...

Het zal wel aan mij liggen, maar wat wil je zeggen?

27 juli 2021 om 18:32.
jack.f zegt:

Ben ,ben het helemaal met je eens, ik begrijp ook niet wat fred bedoelt. Ik heb ik mijn mening gegeven, ik werk liever met windows dan met chrome book.

27 juli 2021 om 19:06.
fred612 zegt:

Zelf werk ik met W10 daarop werkt ziggogo.
Voor TV heeft ziggo vorige maand een nieuw bewaar systeem geplaats voor opnames die je niet direct kunt kijken, daar heb ik, slechthorend, vragen over gesteld ivm ondertitel problemen. Toen schreef een ziggo moderator dat ziggogo niet op chrome os kan werken omdat dat te simpel is.
Ik wil een nieuwe pc voor een kennis en vergeleek chrome os met W10 en android.
Ik begrijp nog niet dat ziggogo niet werkt in de app, welke, en wel in een browser onder chrome os ?? Een browser maakt toch alleen verbinding?

28 juli 2021 om 10:33.
BenW zegt:

Oké, even wat dingen proberen duidelijk te krijgen. Eerst, wat is een app?
Een app is een stukje software, ontwikkeld voor een specifiek doel. In het geval van de ZiggoGo app dus software om de content van Ziggo (TV, films, e.d.) af te kunnen spelen. Het maakt ook gebruik van de internetverbinding om die content op te kunnen halen, ofwel het 'streamen' van, in dit geval, beeld en geluid. Het maakt dus geen gebruik van een browser want die functionaliteit zit ingebakken in de app.

De functie van een browser is om content van internet voor ons leesbaar en hoorbaar te maken. Eigenlijk dus een vertaalprogramma voor internetdata. Die data kan bestaan uit tekst en beeld, bijvoorbeeld deze website, maar kan ook video en audio 'vertalen'. zoals bijvoorbeeld de content van ZiggoGo. Het doet dus veel meer dan alleen verbinding maken.

Als we het over Chrome OS hebben, hebben we het over het platform van Google, ook wel een eco-systeem genaamd, net als Microsoft met o.a. Windows, Apple met o.a. macOS of Linux met de grote variëteit aan distributies.
De app van ZiggoGo is ontwikkeld voor Windows en macOS en niet voor Chrome OS en Linux. Wil je binnen Chrome OS en Linux de content van Ziggo bekijken, ben je dus aangewezen op het kijken via de browser (https://www.ziggogo.tv/nl.html). Dit werkt in nagenoeg alle browsers die beschikbaar zijn op de verschillende systemen.

28 juli 2021 om 14:02.
fred612 zegt:

Dank Ben.
Ik ben dus door ziggo moderatoren op het verkeerde been gezet.
De app zal er in chrome os niet zijn?
Ik begrijp dat een app speciefiek voor een site van een browser is, net als shortcut en favoriet?
Het praktische verschil ontgaat mij als de ''ingebakken functionaliteit er inzit""
Maar kort, met chrome os kan ik dus wel ziggogo en Thunderbird met 5 accounts, gebruiken?

28 juli 2021 om 14:43.
BenW zegt:

Inderdaad, de app zal er in Chrome OS niet zijn. Niet op dit moment tenminste, maar mogelijk gaan ze die nog ontwikkelen hoewel ik dat niet denk. In feite is de redenatie heel simpel, staat de vraag (aantal gebruikers van Chrome OS) in verhouding tot het beschikbaar maken (tijd <> kosten) van de app voor Chrome OS. Maar nogmaals, het draait probleemloos in de browser Chrome.

Vergeet verder de relatie tussen een browser en een app. Die staan los van elkaar. Het zijn twee los van elkaar staande dingen. De enige overeenkomst is dat ze beiden waar nodig gebruik maken van internet waarbij een browser een algemeen instrument is om internetgegevens te kunnen benaderen en waarbij een app een specifiek doel heeft.

Verder heb ik in de reactie van 23 juli 2021 om 17:31.al aangegeven hoe het zit met Thunderbird. Van huis uit kan het niet in Chrome OS, maar omdat het ook op Linux is gebaseerd kan het met een eenvoudige ingreep wel werkend worden gemaakt.

28 juli 2021 om 15:37.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Android-Club?
Android-Club