SeniorWeb logo

Niet ondersteunde browser

De browser die u gebruikt wordt niet door SeniorWeb ondersteund. We adviseren u over te stappen op een andere browser.

In het artikel De populairste browsers voor de pc kunt u lezen welke browsers er zijn en een keuze maken.

Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: E-mail-Club
Activeren groepen aanmaken in outlook 2016
Geplaatst op 18 april 2016 om 16:44 door LiesbethR

Sinds kort gebruik ik outlook 2016. Een mooi programma, maar helaas kan ik geen groepen aanmaken. De "knop" is grijs, niet actief. Wei kent het probleem en weet de oplossong?

27 reacties
Dirk Boom zegt:

Bij mij (ook Outlook 2016) is het eveneens grijs.
Ik heb mijn contactpersonen in de cloud zitten, gekoppeld aan mijn microsoft account. Je schijnt op outlook.com wel groepen te kunnen maken.
Verder ben ik nog niet gekomen en google geeft ook niet direct het antwoord.

Knipsel.PNG
18 april 2016 om 18:32.
Niekie zegt:

Ik Googlede hiermee en dan zie je best wat mogelijk oorzaken en oplossingen.
Hier lees je hoe het zou moeten.
Hier lees je een aantal mogelijk oorzaken en oplossingen als het niet lukt.
Hier kwam ik er nog een tegen die niet van Microsoft is

Niek

18 april 2016 om 18:51.
Freedom zegt:

Klik op onderstaande link

"Één voor allen en allen voor één"

19 april 2016 om 08:13.
Dirk Boom zegt:

Dat is dus het probleem Soundman, het is grijs in Outlook 2016. Zie de vraagmelding en zie mijn plaatje.

19 april 2016 om 13:33.
Freedom zegt:

Ja Dirk, je hebt gelijk "foutje van mij"
Wèl heb ik zeer het sterke vermoeden dat je ook in versie 2016 éérst alléén op de knop "Contactpersonen" moet klikken zodat de knop "Nieuwe groep contactpersonen" wordt geactiveerd..
Maar wáár zit die knop "Contactpersonen" in versie 2016!!??

19 april 2016 om 14:14.
Dirk Boom zegt:

Die knop zit links onderin Soundman. Maar die was heus wel gekozen anders komt bovenin in het lint niet de keuze voor 'nieuwe contactpersoon'. Zie de schermprint: onderin is op 'contacten geklikt (het is blauw), bovenin blijft het groepsgedeelte grijs.
Ik vermoed dat een andere weg moet worden gekozen. Bij gebruikmaking van een MS-account is die weg logischerwijs de cloud, het opbouwen van locale bestanden is niet meer van deze tijd (mag wel hoor) al zou ik verwachten dat Outlook 2016/365 wél de voorziening biedt voor groepenaanmaak en die synchroniseert.
Wat je in het plaatje ook ziet, is dat de kolom voor contactpersonen leeg is. Ik concludeer: er zijn geen (lokale) contactpersonen dus je kunt geen groep maken. Ik heb het geprobeerd: als ik een nieuw contactpersoon wil maken, dan komt die automatisch via mijn ms-account in de cloud (en ook in Outlook 2016) terecht. De nieuwe contactpersoon komt dus niet in de linkerkolom (zie plaatje) terecht. De contactpersonen die via de ms-account aangemaakt zijn, staan naast de betr kolom (nét wel/niet te zien op het plaatje wegens privacy). Het maken van een groep moet kennelijk op andere wijze geschieden. Hopelijk geeft een volgende versie van Outlook de mogelijkheid wél (bij Office 365 komt die versie vanzelf).
De link die Niekie eerder meldde betreft lokaal opgeslagen contactpersonen en ik vermoed dat er niet sprake is van een fout in Outlook 2016 maar hooguit van een ontbrekende functionaliteit.

Knipsel.PNG
19 april 2016 om 15:09.
Freedom zegt:

Dirk, je ziet in jou plaatje toch rechts jou contactpersonen staan ( voor mij is dit niet zichtbaar)
Selecteer eens een paar contactpersonen en klik dan eens op "Nieuwe groep contactpersonen"
Dan wordt volgens mij deze knop toch geactiveerd!??
Ben zéééér benieuwd !

19 april 2016 om 15:37.
Freedom zegt:

Nee Dirk, mijn laatste bericht klopt niet!
We zitten volgens mij héél dicht bij en zien het niet , we zijn er dus (nòg) niet uit>
Ik denk toch dat het in de buurt is van mijn bericht van 14.14
Het blijft dus nog een vraag!
Dat is het leukste!!

"Maar het hebben van de zaak is het einde van het vermaak"
 

19 april 2016 om 17:18.
Dirk Boom zegt:

Laat voor vragensteller Liesbeth even het voorbeeld zien van hoe het werkt Soundman, ik zie het niet. En anders kan Liesbeth beter eerst even zelf reactie geven.

19 april 2016 om 18:03.
Freedom zegt:

Helemaal mee eens Dirk.
Ben wel zeer benieuwd naar "DE" werkwijze/oplossing.

19 april 2016 om 18:28.
Freedom zegt:

Dirk, ik heb het vermoeden nadat je linksonder op de twee poppetjes 2016 ( contactpersonen) hebt geklikt ,geen contactpersonen zichtbaar worden en de knop "Nieuwe groep contactpersonen" ook niet geactiveerd wordt.
Ik denk dat daar het probleem ligt. Dus eerst er achter zien te komen hoe je de contactpersonen onder "contactpersonen" zichtbaar krijgt.

LiesbetR ben jij al iets verder gekomen?
Reageer even.

20 april 2016 om 09:05.
Freedom zegt:

Helaas kan ik hier ook niet veel over terug vinden behalve deze opties:
Maak een nieuw account aan in Microsoft Outlook (bv. met een gratis extensie van outlook.com of gmail.com) om te testen of het dan ook niet werkt. Is het probleem weg, dan zit het probleem in het de PST-bestanden.
Werkt het met het nieuwe profiel ook niet, dan zit het probleem in Outlook zelf of de invoegtoepassingen ervan. Probeer in dat geval dit:
Open Outlook in veilige modus om vast te stellen of het een invoegtoepassing probleem is. Dit doet u door de ctrl toets ingedrukt te houden terwijl u Outlook start. Werkt het nu wel, schakel dan alle invoegtoepassingen in de Outlook opties uit. U vindt ze onder com-invoegtoepassingen en de start knop ernaast.
Is het bovenstaande geen oplossing, dan wordt kunt u Microsoft Office opnieuw installeren. Verwijder die via de programma lijst in het configuratiescherm. Start de pc opnieuw op en installeer Office opnieuw.
Kijk ook op deze link

Wanneer het probleem opgelost is laat de club dit dan ook weten.
 

20 april 2016 om 14:45.
Dirk Boom zegt:

Ha ik kan ook iets kopiëren (dit betreft Office 2013):
Na zo'n anderhalf uur contact met de telefonische helpdesk van Microsoft (ja, die bestaat, telnr. 020-5001500) bleek de oplossing voor mijn probleem heel simpel: met een IMAP-account kun je geen groepen contactpersonen aanmaken, wel met een POP-account. De Microsoft-medewerker heeft een nieuwe map met lokaal opgeslagen contactpersonen aangemaakt, door een pst-bestand te importeren. Werkt nu prima.
Maar inmiddels is een POP-account verouderd.

20 april 2016 om 16:36.
Freedom zegt:

Ja Dirk, dat zag ik later ook.
Ik heb zo'n groep en werkt met imap in outlook 2013 en W10,dat werkt gewoon goed. Kortom, ik stop hiermee.
Er komt verder geen reactie van de vraagster en mijn presenteerblaadjes zijn nu op.

20 april 2016 om 16:48.
Niekie zegt:

Dat verhaal van jou Dirk staat in één de links die ik gaf.
Niek

20 april 2016 om 17:19.
Dirk Boom zegt:

Had ik niet gezien Niekie. Het ondersteunt het idee dat groepen maken binnen Outlook alleen lukt bij locale opslag (wat IMAP niet is). Het is dus niet een foutief werkend of beschadigd Outlook.

20 april 2016 om 20:22.
Freedom zegt:

Dirk, misschien begrijp ik het verkeerd, maar bedoel je dat een groep maken in Outlook 2016 niet met imap kan? "Hoe dan wėl" Dit is mij niet echt duidelijk.
Hoe bedoel je dit?

Graag nog even een reactie

20 april 2016 om 20:53.
Freedom zegt:

Dirk, misschien begrijp ik het verkeerd, jij schrijft dat groepen maken in Outlook 2016 alléén lukt bij locale opslag (wat IMAP niet is).
Dus het zou wèl lukken in outlook 2016!?
Kan en wil jij mij dit svp nader uitleggen!?

21 april 2016 om 07:51.
Dirk Boom zegt:

Outlook (2016) is een e-mailprogramma en dus worden mails locaal (op de PC) opgeslagen. Bij POP worden ze na downloaden op de server van de provider verwijderd (tenzij het verwijderen is uitgezet) dus er is uitsluitend locale opslag. IMAP wordt permanent gesynchroniseerd met de server van de provider dus er is locale opslag én opslag op de server (alsmede op andere apparaten). Mijn verklaring is betr groepen dat deze vanzelfsprekend bij POP-gebruik locaal blijven maar dat Outlook (2016) bij IMAP-gebruik geen voorziening heeft om groepen te synchroniseren en dat het maken van groepen daarom wordt uitgezet in de software. Mails en mappen worden bij IMAP via Outlook (2016) wél gesynchroniseerd, contacten en de agenda ook.
Ik vind overigens dat Outlook zijn functionaliteit zou moeten uitbreiden maar ken niet de achtergrond waarom dat (nog) niet is gebeurd. Misschien ligt Google dwars (heeft ook groepen maar op eigen wijze, Outlook.com kent eveneens groepen).
Groepen zijn wél aan te maken rechtstreeks in Outlook.com (of in Google), maar Outlook (2016) ziet die groepen niet. Dus je moet even webmail gebruiken als je met groepen werkt.

21 april 2016 om 08:58.
Freedom zegt:

Dirk, bedankt voor je uitvoerige toelichting,
Het is toch vreemd dat t.o.v de versies 2007 en 2013 ( net getest) waarin de groepen wèl gesynchroniseerd worden met Imap en in Outlook 2016 niet.
Zelf heb ik de versie 2016 nòg niet maar ik ga wèl eens kijken of ik deze versie weer via HUP kan kopen.
zou” het kunnen zijn dat het voor zakelijke wèl werkt!??
Of niet!!!?
(Ik kan mij niet voorstellen dat dit óók niet werkt bij het echte zakelijke gebruik.)

21 april 2016 om 16:10.
LiesbethR zegt:

Ik heb een paar dagen niet gekeken naar de antwoorden op mijn vraag. Leuk, al die reacties. En sorry, dat ik niet eerder reageerde, maar ik heb nog niets uitgeprobeerd. Voorlopig gebruik ik de groepen in de outlookversie of de groepen, die ik in excel heb opgeslagen. Ik ga nog eens aan de slag met de reacties op mijn vraag, als ik er weer zin in heb. Dank allen voor de reacties!

22 april 2016 om 21:19.
Freedom zegt:
Inmiddels werkt het groepen maken in outlook 2016 bij mij goed.

Het is wel zo dat ik de mailadressen van de desbetreffende leden van de groep gemaakt heb en opgeslagen heb ik Outlook 2016 zelf.
Dus niet in de app Personen van Windows 10 of iCloud.

Misschien dat het een probleem geeft wanneer de contactpersonen niet in Outlook 2016 zelf staan (?).
Het mailaccount dat ik gebruik is een IMAP-account en het werkt dus bij mij wel.
Laat even weten of het nu ook zo bij jullie werkt.
3 mei 2016 om 14:00.
Dirk Boom zegt:

Soundman, ik denk dat dat de oplossing is als er niet in de cloud groepen gemaakt wordt (ook een mogelijkheid).
Nadeel is dat de contacten en de groepen niet op meerdere apparaten zijn te gebruiken, en dat er geen backup is.

3 mei 2016 om 14:09.
Freedom zegt:

Dirk, dat kan wel waar zijn, maar persoonlijk gebruik geen meerdere apparaten.
"Elk vóórdeel heeft zijn nàdeel"
Dus op deze manier werkt het wèl!

Nu ben ik zeer benieuwd of het bij LiesbethR en anderen nu óók zo werkt!!

"Geduld is een schoone zaak"

Soundman

3 mei 2016 om 14:22.
Freedom zegt:

Dirk, en anderen nog even,
Het onderstaande heb ik,gekopieerd van het internet.
Vraag aan jou;
Als je zoals hieronder beschreven wordt zo'n .pst bestand aanmaakt,
moet je dan daarin de.contactpersonen zetten en vervolgens het nieuwe .pst bestand importeren in outlook 2016.?
( of is het gewoon een léég .pst bestand)
Wat is hier het voordeel van?
Dat is mij niet duidelijk! wil jij mij dit eens duidelijk uitleggen?
Graag je reactie.
Soundman

De oplossing van Microsoft ".pst bestand aan te maken" (je hoeft het verder niet te gebruiken voor email archivering) kan altijd. Dus met een IMAP account (dus 'n 'Live / Hotmail / Outlook account) is het "na aanmaken van een .pst bestand" " er komt dan een 2e contactpersonen lijst erbij) ook mogelijk om het bovengenoemde .pst truckje toe te passen. Klik op deze 2e lijst (welke leeg is) en de optie "groep contactpersonen" is nu wél \ óók te gebruiken!! Jippie ! (maar dit is natuurlijk geen elegante oplossing) De "groep contactpersonen" wordt niet naar een andere mail app of andere mail-client gesynchroniseerd. Microsoft "werk aan de winkel" ! ! !

3 mei 2016 om 16:32.
Dirk Boom zegt:

Ik hou niet zo van dat gerommel.
Een .pst-bestand is een bestand dat Outlook lokaal op de computer gebruikt om gegevens op te slaan. Bij een backup zo'n bestand altijd meenemen als je geen IMAP gebruikt.
 

3 mei 2016 om 17:53.
Freedom zegt:

Oké Dirk, bedankt voor je reactie

3 mei 2016 om 18:54.

Wilt u zelf een vraag stellen in de E-mail-Club?
E-mail-Club