Berichtdetails
Ik doe niet veel met iCloud, maar wel het synchroniseren van mijn agenda. Dit betreft mijn iPad, iMac en iPhone.
Voor iCloud en de App store heb ik standaard als gebruikersnaam een mailadres van mijn eigen domein (heb nog nooit een iCloud mail adres gebruikt), dat gaat prima en het is ook al jaren mijn Apple ID voor het downloaden van apps.
Sinds vorige week worden op de iPad gemaakte aanvullingen in mijn agenda niet meer getoond op mijn iPhone6. Ik ontdekte al snel dat de telefoon een verkeerde gebruikersnaam voor iCloud gebruikt, namelijk een (niet door mij aangemaakt!) iCloud.com adres dat ik nooit gebruik noch heb gebruikt.
Ik krijg niet voor elkaar dat te veranderen naar het juiste adres.
Hoe kan ik het iCloud adres wijzigen op de iPhone?
Ga naar instellingen, iCloud, helemaal naar beneden en log uit. Nu kan zich daar een probleem gaan voordoen omdat je een wachtwoord moet opgeven om uit te loggen. Dat is het wachtwoord van die Apple ID die op die vreemde manier op je iPhone terecht is gekomen. Hopelijk kun je dit achterhalen. Als je uitgelogd bent, log dan op het scherm dat je dan krijgt opnieuw in met de juiste Apple ID en wachtwoord.
@Marita: Ja hoor, het synchroniseert op m'n Mac en iPad, maar niet (meer) op de telefoon. Daarom ben ik gaan kijken of er verschil was en zag dat de telefoon een iCloud adres hanteert, dat ooit waarschijnlijk wel is gesuggereerd, maar dat ik nooit ben gaan gebruiken. Tot ca. vorige week was het goed, met mijn eigen domein mailadres, dezelfde als op de andere apparaten.
@Jan: Ik heb geen idee hoe ik een Apple id kan achterhalen dat ik zelf nooit heb aangemaakt. Die ik heb hoort bij mijn domein mail adres.
Niettemin ga ik wel kijken of ik hem misschien kan verwijderen, dat ga ik morgenochtend doen, moet me nu even beeldschermvrij voorbereiden op een kans om te kunnen slapen. Ik ,laat weten hoe het afloopt!
Alvorens je iets doet, kijk eerst of alles klopt op de pagina om je Apple id te beheren.
Dus login (mailadres) en bijbehorend wachtwoord.
https://appleid.apple.com/nl/
Met mijn Apple id blijkt niets mis te zijn, de gebruikersnaam ervan is gewoon, zoals het altijd was, mijn eigen (domein) email adres.
Op de iphone kan ik apps gewoon bijwerken, ook nieuwe installeren met die gegevens.
Het probleem zit hem in de synchronisatie van de agenda.
Bij Instellingen iCloud staat een icloud.com adres met mijn naam, als ik erop klik moet ik INloggen, dus niet uitloggen. Dat mislukt natuurlijk want ik heb helemaal nooit een wachtwoord bij dat nooit gebruikte adres gemaakt. Dus Jan... ik kan helemaal niet uitloggen.
Op mijn andere apple apparaten staat bij iCloud mijn juiste adres.
Ik denk nu dat op de iPhone het door iCloud is veranderd bij de laatste iOS update, kan niets anders bedenken.
Eigenlijk komt het er op neer dat de iPhone op een of andere gekke manier verbonden is geraakt met een andere, onbekende Apple ID. Je zou dan dezelfde procedure kunnen volgen als bij een geblokkeerde iPhone: https://support.apple.com/nl-nl/HT204306
De iPhone komt op deze manier weer terug in de fabrieksinstellingen, je zet de reservekopie terug die gekoppeld is aan je echte Apple ID en dan zou het weer goed moeten werken. Er zit wel een addertje onder het gras: als op een of andere manier "Zoek mijn iPhone" ingeschakeld is binnen die onbekende nieuwe Apple ID zit je vast. Dat heeft te maken met de geavanceerde anti diefstal beveiliging (ieder voordeel heeft zijn nadeel...) Dan zou je moeten kijken of Apple support je kan helpen.
Bel Apple support, ik heb zo vaak gehad dat mensen hun ww kwijt waren etc.etc. Apple kan de boel resetten, mits je aan kan tonen dat jij jij bent.
Ja, MaritaA heeft natuurlijk gelijk; ik vind het altijd een sport om te kijken of ik het zonder Apple support kan oplossen,...
Ik ook, maar op een gegeven moment zijn de grenzen bereikt, dit valt niet meer zelf op te lossen
Inmiddels heb ik via iCloud instellingen gezien dat er, behalve mijn formele (primaire) Apple id, die met mijn eigen mailadres dus, nog 2 andere accounts staan: mijnnaam@me.com en mijnnaam@icloud.com
Laatstgenoemde staat dus in mijn telefoon bij de iCloud settings.
Op alle andere devices staat mijn eigenlijke mail adres, overeenkomend met mijn Apple id
Ik heb op allerlei manieren geprobeerd af te komen van die twee andere accounts, maar dat lukt echt niet.
Terug naar mijn feitelijke probleem nu:
Mijn agenda op de iPhone was in ene niet meer gesynchroniseerd, sinds ergens vorige week.
Omdat ik zag dat de iPhone een icloud.com adres gebruikte weet ik het daaraan, immers dat kwam niet overeen met de andere devices. Dat adres aanpassen leek de oplossing maar dat lukte niet (zie wat ik hiervoor al schreef)
NU KOMT HET:
Zojuist heb ik op de iPhone de agenda app geopend, daar staat o.a. "Toon alle agenda's" en welk: Thuis en Agenda. Daarboven staat: "Alle (iCloud)" en dat stond NIET aangevinkt.
Vinkje gezet en seconden later stond mijn agenda helemaal ingevuld !!!
Het kan niet anders dan dat het vinkje er altijd heeft gestaan en vorige week is verdwenen.
Ik zweer dat ik het venster "Agenda's" niet eerder heb geopend.
Verder spitten om het zo te breien als ik het wil geef ik op, geen puf meer.
Agenda werkt weer...
Reuze bedankt voor alle hulp!
Wilt u zelf een vraag stellen in de Apple-Club?
Apple-Club