SeniorWeb logo

Niet ondersteunde browser

De browser die u gebruikt wordt niet door SeniorWeb ondersteund. We adviseren u over te stappen op een andere browser.

In het artikel De populairste browsers voor de pc kunt u lezen welke browsers er zijn en een keuze maken.

Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Apple-Club
Printprobleem MacBook
Geplaatst op 28 september 2018 om 19:10 door Myrjam

Volgende week moet ik een de liturgie uitprinten voor de zondagse kerkdienst. Die wordt altijd aangeleverd in een Wordbestand (A4, meestal 3 pagina's, staand). Ik moet hier een boekje van maken waardoor ik het document moet uitprinten met 2 pagina's op 1 vel, liggend. Met de snijmachine kan ik deze dan in A5 formaat snijden.
Ik krijg het echter niet voor elkaar om twee pagina’s naast elkaar op 1 vel in Landscape-formaat af te drukken.

Wie kan mij uitleggen hoe ik dit voor elkaar krijg? Moet ik het Word-document van de verzender eerst wijzigen voordat ik het opsla? En sla ik het dan als Word-document op?
Tijdens het printprobeersel krijg ik steeds de melding dat het papierformaat niet overeenkomt met de secties zoals die bij de systeemvoorkeuren staat, maar ik kan nergens secties vinden om te wijzigen.

Ik heb een MacBook met MacOS High Sierra, en een HP Envy 4520 All in One.
Hopelijk kan iemand mij helpen hiermee? Bedankt alvast!

15 reacties
nnsa zegt:

Eén van de mogelijkheden zonder extra kosten is (mits U over MS Word op de Mac beschikt) om de oorspronkelijke pagina's te printen als A4 Portrait PDF. Dit doet U door normaal te gaan printen, de instellingen goed te zetten en dan te kiezen voor bewaar als PDF (links onderin).

Daarna opent U weer MS Word met een blanco pagina, LIGGEND (bij Pagina instelling).

Hierin sleept U document-1 en daarna document-2.

Dit werkt en heb ik getest. Zo kunt U een A5 boekje maken.

De PDF / afbeelding kuntU nog vergroten / verkleinen en in Word bewerken door er dubbel op te klikken. U bent dan in de Teken-modus in MS Word.

Aandachtspunten zijn "spelen" met de document marges en bij "vergroten/verkeinen" het vinkje te plaatsen om tegelijk horizontaal en vertikaal (proportioneel) te vergroten. Meestal moet de PDF iets worden vergroot om goed leesbaar te zijn.

Een alternatief is om hier een programmaatje voor aan te schaffen, maar het beste gaat het vanuit een (Vector) tekenprogramma, maar daar zijn kosten aan verbonden. Wilt U die kant op, dan kan ik U verder adviseren.

Dit is één van de methoden, maar wel één met snel resultaat.

Hier nog even een "Video-hulpje".

Truckendoos.png
28 september 2018 om 21:35.
Gerdiek zegt:

Als u de tekst al in Word hebt staan is mijns inziens de volgende oplossing het simpelst.

Wijzig via de het tabblad Indeling de Afdrukstand in Liggend en voeg via hetzelfde tabblad met behulp van de knop Kolommen 2 kolommen in.

1Indeling.JPG
29 september 2018 om 10:41.
nnsa zegt:

@Gerdiek: klopt, maar dan gaat de oorspronkelijke layout verloren. Als dat niet erg is eens. In mijn methode blijft de oorspronkelijke pagina opmaak behouden. Als de opmaak opnieuw moet worden bewerkt en letters moeten worden verkleind, is het de vraag wat sneller werkt.

29 september 2018 om 10:59.
nnsa zegt:

En als het iets mag kosten beveel ik Create Booklet aan.

Veilig te koop in de App Store.

29 september 2018 om 12:17.
Myrjam zegt:

Bedankt voor de reacties en tips! Ik ga er ermee aan de slag en laat het even weten als het gelukt is.

29 september 2018 om 19:38.
Myrjam zegt:

Helaas, ik kom er niet uit. De layout gaat inderdaad verspringen als ik in het document de afdrukstand in 'liggend' zet. Maar ook uit de methode van nssa kom ik niet. Het lukt me al niet om een lege pagina in Word te krijgen; ik blijf maar in het laatst geopende document komen.
Vandaag ben ik bij Amac geweest voor een half uur i-personal uitleg, maar daar kon het printresultaat niet gezien worden. Eenmaal thuis bleek het nog steeds niet te lukken.
Ik blijf verder zoeken naar een oplossing . Hartelijke dank voor het meedenken!

9 oktober 2018 om 18:03.
nnsa zegt:

Heeft U de video-demo bekeken van 28-09-2018, 21:35 ?

Als U deze link kopieert en in uw browser plakt, kunt U de methode in groter formaat volgen.

Kunt U ongeveer vertellen wat de methode van Amac was ?

Ze hadden niet hoeven te printen. Als er een pdf van het document was gemaakt, dan had U het daar kunnen beoordelen.

9 oktober 2018 om 18:16.
nnsa zegt:

Om het misschien beter (visueel) te doorgronden heb ik nog een beknopte Workflow voor U gemaakt. Als U deze toepast (of vraagt waar het onduidelijk is / fout gaat) moet het lukken.

De bron-bestanden moeten volledig gereed zijn, omdat deze naderhand niet eenvoudig meer kunnen worden gewijzigd.

Als alternatief kunt U hier misschien mee uit de weg (andere methode).

10 oktober 2018 om 09:25.
Myrjam zegt:

Inmiddels heb ik het e.e.a. geprobeerd. Ook de video bekeken maar die ging me iets te snel zodat me veel ontgaan is (ook na de zesde keer). Bij Amac heeft de medewerker alleen de printinstellingen gewijzigd, en eerlijk is eerlijk: het zag er veelbelovend uit.
Ik ben al zo ver dat ik het Word-document in Pages kan opslaan en een prachtig printvoorbeeld op mijn scherm zie. Helaas komt het niet zoals gewild uit de printer; de twee pagina's vullen niet het liggende vel papier. Ik heb er foto's van gemaakt maar het lukt me niet ze alletwee toe te voegen.

Printvoorbeeld.jpg
12 oktober 2018 om 12:48.
Myrjam zegt:
De printopdracht op het scherm zag er zo uit:
Printinstellingen.jpg
12 oktober 2018 om 12:48.
Myrjam zegt:

Ik ga die workfloweenvoudig-methode ook eens uitprinten en proberen. Bedankt nnsa!

12 oktober 2018 om 12:50.
MaritaA zegt:

Myrjam, je weet hoe je een schermafbeelding maakt op de Mac, das wat makkelijker en duidelijker?
cmd shift 3 is een afbeelding van het het hele scherm ⌘ ⇧ 3
een deel van het scherm is ⌘⇧4 , hierbij kan je met het kruisje in het bolletje met klikken/vasthouden en slepen, zelf een uitsnede maken. Bij loslaten wordt de schermafbeelding gemaakt.

De foto's/afbeeldingen komen op je bureaublad.

via bijage toevoegen in het bericht hier, kan je het plaatsen, eentje per bericht, maar heb je meerdere, plaats je het in een volgend bericht.

12 oktober 2018 om 13:22.
nnsa zegt:

In mijn advies ben ik er vanuit gegaan (maar wellicht onterecht) dat U over Microsoft Word beschikt. Of werkt U met Word bestanden in Pages ? Dat heb ik n.l. nog niet getest, maar komt in principe op hetzelfde neer.

Test in Pages gedaan. Als U niet over MS Word beschikt, is de WorkFlow in Pages hetzelfde en geeft een goed resultaat.

12 oktober 2018 om 14:06.
Myrjam zegt:

Ik heb MS Word, maar ben al proberend in Pages uitgekomen (per ongeluk eigenlijk).
Het lijkt mij verstandig dat ik eerst de cursus over MacBook afmaak; dan weet ik iets duidelijker waar ik mee bezig ben. Misschien kom ik gaandeweg tot een oplossing. Tot die tijd laat ik dan het printen van de zondagse liturgie maar even aan een ander over.
Heel erg bedankt voor alle moeite en het meedenken!

17 oktober 2018 om 14:34.
nnsa zegt:

Beste Myrjam, als je nog ‘beginner’ bent is het in het begin het meest verstandig om je te bekwamen in één applicatie, bijvoorbeeld MS Word (mede omdat volgens mij het bron-materiaal in MS Word wordt aangeleverd). Jouw vraag/probleem is niet Macbook gerelateerd, maar meer ‘de kantoor automatisering kant’. Vaak leiden vele wegen naar de oplossing en het helpt om veel te experimenteren / te onderzoeken.

Misschien wordt er in jouw omgeving wel een cursus Tekstverwerking op een volksuniversiteit gegeven, alhoewel ik die cursussen steeds minder zie. Iemand die heel goed thuis is in MS Word in jouw omgeving kan je misschien verder helpen.

17 oktober 2018 om 14:51.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Apple-Club?
Apple-Club