Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Computeronderhoud-Club
fout bericht
Geplaatst op 1 april 2020 om 13:25 door asteri

goede middag allen,
Ik heb Windows 10 Pro. Een week geleden plotseling, out of the blue, had ik een froozen screen. Niks bewoog er meer, muis niet en kon de PC niet normaal uitzetten.
Vervolgens de "noodknop"gebruikt , PC uitgezet en opnieuw opgestart. Alles reageerde weer zoals normaal.
Gisteravond echter, tijden videogesprek, was er plots een licht blauw scherm, met een groot icoonthe zoals deze :( met de worden sorry er is een een fout geconstateerd en Windows gaat het trachten op te lossen ( of iets van die strekking). en daarna wordt de PC opnieuw opgestart.
Vervolgens kwam er een licht groen scherm met daarop de melding , de fout wordt opgeslagen , en er kwam een loper die van 0% naar 100% ging. Vervolgens automatisch de PC werd afgesloten en opnieuw opgestart.
Nu vandaag oogt het dat alles weer normaal werkt. Moet ik actie ondernemen?? is er iets met de hardware aan de hand??
Iemand enig idee wat er mis kan zijn?
Dank voor het helpen alvast.
Fijne middag
Asteri

19 reacties
HaWee zegt:

als alles nu normaal draait zou ik rustig even afwachten.
als er geen gekke dingen meer gebeuren heeft Windows het netjes gecorrigeerd en is alles goed.
als er weer iets gebeurd en het lost zichzelf niet op dan kunnen we kijken wat er te doen is.

1 april 2020 om 13:34.
asteri zegt:

Hallo Ha wee,
dank je voor je snelle reactie, laten we hopen dat het weg blijft. Uit je antwoord maak ik op dat dit meer gebeurd en dat Windows zelf het heeft opgelost?

1 april 2020 om 13:36.
HaWee zegt:

ja, Windows 10 heeft een ingebouwde probleemoplosser die veel zaken waar je bij vroegere windows versies zelf aan de slag moest nu automatisch oplost.
Ook is er de handmatig te starten probleemoplosser voor zaken als geluid werkt niet of netwerkprobleem oid waar hij zaken test en jij verteld of het helpt

1 april 2020 om 13:44.
DirkB zegt:

Het is wel wat raar, Windows 10 is behoorlijk robuust.
Misschien even de harde schijf controleren. Zie bij SeniorWeb dit artikel.

1 april 2020 om 15:36.
asteri zegt:

Hoi Dirk,
Ik kreeg ( zie bijlage ) deze melding. Is het raadzaam toch te controleren of kan ik het zo laten?

1 april 2020 om 16:15.
DirkB zegt:

Dat ziet er wel goed uit, ik zou het dan nog even aankijken.

1 april 2020 om 17:33.
Willem-B zegt:

In een “frozen” situatie is het niet aan te bevelen om de PC via de uitschakelaar (uw noodknop) te onderbreken.
Dat kan in sommige gevallen tot beschadiging van systeembestanden leiden, waardoor de normale werking van het systeem verstoord raakt.
In zo’n geval is het beter om eerst de combinatie Alt+CTRL+Del tegelijk in te toetsen. Daarmee kom je in het programma taakbeheer en daarin kun je zien hoe zwaar de processor, geheugen en netwerkadapter wordt belast.
Ook is het daarbij mogelijk om programma’s en processen te stoppen.

”Frozen” systeem situtaties ontstaan vaak door de volgende processen:
- Downloaden en installeren van updates
- Antivirusprogramma’s die later zijn toegevoegd (dus niet Windows Defender)
- Onderhoudsprocessen van Windows (achtergrondprocessen)
- Malware en Ad-ware

Hoe kun je dit beïnvloeden?
- Laat eenmaal per week de PC enkele uren aanstaan zodat Windows updates en noodzakelijke onderhoudsprocessen kan uitvoeren
- Draai regelmatig Adw-Ceaner en Malwarebytes
- Voer jaarlijks een APK uit of vraag deze aan via PC-Hulp aan huis
- Controleer de opstart programma’s en schakel de ongewenste opstartprogramma’s uit
 

1 april 2020 om 21:35.
asteri zegt:

Hoi Willem, Dirk en Hawee,
dank voor jullie reactie. Ik heb alleen Defender, geen ander anti virus programma.
Ik zal de ADW cleaner en Malwarebytes eens laten draaien.
.Fijne avond
asteri

1 april 2020 om 21:44.
asteri zegt:

Hoi allen,
Malwarebytes gedraaid, die heeft niks gevonden. Hoe kan ik dit programma goed verwijderen??

2 april 2020 om 12:25.
DirkB zegt:

Kijk via de Instellingen bij de Apps, dan Apps en onderdelen. Daar staat Malwarebytes. Als je het selecteert, wordt de verwijdermogelijkheid zichtbaar. Verwijderen duurt een paar seconden.

2 april 2020 om 13:02.
asteri zegt:

Zo gezegd, zo gedaan Dirk, waar kan ik de ADW cleaner vinden??

2 april 2020 om 19:14.
HaWee zegt:

niet, die is niet geinstalleeerd . die wordt gewoon uitgevoerd door het gedownloade bestand te dubbelklikken. Dus het bestand staat gewoon in downloads en verder nergens.

2 april 2020 om 19:22.
asteri zegt:

Hoi Hawee, ik was waarschijnlijk wat onduidelijk. Ik had Malware bytes gedownload en geinstalleerd en laten scannen. Nu wil ik zoals geadviseerd ADW cleaner downlaoden , maar weet niet goed waar die te vinden.

2 april 2020 om 20:09.
HaWee zegt:
2 april 2020 om 20:16.
asteri zegt:

goede middag allen,
Heb ook ADW cleaner laten draaien, gaf geen besmetting aan. Ik hoop dat alles nu goed blijft draaien,
een goed weekend allen.
asteri

3 april 2020 om 14:24.
asteri zegt:

Hoi mensen,
gisteravond tijdens Skype wederom een "bevroren "PC. Ctrl-Alt-Del, zoals Willem B adviseerde deed niks. Toch maar weer de noodknop gebruikt. Nu , voor het oog , draait de PC weer zoals behoren.
Waar zou het aan kunnen liggen??

17 april 2020 om 13:13.
DirkB zegt:

Skype maakt gebruik van beeld + geluid. Dat vraagt vrij veel van de capaciteit van de computer (en van de internetverbinding).
Het ziet ernaar uit dat de computer hierop vastloopt, bijv. omdat de videokaart het niet aankan, het werkgeheugen volloopt, of de processor het niet trekt.
Het kan helpen als er tijdens het videogesprek behalve Skype geen andere apps zijn geopend.

17 april 2020 om 14:59.
asteri zegt:

Hoi Dirk,
dat zou hem dan wel eens kunnen zijn!!! Is het schadelijk voor de PC, zijn er rest schades als dit gebeurt??
dank je voor je reactie
asteri

17 april 2020 om 15:03.
DirkB zegt:

Schade geeft het vastlopen normaliter niet. Ook bij het geforceerd uitzetten van de computer is de kans op schade klein.
Niet dat schade onmogelijk is maar de kans is gering omdat W10 behoorlijk 'stressbestendig' is, ik heb mij daar nog nooit zorgen over gemaakt.

17 april 2020 om 16:14.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Computeronderhoud-Club?
Computeronderhoud-Club