Menu Zoek SeniorWeb 25 jaar

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Android-Club
Synchroniseren
Geplaatst op 11 september 2021 om 14:48 door CaFran

Goedemiddag.
Tot een 2 maanden geleden werden mijn foto's, meestal gemaakt mijn mijn telefoon, Samsung Galaxy A50 of af en toe met mijn Samsung tablet, automatisch gesynchroniseerd naar mijn PC. Nu gebeurd dit niet meer. Ik weet bijna zeker dat ik, onbewust, iets aan mijn instellingen gewijzigd heb, echter geen idee wat ik gedaan heb. Of kan het ook iets met Edge te maken hebben? Dat gebruik ik sinds een tijdje. Gaarne hulp, want ik heb foto's op mijn telefoon staan die ik graag op mijn PC zou willen hebben. Als ik meer gegevens moet geven, dan zie ik dat wel.
Alvast dank,
Frans

20 reacties
ctjacobs zegt:

Gebruikte je toevallig BlueTooth om te synchroniseren? Ik zie dat mijn BlueTooth is verdwenen. Allemaal driehoekjes met uitroepteken in Apparaatbeheer.

11 september 2021 om 18:10.
DirkB zegt:

Met Edge heeft het niets te maken.
Je kunt de synchronisatie hebben uitgezet maar hoe synchroniseer(de) je?
Als het automatisch gaat, dan gebeurt het via Google Foto's of via de Samsungaccount met Onedrive.

11 september 2021 om 19:17.
Peter-ZTM zegt:

ik heb hetzelfde, voorheen werden mijn foto's automatisch gesynchroniseerd met OneDrive.
Toen begon Samsung met een moeilijk verhaal over het wel of niet beëindigen van Samsung Cloud. (Of was het een andere dienst?) Ik kon het al niet volgen en ook niet terugvinden want meldingen daarover worden niet ergens opgeslagen voor zover ik weet.
In ieder geval, daarna werd er niet meer automatisch gesynchroniseerd met OneDrive en kan ik ook nergens meer een optie vinden om dit weer aan te zetten. Ik denk dat dit bij alle Samsung gebruikers het geval is. Je moest wel ergens mee akkoord gaan, als je dus niks deed (omdat je de Samsung taal niet begrijpt) dan veranderde er misschien wel wat, maar wordt er nog steeds gesynchroniseerd met OneDrive. Wie kan zich nog herinneren hoe dat ging?

12 september 2021 om 08:46.
Truus zegt:

Zie hier: Samsung cloud stopt ( is gestopt)

12 september 2021 om 10:47.
Peter-ZTM zegt:

Dat bedoel ik dus, de voorbeelden uit deze fantastische uitleg van Samsung (in het Engels) komen niet overeen met de opties die ik kan aanvinken op mijn smart phone. Zowel voor de Samsung Cloud-app, de Galerij-app en de Mijn bestanden-app zijn in de instellingen geen mogelijkheden om te koppelen/overschakelen/overstappen/synchroniseren naar OneDrive, en hier gaat het artikel nu juist over.

12 september 2021 om 11:25.
Truus zegt:

De uitleg in de gegeven link is in het Nederlands!

12 september 2021 om 13:04.
Peter-ZTM zegt:

Ja en ter verduidelijking staan er een paar (6) plaatjes in het Engels waarvan de opties niet overeen komen met mijn toestel. Probeer het, staat er boven
Edit: op mijn PC wordt het niet automatisch vertaald, op mijn mobiel wel, tekst is na vertalen identiek, de link wordt dus vertaald, behalve de plaatjes dan.

12 september 2021 om 13:42.
DirkB zegt:

De vraag is 2 of 3 x eerder gesteld en beantwoord in deze club, zou je dat willen opzoeken?
De automatische backup naar Google Foto's (als dat aanstaat) verandert niet, de automatische backup (als dat aanstaat) naar Samsung cloud stopt. In plaats daarvan routeert Samsung de backup om naar Onedrive, als je dat instelt.
In Google Foto's staan alleen zelf gemaakte foto's/video's, in de omgerouteerde Samsung backup staan ook de foto's/video's van sociale media incl. WhatsApp. Onedrive synchroniseert automatisch met je computer (als dat aanstaat). Let op de opslagruimte bij Onedrive.

12 september 2021 om 14:47.
Peter-ZTM zegt:

ja Dirk, ik ben al aan het zoeken geweest en inderdaad, de galery wordt automatisch naar Google Foto's gestuurd en op de PC aldaar te zien, maar ik kan er verder niks mee. Foto's worden echter niet naar OneDrive gestuurd. Je schrijft dat OneDrive automatisch synchroniseert met mijn PC, dat doet hij wel, maar mijn mobiel synchroniseert niet met OneDrive, kan ik dat dan ook ergens aan zetten?

12 september 2021 om 14:58.
DirkB zegt:

Peter, de vraag is van Frans en betreft een Samsung. Op een niet-Samsung kun je ook backuppen bij Onedrive, via de Onedrive app.
Op een Samsung is het aan te zetten als je in de Instellingen bij het vergrootglaasje zoekt op Samsung cloud, of direct via de (Samsung) Galerij-app.
Let op: bij mij mag hij ook via het mobiele netwerk en bij roaming een backup maken, dat wil niet iedereen.
Op mijn toestel moeten de foto's/video's dan in het toestelgeheugen staan (dat is bij mij 128 GB).
PS een computer kan ook synchroniseren met Google Foto's maar dat is een andere vraag.

12 september 2021 om 17:56.
Peter-ZTM zegt:

Dat is nu juist het punt, ik heb het ook over Samsung en in de galerij-app staat nou juist geen optie om te synchroniseren.

12 september 2021 om 18:11.
Peter-ZTM zegt:

Dit is mijn galerij instellingen op de Samsung A12

12 september 2021 om 19:32.
DirkB zegt:

Het is een vraag van Frans en die gaat over een A50, dat eerst lijkt mij.

12 september 2021 om 21:22.
Peter-ZTM zegt:

In ieder geval werkt de hieronder beschreven procedure, beetje warrig, maar waar het op neer komt, het Samsung account is gekoppeld met het Microsoft account (wat we juist willen) door dit weg te halen (kost even moeite om et toestel ervan te overtuigen dat je dit echt wilt) komt het goed. Als je daarna OneDrive opent (op de mobiel) dan krijg je de mededeling dat camera upload uit staat, of je dat wilt aanzetten, ja hoor, en flatch daar staan de foto's in OneDrive. Je moet er maar opkomen. Geldt mogelijk voor meer modellen uit de A-serie.
 

13 september 2021 om 10:21.
CaFran zegt:

Sorry voor de late reactie, maar als ik nu de antwoorden allemaal doorlees, snap ik er helemaal niets meer van.
Om op de eerste reactie van Dirk te antwoorden:
Het synchroniseren ging automatisch, geen idee of dat via Google foto's of One drive ging. Ik weet ook niet hoe ik dat kan nagaan en dan opnieuw kan aanzetten. Blijkbaar heb ik dat op een of andere manier uitgezet.
Dank voor je reactie.

14 september 2021 om 11:58.
DirkB zegt:

Of de backup bij Google Drive aanstaat, kun je zien via de instellingen (zie het plaatje).
Het evt aanstaat van de backup (synchronisatie genoemd) bij Samsung (of via Samsung naar Onedrive) heb ik beschreven op 12 sept om 17:56 uur (ook met een plaatje erbij).
Lukt dat?

14 september 2021 om 12:46.
CaFran zegt:

Dag Dirk,
Ik heb gevonden:
Galerij-instellingen- Synchroniseren (staat aan), Nu synchroniseren-> er staat: " kan gegevens niet synchroniseren. Probeer het later opnieuw."
Als ik dit aantik, geeft hij aan: "Kan gegevens niet synchroniseren. Uw one-drive is vol. Verwijder een aantal bestanden of koop meer ruimte." Ga naar One-drive.
Als ik naar One-drive ga vind ik nergens hoe ik bestanden kan verwijderen. Is het ook mogelijk om One-drive uit te schakelen of te verwijderen en dat er dan toch foto's van mijn telefoon naar de PC worden gesynchroniseerd? Indien zo, hoe moet dat dan?

14 september 2021 om 13:31.
DirkB zegt:

De synchronisatie naar Onedrive is uit te zetten, dat zie je op mijn plaatje van 12 sept.
Je kunt op de computer via de Verkenner in Onedrive komen of met de webbrowser inloggen op Onedrive en bestanden verwijderen (ook uit de prullenbak van Onedrive). Het kan ook via de Onedrive-app op de smartphone. Maar Onedrive synchroniseert normaliter met de computer dus wat je in Onedrive weghaalt, is dan ook weg op de computer.
Het alternatief is de backup via Google Foto's maar ook dat stelt grenzen.
Zowel op Onedrive als op Google Drive kun je opslagruimte bijkopen.
Wil je geen gebruikmaken van deze z.g. cloudservices, dan kun je de smartphone m.b.v. je oplaadsnoer verbinden met een USB poort van de computer. Via de Windows Verkenner kun je vervolgens de foto's/video's op de smartphone vinden (ze staan in mappen) en naar de computer kopiëren. Let op in dat geval: je zelf gemaakte foto's/video's staan op een andere plek dan de WhatsApp of bijv. Facebook foto's/video's.

14 september 2021 om 16:22.
CaFran zegt:

Dankjewel Dirk,
ik ga kijken wat ik in de One-drive heb staan. Wat ik perse moet bewaren ga ik overzetten naar de PC. Ik denk dat ik goed geholpen ben. Zou er nog wat zijn, dan laat ik van mij zien in deze club.
Fijne avond verder.
Frans

14 september 2021 om 16:40.
DirkB zegt:

Succes!

14 september 2021 om 20:00.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Android-Club?
Android-Club