Zoeken
Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Apple-Club
Kanttekeningen bij nieuwsbrief over Apple ID aanmaken.
Geplaatst op 18 december 2014 om 19:15 door Marixius

In de laatste nieuwsbrief wordt verwezen naar dit artikel op de website van SeniorWeb.

in dit artikel wordt vermeld dat je je e-mailadres kunt gebruiken als gebruikersnaam van je Apple ID. Ik moet dit ten sterkste ontraden als dit e-mailadres provider afhankelijk is. Immers als je van provider wisselt, dan verlies je dit e-mailadres. Eventuele wachtwoordherstelopdrachten kunnen door Apple dan niet meer naar dit adres gestuurd worden. Daarnaast is het gebruik van het e-mailadres als gebruikersnaam voor verschillende soorten accounts vragen om problemen, omdat wachtwoorden beter niet hetzelfde kunnen zijn. Beter is om voor het Apple ID een iCloud-emailadres bij Apple aan te maken.

Ook het invullen van geboortedatum moet zeer zorgvuldig gebeuren. In ons leercentrum hebben we al vaker meegemaakt dat een van de kleinkinderen voor opa of oma het Apple account heeft aangemaakt en daarbij niet de juiste datum had ingevuld omdat dit niet zo belangrijk leek. Echter bij wachtwoordherstel wordt als eerste gevraagd om de geboortedatum en als dit niet klopt, heb je werkelijk een probleem om het wachtwoord hersteld te krijgen. 

3 reacties
MaritaA zegt:

Marixius, ik ben het volledig met je eens.

Ik zal het nog sterker vertellen, als PC hulp aan huis voor Seniorweb (Apple only), heb ik het een paar keer meegemaakt dat mailadres van het  Apple id niet meer bestond, wachtwoord was vergeten en de geheime vragen, nee die heb ik nooooit gemaakt.

Los het maar eens op dan. Beide keren, heb ik met Applesupport moeten bellen voor ze, het feit dat er een creditcard was, is hun "redding" geweest. daardoor heb ik het voor ze kunnen laten resetten.

Het wordt nog erger als find my iPhone/Pad/Pod/Mac is geactiveerd, want dan kan er niets reset worden, dit moet je n.l afzetten en zonder juist Apple id en wachtwoord gaat het niet.

Maar het wordt nog erger als je tweetrapsverificatie hebt ingesteld en je bent je herstelcode van 14 tekens kwijt, dan kan je het verder vergeten.

Nu is het wel zo, dat als je van provider wisselt, je je emailadres kan wijzigen, op je persoonlijke apple id pagina, alleen niet iedereen denkt daaraan of weet dit.

Gegevens van je apple id nagaan kan via instellingen>icloud> klik bovenin op je naam/apple id>wachtwoord wordt gevraagd en vervolgens kan je controleren of alles correct is.

Geef altijd juiste adresgegevens (alleen al voor als je iets wil bestellen in de Apple online store (niet te verwarren met de Appstore) tel. nummer. etc. Kijk ook nog of het herstel e-mail adres klopt en (nog)bestaat.

18 december 2014 om 20:18.
Marixius zegt:

Als je van provider wisselt kun je weliswaar op de persoonlijke Apple ID pagina een nieuw e-mailadres als contact adres instellen, maar daarmee wordt echter niet de gebruikersnaam van je Apple ID aangepast. Dit blijft dus het oude e-mailadres van de voorgaande provider. Kortom, het gebruik van een provider afhankelijk e-mailadres als gebruikersnaam voor niet provider gerelateerde gebruikersaccounts is vragen om problemen. Ik ben dan ook van mening dat de redactie van de nieuwsbrief en van de website van SeniorWeb hier wat meer aandacht aan zouden moeten schenken.

Ook voor een Microsoft account of een Google account kun je een eigen (provider) e-mailadres gebruiken, maar ook dit moet ik een ieder ontraden om dezelfde redenen als bij het Apple ID. De verwarring met betrekking tot gebruikte wachtwoorden voor verschillende accounts met dezelfde gebruikersnaam(e-mailadres) is evident.

19 december 2014 om 09:44.
MaritaA zegt:

Hier kan je je Apple id (cq mailadres)wijzigen, naast diverse andere informatie, zoals wachtwoord, geheime vragen en secundaire emailadressen.

19 december 2014 om 13:36.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Apple-Club?
Apple-Club