Zoeken
Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Apple-Club
iMac wil niet doorstarten
Geplaatst op 25 december 2017 om 16:54 door HJesterhoudt

In Photoshop kon ik de functie canvas draaien(cmd+r) niet meer gebruiken, dus op onderzoek.
Bij voorkeuren zag ik staan dat er een fout was in het schermstuurprogramma (uit mijn hoofd gezegd, want nu kan ik er niet meer in).
Gezocht op internet maar ik zag zo snel geen oplossing.
Dus ik dacht ik start de Mac opnieuw op in de veilige modus.
Alles afgesloten en de mac opnieuw opgestart met ingedrukte shift toets.
Het duurde erg lang, maar uiteindelijk was de balk onder het appeltje vol…..En daar bleef het bij.
Na bijna een uur wachten de Mac uitgezet en opnieuw geprobeerd te starten. Nu gewoon, maar het resultaat bleef hetzelfde. De balk loopt wel vol, maar de Mac start niet door.
Daarna opnieuw uitgezet en ook de stroom eraf. Na een uur opnieuw geprobeerd.
Helaas, de Mac start niet door.
Nu vind ik op internet een hele reeks aanwijzingen, maar eerlijk gezegd gaat dat mijn pet te boven.Wat kan ik nu nog doen zodat ik de Mac weer gewoon kan gebruiken?
Er loopt wel een back up mee, dus mijn bestanden zouden nog te redden zijn.
Ik moet erbij zeggen dat wij eergisteren ook even een stroomstoring gehad hebben, terwijl de Mac in de slaapstand stond, maar daarna kon ik hem wel weer opstarten.
Henny

 

10 reacties
Rudi54 zegt:

Hallo Hennie.
Hetzelfde probleem heb ik ook gehad 2 weken geleden. Met een vrijwilliger kwam ik er niet uit. Uiteindelijk met de Support van Apple gebeld en toen is het wel opgelost. Het kwam er op neer dat de harde schijf gewist moest worden en opnieuw worden geïnstalleerd. Probleemm opgelost, maar wel gegevens kwijt. Telefoon Apple: 0800 0201581(gratis).
Fijne feestdagen nog, Rudi

26 december 2017 om 13:42.
MaritaA zegt:

Hennie je kan proberen het besturingssysteem er opnieuw op te zetten, met behoud van bestanden.

Zet je mac uit.
Druk gelijk na dat je op de aan/uit toets drukt, de cmd en r (⌘+R) in
Hou die toetsen ingedrukt tot je het Apple logo of een draaiende wereldbol ziet.
Op een gegeven moment zie je het menu met de/het hulpprogramma(s)
Kies de 2e van boven: Installeer macOS opnieuw.

Het systeem wordt opnieuw geïnstalleerd. (duurt even!)

Ter aanvulling: er zijn programma's die vaak als een Mac een nieuw besturingssysteem krijgt voor problemen zorgen.
Dat zijn Adobe, Microsoft en vaak printers.
Het is zinnig alvorens een nieuw macOS te installeren om te kijken of er geen problemen zijn.
Dit keer was met High Sierra een hoop ellende met zowel office 2011 en 2016 voor Mac.

https://helpx.adobe.com/nl/photoshop/kb/photoshop-and-macoshighsierra.html

26 december 2017 om 15:30.
HJesterhoudt zegt:

Dankjewel Rudi, daar was ik ook al bang voor. Misschien heeft Marita na de kerst nog een geweldig idee, daar wacht ik nog even op.
Ik heb wel een backup meelopen, maar met een Mac heb ik zoiets nog nooit gedaan.
Het geeft weer een hoop soeza natuurlijk.

26 december 2017 om 15:31.
HJesterhoudt zegt:

Marita je was me net te snel af.😀
Ik ben nu op visite, maar ga het morgen wel eerst proberen. Bedankt.
Henny

26 december 2017 om 15:34.
HJesterhoudt zegt:

Marita, vanmorgen ben ik vol goede moed begonnen.
Helaas zonder het gewenste resultaat.
Ik heb het besturingssysteem opnieuw geïnstalleerd en daarna ging het balkje onder het Apple logo opnieuw lopen. Nu staat het alweer 2 uur, helemaal gevuld, te niksen.
Heb je nog andere suggesties?
Ik ben bang dat ik bij Apple ook niet hoef aan te komen zoals Rudi suggereert, mijn iMac is gekocht in september 2015, dus van garantie zal geen sprake meer zijn.
Henny (zo langzamerhand toch een stuk minder optimistisch)

27 december 2017 om 11:08.
Rudi54 zegt:

Hallo Hennie,
Mijn Mac heb ik gekocht in 2011. Ben vriendelijk geholpen en er is niet gesproken over kosten. Mocht je niet zeker zijn, kun je toch altijd vragen?

Groeten Rudi

27 december 2017 om 11:42.
MaritaA zegt:

Als ik er achter zou zitten, zou ik hem opstarten in single user mode.
Te technisch en risicovol voor de clubs, maar daar heb je nu niets aan.
Ga maar met Apple bellen en als ze echt zo star zijn, zal je € 29,00 moeten betalen voor hulp of wegbrengen, maar zorg dat het een erkende Reseller is. Ik zit te denken aan iets met de opstartschijf.
Hennie, succes.

27 december 2017 om 11:49.
HJesterhoudt zegt:

Update hoe ik mijn dag heb doorgebracht.😏
Nadat ook vanmorgen niets lukte, vanmiddag toch maar Apple gebeld. Zelfs het zoeken van het serienummer, eerder wordt je niet geholpen, lukte niet. Waarom had ik dat niet direct genoteerd, dom, dom.
Inmiddels natuurlijk wel.
Toen ik na het hele aanmeldprog. doorgeworsteld te hebben, eindelijk een mens, vrouw dus, aan de lijn kreeg, werd ik direct op mjn gemak gesteld.Met deze dame heb ik anderhalf uur aan de lijn gezeten. Zonder resultaat, want mijn Mac denkt dat hij een schildpad is. Uiteindelijk voorgesteld om maar terug te bellen, wat geen enkel
probleem was. Na ruim een uur werd ik teruggebeld, maar toen had de Mac nog maar de helft van zijn opdracht afgewerkt.
Dit gaat over een onderdeeltje wat ongeveer 2 minuten zou moeten duren.
Opnieuw uitstel gevraagd en weer terug gebeld, zonder problemen.
Intussen was de Mac teruggelopen tot nog 20 sec. wachttijd. Nieuwe instructies gevraagd en weer uitstel. Om 5 uur was mijn mac zover dat ik opdracht kon geven om deze te herstellen vanaf de time machine.
Dit dreigde 8 uur te gaan duren, maar was in twee en een half uur gefikst.
Hierna kon ik weer gaan testen.
Tot nu toe lijkt alles goed te gaan, hoewel nog wel traag.
Ik heb zelfs voorzichtig opnieuw opgestart.Morgen om 10 uur belt Apple support weer om te vragen hoe het gegaan is.
Tot nu toe is de support geweldig geweest.
Henny

27 december 2017 om 20:53.
MaritaA zegt:

Nuttige besteding van 3e kerstdag! 😀

Ben benieuwd hoe het verder loopt........ we horen het wel.

28 december 2017 om 10:16.
HJesterhoudt zegt:

Ik heb net het afsluitende telefoontje gehad van Apple. Over geld is inderdaad niet gesproken en.....belt u gerust weer als er een probleem is.
Dat kan ook handig zijn voor andere Apple gebruikers denk ik.
Bedankt voor je hulp en ook Rudi, bedankt voor de hulp. Ik kan er weer even tegen.
Fijne feestdagen nog,
Henny

28 december 2017 om 10:47.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Apple-Club?
Apple-Club