Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Apple-Club
Scanner werkt niet meer goed na update Catalina
Geplaatst op 8 november 2019 om 22:01 door Karloo-vrenk

Beste lezers,

Na de update (Catalina) van mijn MacBook Pro uit 2016, werkt mijn scanner uit 2017 niet meer zoals voorheen.

Canon heeft voor de CanoScan LiDE 220 geen driver beschikbaar gesteld voor Catalina.

Een enkele document-scan maakt de scanner wel, maar voor een tweede scan moet de scan-programma gestopt worden en opnieuw geopend worden, voordat hij weer een nieuwe scan kan maken. Voor documenten met meerdere pagina's lukt het scannen helemaal niet meer.

Een foto scant hij wel, ook meerdere foto's in een keer gaat goed, maar een tweede scan lukt alleen na het stoppen van het programma.

Heel vervelend, goede en vrij jonge apparatuur, die na zo'n update niet meer goed werkt.

Weet u een oplossing voor dit probleem? Of moet de scanner vervangen worden?

Vriendelijke groet,

Carlo

10 reacties
Dirk Boom zegt:

Ik zou eerst bij Canon navragen of en wanneer er bijgewerkte drivers komen.

8 november 2019 om 22:55.
Karloo-vrenk zegt:

Ja Dirk, dat heb ik nagevraagd. Die komen niet uit. Mijn mening is dat dat niet erg duurzaam is.

9 november 2019 om 07:41.
PeterVoorz zegt:

Nou wil ik niet zeuren, maar het eerste wat ik op de supportpagina van Canon tegen kom is een driver voor Catalina: https://www.canon.nl/support/consumer_products/products/scanners/lide_series/canoscan_lide_220.html?type=drivers&language=&os=macos%2010.15%20(catalina)

9 november 2019 om 08:53.
PeterVoorz zegt:

Sorry, foutje er staat geen bestand in, vragen beantwoorden met Mac en niet met een Ipad. Nog even een eigen ervaring met Apple/Canon. Direct na de installatie van Catalina kwam er vanuit Apple een update voor mijn Canon printer.

9 november 2019 om 08:59.
MaritaA zegt:

Citaat:
werkt mijn (flatbed)scanner uit 2017 niet meer zoals voorheen.

Gekocht in 2017 is wel wat anders dan datum van uitgifte dat is n.l juli 2014
Sorry, maar in Canon termen: verouderd product m.a.w. vaak niet rendabel meer
Niet alleen Canon heeft die gedachte andere fabrikanten ook, mede afhankelijk van het prijssegment van het apparaat. Sorry..
(bij aanschaf apparaten, controleer jaar van eerste uitgifte, prijs en bouwjaar, gaan vaak samen...maar ook support voor apparaten)

Ook is het mogelijk dat deze flatbedscanner nog 32 bits is, wat in Catalina absoluut niet meer werkt en vanaf twee besturingssystemen geleden door Apple voor werd gewaarschuwd..
Controleer dat eens svp.
>Over deze Mac>systeemoverzicht>linkerkolom ga naar Software>Verouderde Software
In de rechterkolom staat eventueel de verouderde apps/software (let op het rechtervenster is horizontaal verdeeld in twee kolommen, bovenste deel kan naar beneden getrokken worden...)

Op deze site:
www.usa.canon.com/internet/portal/us/home/support/details/scanners/photo-scanner/canoscan-lide-220?tab=drivers_downloads

is een ICA driver te downloaden afgegeven september dit jaar, na wel het juiste besturingsysteem geselecteerd te hebben. zie schermafbeelding.


Dan in het algemeen.

Meeste mensen kopen een "all in one" printer (scant dus ook..)met de mooiste benamingen, maar allemaal zelfde principe.
Als dat een printer is die Apple Airprint ondersteund, wat de laatste jaren voor 99% van de printers geldt, dan moeten er geen installatie software/drivers bij de fabrikant opgehaald te worden.
Apple Installeert het via hun eigen Bonjour protocol, mits je het goed doet, kwestie van 4 minuten werk en daarmee krijg je OOK automatisch eventuele updates aangeboden door Apple via de App Store, nooit meer verassingen, of zelf in de gaten houden)
Ook ben je af van het gezeur van b.v. HP (popups) die je voortdurend hun Inkt goedkoop wil slijten en meer van dat in mijn optiek irritante informatie.
(Nogmaals deze flatbed scanner heeft geen Airprint)

Schermafdruk2019-11-0910.10.33.jpg
9 november 2019 om 10:32.
MaritaA zegt:

@Karloo
Kan je nog even terugkoppelen svp, dat is de bedoeling in de clubs.
beheerder (MaritaA)

11 november 2019 om 23:58.
Karloo-vrenk zegt:

Oké Marita,

Hartelijk bedankt voor je hulp, ik moet er nog wel even op studeren. Heb nog geen tijd gehad om het uit te zoeken. Ik reageer later.

12 november 2019 om 07:05.
Karloo-vrenk zegt:

Hallo MaritaA,

Je advies om naar verouderde software te kijken bij (Over deze Mac) heb ik opgevolgd. Daar heb ik geen verouderde software voor mijn scanner gezien. Het woord Canon zag ik dan ook niet staan.

Daarna heb ik via je link, Canon Driver-software van 22 september 2019 gedownload, geïnstalleerd en uitgeprobeerd. Dat brengt geen verandering, de scanner blijft stoppen na 1 scan.

Omdat we een aparte en kleine Canon (zwart/wit) laserprinter i-Sensys LBP6030w hebben (waarvoor we wel een driver hebben gevonden en geïnstalleerd), beide apparaten (printer en scanner) nemen weinig ruimte in beslag (de scanner kan verticaal weggezet worden) in ons kleine onderkomen, hebben we geen "all in one" printer. Daarnaast wordt de scanner ook meegenomen naar de camping wat met zo'n "all in one" printer ook lastiger is.

Ik heb gegoogeld op flatbed scanner dan kom ik uit op de CanoScan LiDE 300 van Canon van rond de €70,00, ongeveer de prijs waarvoor we de LiDE 220 in mei 2017 hebben gekocht. Hoop dat dat wel een scanner van 2019 is?

Benieuwd naar je reactie,

Met vriendelijke groet

12 november 2019 om 14:41.
MaritaA zegt:

Karloo, als jij nou eens net als ik dit op Google zoekt.
dan krijg je o.a. dit:

www.canon.nl/scanners/canoscan-lide-300/specifications/

Je ziet dat het laatst ondersteunde besturingssysteem voor deze scanner MacOS 10.13 is; dus ook al weer verouderd.

Bel Canon of een andere fabrikant en vraag advies, ivm ruimteprobleem moet je een kleine scanner hebben, maar ook eentje die nog een paar jaar voor 0ndersteuning qua jaarlijks nieuwe besturingssystemen mee kan.

Succes,
Laat nog even weten wat het geworden is.

12 november 2019 om 15:02.
Karloo-vrenk zegt:

Hallo MaritaA,

Wederom heb ik je advies opgevolgd.

Ik heb Canon gebeld en samen met de medewerker is het scanner-probleem met de Catalina-update is meteen opgelost! Ik hoef nu geen nieuwe flatbed-scanner te kopen. Geweldig!

Hoe het is gegaan:

Ga naar Canon.nl, dan naar Support, dan naar Software, dan naar LiDE 220, kies dan Canon IJ scan utility v2.3.6, die moet gedownload worden.

Tevens moet bij de Apple MacBook Pro 15", bij Systeemvoorkeuren, daarna bij Printers en scanners, de oude scanner verwijderd worden en daarna moet de scanner weer opnieuw toegevoegd worden.

Daarna is de scan-app (programma) weer goed werkend!

Bedankt voor je geweldige hulp!

13 november 2019 om 16:21.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Apple-Club?
Apple-Club