SeniorWeb logo

Niet ondersteunde browser

De browser die u gebruikt wordt niet door SeniorWeb ondersteund. We adviseren u over te stappen op een andere browser.

In het artikel De populairste browsers voor de pc kunt u lezen welke browsers er zijn en een keuze maken.

Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Apple-Club
downloaden film uit iTunes
Geplaatst op 14 mei 2015 om 20:16 door HAN665

Voordat ik uit  iTunes een film huur wil ik het volgende vragen:

Uit de speedtest mbt. de snelheid van mijn Wind. 8.1 PC is gebleken dat de Upload 8.9 Mbit/sec is en de download  0.9 Mbit/sec. 

Betekent dat het downloaden van een film van bv 1u en 50 min.  uit iTunes veel tijd in beslag neemt?

 

8 reacties
MaritaA zegt:

PC aangesloten met een ethernet kabel? of Wifi?

1e gaat iets sneller. Maar reken inderdaad op een lange downloadtijd. 

 

14 mei 2015 om 20:27.
Marixius zegt:

Ik neem aan dat het hier om een relatief trage ADSL verbinding gaat. De gemeten downloadsnelheid en uploadsnelheid zijn naar mijn mening verwisseld. Voor streaming video is deze snelheid te laag. In dat geval gaat het afspelen sneller dan dat de film binnengehaald kan worden. Hierdoor ontstaan beeldhaperingen, de film kan pas weer verder gaan als er voldoende beeldmateriaal in de buffer is opgeslagen.

Bij een volledige download van de film is de downloadtijd afhankelijk van de grootte van het te downloaden videobestand. Een HD film is aanzienlijk groter dan een SD film. De tijdsduur van de film bepaalt ook de grootte van het videobestand, maar ook de gebruikte compressiemethodiek. Wat dat betreft kun je het beste de film downloaden als je de computer een tijdje niet gebruikt, bijvoorbeeld 's nachts. De volgende dag kun je dan de film op je gemak bekijken. Let er wel op dat de computer zich niet uitschakelt of in slaapstand gaat tijdens het downloaden (energiebeheer).

14 mei 2015 om 20:44.
Niekie zegt:

Ik weet niet welke provider je hebt Han665, maar die verbinding is wel heel erg traag. Het zal dan ook een aantal uren duren, voor je een film binnen hebt.

Heeft je provider geen sneller abononnement?  En inderdaad is de download snelheid altijd ongeveer 10 keer sneller dan de upload. (Behalve bij glasvezel, daar zijn beiden ongeveer evensnel normaal).

Niek

14 mei 2015 om 22:23.
Marixius zegt:

Ik weet niet waar Han woont, maar er zijn helaas nogal wat "buitengebieden" waar geen glasvezel of kabel ligt. In die gevallen is men aangewezen op ADSL via het telefoonnet. De maximale snelheid via ADSL is 20 Mb/s download, maar als men verder van de wijkcentrale af woont, dan loopt de snelheid fors terug. Een familielid van mij zou al blij zijn als hij de snelheid van Han zou kunnen halen.

Het kan dus nog slechter, alhoewel velen zich dat al niet meer kunnen voorstellen.

En hoelang is het nou eigenlijk geleden dat we nog met een 14k4 of 28k8 modem moesten inbellen bij een provider?

14 mei 2015 om 23:06.
Niekie zegt:

Dat is een jaar of 24 geleden denk ik. Toen ik 20 jaar jaar geleden internet kreeg (via de kabel) had ik ongeveer 8Mb/s.

Nu ligt hier glasvezel en kan ik tot 400 Mb/s up en down. (dat is dan de duurste alles in 1). Heb zelf gekozen voor 150 Mb/s up/down.

Maar inderdaad ADSL kan vaak niet sneller. (theoretisch max 24 Mb/s download van ADSL2+).

En dan zou Han665 meer dan een uur nodig hebben om een bestand van 4 GB binnen te halen.

Niek

 

14 mei 2015 om 23:32.
HAN665 zegt:

Mijn provider is online.nl. Bij nadere info blijkt dat ik geen hogere snelheid kan krijgen. Ik woon te ver van hun centrale af. Internet komt via de telefoonaansluiting binnen. Ik ben er destijds "ingeluist" om deze aansluiting te nemen en zit contractueel nog tot maart 2016 vast aan online. Ziggo biedt veel hogere snelheden aan. Ik denk dat ik over een paar maanden overstap naar Ziggo en neem de boete van online dan voor mijn rekening. Want de traagheid is een kwelling. Overigens betreft het een WiFi aansluiting met een Apple TV (3e generatie.) .Bedankt voor jullie uitleg .

vr.gr.HAN

15 mei 2015 om 07:44.
Marixius zegt:

Of je contractueel vast zit aan Online valt nog te bezien.

Kijk goed het contract na dat je hebt afgesloten en of er in vermeld staat welke download- en uploadsnelheid er is overeengekomen (en waarvoor je betaalt). Bij ADSL wordt door de provider vaak een voorbehoud gemaakt voor de te behalen snelheid. Meestal wordt gesteld dat dit afhankelijk is van de drukte op het internet en de afstand tot de wijkcentrale. Wijkt de snelheid in extreme mate af van  de in het contract genoemde snelheid, dan kun je de provider in gebreke stellen en om een bevredigende oplossing vragen. Kunnen ze geen verbetering in snelheid aanbrengen, dan kun je eisen om het contract zonder bijkomende kosten te laten ontbinden. 

Je geeft aan dat je het gevoel hebt dat je "er in geluisd" bent, dit is op te vatten als misleiding, omdat de diensten die jij afneemt niet aan je verwachtingen voldoen.

Heb je Twitter? Zo ja, doe daar dan je beklag over de praktijken van Online. Ik ben er zeker van dat je binnen no time een reactie van webcare van Online krijgt om tot een oplossing te komen. Maak in je tweet eventueel een link naar dit clubbericht. Dat wil ook nog wel eens helpen om e.e.a. opgelost te krijgen.

Ben je pas in maart dit jaar klant van Online geworden? 

Laat je niet bang maken door een eventuele boete bij voortijdige contractbeëindiging. Stel ze eerst ingebreke en geef ze de gelegenheid om binnen een afzienbare termijn (2 weken) met een oplossing ter verbetering van je internetsnelheid te komen. Kunnen ze dat niet dan kun je ontbinding van het contract eisen eventueel vermeerderd met een claim van door jou geleden schade. (Denk bijvoorbeeld aan briefpapier, visitekaartjes, e-mailadreswijzigingen etc).

15 mei 2015 om 15:47.
HAN665 zegt:

Ik voel me genoodzaakt uit te leggen dat mijn gebruikte term"ingeluisd" in mijn vraag in deze club niet juist is en vandaar us reactie hierop. Er is mij in 2014 door Online een aanbod gedaan: Snel internet, 10 Mb/per seconde voor de eerste maanden €12,95 per maand met een contractduur van 24 maanden. Daarbij is vermeld, dat de verwachte snelheid 10MB/per seconde verbinding ligt tussen 8 en 10 MB/per seconde (downstream) en dat deze snelheid afhankelijk is van de afstand van mijn woning tot de wijkcentrale. Op mijn vraag om een snellere en duurder abonnement af te sluiten werd mij dit afgeraden omdat het geen verbetering zou geven in de snelheid ivm met voornoemde afstand tot de wijkcentrale. Ik meen er goed aan te doen dit mee te delen voor een juist beeld. Excuses voor de onjuiste term in mijn vorige vraag. Tot slot: Het lijkt mij dat ik de 24 maanden contractduur moet volmaken. Overigens heb ik al sinds jaren een internet en telefoonabonnement bij Online. (Eerst Wanadoo, overgenomen door Orange, overgenomen door Online.) Rest mij jullie nog te bedanken voor de uitleg etc. met betrekking tot mijn vraag. Groeten HAN

16 mei 2015 om 19:32.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Apple-Club?
Apple-Club