SeniorWeb logo

Niet ondersteunde browser

De browser die u gebruikt wordt niet door SeniorWeb ondersteund. We adviseren u over te stappen op een andere browser.

In het artikel De populairste browsers voor de pc kunt u lezen welke browsers er zijn en een keuze maken.

Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Apple-Club
Mededeling - woensdag 12 december 2018
Resultaten en verbeterpunten clubs
Eerder dit jaar heeft SeniorWeb een onderzoek gehouden onder leden en beheerders van de clubs. Hartelijke dank aan iedereen die hieraan mee heeft gewerkt! Het onderzoek heeft mooie resultaten en verbeterpunten opgeleverd die we vanaf januari zullen realiseren.
IPad back-up/restore na vervanging cq upgrade
Geplaatst op 26 juni 2016 om 12:14 door Marixius

Ik hoop dat er iemand is die het antwoord op de volgende vragen heeft.

Is er een procedurebeschrijvng hoe je te werk moet gaan als je je iPad vervangt door een nieuwere versie? Hoe kan je het beste te werk gaan als de nieuwe iPad nog fonkelnieuw is?
In mijn geval gaat het om een iPad4 waarvan ik al mijn gegevens, foto's, muziek, apps, enz. en instellingen over wil zetten naar een iPad Pro. Doe je dit via een back-up vanuit iCloud of is het beter om eerst op een PC een back-up te maken met iTunes?

Daarna wil ik de iPad 4 terugzetten naar fabrieksinstelingen en gebruiksklaar maken voor een gezinslid en wil ik enkele apps waarvoor ik betaald heb ook op de oude iPad installeren. Is het hiervoor noodzakelijk dat beide iPads over hetzelfde Apple-id beschikken, of is dit via een familie instelling afdoende? Het liefst heb ik 2 verschillende Apple-IDs, dus voor elke iPad een eigen Apple-ID.
Momenteel heb ik ook een betaalde iCloud-opslag voor back-up. Kunnen beide iPads hier gebruik van maken? Beschikt elke iPad dan over een eigen fotogalerij in de Cloud?

Graag hoor ik of er ergens zo'n beschrijving is.
Ik denk dat mijn vragen niet uniek zijn en dat er meer mensen zijn die hun iPad vervangen door een nieuwe en de oude binnen het gezin doorschuiven. Het zou een handig document kunnen zijn voor de Apple Club.

5 reacties
MaritaA zegt:

Bij de aankoop van een nieuwe iPad geeft Apple de eerste 90 dagen gratis support, dat houdt ook in uitgebreide uitleg hierover, zelfs zetten zij als men dat wil, de gegevens van een “oud” Apple apparaat over naar het nieuwe. Maar goeie resellers doen dat ook.

Wat betreft aankopen delen zijn er wat mogelijkheden, die allen ook weer best wel wat nadelen hebben.
Familysharing inderdaad, alleen betalingen gaan (kan alleen) dan via een creditcard, gebruikelijk in Amerika maar stukke minder in Nederland, daarmee niet weggelegd voor iedereen.
Behalve dat, iTunes kaarten zijn regelmatig met 15 à 20 % korting te krijgen, dat loop je dan mis.
Ook werkt familysharing nog steeds niet optimaal.


Andere mogelijkheid: voor aankopen een gezamenlijk Apple id en voor iCloud zaken ieder zijn eigen Apple id, anders krijg je ook de mail, berichten, contacten, etc. etc. van een ander, daar wacht niemand op. Behalve dat, volwassenen willen toch hun eigen regie over zaken houden, lijkt mij.

Nadeel o.a. soms werken de updates maar bij eentje (één apparaat), maar ook zal men heel goed in de gaten moeten houden, om bij aankopen, updaten in te loggen met het “goede” Apple id en bijbehorend wachtwoord. Maar ook vaak gezien dat er ruzies zijn of andere perikelen en is het delen een last, zachtjes uitgedrukt, want een ander verandert het wachtwoord en je kan niets meer.

Geen van beiden werkt nog optimaal en maakt altijd een persoon afhankelijk van een ander.


Op de website van Apple en b.v iCulture is genoeg hierover te vinden, maar jij weet dat wel.


Conclusie, het is afhankelijk van iemands persoonlijke wensen, waarmee Apple helpt en uitleg geeftals je daar je apparaat koopt. Goeie resellers ook.

Maar een stukje eigen onderzoek is altijd verstandig.

Icloud opslag is gebonden aan een Apple id.

26 juni 2016 om 22:25.
Marixius zegt:

Hallo Marita,

Ik heb op de oude iPad eerst een reserve kopie in iCloud gemaakt.
op de nieuwe iPad pro heb ik bij de installatie aangegeven dat een reserve kopie moest worden teruggezet. So far, so good.
Foto's en de meeste apps zijn overgenomen op de nieuwe iPad.
Ook mailaccounts en wachtwoorden zijn overgenomen.

Ik heb echter wel een probleem met de App Store.
Die geeft de user interface in het Engels ipv in het Nederlands.
Als ik in de AppStore op "Featured", wat dus eigenlijk "Uitgelicht" zou moeten zijn, dan krijg ik de melding Artikel niet beschikbaar. Het artikel dat je hebt aangevraagd is momenteel niet beschikbaar in de Nederlandse Store, maar wel in de Amerikaanse Store. Tik op 'Verander van winkel' om dit artikel te bekijken.
Als ik dan op 'verander van winkel' tik, dan opent Safari met "action kindReset signout urlhttps://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewGrouping?cc=us&id=25204

Ik weet niet wat ik hier mee aan moet en hoe ik de AppStore in het Nederlands krijg. Op de oude iPad is alles normaal.

verder heb ik gezien dat muziek en video's van mijn oude iPad niet zijn overgenomen op de nieuwe. Het gaat in dit geval om muziek en video's die ik met een inmiddels "overleden" PC via iTunes op de oude iPad had gezet. Hoe krijg ik deze muziek en video's alsnog overgezet?

27 juni 2016 om 19:53.
Marixius zegt:
verder zie ik dat de oude iPad wel al iOS 9.3.2 heeft, maar de nieuwe niet. Er staat op de nieuwe iPad Pro wel een update klaar, maar als ik zeg installeer nu en akkoord ga, dan verschijnt er onder installeer nu, een regeltje met "u kunt deze update installeren als het terugzetten van de iCloud reservekopie is voltooid.

Hoe kan ik zien of het terugzetten is voltooid? Of hoe ver hij is met terugzetten, of hoe lang het nog gaat duren
27 juni 2016 om 20:03.
MaritaA zegt:

Dag Marixius,

Staat de nieuwe iPad wel ingesteld met de goeie landstaal/regio?
Instellingen>algemeen>taal en regio
Anders uitloggen in de appstore en weer opnieuw inloggen met je Apple id .
Als je een nieuwe pc hebt met iTunes kan je ook proberen daar via "Store" uit te loggen en weer opnieuw in te loggen.

Er worden alleen zaken (muziek, boeken, etc.) overgezet als ze daadwerkelijk via een Apple store zijn gekocht. (Apple's protectionisme!)
Is dat wel het geval kan je via aankopen in de App/iTunes Store ze weer downloaden.
Anders moet dat allemaal er opnieuw op.
Als je bij iCloud>opslag>reservekopie in het grijs ziet staan, worden er nog gegevens overgezet. Maar er moet een melding komen als hij klaar is en start net als met een update weer opnieuw op.
Het e.e.a. blijft toch afhankelijk van de snelheid van je wifi, vuistregel is een uur voor overdracht van 1GB (daarom vind ik persoonlijk iTunes prettiger, lees sneller)

27 juni 2016 om 21:23.
Marixius zegt:

Landstaal en regio stonden goed.
Ik heb diverse keren uitgelogd. Pas nadat ik 2 maal de nieuwe iPad had uitgeschakeld, opnieuw had ingeschakeld en opnieuw inlogde bij iTunes kreeg ik de AppStore weer in het Nederlands. Dus dit probleem is opgelost.

Hij is nog steeds bezig met het terugzetten van de reservekopie, dus de iOS update is ook niet uit te voeren. Ik heb geen idee hoever hij met het terugzetten is en dus ook niet hoelang het nog gaat duren. Ik heb best wel een snelle internetverbinding, dus daar kan het niet aan liggen.
Bij een software update kun je de iPad niet gebruiken, maar ik kan de iPad wel gewoon gebruiken terwijl hij aangeeft bezig te zijn met het terugzetten van de reserve kopie. Apple blijft je wat dat betreft verbazen🙃

27 juni 2016 om 21:57.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Apple-Club?
Apple-Club