Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Apple-Club
iPad opnieuw instellen
Geplaatst op 21 april 2021 om 18:08 door Jose52

Goedemiddag,
ik heb al langere tijd problemen met mijn ipad. Als ik hem dan aanzet dan krijg ik een wit scherm met alleen in de rechterhoek een rondje dat continu staat te laden. Ik heb daar al een keer contact met Apple over gehad en ik moest allerlei dingen aanpassen, maar het probleem blijft. De ene keer doet hij het wel en een ander keer moet ik hem weer opnieuw opstarten en dat werkt hij weer goed.
sinds kort heb ik dit nu ook overdag en dan staat hij vast en moet ik hem uitzetten en opstarten.
Nu wil ik hem opnieuw instellen en kijken of dit helpt. De volgende optie is om hem naar fabrieksinstelling te zetten. Maar dan weet ik niet hoe ik mijn apps e.d. Die op de ipad staan kan bewaren. Er staan bijv. ook een paar spellen voor onze kleinzoon op en hij zou het niet leuk vinden als alles weg was.
ik weet nooit precies hoe dat dan werkt om het in de Cloud te plaatsen.

ik heb n.m nog een oude ipad en daar staan ook spellen voor onze kleindochter op. Als dat weg is dat maakt niet zoveel uit, maar ik wil ook niet dat alles van mijn oude ipad weer op mijn eigen ipad komt.
Nu wil ik graag weten wat ik het beste kan doen om mijn ipad te herstellen en toch weer de apps terug te kunnen zetten.
Hopelijk snappen jullie nog wat ik bedoel.
M.v.gr. José

32 reacties
Freedom zegt:

iPad terugzetten naar fabrieksinstellingen
klik op bovenstaande link.

@Jose,
Wanneer ik mijn iPad terugzet naar de fabrieksinstellingen maak ik eerst een (printscreen) afbeeldingen van mijn iPad schermen, zo weet ik welke apps er op de iPad staan en stuur deze kopie scherm(men)via de email naar pc.
(“Opnieuw instellen” is in dit geval géén optie!)
Daarna zet je de iPad terug naar de “Fabrieksinstellingen”
is in dit geval het beste i.v.m de storing)
Zet voor het terugzetten “Zoek mijn iPad” uit.
Zorg dat je alle benodigde inloggegevens en wachtwoorden bij de hand hebt.

Als de iPad teruggezet is naar de “Fabrieksinstellingen”moet de iPad weer als “nieuw”geconfigureerd worden.
Als dat gedaan is ga je aan de hand van de kopie-schermen kijken welke apps er ontbreken en dan die alleen weer opnieuw te downloaden vanuit de App Store > klik rechts bovenaan op het poppetje>“Aankopen”> en/of “Verborgen aankopen”daar zie je al jouw apps die jij (weleens) gedownload hebt en zijn gemakkelijk te herkennen.
Dan zullen die spelletjes (waarschijnlijk)weer werken met eventuele instellingen van deze apps
Op deze manier doe ik het.

Freedom

21 april 2021 om 21:09.
Jose52 zegt:

Freedom, je hoort toch altijd dat je het in de cloud op moet slaan om alles weer terug te zetten. Werkt dat dan niet als je het naar fabrieksinstelling zet.
of is dat iets dat ik ook eerst moet doen.

21 april 2021 om 21:24.
Freedom zegt:

Jose ,
wanneer er een storing in je iPad zit moet je juist niet de reservekopie in de iCloud terugzetten.
In die reservekopie kan namelijk DE storing zitten die je dan wéér op je iPad zet en het probleem dan niet oplost.
Dus zet de iPad naar de “Fabrieksinstellingen”
( dan krijg je weer een nieuwe iPad zo uit de doos)

21 april 2021 om 21:33.
Jose52 zegt:

Freedom, dat zal dan een hele klus worden om alles er weer op te zetten. Maar ik denk dat ik geen andere optie heb. In ieder geval bedankt voor je reactie.

21 april 2021 om 21:37.
Freedom zegt:

@Jose,

Ja het lijkt het een hele klus maar wèl een leuke, het valt reuze mee, maar volgens mij heb je i.v.m een storing geen andere optie.

Het wordt zeer gewaardeerd wanneer je de club even weten als het gelukt is.

Freedom

21 april 2021 om 21:45.
Jose52 zegt:

Beste Freedom, dat laat ik zeker weten maar ik slaap er nog even een nachtje over, want ik zie er best tegen op.

21 april 2021 om 22:02.
Freedom zegt:

@Jose, ja ik begrijp dat het spannend is, dat had ik bij de eerste terugzetting ook.
Niet bang zijn.

Heb je al een harde reset geprobeerd?
Daarbij verlies je niets maar moet je wel nàdat de harde reset uitgevoerd is op de websites waarop je bent ingelogd één keer opnieuw inloggen zoals o.a de website van Seniorweb.

Zo voer je een harde reset uit;
Druk de homeknop en de uit/ aan knop gelijktijdig in en hou deze beide knoppen vast totdat het witte appeltje weer verschijnt en de iPad weer opgestart is.
Kijk dan of het probleem opgelost.
Zo niet dan de iPad naar de Fabrieksinstellingen terugzetten.

22 april 2021 om 07:24.
MaritaA zegt:

Harde reset Aanvulling.!
Wel de knoppen loslaten als het witte Appletje verschijnt.....
Dan rustig afwachten tot de iPad uit zich zelf weer opstart, dit kan je rustig een paar keer achter elkaar doen.
- Wel eerst in jouw geval alle geopende tabbladen in Safari afsluiten en "websitedata en geschiedenis" wissen in de Instellingen bij Safari
- Ook eerst de geopende apps afsluiten (2 x thuisknop en naar boven wegvegen)
Dan harde reset 2x

wat betreft de fabrieksinstellingen, je maakt toch wel een iCloud backup (staat aan in e instellingen?) voor/op de iPad?

je Apple id is verbonden aan al je aangeschafte apps en instellingen (mail o.a.)
dus alles staat er weer... alleen geen apps mocht Apple die niet meer ondersteunen of verwijderd. (komt weinig voor)


doe eerst maar een paar keer de harde reset volgens bovenstaande uitleg.

22 april 2021 om 07:33.
Jose52 zegt:

MaritaA en Freedom, ik heb mijn ipad nog niet terug gezet naar fabrieksinstelling.
Ik heb een aantal keer harde reset gedaan, dit deed ik trouwens wel meer als hij vast zat, dus maakt geen verschil.
Ik keek bij iCloud of hij dus een backup maakt van de ipad. Dit doet hij dus wel, maar dat is heel weinig zag ik. Moet ik dan alsnog bepaalde apps aangeven voor backup?
Want hij maakt als ik het zo ziet totaal geen backup van de apps. Heb ik dan iets verkeerd ingesteld?
Ik heb de ipad ook even aan de laptop gehangen en bij iTunes gekeken, maar daar zie ik alleen muziek staan. Zie je daar ook geen apps meer in terug?

22 april 2021 om 21:39.
MaritaA zegt:

Waarom heb je sleutelhanger niet aan staan, super prettig..

morgen krijg je een link met uitleg om een icloud reservekopie terug te zetten.
en zoals ik al schreef je apps zijn verbonden aan je apple id
dus als je bij opnieuw instellen je bevestigt dat een icloud reservekopie teruggezet moet worden en je vult je apple id in, is binnen een half uur alles weer zoals het was.
inclusief mail je hoeft alleen maar met je armen over elkaar te zitten en te wachten
Appletje eitje.

Dus zou je meer apple apparatuur kopen/gaan gebruiken, kan je al die Apps weer downloaden zonder kosten, want het zit vast aan je Apple id.
net zoals contacten, agenda, mail, foto's mits aangezet in iCloud.

22 april 2021 om 22:18.
Jose52 zegt:

MaritaA ik heb nooit in de sleutelhanger verdiept.
ik zal er eens naar kijken.
Bedankt weer voor je reactie en ik zie de mail wel verschijnen 👍

22 april 2021 om 22:54.
HelmaB zegt:

Heb je i.v.m. de problemen nog wel genoeg opslagruimte over?
Instellingen---> Algemeen---> iPad-opslag.
Minimaal 25% van het totaal moet je toch wel vrijhouden.
Meer is beter.

23 april 2021 om 15:56.
Jose52 zegt:

Helma ik heb meer als voldoende over.
ik wacht nog even op de link die Marita zou sturen en dan ga ik het proberen.

23 april 2021 om 18:04.
Freedom zegt:

@Jose,
Is jou probleem met je iPad opgelost?

25 april 2021 om 06:56.
Jose52 zegt:

Goedemorgen,
Ik heb gisteravond maar gelijk de knoop doorgehakt en de Ipad naar fabrieksinstelling terug gezet. En inderdaad Marita dat was toch heel eenvoudig en alles stond weer netjes op de ipad zoals je al had aangegeven.
Gisteravond zoals gewoonlijk mijn ipad uitgezet en vanmorgen weer aan.
Maar helaas gelijk na opstarten weer een ipad waar ik niets mee kan.
weer uit gezet en opnieuw aan en dan doet hij het wel gelijk goed. Het heeft dus niets geholpen. Het blijft vreemd dat hij het dan gelijk goed doet.
ik ga morgen toch maar weer een keer naar Apple bellen om te vragen wat dit is. De laatste keer dat ik belde en het vroeg wisten ze het ook niet. Dus blijft even afwachten wat ze nu zeggen.
bedankt voor jullie hulp.

25 april 2021 om 09:37.
Freedom zegt:

@jose52
Wat een pech!
Jij hebt met deze iPad niet veel plezier, als ik het goed heb heb je er zelfs al eerder problemen mee gehad.
Hopelijk heb je nog garantie.
Ben benieuwd hoe het probleem opgelost wordt.

25 april 2021 om 11:04.
Jose52 zegt:

Hij is van november 2017, dus goed drie jaar oud. Garantie zit er niet meer op. Maar ik ga in ieder geval wel weer bellen naar Apple.

25 april 2021 om 11:51.
HelmaB zegt:

Balen zoiets.
Wat je nog zou kunnen doen (maar meer werk), is opnieuw terug naar fabrieksinstellingen en dan instellen als nieuw.
Dus géén iCloud reservekopie terugzetten.
Gaat het dan wel goed zit er een fout in de reservekopie.

25 april 2021 om 12:03.
Freedom zegt:

Ja dàt heb ik ook al direct voorgesteld.
Dat eerst doen, bellen naar apple kan altijd nog alhoewel ik daarvan geen oplossing van verwacht.

“Zo haal je misschien de geest tóch uit de fles”
”Baat het niet dan schaadt het niet”

We wachten het in spanning af.

25 april 2021 om 13:27.
Jose52 zegt:

Ik ga dat vanavond proberen. Helpt dat ook niet kan ik toch altijd nog die reservekopie terug zetten. Het is het proberen waard.

25 april 2021 om 13:29.
HelmaB zegt:

Klopt Freedom. Heb je ook voorgesteld.
Reservekopie terugzetten, is de "simpele" manier en werkt vaak goed.
Nu niet; dus dan toch maar de "meer werk" optie proberen.

Succes José.

25 april 2021 om 13:33.
Freedom zegt:

@Jose52
Wat is het stil?
Hoe is het met jou iPad? Is het probleem toch opgelost? ( of niet)
Wij zijn zeer benieuwd hoe de zaak er voor staat.

27 april 2021 om 12:35.
Jose52 zegt:

Freedom ik heb de iPad zondagavond terug gezet naar fabrieksinstellingen.
Toen emailaccounts, word, exel, dropbox, bankgegevens e.d. opnieuw erop gezet en alle wachtwoorden ingevuld.
Gisterochtend en vanmorgen startte de iPad in één keer op.
De reden dat ik nog niets geschreven had is dat ik dacht het even een paar dagen aan te kijken, voordat ik schrijf dat het probleem opgelost is. Want soms had ik ook een paar dagen geen last.
Doet hij het over een dag of twee drie nog goed dan ga ik steeds meer dingen weer opnieuw erop zetten.

Er staat nu een update klaar 14.5. Maar daar wacht ik even mee tot ik zeker weet dat hij nu goed is. Het is nu 14.2. Ik had toen zelf het idee dat het na een update is gekomen, alleen weet ik niet welke update. Dus nog even geduld voor dat ik het zeker weet.
Fijne avond.

27 april 2021 om 19:28.
Freedom zegt:

@Jose52
Ja je hebt gelijk!
Hartelijk dank voor je hoopvolle reactie.
Ik denk (en hoop voor jou) dat het probleem nu definitief opgelost is!
“Hoop doet leven” “Never give Up!
We wachten hoopvol op jou goede bericht.

27 april 2021 om 19:55.
Jose52 zegt:

Goedemorgen, ik zou nog laten weten wat het vervolg was van mijn iPad probleem.
Ik heb nu ruim een week zonder problemen van de iPad gebruik kunnen maken. Er stond op de IPad 14.2. Nu heb ik zondag de update was 14.5 geïnstalleerd, maar helaas vanmorgen zet ik de iPad aan en hij werkt weer niet goed. Dus weer opnieuw opstarten en dan is goed.
Zou dit dan in die laatste update kunnen zitten. Ik heb bewust na het installeren van de laatste update niets op de Ipad gezet.

4 mei 2021 om 08:42.
Freedom zegt:

Goedemorgen Jose52
Jéétje het was dus "bijna" opgelost, verschrikkelijk jammer.

Het is dus nu duidelijk, dat wanneer je alléén “een” (willekeurige) update uitvoert het probleem zich voordoet.
Ik zou dit nu voorleggen aan een Senior advisor van Apple. ( tweede ring)
(bij de eerste ring kom je (denkelijk) niet verder en neemt onnodig veel tijd in beslag.
Wanneer je de helpdesk belt (0800 0201581) zeg je waar het over gaat en vraag dan om je direct door te verbinden met een "Senior advisor" (tweede ring) die moeten het weten hoe zij dit probleem kunnen oplossen.
( problemen met updates wordt altijd gratis opgelost)
Ben zeer benieuwd wat ze zeggen/ adviseren.

4 mei 2021 om 10:06.
Jose52 zegt:

Freedom bedankt voor je reactie. Onze kleindochter is hier de hele dag dus wordt waarschijnlijk morgen eer ik kan bellen. Ik houd jullie op de hoogte.

4 mei 2021 om 13:19.
Jose52 zegt:

Freedom ik heb nu net nog even naar Apple gebeld en nu moet ik de iPad weer naar fabrieksinstellingen zetten. GEEN backup van ICloud terug zetten.
dan kijken of het probleem blijft.
Als het probleem dan nog zo blijft dan moet ik contact opnemen. Er de winkel waar ik hem gekocht heb en vragen of ik nog recht heb op verlengde consumentenrechten wat volgens de wet verplicht is. Hij zou dan gerepareerd moeten worden. Maar het hangt ook af van de winkel zei hij.
Dus ik ga maar weer aan het werk en alles opnieuw installeren, want als ik dat niet doe kan ik ook geen aanspraak maken.
Volgens Apple staat nadat ik hem terug heb gezet naar fabrieksinstellingen gelijk de update van 14.5 erop.
Weet ik weer wat ik kan doen.

4 mei 2021 om 17:51.
Freedom zegt:

@Jose52
Citaat
Jij schrijft “ik heb nu net nog even naar Apple gebeld en nu moet ik de iPad weer naar fabrieksinstellingen zetten. GEEN backup van ICloud terug zetten”

Even kijken of ik dit goed heb;
Bij eerste keer heb je toch de reservekopie uit de iCoud teruggezet met een negatief resultaat?
Bij de twééde keer ( de laatste keer) heb je toch zoals ik voorstelde de iPad volledig naar de fabrieksinstellingen gezet, “Zonder” de reservekopie terug te zetten?
Nu schrijf je ( zie “citaat” dat je dat nóg een keer moet doen, dat heb je dan toch al bij de tweede keer gedaan?????????

Waarom moet je dit zelfde weer herhalen en alles er wéér op te zetten??
Dat is zinloos!

Het probleem blijft tóch!


Jij schrijft in een eerder bericht dat de iPad 3 jaar oud is.
Je hebt 1 jaar garantie van Apple.
Het tweede jaar is de verlengde consumenten garantie die de winkel geeft.


Volgens mij heb je dus geen garantie meer.

“ Weet je wél zéker dat je in het telefoongesprek een Senior advisor hebt gesproken?

De uiteindelijke oplossing;
Wanneer je in de buurt van; Amsterdam / Haarlem of Den haag woont kan je bij
een Apple Store een afspraak maken bij de “Genius bar”
via www.apple.com/nl/retail/geniusbar/
Daar wordt er gelijk naar het probleem gekeken en eventueel direct opgelost of gerepareerd.
Zo niet, dan kan je de iPad via apple support opsturen naar het Apple.
In de onderstaande link staat wat je dan moet doen.
support.apple.com/nl-nl/HT201557#bring


Eventueel bij een Amac Store ter reparatie aanbieden.
Laat de iPad uitsluitend bij één van deze twee bedrijven repareren, mijn voorkeur gaat uit naar een Apple store met een Genius bar.

4 mei 2021 om 19:07.
Jose52 zegt:

Freedom ik vroeg om een Senior Advisor, maar moest eerst het probleem voorleggen. Hij zag ook in de computer dat ik in januari al had gebeld met deze klacht. Ik heb ook gezegd dat ik allebei de opties die u hierboven beschrijft heb gedaan. Ik zei ook dat het geen nut had om dit weer te doen want het was gekomen naar de update van 14.5.
Toch moet ik dat doen zei hij omdat het kan als hij nu opnieuw geïnstalleerd wordt en gelijk 14,5 er op gezet wordt dat het probleem opgelost is.
Ik zal het dan toch maar proberen.
De iPad is van nov 2017 en gekocht bij Amac in Delft.
Wij gaan dit weekend met de caravan weg en zijn dan ook langere tijd weg. Wel in. Nederland maar dan is het lastiger om hem in te leveren.
Ik ga morgen ook even informeren bij Amac in Delft waar ik hem gekocht heb want als het zeker is dat ik geen garantie meer heb dan kan ik hem beter na de vakantie wegbrengen. En afhankelijk wat het gaat kosten zal ik hem wel of niet laten repareren.

4 mei 2021 om 20:27.
Jose52 zegt:

Ik heb gisteren contact gehad met Amac in Delft. En inderdaad heb je alleen het tweede jaar recht op verlengde garantie. Reparatie is zo duur zei hij dat je er bijna een nieuwe voor kan kopen.
Deze meneer adviseerde ook het nogmaals naar fabrieksinstellingen terug te zetten, maar dan niet vanaf de iPad maar via de computer. Dat hadden ze van Apple ook gezegd. Als ik het via de iPad doe dan blijft volgens hun de software behouden alleen verwijder je dan alles wat je erop gezet hebt.
Herstel je hem via de computer dan haalt hij software weg bij Apple en dan zou de kans groot zijn dat het probleem opgelost is. Hij dacht dat het een software probleem zou zijn. Ik heb dit gisteravond gedaan en nu is het even een weekje afwachten of het probleem zich niet meer voordoet. Er staat nu 14.5.1 op.

6 mei 2021 om 19:34.
Freedom zegt:

@jose52
Ben en blijf zeer benieuwd wanneer je de iPad via de pc terugzet naar de fabrieksinstellingen en het probleem dan wèl opgelost is.
Standaard herstel ik zonodig de iPad naar de fabrieksinstellingen via mijn pc / iTunes ( zie link in mijn éérste reactie) is het gemakkelijkste) dit is de enige manier waarbij de software van de iPad echt volledig verwijderd wordt en daarna weer helemaal vers bij Apple opnieuw gedownload wordt.

Ben en blijf zeer geïnteresseerd en benieuwd of het probleem nu echt definitief opgelost wordt via de pc.

Suc6
Freedom

6 mei 2021 om 19:57.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Apple-Club?
Apple-Club