Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Apple-Club
Canon PIXMA MG5550
Geplaatst op 14 maart 2020 om 13:42 door Mc-Johan

Goedemiddag,

wij hebben een nieuwe MacBook air gekocht.
Wij hebben een printer van Canon en deze wordt herkent en wij kunnen ook printen.
Scannen gaat niet om dat het icoon van de scanner er niet bij staat.

ontbreekt hier een driver? Zo ja, moet ik deze dat downloaden op de website van Canon?
Ik heb ergens gelezen, maar weet niet meer waar dat je Geen aparte drivers moet downloaden.
Catalina zou dit zelf moeten doen.

Kan iemand mij hier even een aanwijzing geven?
Alvast hartelijk dank.

Groet
Johan

24 reacties
Truus zegt:

Is de bijbehorende Software geïnstalleerd.?( link zit onder woordjes software)

14 maart 2020 om 16:12.
MaritaA zegt:

Hierbij de instructies van Apple om op de juiste manier, een Airprint printer te installeren. Via Apple’s eigen Bonjour protocol.
Je had helemaal gelijk McJohan...je hebt kennelijk de diverse clubberichten daarover goed gelezen..geen software/drivers van de fabrikant.
Op deze manier zorgt Apple dat je in de toekomst de benodigde updates krijgt.
Gebruiken van software van de fabrikant is leuk voor printers die geen Airprint ondersteunen, heel, heel weinig tegenwoordig...



support.apple.com/nl-nl/guide/mac-help/mh14004/mac

1.De printer is te zien onder systeemvoorkeuren> printers en faxen.
Klopt dat?
2. Waar wil je dat scan icoon toevoegen....?


ps nog een artikel van Apple met algemene uitleg over Airprint printers, de jouwe staat in de lijst... je leest gelijk dat je dus niet de software van de fabrikant moet installeren...
support.apple.com/nl-nl/HT201311

14 maart 2020 om 16:59.
Mc-Johan zegt:

Beste Truus,
dank voor je bijdrage. Ik ben blij met je reactie. Alles helpt.

Beste Marita,

ik wil het icoon daar zetten zoals op de afbeelding.
Ik heb gezien dat mijn printer in de lijst staat. Ik had deze lijst al gezien. Daar staat printen en scannen. Printen is al wel mogelijk.

Denk dat het Bonjour verhaal eens moet gaan lezen. Ik weet nog niet wat dat is.

14 maart 2020 om 20:30.
MaritaA zegt:

vraag 1?

Als de printer staat bij systeemvoorkeuren geef dan een printopdracht voor iets
Het printericoon komt vervolgens in het Dock
rechtsklik daarop en dan opties>permanent in dock.

Wanneer je iets wilt scannen, leg je het object onder de glasplaat.
Klik op het printericoon in het Dock en dan rechts op het scanicoon klikken, de rest wijst zich vanzelf.

Je kan het scanicoon niet in het dock zetten

14 maart 2020 om 20:40.
PeterVoorz zegt:

De link van Truus is ontzettend handig. Je kunt de verschillende programma's installeren. Vooral het programma Canon IJ Scan Utility is goed, staat in mijn Dock. Je kunt wel scannen vanuit Systeemvoorkeuren, Printers; maar dan heb je minder opties als met de scansoftware van Canon.

15 maart 2020 om 08:50.
Mc-Johan zegt:

Marita,

het printericoon staat al wel in het Dock.

Klik op het printericoon in het Dock werkt. MAAR daar staat niet het scannericoon bij.

Als ik op het printericoon klikt krijg ik het plaatje welke ik gebruikt heb bij het stellen van deze vraag. Rechtsboven met rood beschreven welk icoon ik wil toevoegen om te scannen.

Beste Peter dank voor je reactie. Ik wil alleen het icoontje toevoegen. Ik heb dit op mij iMac wel zo staan en dat werkt prima.

15 maart 2020 om 09:36.
MaritaA zegt:

@Mac-Johan.

Je kan nog dit proberen.
Open Finder
Open Apps
Zoek de Canon App, open die (driehoekje ervoor), wellicht staat daar zoals bij mij (wel op een HP) de Scanner App los in. (zie schermafbeelding)
Zo ja, is het een kwestie van, zoals ik al eerder beschreef, er even op te klikken/openen en definitief vast te zetten in het Dock.

15 maart 2020 om 11:53.
Mc-Johan zegt:

De printer staat wel in Systeemvoorkeuren. Alleen printer met type nummer.
Dit icoon kan ik slepen naar het Dock. Printen is mogelijk. Scannen niet.

Staat niet in Finder> apps kan hem dus vandaar uit niet naar het dock slepen.

15 maart 2020 om 12:08.
MaritaA zegt:

maak svp een schermafbeelding van systeemvoorkeuren>printers en faxen?

15 maart 2020 om 12:16.
Mc-Johan zegt:

Uit systeemvoorkeuren-printer aangeklikt

15 maart 2020 om 12:21.
MaritaA zegt:

Als ik het goed begrijp is er inmiddels naast de nieuwe iMac een MacBook bij gekomen, zet als dat zo is dan in ieder geval printer-deling in het netwerk aan.

Ja vreemde zaak, dat scannen er n iet bij staat.
Optie: printer verwijderen en weer toevoegen.
Ik zie ook dat je geen hangslotje linksonder hebt...vreemd (er is wel een beheerderswachtwoord voor de MacBook?)

Als je rechtsklikt op de printer zie je dan dit menu?
zie mijn schermafbeelding
 

15 maart 2020 om 12:34.
Mc-Johan zegt:

Ja dat krijg ik wel.

15 maart 2020 om 12:42.
MaritaA zegt:

Klik dan op "stel afdruksysteem opnieuw in" en de instructies volgen die je dan krijgt
Vink daarna wel aan, deel printer in het netwerk...

15 maart 2020 om 12:44.
Mc-Johan zegt:

Macbook is van mijn vrouw.
Met eigen Apple ID. Ik zie ook haar Macbook ook de apps niet welke op haar iPad en telefoon staan.

15 maart 2020 om 12:44.
MaritaA zegt:

Printerdeling in het netwerk heeft niets te maken met het Apple id, elke pc die op je (wifi)netwerk zit kan nu de printer gebruiken.
Je zal het dus ook op je mac aan moeten zetten

15 maart 2020 om 12:46.
Mc-Johan zegt:

vervolg. Inderdaad geen slotje

15 maart 2020 om 12:47.
MaritaA zegt:

Klik maar op stel opnieuw in, als je dat tenminste wil..

15 maart 2020 om 12:48.
MaritaA zegt:

Geef de Mac wel een herstart daarna.

15 maart 2020 om 12:54.
Mc-Johan zegt:

Alle stappen gevolgd met + en opnieuw bij printers gezet met Bonjour.
Afdrukken prima. Opnieuw herstart. ook vast gezet in Dock.

Staat niet bij de Apps en ook niet bij hulpprogramma's

15 maart 2020 om 13:02.
MaritaA zegt:

Je hebt een nieuwe Mac, ik stel voor om maandag Apple te bellen, zij kunnen meekijken, ik niet vanaf hier.

15 maart 2020 om 13:06.
Mc-Johan zegt:

Marita,

dat gaan wij doen. Uiteraard laat ik het vervolg weten.
Dat er geen slotje opzit is ook vreemd.

Iedereen de hartelijke groeten,
Johan

15 maart 2020 om 13:10.
Mc-Johan zegt:

Apple is op dit moment niet bereikbaar.
wacht op betere tijden.

Blijf alle gezond,
Johan

16 maart 2020 om 11:40.
MaritaA zegt:

Jij ook!

16 maart 2020 om 11:48.
Mc-Johan zegt:

Wij hebben contact gehad met Apple service.

De scanner is geïnstalleerd.

Van alles geprobeerd.
Eerst alle software helemaal bijgewerkt. Het gaat hier om een nieuw Macbook.
Dat gaf geen resultaat. Hierna opnieuw contact met Apple service.

Het bleek dat de driver niet automatisch met het Bonjour verhaal werd geïnstalleerd.
Via de website van Canon is de driver voor de scanner gedownload. De knop van de scanner is nu geïnstalleerd.


Hartelijk dank en groet,
Johan

 

2 april 2020 om 10:55.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Apple-Club?
Apple-Club