SeniorWeb logo

Niet ondersteunde browser

De browser die u gebruikt wordt niet door SeniorWeb ondersteund. We adviseren u over te stappen op een andere browser.

In het artikel De populairste browsers voor de pc kunt u lezen welke browsers er zijn en een keuze maken.

Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Apple-Club
TomTom
Geplaatst op 14 november 2017 om 16:50 door Nico001

Goedemiddag,
Vanmiddag probeerde ik de nieuwe kaarten op mijn Tomtom te zetten.
Daarvoor moest ik eerst een nieuwe versie van tomtom home installeren.
Van versie 2.10.1.350 naar 2.10.2.600.
Dat heb ik inmiddels zo'n 10 keer gedaan en elke keer krijg ik de melding dat de installatie is gelukt.
Maar bij home (links boven krijg ik steeds te zien dat de oude versie nog actief is.
Op geen andere manier lukt het mij om de nieuwe kaarten te downloaden.
Wellicht maak ik een simpel foutje, maar wat doe ik verkeerd?

AL vast bedankt voor degene die mij de oplossing geeft.

11 reacties
MaritaA zegt:

https://nl.support.tomtom.com/app/answers/detail/a_id/17224

Hierboven de uitleg van de Website van TomTom zelf wat te doen in dit geval. Klik op Mac OS X en je krijgt een gedetailleerde beschrijving.
Komt dus neer op goed verwijderen en weer downloaden.
Start even opnieuw op alvorens opnieuw te downloaden en te installeren.

14 november 2017 om 16:59.
Nico001 zegt:

Ja, deze pagina heb ik al gezien.
Maar vorig jaar heb ik voor een jaar kaarten gekocht en als ik de TomTom home verwijder en opnieuw installeer, wordt dan herkend dat ik nog recht op kaarten heb?

Ik heb ook geprobeerd Tomtom te bellen, maar via allerlei keuzemenu's kom je weer terecht op.... bovengenoemde support pagina.

 

14 november 2017 om 18:52.
MaritaA zegt:

Geen idee, het besturingssysteem van een mac heeft geen geheimen voor me, maar onafhankelijke programma's wel.
Die ken je of die ken je niet. Ik gebruik TomTom niet.
(Here WeGo op mijn iPhone, gratis, prima navigatie, dit even terzijde)


Is er wel een mogelijkheid om TomTom per mail te benaderen?

14 november 2017 om 18:57.
Nico001 zegt:

Dat ga ik morgen proberen.

14 november 2017 om 20:57.
CDriessen zegt:

Nog een tip voor zeer goede en gratis, ook nog nederlands-talig, WAZE.

groeten Chris

15 november 2017 om 16:46.
Gerdiek zegt:

Bij mijn weten zijn de kaarten aan je TomTom account gekoppeld, wat weer gekoppeld is aan het serienummer van het apparaat.

15 november 2017 om 17:32.
Nico001 zegt:

Ik ken WAZE niet, maar ik gebruik de TomTom en bij de bestemming geef ik de lengte en breedtegraden in. Dat is in het buitenland (campings) vaak exacter dan het adres.

17 november 2017 om 11:42.
Nico001 zegt:

Na twee dagen eindelijk een mailtje terug van TomTom gehad.
Ze verwijzen me naar dezelfde supportpagina als Marita al noemde en die ik zelf ook al had gevonden. Nu heb ik al jaren een iMac, maar nog nooit een programma verwijderd.
In de supportpagina wordt gesproken over Toepassingsondersteuning.
Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Voor ik aan mijn systeem ga prutsen, wil ik wel zeker weten dat ik het goed doe.
Wie weet wat dit betekent?

17 november 2017 om 11:45.
MaritaA zegt:

Ze bedoelen - naar mijn mening - de beschrijving hoe je tomtom grondig moet verwijderen.
Ik heb dat doorgelezen en vind het een belabbberde uitleg.

Verwijder TomTom Home met met dit programmatje uit de Mac App store.
https://itunes.apple.com/us/app/app-cleaner-uninstaller/id1013897218?mt=12

Is gratis versie, maar neem wel de betaalde versie na installatie +/- € 4,00, want anders wordt niet alles verwijderd, nog steeds irritant van Apple dit eerst "gratis" aan te bieden.
Geld is het waard en verwijdert goed.

Haalt ook de plists, the LaunchAgents, LaunchDeamons, Kext etc. weg.
Handmatig doen kan, maar als je nog nooit een programma hebt verwijderd........zoals je schrijft, is deze manier het beste..

Na herstart opnieuw downloaden en installeren.


Overigens, even terzijde, lengte- en breedtegraden (coördinaten) kan in elke navigatie als zodanig ingesteld worden, dat is niet alleen aan TomTom voorbehouden.
Trouwens kaarten (Maps) op je mac, dus van Apple zelf gebruikt kaarten van TomTom.

17 november 2017 om 16:51.
Nico001 zegt:

Het is goed afgelopen.
Zoals je hierboven schreef, heb ik de app-cleaner uit de App-store gekocht en de oude versie van Tomtom-home verwijderd.
Ik heb echter wel eerst een extra backup van de bestanden gemaakt.
Na het opnieuw installeren van Tomtom-home heb ik de nieuwe kaarten gedownload en het werkt weer als een zonnetje.

Terzijde. Ik heb een route doe ik vaak rijd al eens met (off-line) kaarten van Googlemaps gereden.
Maar toen ik van de route afweek, gaf hij geen alternatief aan.
Hoe het lengte-en breedtegraden in Google maps moet, dat weet ik nog niet.
Maar dit dus terzijde.
Ik houd me aanbevolen voor goede ideeën.

Maar bedankt voor de hulp.


 

18 november 2017 om 13:33.
CDriessen zegt:

in de Help functie van Google Maps zoeken naar breedtegraad bijvoorbeeld en het word je haarfijn uitgelegd, zie afbeelding

Schermafbeelding2017-11-18om15.29.02.png
18 november 2017 om 15:31.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Apple-Club?
Apple-Club