Menu Zoek SeniorWeb 25 jaar

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Apple-Club
Probleem met MacBook Pro 13 inch
Geplaatst op 14 oktober 2021 om 22:16 door Karloo-vrenk

Beste lezers,

Begin februari 2021 heb ik mijn nieuwe MacBook Pro 13 inch met M1 chip in gebruik genomen. Tevens had ik AppleCare+ afgesloten.

In mei 2021 werkte mijn draadloze JBL koptelefoon niet meer samen met mijn MacBook. De koptelefoon werkte wel met mijn iPad Air 2020. Daarom heb ik contact opgenomen met AppleCare op 24 mei om het probleem te bespreken. De Apple-medewerker zei dat het probleem lag aan de nieuwe MacBook. Hij adviseerde de MacBook te wissen en de reservekopie van de TimeCapsule erop terug te zetten. Met hulp van die medewerker heb ik die handeling uitgevoerd. Daarna hebben we getest of de koptelefoon het nu wel deed, echter het had niets geholpen. Nadat ik een nieuwe koptelefoon gekocht had bleek deze prima te werken met alle Apple apparaten.

Heel vervelend was dat mijn gloednieuwe computer niet meer alles kon. De Finder synchroniseert niet meer met iCloud. Documenten die na 24 mei op het Bureaublad geplaatst worden, kunnen niet meer niet meer op de MacBook opgeslagen worden in de Finder. Die documenten verplaats ik vanaf het Bureaublad met mijn iPad Air naar iCloud Drive. Alle documenten staan dus gelukkig opgeslagen in iCloud. Een kopie maken op de TimeCapsule van de documenten lukt alleen met documenten van voor 24 mei 2021.

Ik heb vele malen contact opgenomen met AppleCare, eerst met een adviser, daarna met een senior adviser, die konden het probleem ook niet oplossen. De senior adviser heeft contact opgenomen met Apple Engineering. Tot nu toe heb ik niets meer van Apple gehoord. Iedere keer zeggen de senior advisers dat ze wachten op Engineering, ze kunnen niet anders dan afwachten.

Mijn mening is dat het wel erg lang duurt voordat het probleem opgelost wordt. Een gloednieuwe MacBook Pro met AppleCare+ zou zo'n probleem niet mogen vertonen.

Hebben jullie zoiets wel eens meegemaakt?

Benieuwd naar de reacties,

Met vriendelijke groet,

Karloo
 

10 reacties
CDriessen zegt:

Ik weet het niet zeker maar vermoedelijk komt dat door de geavanceerde M1 chip.
Soms als er alleen al bij een update van de software, een nieuwe app moet worden gedownload kan ik me voorstellen dat een aantal zaken niet meer werken onder de M1 chip.
Met name voor bestanden die worden geplaatst op een time-capsule die moeten de historie vasthouden van een aantal backups, als daar dus verschillen in ontstaan heb je een probleem.
Ik zou in die richting gaan zoeken, maar ik ben verbaasd dat Apple dat niet heeft bedacht.
Of ik heb het gewoon helemaal mis .

Groeten en succes, Chris

20 oktober 2021 om 22:14.
Karloo-vrenk zegt:

Bedankt voor je reactie Chris. Volgende week ga ik weer eens bellen met Apple.
ik hoop dat de engineers eindelijk kunnen helpen. Het vervangen van de laptop heeft waarschijnlijk geen zin. ICloudDrive staat op een andere plek en synchroniseert niet meer op de laptop. Gelukkig ben ik geen bestanden kwijt, maar raar vind ik het wel.

21 oktober 2021 om 07:39.
Reinie zegt:

Omdat ik een actief iCloud gebruiker ben en veel bestanden (video/foto) in de cloud heb maakt me zo’n verhaal als van jou wat huiverig om voor een systeem (MacBook/imac-pro) met M1 of Max1 processor te gaan. Ik wacht met spanning het vervolg, of liever de oplossing van jouw probleem af. Succes!

22 oktober 2021 om 11:35.
Karloo-vrenk zegt:

Hallo Reinie,

Bedankt voor de steun! Sorry dat het wat langer duurde.

Het gekke is dat mijn fotobibliotheek perfect werkt op de MacBook Pro. Foto's synchroniseert prima in iCloud, met mijn iPhone en met mijn iPad Air. Wel zijn een flink aantal foto's een kwartslag gedraaid.

Omdat. de Apple senior adviser me adviseerde toch regelmatig een reservekopie te maken sla ik die kopie naast dat ik hem opsla op een oude platte TimeCapsule, maak ik ook een reservekopie op een LaCie Externe schijf. Dus mijn foto's en video's staan veilig hoop ik.

Wat me wel zorgen baart is dat mijn documenten van na 24 mei 2021 alleen in Bestanden op de iPad staan in iCloud. Ik ben dus afhankelijk van Apple zolang ik maar mijn opslagabonnement betaal. Stopt de betaling, dan wist Apple al mijn bestanden.

iCloud Drive staat niet meer op zijn oude plek in de Finder op de MacBook Pro. iCloud Drive is verhuisd naar de thuismap op de MacBook Pro en heet daar "iCloud Drive (archief)". Die synchroniseert dus niet meer met iCloud.

Als ik een document wil bewerken, dan haal ik het op met mijn iPad Air, verplaats ik het naar het Bureaublad van Bestanden op de iPad (iCloud Drive). Op dat moment synchroniseert het Bureaublad van iPad Bestanden wel met het Bureaublad van de MacBook Pro. Na de bewerking op de MacBook Pro, sla ik het document met de iPad weer op in iCloud Drive. Wel omslachtig hoor!

Het aanmaken van een testgebruiker met een simpel wachtwoord is niet meer mogelijk. Als ik een wachtwoord intoets accepteert de MacBook Pro dat niet.

Met vriendelijke groet,

Karloo

Deze week ga ik weer bellen met mijn vaste senior adviser om te vragen wanneer de engineers mijn probleem eindelijk oplossen.

24 oktober 2021 om 16:59.
CDriessen zegt:

Hoe heb je instelling staan onder AppleID? (zie afbeelding)
Ik neem aan dat je dit ook zo hebt staan, dat zullen de Apple mensen toch wel gecontroleerd hebben? Maar voor de zekerheid toch maar even de vraag.

25 oktober 2021 om 12:34.
Karloo-vrenk zegt:

Hallo Chris,

Alle hokjes staan aangevinkt.

Zojuist heb ik de updates van IOS, iPadOS, WatchOS en MacOS geïnstalleerd. Ik weet nog niet of dat mijn probleem verhelpt. Dat is afwachten.

26 oktober 2021 om 16:00.
Willem-B zegt:

Soms wil het synchronisatieproces wel eens vastlopen.
Dat heb ik pas bij iemand opgelost door de iCloud vinkjes eerst uit te schakelen van iCloud Drive en bijv. Contacten en Notities. Gelijk daarna de vinkjes weer aanzetten.
Je ziet dan dat er een draaiend tandwieltje in beeld komt en daarmee wordt het synchronisatieproces weer opnieuw geactiveerd.
Hebben de Apple support medewerkers dat ook geprobeerd?

Als de Apple engineers te lang wachten, dan kan het ook nog helpen om een Apple Store te vragen om te helpen.
Je hebt bovendien garantie en misschien kun je een nieuw exemplaar krijgen als de problemen aanblijven. Het moet gewoon goed werken.

26 oktober 2021 om 18:37.
Karloo-vrenk zegt:

Hallo Willem-B,

Ja, dat met die vinkjes, hebben de Apple Support-medewerkers ook geprobeerd, zonder resultaat.

Donderdag 28 oktober heb ik Apple Support gebeld. Ik werd na overleg geholpen door een nieuwe senior-adviser. Hij zei me dat iCloud Drive (archief) 4 stuks, dat dat momentopnames zijn. Ze staan in de thuismap in de Finder onder Favorieten. Dat Documenten daar niet staan is niet erg omdat ze toch in de Finder bij iCloud staan. Het Bureaublad van de MacBook Pro synchroniseert weer met iCloud Drive mogelijk door de update naar Monterey.



Opnieuw heb ik een testgebruiker aangemaakt met een simpel wachtwoord. Dit wachtwoord heb ik 2 keer ingevoerd. Echter als ik wil inloggen met dat Test-account, dan accepteert de MacBook Pro dit wachtwoord niet. Daarover heb ik deze week nog overleg en ik hoop dat ook hiervoor een adequate oplossing komt.

Flink wat foto's die zomaar een kwartslag gedraaid zijn is daarna een vraag aan Apple Support.

Als ik nieuws heb, dan laat ik dat weten.


 

2 november 2021 om 15:43.
Karloo-vrenk zegt:

Beste lezers,

AppleEngineering sloeg aan op mijn klacht dat ik niet kon inloggen op mijn zelf aangemaakte testaccount met simpel wachtwoord. Die klacht hadden meer eigenaren van de MacBook Pro met M1 chip.

De oorzaak is, dat de Mac met M1 chip niet gewist mag worden met Schijfhulpprogramma. Dat is met mijn Mac wel gebeurd in mei 2021. Deze manier van wissen laat resten achter, die de verschillende problemen veroorzaken.

De oplossing was: Wissen met MacOS-herstelprogramma (de Wis-assistent). Deze manier heb ik met behulp van een senior-adviser uitgevoerd. Nu is de MacBook Pro met M1 chip grondig gewist. Eventuele bugs zijn door Monterey opgelost.

Mijn MacBook Pro werkt weer prima!


Met vriendelijke groet,

Karloo

27 november 2021 om 20:33.
Willem-B zegt:

Beste Karloo,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg, daar kunnen we allemaal, en met name de PC-Hulp ambassadeurs. Deze krijgt een plek in mijn kennisdatabase.

Groet
Willem

28 november 2021 om 15:38.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Apple-Club?
Apple-Club