SeniorWeb logo

Niet ondersteunde browser

De browser die u gebruikt wordt niet door SeniorWeb ondersteund. We adviseren u over te stappen op een andere browser.

In het artikel De populairste browsers voor de pc kunt u lezen welke browsers er zijn en een keuze maken.

Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Computeronderhoud-Club
foutcode 0X800706BA
Geplaatst op 23 september 2018 om 17:32 door John777

Bij het maken van een backup op een externe schijf krijg ik het signaal dat de backup niet gelukt is. De pc geeft een foutcode aan van 0X800706BA. Hoe kan ik dit probleem oplossen?
Alvast bedankt,
John

18 reacties
Niekie zegt:

Ik lees dit bij Microsoft:(vertaalt uit het Engels door Google)
"De foutcode 0x800706BA betekent dat de RPC-server niet beschikbaar is. Volg de onderstaande stappen om dit probleem op te lossen.

a. Druk tegelijkertijd op de Windows-symbool + R-toets, typ services.msc in en druk vervolgens op Enter.

b. Klik in de lijst Service met de rechtermuisknop op Remote Procedure Call (RPC) Service en ook voor Volume Shadow Copy-service en selecteer vervolgens eigenschappen.

c. Zorg ervoor dat de service automatisch wordt gestart en uitgevoerd.

d: Schakel de antivirus software uit, als dit niet Defender van Microsoft is.

En dit is de LINK naar Microsoft.

Niek

23 september 2018 om 19:04.
John777 zegt:

Hallo Niek,
Ik heb je advies opgevolgd. Ik heb de antivirus software er zelfs afgegooid maar de backup is nog steeds niet gelukt. Ik krijg nu niet meer die foutcode te zien maar wel de opmerking: RPC server niet beschikbaar. Ik heb het nu diverse keren geprobeerd. na ongeveer 20% backup krijg ik die mededeling. Weet jij nog wat anders?
Mijn laatste backup was 5 augustus en toen had ik geen probleem. eigenlijk doet de pc automatisch backup 1 x in de week maar sinds 5 augustus kreeg ik wekelijks de foutcode te zien. Weet je nog een oplossing?
John

26 september 2018 om 14:03.
Niekie zegt:

Jawel. Vanaf dezelfde site die ik eerder gaf:

a. Druk tegelijkertijd op de Windows-symbool + R-toets, typ "" services.msc" in en druk vervolgens op Enter.
b. Klik in de lijst Service met de rechtermuisknop op Remote Procedure Call (RPC) Service en ook voor Volume Shadow Copy-service en selecteer vervolgens eigenschappen.
c. Zorg ervoor dat de service automatisch wordt gestart en uitgevoerd.

En dan zou het moeten lukken.

Niek

26 september 2018 om 16:35.
John777 zegt:

Dankjewel Niek, nu is het wel gelukt. Ik had het de eerste keer ook goed gedaan dacht ik.
Toch vreemd dat de pc ineens die foutcode geeft terwijl ik niets heb gewijzigd. Maar goed, het is opgelost.
Dank,
John

27 september 2018 om 10:45.
Niekie zegt:

Graag gedaan en bedankt voor het terug melden.

Niek

27 september 2018 om 12:24.
John777 zegt:

Vandaag weer de wekelijkse automatische backup en krijg ik weer dezelfde foutcode als vorige keer. Dus: 0x800706BA en de melding RPC-server niet beschikbaar. De wekelijkse backup van zondag 30 september kreeg ik die melding niet. Zou er wat anders aan de hand kunnen zijn?
Vriendelijk dank voor de hulp alvast
John

7 oktober 2018 om 21:02.
John777 zegt:

Toch niet. Die automatische wekelijkse backup van 30 september blijkt toch niet uitgevoerd te zijn. De volledige backup die ik op 26 sept. maakte na de tips van Niek is zonder problemen gegaan.
John

7 oktober 2018 om 21:23.
Niekie zegt:

En de RPC service staat nog ingeschakeld?
Anders is er iets dat de RPC service uitschakelt.
Doe dan eens wat scans op Malware:

Begin met een scan met ADWcleaner : link . Klik na het installeren op “Scannen” en wacht totdat dat klaar is en u op "Verwijderen" kunt klikken en start daarna opnieuw op.

Daarna doet u een volledige scan met de Free versie van Malwarebytes: link en verwijder alles wat gevonden wordt, of plaats het in quarantaine.

Bij deze laatste even het eerste schermpje weg klikken, met het aanbod op over te schakelen naar de betaalde versie.

Draaien er verder nog tools op de pc, die iets met beveiliging te maken hebben?

Niek

7 oktober 2018 om 22:13.
John777 zegt:

Gisteren en vandaag weer bezig geweest met het probleem. Voor de zekerheid een volledig nieuwe externe harde schijf gekocht en aangesloten. Nieuwe backup proberen te maken maar net als gisteren op de oude harde schijf: bij ca 50% gestopt. "niet voltooid". Bij meer informatie: RPC niet beschikbaar en zelfde foutcode weer.
Instellingen weer nagekeken: RPC staat op automatisch en wordt uitgevoerd en VSC staat ook op automatisch, wordt uitgevoerd. Hoe verder?

9 oktober 2018 om 21:33.
Niekie zegt:

Ik neem aan dat nu alleen Defender als antivirus programma draait.

Ik ben verder gaan zoeken op Microsofts Technet en kwam deze threat tegen.
Een heel lang lopend verhaal over uw probleem, als het over een 32 bit windows 10 gaat.
De discussie in het Engels loopt vanaf mei 2018 tot half september 2018.
En ze kunnen het niet oplossen en adviseren een ander backup programma te gebruiken

Kunt u mij vertellen of u een 32 bit of een 64 bit versie van Windows 10 beschikt en of u werkt met versie 1803?

Het niet beschikbaar zijn van de RPC server, kan overigens ook liggen aan een haperende internet verbinding.

Met update 1809 zou het opgelost moeten zijn, maar die is voorlopig even stil gezet in verband met andere grote problemen.

Niek

9 oktober 2018 om 22:26.
John777 zegt:

Als antivirusprogramma had ik Avast, maar die zal ik eraf halen en het nog eens proberen. Windowsversie is 1803. En ik denk dat het een 32 bit is. Ik vroeg dit op en toen kwam ik deze tekst tegen: 2,80 gigahertz Intel Core 2 Duo E7400
64 kilobyte primary memory cache
3072 kilobyte secondary memory cache
64-bit ready

10 oktober 2018 om 09:06.
Niekie zegt:

Als je met rechts op "Deze Pc" klikt en je kiest eigenschappen, dan krijg je in scherm waarin staat welk besturing systeem erop staat en of dit 32 of 64 bits is.
En ja, als het advies van Microsoft is om antivirus software uit te schakelen tijdens de backup, moet je dat bij elke backup doen.
Tenzij je gewoon het goede Defender van MS gebruikt, die mag geen problemen geven tijdens een backup.

Niek

10 oktober 2018 om 10:18.
John777 zegt:

De pc is een 32-bits. Vandaag weer alle virussoftware uitgeschakeld, (Avast en Defender) en opnieuw geprobeerd een backup te maken, maar helaas weer dezelfde melding. Dus nog steeds geen backup gelukt.

John

10 oktober 2018 om 17:23.
Niekie zegt:

Ja dan is het de in het eerder geplaatste verhaal/link genoemde bug in Windows 10, 32 bit versie 1803.
Dat betekent dan je kunt wachten op de nieuwe versie (1809) die zeer binnenkort uitkomt, of gebruik zou kunnen maken van een gratis ander pakket zoals hier genoemd.
Maar niemand weerhoud u ervan om met kopiëren en plakken in elk geval uw persoonlijke bestanden op de externe schijf te zetten natuurlijk.
Dan heb je in elk geval iets.
Want Windows 10 zelf is zo geïnstalleerd.

Niek

10 oktober 2018 om 17:28.
John777 zegt:

Dank voor je antwoord Niek. Als het probleem opgelost wordt met versie 1809 dan wacht ik daar wel even op. Bij twee andere pakketten zag ik dat het trialversies zijn voor 30 dagen. Enig idee hoe zoiets ineens kan gaan ontstaan? Vroeger nooit probleem gehad met de wekelijkse automatische backup en dan ineens zo'n melding.

Dank,
John

11 oktober 2018 om 09:16.
Niekie zegt:

Hoe het is ontstaan? Ja door een fout in versie 1803 van Windows 10, dus vanaf het moment dat die op uw pc kwam zou u dit probleem moeten hebben gehad.
En 1809 is nu nog even alleen voor "insiders" en testers beschikbaar, maar ik verwacht dat deze binnen 1 of 2 weken toch uitkomt.

Niek

11 oktober 2018 om 11:07.
John777 zegt:

Zou het probleem opgelost kunnen worden door gebruik te maken van de Windows Repair Toolbox? Ik heb geen idee hoe dat werkt en wat ik dan moet doen, maar dat hoor ik dan misschien wel.

12 oktober 2018 om 19:20.
Niekie zegt:

Nee John. Het probleem zit in Windows 10, 32 bit, versie 1803. Geen tool of tweak kan dit oplossen. Alleen Microsoft. Maar dat doen ze pas met versie 1809, (hoop ik) zoals ik eerder tikte.
Lees de laatste 3 posts in de link die ik gaf op 9 oktober 2018 om 22:26 uur.

Niek

12 oktober 2018 om 22:32.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Computeronderhoud-Club?
Computeronderhoud-Club