Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Apple-Club
Time Machine
Geplaatst op 26 mei 2020 om 15:47 door ruudbvdijk

Goede dag,
ik heb problemen met mijn Time Machine , dit is niet voor de eerste keer, ik denk zelf dat hij aan zijn eind is!
Machine is acht jaar oud.
Wat is het alternatief en hoe kan ik dat aansluiten, ik ben een leek op technisch gebied!

13 reacties
Willem-B zegt:

Het is de hardware met een storing.
De hardware is een Time Capsule en de (back-up) software heet Time Machine.

Dit type Time Capsule is nogal gevoelig voor oververhitting van de voeding.
Hij moet op een koele en goed geventileerde plek staan.

Als het lampje oranje gekleurd is dan is er een probleem.
In jouw situatie kan de Time Capsule niet meer worden gevonden in het thuisnetwerk.

Misschien kun je hem resetten door met een paperclip of balpen de resetknop in te drukken.
Daarna afwachten of hij weer goed opkan starten en het lampje groen van kleur is.

Als je dit eerst uitprobeert en het resultaat terugmeldt, dan kunnen we de volgende stap maken.

Wil je ook het typenummer nog even terugkoppelen?

Zelf heb ik ook zo’n Time Capsule, ook met dit probleem en deze draait nu wel weer goed.
nu gebruik ik hem alleen voor tweede back-up van mijn MacBook Pro.

Ik ben benieuwd naar jouw reactie.
 

26 mei 2020 om 18:18.
ruudbvdijk zegt:

Dag Willem,
Het model is Time Capsule 2TB - model no.:1409.

Hij staat op een koele goed geventileerde plaats.
Na de update naar Catalina is de Time Capsule problemen gaan geven, hij heeft 7 jaar naar volle tevredenheid gedraaid.

26 mei 2020 om 22:31.
CDriessen zegt:

Wat ook helpt, is de stekker eruit en dan even wachten. Stekker er weer in en meestal is het probleem dan opgelost. Er kan ook nog een oudste nodig zijn voor de Time Capsule. Klik daarvoor op het oranje driehoekje.

27 mei 2020 om 07:34.
ruudbvdijk zegt:

Stekker er uit en gereset mocht helaas geen solaas bieden!

27 mei 2020 om 15:20.
CDriessen zegt:

Oranje driehoekje gekeken ?

27 mei 2020 om 15:31.
Willem-B zegt:

@Ruud, welke kleur heeft het lampje aan de voorzijde?

27 mei 2020 om 15:41.
ruudbvdijk zegt:

Lampje is uit!

27 mei 2020 om 16:02.
Willem-B zegt:

Laat hem eens een etmaal zonder stroom en sluit hem daarna weer aan de stroom. Het lampje moet dan eerst geel knipperen en vervolgens groen oplichten.
Als het lampje uit blijft, dan is de voeding defect en dan is repareren een mogelijkheid.
De voeding bevat twee (blauwe) condensatoren die door de oververhitting defect geraakt zijn.

Als de reparatie meer dan €50,- kost dan is het niet meer verantwoord en kun je beter een andere externe harde schijf kopen.

Omdat Apple is gestopt met de Time Capsule is het niet aan te raden om deze nog te kopen uit mogelijke voorraad van winkels.
Als je opslag via het netwerkt terug wilt dan is een Synology NAS een goede oplossing.

27 mei 2020 om 17:33.
ruudbvdijk zegt:

Dat ga ik doen bedankt voor de hulp!

wat oranje driehoek betreft, is dat de TC niet wordt gevonden in het netwerk!

27 mei 2020 om 18:04.
CDriessen zegt:

Je weet zeker dat er geen update hoeft plaats te vinden?
Klikken met de rechtermuisknop, op het driehoekje?

29 mei 2020 om 19:48.
ruudbvdijk zegt:

Nee zeker niet!

dan krijg ik deze afbeelding en dan zeg het apparaat niet gevonden in het netwerk!

29 mei 2020 om 22:25.
Willem-B zegt:

@Ruud, nog vergeten te melden.
Als na de 24 uurs downtijd het lampje uitblijft dan is deze Time Capsule zeker Defect.
De onderdelen zijn inmiddels ook bekend en het zijn twee blauwe en twee zwarte condensatoren in de voeding, die zijn aan slijtage onderhevig.
De kostprijs is slechts €5,-, dus als je een Voordelige electronica reparateur kunt vinden is dit eenvoudig te herstellen, echter het demonteren kost wat tijd, dat zij onduidelijke kosten.
In mijn opstelling MacBook Pro - Catalina draait deze Time Capsule uit 2012 weer prima, hoewel de software van Time Machine niet helemaal goed werkt m.bt. de back-up van de Mail, maar die is in mijn situatie bij GMail.

Ik ben benieuwd naar de opstart na het stroomloos zetten.

30 mei 2020 om 00:21.
ruudbvdijk zegt:

Na 24 uur stroomloos, en een spanning bij mij met het wederom in bedrijf stellen, is de TC niet gestart, helaas hij is echt defect! Dinsdag ga ik naar de AMAC en zal ik me laten adviseren over de te nemen stappen omtrent de backup !
Dank voor de adviezen.
Dit item kan gesloten worden!

31 mei 2020 om 08:37.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Apple-Club?
Apple-Club