SeniorWeb logo

Niet ondersteunde browser

De browser die u gebruikt wordt niet door SeniorWeb ondersteund. We adviseren u over te stappen op een andere browser.

In het artikel De populairste browsers voor de pc kunt u lezen welke browsers er zijn en een keuze maken.

Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Apple-Club
Geen wifi; dan ook geen internet ?
Geplaatst op 26 januari 2019 om 17:00 door Ceth

Dag Forum

Vanmiddag geen internet (thuis) op de iphone kunnen krijgen omdat de wifi eruit lag ( router probleem)
( wel kunnen bellen; uiteraard niet via wifi)
Dat wifi probleem inmiddels oplost, dus ook weer internet verbinding op de iphone
( en overige apparaten )

Het bevreemde mij, dat de iphone niet autom. overging op de sim-kaart; net zoals als je buitenhuis bent

Dat zal vast wel een instelling zijn; ik ben al bij instellingen wezen kijken, maar niets gevonden

Wie weet raad?

M.v r.groet
Ceth

14 reacties
Dirk Boom zegt:

Is er binnenshuis voldoende mobiel signaal? Dataverkeer vraagt meer dan bellen. In een goed geïsoleerd huis kan het signaal minimaal zijn.

26 januari 2019 om 17:06.
Ceth zegt:
Dag Dirk

Nee dat is het niet; altijd 'volle bak' Alle apparaten in 't hele huis deden het niet;

De vraag was waarom ging de iphone niet autom. over via het kpn tel.internet?
De tel. van mijn vriendin, samsung, deed dit wel

mvg
Ceth
26 januari 2019 om 17:10.
avatar
Ex-lid zegt:

Dat is waarschijnlijk omdat er wel WiFi was, maar geen verbinding van je router met Internet. Heb je de router al een keer herstart ? (uitzetten, 60 seconden wachten, daarna weer aanzetten).

Op de iPhone kan je in zo'n geval bij Instellingen / WiFi / > WiFi even uitzetten om verbinding te krijgen met internet via de SIM-kaart.

26 januari 2019 om 17:15.
Zegert zegt:

In het geval dat de verbinding met Wi-Fi wel werkt maar daar 'achter' geen internet beschikbaar is zal het toestel niet omschakelen naar 4G.
Als je toch internet nodig hebt kun je het forceren door op je toestel Wi-Fi uit te schakelen zodat 4G wel actief wordt.

Edit: zie nu dat nnsa dit er ook al bij had staan ...

26 januari 2019 om 21:38.
Ceth zegt:

Hallo;
@nnsa
Nee, er was echt geen wifi.
Dat gecontroleerd in de Fritz router.
De help desk xs4all gebeld.
Met hem de instellingen doorlopen; op zijn advies IPv6 uitgeschakeld. ( ipv4 en iopv6 stonden beide aan.
Vlgs deze medewerker gaf ipv6 regelmatig storing. Vreemd, want een paar maanden geleden ook iets met de wifi gehad; toen ipv4 en 6 ingeschakeld en andere kanalen gekozen.

Na uitzetten ipv6 werkte alles weer; alleen m'n laptop niet; ik denk dat de laatste update hem dwarszit.
Of een ander kanaal kiezen; vreemd, want mijn pc ( 1e verdieping ) heb ik ook op wifi staan.
Een speedtest gedaan, en boven heb k, net als beneden op mij iphone 102 Mbps down en up 127 Mbps

Dank voor de tip om wifi uit te zetten; simpel eigenlijk; niet aan gedacht,

Maar hoe werkt het dan als je buiten de deur bent?

@ Zegert;
Wifi was niet aanwezig, en 'uitgeschakeld' in de router
Ik heb een wifi versterker; en in huis volle bak ( als alles werkt ... ;-)

m.vr.groet

27 januari 2019 om 12:09.
Dirk Boom zegt:

De smartphone schakelt normaliter automatisch tussen wifi en 3G/4G met wifi als voorkeur. Ik begrijp uit je 1ste vraag dat jouw telefoon niet naar 3G/4G overschakelde toen wifi 100% uitviel, en de Samsung van je vriendin wel. Dus het probleem kan te maken hebben met een instelling in de iPhone (hier weet ik niet veel van).
Wat al werd genoemd: als er via het routergedeelte van het modem (of een losse repeater/router) wel een wlan (wifi) is maar het modem zelf geen verbinding heeft met internet, dan blijft de smartphone op wifi staan en heb je dus geen internet. Je kunt dan wifi op de smartphone handmatig uitzetten maar om data te besparen zet je het z.s.m. weer aan. De vraag hoe het buiten moet snap ik niet goed want je smartphone heeft buiten geen wifi en maakt (als dat in het abonnement zit) gebruik van dataverkeer via 3G/4G dus dat werkt altijd zolang er voldoende mobiel bereik is en voldoende signaal.
Ook kan nog: je eigen smartphone stond op de repeater die zijn wifi nog aan had staan (dit kan gebeuren, afhankelijk van het type repeater), en de Samsung van je vrouw stond op het wifi van het modem dat uitgevallen was waardoor de Samsung automatisch naar 3G/4G ging.

27 januari 2019 om 13:18.
Ceth zegt:

Dag Dirk

Vandaag weer contact gehad met de helpdesk vd provider; stonden toch een paar dingen niet helemaal goed. Laptop en Bose wifi deden het niet (meer)
Alles gereset, en opnieuw ingesteld.

Nu is alles oke; alle wifi apparatenwerken weer via de wif

Ik ben niet bang voor wat data; als ik zie wat ik pmnd gebruik; en buitenshuis gebruik ik geen (openbare-) wifi
Thuis werk ik het meeste op de pc. Ben dik tevreden met de iPhone; maar doe mij maar m'n 2 beeldschermen en een snelle pc
Kpn werkt nu aan 5 ghz, maar be hebben hier amper 1 streepje 4 Ghz....

Ik neem aan, dat de iPhone autom. overgaat op de internet via de simkaart.
Blijft nog de vraag waarom mijn iPhone (thuis) niet autom. overgaat naar de simkaart als de wifi om wat voor reden dan ook niet aanwezig is ( bv probleem router )
mvg
Ceth

27 januari 2019 om 13:34.
avatar
Ex-lid zegt:

Buiten zou het goed moeten gaan. Zoals Dirk al zegt, daar is doorgaans geen WiFi. Er kunnen wel HotSpots zijn, die je van je provider kan gebruiken (binnen je abonnement). Even in de gaten houden dus...

27 januari 2019 om 13:35.
Ceth zegt:

Dag nnsa

Buiten is en was geen enkel probleem; binnen wel als de wifi uitvalt

Dan is er kennelijk maar 1 oplossing; wifi uitschakelen; en p die wijze handmatig overgaan op de simkaart. Blijft het wel vreemd vinden, dat de samsung dit autom. doet
De samsung was in mijn directe omgeving.

Edit:

Wifi uitzetten via instellingen of via het Bedieningspaneel is geen optie;
Dat heb ik geprobeerd, maar dan krijg je de melding: kan geen Internet-verbinding krijgen,
Dan zie ik geen kans dat via de simkaart voor elkaar te krijgen
Bij instelling 'Mob.data' heb je alleen (ik) de keuze: "uit"of alleen gesprekken"

m.vr.groet
Ceth

27 januari 2019 om 13:41.
Dirk Boom zegt:

De iPhone hoort ook automatisch over te schakelen dus er is óf nog een instellingsprobleempje óf de iPhone kreeg geen mobiel contact voor de data. Dat laatste is denkbaar omdat je zegt dat het mobiele signaal binnenshuis minimaal is. De ene smartphone heeft een betere antenne dan de andere, dat kan net het verschil maken.

27 januari 2019 om 14:33.
Ceth zegt:

Dag Dirk
Als de tel. min. 1 streepje aangeeft én ik kan daarmee ook bellen; dan dan moet internet ook mogelijk zijn.

Ik ga morgen eens bel Apple bellen; kijken wat hun zeggen

groet
Ceth

27 januari 2019 om 14:58.
Dirk Boom zegt:

Hi Ceth, dat is niet altijd zo.
Bellen lukt bij 1 streepje al gauw, internet vraagt een minimale verbindingssnelheid ( = bijv H/3G/4G) en dat is iets anders dan de signaalsterkte ( = het aantal streepjes).

28 januari 2019 om 00:05.
Ceth zegt:

Halllo nnsa & Dirk

Apple gebeld
Bij de instellingen moet de "mob. data" & " Wifi -assistentie" aanstaan.
mn de laatste is belangrijk als de wifi wegvalt; dan zorgt de laatste instelling ervoor, dat de simkaart gekozen wordt.

Beide stonden bij mij goed;
nog wat instellingen doorlopen; als test router uitgezet; wifi viel uit ( uiteraard) ;
maar ik kon vrijwel direct hierna via de simkaart internet bereiken

Probleem opgelost; en nog bedankt
m.vr.groet

28 januari 2019 om 15:32.
avatar
Ex-lid zegt:

👍

Ja, zo staat het bij mij ook.

28 januari 2019 om 16:07.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Apple-Club?
Apple-Club