SeniorWeb logo

Niet ondersteunde browser

De browser die u gebruikt wordt niet door SeniorWeb ondersteund. We adviseren u over te stappen op een andere browser.

In het artikel De populairste browsers voor de pc kunt u lezen welke browsers er zijn en een keuze maken.

Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Apple-Club
Programma Mail opnieuw installeren
Geplaatst op 30 maart 2019 om 11:01 door CDriessen

Bij een PCHULP klant kwam ik het volgende tegen:
Op een MacBook 10.13.6 High Sierra, wil de mail niet opstarten, dat wil zeggen hij begint ogenschijnlijk goed en dan loopt ie telkens vast. Daarbij wordt voor iedere keer opstarten, na geforceerd stoppen, het aantal concepten met telkens 1 verhoogd. Nadat de teller op 21 stond ben ik er maar mee gestopt.
De webmail (iCloud en Gmail) van meneer werken op het web prima, niks mis mee.
Heb voor hem de mail ingesteld op een andere MacBook, tot zover niets aan de hand.

De vraag is nu kan ik het programma Mail onder OSX opnieuw installeren, want ik heb het idee dat er ergens iets blijft hangen.

Voor alle duidelijkheid ik kan dus ook niet bij de voorkeuren van Mail, omdat het draaiende wieltje meteen in beeld komt er dus niets aan te klikken valt.

Groeten Chris

5 reacties
MaritaA zegt:

Chris, behalve je beschrijving hierboven, wat heb je nog meer gedaan om tot een oplossing te komen?

Al opgestart in veilige modus.
Daarna na weer gewoon opstarten via schijfhulpprogramma een schijf EHBO uitvoeren. Daarna herstart!

Helpt dat niet, dan het besturingssysteem met behoud van bestanden opnieuw installeren.

Nee deze, standaard App naast een stelletje andere standaard Apps, kunnen niet verwijderd worden, alhoewel er "ramsj" programmaatjes zijn , die beweren dat wel te kunnen, niet aan beginnen....

Noot:
Niet te verwijderen staandaard Apps zijn: Safari, iTunes, Boeken, Berichten, Mail, Kalender, Foto's en FaceTime.
Mocht iemand ze toch verwijderd hebben en ook nog de prullenmand geleegd, dan moet het besturingsysteem opnieuw geïnstalleerd worden.
(Komt vaker voor dan je denkt...)

30 maart 2019 om 11:23.
CDriessen zegt:

Dank Marita,
Dan zal ik maar een nieuwe afspraak maken en beginnen met de veilige modus. Vervolgens EHBO en opnieuw opstarten.
Enig idee hoe lang het ongeveer duurt om OSX er weer op te zetten?
groeten Chris

30 maart 2019 om 11:44.
MaritaA zegt:

Graag gedaan Chris,

MacOS er opnieuw opzetten, hangt af van snelheid internet.
Max. 2 uur, ikzelf blijf erbij, tot het afgerond is (kan koffie ernaast...) om zeker te weten, dat er niet weer gekke dingen gebeuren...

Helpt dat niet moet Apple er maar eens inkijken.
Die gaan geheid een boel uit de Library verwijderen
Wel de recenste updates van High Sierra erop?

30 maart 2019 om 11:55.
avatar
Ex-lid zegt:

Een last-resort zou nog kunnen zijn om bij het geforceerd opnieuw opstarten het vinkje te zetten bij vensters openen. Misschien krijg je dan toegang tot het corrupte mailtje. Zo niet: is er een Time Machine backup terug te zetten van het moment dat de mail nog goed werkte ?
En anders inderdaad MacOS opnieuw installeren...

30 maart 2019 om 12:00.
CDriessen zegt:

Als laatste wil ik jullie de oplossing niet onthouden, nadat ik EHBO had gedraaid en OS X had vernieuwd, kon ik nog steeds niet bij de mail.
Heb in de map ~/Bibliotheek/Mail alles weggegooid behalve de map Maildata, daarin heb ik echter ook nog de bestandjes die beginnen envelope verwijderd. Bij opnieuw opstarten van de mail wordt er opnieuw geïndexeerd en draaide alles weer. (dit alles was een tip Ravi Rambaran Seniorweb)
groeten Chris

25 april 2019 om 17:12.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Apple-Club?
Apple-Club