Berichtdetails
Bij het downloaden van app's krijg ik momenteel steeds de melding "Fout bij downloaden. Er is onvoldoende ruimte op het apparaat". Ten eerste is voor mij het woord "apparaat" erg algemeen want ik kom een scala aan opslagbenamingen tegen op mijn Wolfgang-smartphone.
Te weten:-SD-kaartopslag (1,8 GB gebruikt en 14,0 GB vrij)
-Interne opslag (431 MB gebruikt en 72 MB vrij)
-Ram (298 MB gebruikt en 175 MB vrij)
Tevens wordt er soms bij "Toepassingen" met betrekking tot geïnstalleerde app's de mogelijkheid gegeven om "te verplaatsen naar USB-opslag" of "... naar telefoon"".
Wie kan mij wegwijs maken in deze voor mij niet te ontwarren materie? Of aangeven waar ik die oplossing met toelichting kan vinden?
Op voorhand dank voor een reactie.
Vriendelijk grotend.
op Deze pagina staat uitgelegd wat de verschillende geheugen zijn binnen de smartphone. (Interne opslag heet ook wel ROM ) plaats als het kan liefst op USB opslag-sd kaartje- ipv telefoon opslag omdat op de sd kaart meer ruimte is.
Bedankt voor reactie Truus. Betreffende pagina helpt me weer een stuk verder.
Dijon: de melding 'fout bij ... er is onvoldoende ruimte in het apparaatgeheugen, verwijder bestanden' wordt veroorzaakt doordat in buffers van het apparaatgeheugen (RAM) tijdelijke gegevens achterblijven van Apps. Na bepaalde periode moet dit apparaatgeheugen geschoond worden van deze gegevensvervuiling.
In uw geval lijkt de oorzaak onvoldoende ruimte in het intern geheugen (ROM), waarin het besturingssysteem, alle Apps en foto's/video/muziek (mediabestanden) en documenten worden opgeslagen.
Tip vooraf
Gebruik bij voorkeur een SD-kaart en wijzig eenmalig voor elke media(& documenten) directory het opslaggeheugen van intern- naar extern (SD-kaart) als volgt: Appsmenu-Mijn Bestanden-menuTOETS-Instellingen-Directory’s selecteren-wijzig per directory type (4x) de sdcard0 in extSdCard en sluit af met StartTOETS.
Preventieve maatregelen:
- Wekelijks éénmaal je Android-smartphone helemaal uit/aan zetten.
- Verwijder Apps die je zelden of nooit gebruikt (Android Apps kan je niet verwijderen).
- Gebruik bij voorkeur een SD-kaart.
Opschonen intern geheugen (ROM):
- Gebruik je Whatsapp? Dan in WhatsApp via menuTOETS-Instellingen-Chatinstellingen- "Alle Chats wissen" (je kunt ook per gesprek wissen). Daarna WhatsApp-mediamappen opschonen: Appsmenu-Mijn Bestanden-Alle bestanden-sdcard0-WhatsApp-Media-WhatsApp Audio -“Alles selecteren”-klik op Prullenbak(icoon).
Idem voor WhatsApp Images en Video en sluit af menuTOETS.
- Gebruik je geen SD-kaart? Kopieer media(& documenten) van je apparaat naar PC. Verwijder daarna media(& documenten) uit het intern geheugen van je apparaat: Appsmenu-Mijn Bestanden-sdcard0-DCIM-media/documentmap (4x).
Opschonen apparaatgeheugen (RAM) als bovenstaande onvoldoende resultaat oplevert:
Maak vooraf een backup van je apparaatinstellingen en synchroniseer contact- en agendagegevens met Gmail en kopieer eventuele media bestanden naar PC (via KIES, Bluetooth etc) of de Cloud.
Ga naar recovery mode om de buffer en cash leeg te maken door achtereenvolgens 'wipe data/factory reset' en 'wipe cache partition' uit te voeren. Media bestanden in het intern- of extern geheugen worden daarbij niet gewist.
Zo activeer je de Recovery mode: schakel je smartphone helemaal uit. Druk tegelijk op Volume-, Start- (middelste knop onderin) en Aan/uit-knop. Zodra het Samsung-Galaxy logo verschijnt, laat je deze toetsen los en verschijnt het groene robotje en tenslotte het systeem-keuze menu, waar je met de Volume knop doorheen kan scrollen. Met de Aan/uit-knop bevestig je de gewenste actie.
Tenslotte selecteer je ‘reboot system now”. Volg de stappen op je display en antwoord Ja op de vraag "oude backup terugzetten?" zodat jou Apps en (apparaat)instellingen op je smartphone worden teruggezet. Voer vervolgens bij Instellingen-Accounts je Google-account in waarna jouw oorspronkelijke contact- agenda, google-bladwijzers etc automatisch gesynchroniseerd worden met je smartphone. Succes!
Beste Toorenburgh,
Zeer bedankt voor de uitgebreide en deskundige adviezen. Ik ga hier zeker gebruik van maken daar het 3 x terug sturen naar de technische dienst van Wolfgang slechts een lichte en tijdelijke verbetering heeft gebracht. Het probleem blijft het niet kunnen versturen naar / erkennen van de sd-kaart. Met de app "apps2SD" lukt het ook niet. Deze verplaatst naar het telefoongeheugen. Nogmaals bedankt.
Beste Dijon: sommige merken/typen SD-cards zijn ongeschikt voor Android apparaten en worden dan niet herkend. In de handleiding van uw Android smartphone wordt de maximale capaciteit (Gb) voor de SD-card aangegeven. Kies een gangbaar merk (bv ScanDisk of Samsung) met de juiste snelheidsklasse (Class) die geschikt is voor uw smartphone.
Wilt u zelf een vraag stellen in de Android-Club?
Android-Club