Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: E-mail-Club
Weer is e-mailaccount gehackt
Geplaatst op 18 augustus 2017 om 12:12 door Mariska

Vandaag is voor de 2e keer in 4 weken mijn Home-account (Ziggo) gehackt.Nieuwe wachtwoorden aangemaakt.Omdat ik ook al die phishingmails kreeg van ICS, supermarkten etc en die niet alleen maar als ongewenst wil aanmerken in MAIL, ging ik na de 1e hack steeds naar webmail van Ziggo om dat ik daar de phishingmails kan blokkeren.Ik vraag me nu af of het toeval is dat het vandaag al wéer nodig was om mijn wachtwoorden voor ziggo te veranderen.Word er beetje moedeloos van;-(

38 reacties
MaritaA zegt:

Waarop baseer je dat je mailaccount is gehacked? M.a.w. hoe weet je dat?

18 augustus 2017 om 13:07.
Mariska zegt:

officieel bericht van Ziggo.Ze blokkeren dan ook het emailaccount tot ik de wachtwoorden
heb veranderd.Vorige keer kreeg ik ook nog schriftelijk bevestiging van ziggo..

18 augustus 2017 om 14:44.
MaritaA zegt:

Als ik jou was zou ik geen e-mail van Ziggo nemen, maar een gmail account. Veel betere spamfilter, waarschuwing als er vanaf een andere pc/apparaat ingelogd wordt, e.d., dat laatste is fijn, want danweet je dat er zaken niet kloppen. Je zal dan alleen al je contacten even moeten mailen dat je een nieuw account hebt. OOk als je ooit eens van provider veranderd, hoef je je mailadres niet te veranderen.

Is je pc kort geleden ter reparatie aangeboden geweest ergens, iemand anders hulp geboden met de PC, te makkelijk wachtwoord?
Modem beveiligd door het standaard wachtwoord te vervangen?

18 augustus 2017 om 14:51.
Mariska zegt:

Dank Marita. Comp.is niet voor reparatie huis uit geweest, heb tamelijk ingewikkeld wachtwoord.
Heb idd ook al wel een tijd een gmailaccount maar omdat ik dan idd alle contacten moet inlichten en ik daar (tot nu toe...) de noodzaak niet van inzag, gebruik ik dat heel weinig,en
alleen voor nieuwe contacten.Bedankt voor het meedneken.

18 augustus 2017 om 15:09.
Niekie zegt:

Ik denk niet dat je e-mail account is gehacked, maar dat Ziggo ziet dat er veel spammail via jou adres wordt verzonden. Dat kan komen door Malware op je pc.
In dat geval blokkeert Ziggo je e-mailaccount.

Doe deze scans eens:

Begin met een scan met ADWcleaner : link.. Klik na het installeren op “Scannen” en wacht totdat dat klaar is en je op "Verwijderen" kunt klikken en start opnieuw op.

Daarna doe je een volledige scan met de Free versie van Malwarebytes: link en verwijder alles wat gevonden wordt.

Dan : Junkware Removal Tool gebruiken. link

Als je met IE surft kan je daarna via het menu Extra, Internet Opties en dan het tabblad geavanceerd je instellingen opnieuw instellen.

Kijk in het menu “ extra “ ook even naar het "Invoegtoepassingen beheren". Zorg dat daar maar 1 zoek machine staat en dat mag Bing of Google zijn.

 

Niek

18 augustus 2017 om 15:13.
Mariska zegt:

ook Niekie dank voor de reactie.Alle tips opgevolgd.(Cleaner en remover tool.)
Zelf heb ik trouwens Kaspersky Internet Sec. en gebruik bijna dagelijks de CCleaner.
Ook dus nieuw ww. gemaakt voor e-mailaccount en gewoon account voor Ziggo.
Ter bevestiging van Ziggo vandaag ook per post gemeld dat er vanaf mijn emailadres spam wordt verstuurd en dat dat gebeurd via Webmail v.ziggo of via een SSL-verbinding.
Echter vanochtend na het openen van de mailbox weer flink wat spam.Alléen via het betr.e-mailadres.Ik heb nog een ander e-mailadres vanZiggo dat ik gebruik voor mijn privécontacten en daar heb ik geen last van spam.
Kan ik nu toch beter dat hele e-mailadres verwijderen met alle gevolgen voor de grote hoeveelheid contacten die dit adres hebben, w.o. ookverzekeringen,overheid,energiebedrijven etc.?
Ik vrees dat dit e-mailaccount binnenkort anders weer snel door ziggo geblokkeerd wordt.
Zucht...
 

19 augustus 2017 om 15:26.
Niekie zegt:

Ho even..... er is een verschil. Als ik je goed begrijpt heeft Ziggo een e-mailaccount van je geblokkeerd.
Dat doen ze niet omdat jij zelf veel spam ontvangt op dat adres, maar dat doen ze omdat vanaf (via dat) adres veel spam wordt verzonden.

Kaspersky doet zoals elk antivirus programma weinig of niets met Malware (waardoor de spammailtjes kunnen ontstaan). Ook Ccleaner doet daar niets tegen.

Eén vraag is wel belangrijk nu: Werd er Malware gevonden op de pc bij die 3 scans en hoeveel? (aantal besmette bestandjes).

Contacten kan je altijd weer "in lezen" in een nieuw e-mail account (wel van tevoren backuppen) en een e-mailtje naar alle contacten van het te verwijderen e-mailaccount, om te melden dat je e-mail adres is gewijzigd, is niet zoveel werk.
En hier een discussie over het spamfilter van Ziggo zelf.

Niek

19 augustus 2017 om 16:14.
Mariska zegt:

Dank Niek.Ik had idd vergeten te melden dat ik pc heb laten scannen,echter géen malware gevonden.Ook nog 'n keer met Ziggo gebeld en er werd me ook geadviseerd om onderaan de spam uit te schrijven voor de mail.

19 augustus 2017 om 16:26.
MaritaA zegt:

Ziggo adviseert om onderaan de Spam je uit te schrijven!
Dat is toch wel een erg klassieke fout en dat komt van een inertnetprovider. Dan weten die spammers toch dat het mailaccount bestaat. En denk je nu heus dat ze dan stoppen.
Olie op het vuur.

Ga toch over naar Gmail, goed spamfilter enz. Als je ooit weg gaat bij Ziggo, moet je weer een ander mailaccount aanmaken.

Bovendien als Ziggo je mail account afsluit, kan je toch ook geen mail ontvangen van die instanties......
Succues met je beslissing, ik zou het wel weten.

19 augustus 2017 om 16:48.
Dirk Boom zegt:

Bij Ziggo blijven is op zichzelf niet bezwaarlijk maar ik vraag mij nu af wat de situatie is want zoals MaritaA zegt, uitschrijven op spam: niet doen. Zou Ziggo dat niet weten? Zodoende ... is het wel spam?

Spam is malafide mail, dat is iets anders dan ongevraagd binnenkomende mail.
Spam is z.g. prijzen winnen of mail van bedrijven waarin om gegevens wordt gevraagd of waar bijlagen bij zitten. Dit soort mail: NOOIT op reageren anders komt er meer.
Ongevraagde (reclame) mail: hier is vaak onbedoeld tóch een vinkje voor ingevuld en toestemming gegeven. Dit soort mail heeft meestal onderin een mogelijkheid van 'uitschrijven' of 'unsubscribe'. Daarop reageren is geen bezwaar.

En dan is er nog de uitgaande mail (verstuurd vanaf de eigen computer). Is daar volgens Ziggo sprake van? Hoe meldt Ziggo dit?

19 augustus 2017 om 16:54.
Mariska zegt:

dank! maar oei.. ik .heb wat te overdenken dit weekend;-(....

19 augustus 2017 om 17:02.
Mariska zegt:

nog een laatste vraagje:áls ik mijn contacten voortaan via een ander e-mailadres wil
bereiken is er dan verschil,lees:voor- of nadeel, als ik daarvoor mijn Microsoft outlook-account gebruik of het gmail-account?

19 augustus 2017 om 17:29.
MaritaA zegt:

Ik en dat is persoonlijk vind gmail het fijnste werken met contacten, ook een beetje ervaring omdat ik zie hoe makkelijkdat b.v. ook synchroniseert met de contacten in Apple en outlook is eigenlijk kommer en kwel.
Maar je kan je contacten exporteren en ergens anders invoeren. Dus dat is zo gepiept.
Als ik jou was deed ik het zo: gmail gebruiken , instanties aanschrijven of online mailadres veranderen en kijken hoe snel ze het oppikken en dan kan je dat ziggoaccount, ik denk binnen 6 weken sluiten. Ik kan bv bij mijn bank, zorgverzekeraar SVB, belastingen, berichtenbox belastingen, digid zo online het mailadres wijzigen. ov chip, NS, tandarts, garage idem dito, het valt wel mee. Gewoon doen.

19 augustus 2017 om 17:35.
Eenhoorn. zegt:

Een vervelend verhaal , over provider Ziggo. Van provider Kpn heb ik goede service. Wij helpen U graag, is dan ook heel duidelijk van toepassing Er is altijd wel iets met Ziggo. Bij Kpn dit soort situaties, nooit eerder gehoord.. Een verandering van provider is aan te bevelen. Neem dan ook eenmalig een ander E/mail bv Gmail.com Zoals het nu gaat blijven er moeilijkheden terug komen. Voor een nieuwe aansluiting heb je meestal een gratis monteur aan huis. Service is belangrijk, daar heb ik voor gekozen zodoende Kpn. Maar het is vrije keus waar je voor kiest.

20 augustus 2017 om 09:06.
Truus zegt:

nadelen gmail: - Je eigen naam is vaak niet meer beschikbaar.
- reclameberichten naast je e-mails, deze kunnen afgestemd zijn op de woorden die in je e-mails staan.
- Bedrijf staat in de VS en vallen onder de wetgeving van dat land. Zij kunnen op last van Amerikaanse autoriteiten inzage geven in (al) je e-mails en adresboek zonder dat jij dat te weten komt.
- Google kan hun privacy- en gebruiksvoorwaarden tussentijds wijzigen.
( zelf gebruik ik voor officiële mail een eigen domeinnaam, bij wisselen van provider dus geen problemen met nieuwe emailadressen)

20 augustus 2017 om 09:50.
Eenhoorn. zegt:

@ Mevr. Truus, Tot nu toe, ervaar ik G/mail.com als heel positief en in mijn ondervinding geen vervelende situaties ervaren. Oke, het kan bij iedereen anders verlopen.

20 augustus 2017 om 10:12.
fred612 zegt:

Ik krijg hele goede ondersteuning van Ziggo. Het lijkt dat Mariska reclame en spam doorelkaar heeft gehaald en dat Ziggo dan, als zovaak, de schuld krijgt van haar vervolg acties. Mariska kan toch een schoon nieuw ziggo email adres aanmaken en allen 3 of 5 in bv w10mail of thunderbird volgen of oude verbergen en adresboek behouden.

20 augustus 2017 om 12:20.
Dirk Boom zegt:

Met Fred612 eens: eerst even kijken wat er nu precies misgaat: inkomende of uitgaand mail of beide, en wat voor inkomende mail.
Ziggo kan hooguit iets betekenen bij echte spam (= sommige inkomende mail).
Uitgaande mail waarin spam zit wordt veroorzaakt op de pc (dus dat gaat bij gmail ook mis). Ziggo blokkeert dan het Ziggo mailadres om schade bij ontvangers en extra netwerkbelasting te voorkómen.

Ik vind discussie over gmail een ander verhaal (niet verkeerd hoor).
Vastleggen van de contacten in google of outlook (mijn keuze) is een goed idee ivm backup en het gebruiken van meerdere apparaten. Elk mailadres kan daarmee werken (stel Ziggo wel in als imap).

20 augustus 2017 om 16:31.
fred612 zegt:

Ieder went snel aan het email programma dat gebruikt wordt of het beter is ? Voordeel van thunderbird (ziebylage) en outlook is dat je daar meerdere ook bv ziggo accounts/adressen in kunt gebruiken, bij gmail kan dat niet. het adres boek verzamelt alle adressen.

thunderb.JPG
21 augustus 2017 om 10:11.
MaritaA zegt:

Een email-programma is wat anders dan een mailaccount! Dacht ik.

Thunderbird is een mailprogramma, dus 1 brievenbus voor al je post=diverse mailaccounts.
het mailaccount .....@ziggo.nl ( waar het hierover gaat) is het "straatadres en huisnr."

Bovendien kan je in een mailprogramma (Thunderbird, Apple mail, Outlook. alle contacten van de ingevoerde accounts opslaan)

Verder kan via gmail, andere accounts ingevoerd(doorsturen) worden, (dus eventueel ook een ....@ziggo.nl) zodat alle mails van diverse mailaccounts in 1 postvak binnen komen, voordeel, je maakt o.a. gebruik van hun spamfilter en tevens zijn dan weer alle contacten van diverse accounts genoteerd.

Maar het onderwerp raakt wat van slag, het gaat over afsluiten account ivm spam volgens de provider.

21 augustus 2017 om 11:34.
fred612 zegt:

ja Mariska denkt nog en die kan duidelijkheid geven

21 augustus 2017 om 12:06.
Mariska zegt:

Idd hele weekend al die hack-perikelen kunnen overpeinzen.
Kort en goed:Ziggo heeft mij zelf op de hoogte gesteld v.h. feit dat er vanaf mijn emailadres grote hoeveelheden spam werd verstuurd vanuit verschillende landen.Daarom hebben zij
de SSL-verbinding voor dit emailaccount geblokkeerd.
Netjes werd het ook nog per post meegedeeld met de te volgen procedure.
Zélf ontving ik ook behoorlijk wat "ongevraagde"reclame"en af en toe wat phishingmails.
Kennelijk als extraatje!.
Ik zal niet herhalen dat ik de diverse, en zeer welkome adviezen en tips van mijn
seniorweb-clubgenoten voor het grootste deel ter harte heb genomen.
Hiervoor mijn hartelijke dank.
Mariska

21 augustus 2017 om 15:00.
MaritaA zegt:

Dank je wel Mariska, laat nog een keer weten, hoe het "opgelost" is.
Dan sluiten we maar af, denk ik.

21 augustus 2017 om 15:06.
Eenhoorn. zegt:

Wanneer ik het laatste bericht van Mevr. Mariska goed begrepen heb, dan hebben onbekenden via haar e/mail adres een hoop rommel verstuurd naar andere aderessen.. Wat blijkbaar door provider Ziggo niet aanvaard werd. Ik blijf het een vreemd verhaal vinden.??

21 augustus 2017 om 17:10.
Dirk Boom zegt:

Het is correct dat de provider (tijdelijk) het mailadres afsloot omdat er massaal mails vanuit dat mailadres werden verstuurd. Deze mails namelijk, vervuilen het net (massaal mailverkeer, narigheid bij ontvangers, ongewenste terugreacties).
Vreemd is het wel dat het probleem opnieuw optrad na wijzigen van het wachtwoord.

21 augustus 2017 om 17:22.
fred612 zegt:

Ik had nog nooit gehoord dat van een prive persoon de mail blijkbaar overgenomen is en naar veel diversen, welke adressen?, mails doorgestuurd worden en er GEEN malware gevonden is??
Ik kan me wel voorstellen dat het kan. Ik ben zeer benieuwd naar de vele vreemde zaken.

21 augustus 2017 om 17:39.
Niekie zegt:

Dit kan komen door inderdaad een besmetting met Malware die op de pc aanwezig is.
Het wachtwoord wijzigen gaat niet helpen denk ik.
Inderdaad wel heel vreemd, dat er niets werd aangetroffen bij de scans.
Maken er meer pc's (in huis) gebruik van het e-mailadres Mariska?

Niek

21 augustus 2017 om 19:28.
Mariska zegt:

Hopelijk hoeft dit mijn laatste reactie te worden.In ieder geval alle meedenkenden: hartelijk dank.
Voor de "ongelovigen" in de bijlage het eerste deel van de brief waarin ziggo nogmaals
het probleem bevestigt en aanwijzigigingen geeft voor herstel.
En: er is géen malware gevonden op mijn pc, en niemand heeft deze gebruikt.
Gr. Mariska

Afbeelding.jpg
22 augustus 2017 om 14:13.
Niekie zegt:

Je moet dus 2 wachtwoorden vervangen. Die van Mijn Ziggo en daarna het ww van de e-mail op diezelfde site.

Niek

22 augustus 2017 om 16:21.
Eenhoorn. zegt:

De brief van Ziggo, kan volgens Jeffrey (mijn systeembeheerder) te maken hebben met de SSL-verbinding. Komt ook wel voor bij provider Kpn.en andere providers. Hoe dit allemaal in elkaar zit , dat weet ik niet. Met de draadloze verbindingen is het toch oppassen. Laatst hadden wij bezoek en er werd gevraagd om de gegevens van mijn experiabox van kpn om daarmee internet verbinding van de bezoeker te activeren. Mijn reactie was dan ook van ik weet het niet. Volgens Jeffrey heeft dit niks met een virus te maken. Voorlopig is mijn verbinding in orde en zijn er geen bijz. maatregelen nodig. Wel oppassen, dat er per ongeluk gebruik gemaakt wordt van de eigen internet verbinding. Ik woon in een galerij flat met meerder aansluitingen van verschillende providers.. Volgens mij heb je in een vrijstaand huis er minder last van.!!

22 augustus 2017 om 17:41.
fred612 zegt:

Blijkbaar heeft toch iemand je adres en wachtwoorden ontfutseld en gebruikt.
Kun je in verzonden mails ook niets daarvan terugvinden?
Het is een griezelige zaak als dit zomaar zou kunnen bij iedereen, daarom zou het ons erg geruststellen als Mariska een idee wil en kan geven wat er verkeerd gedaan zou kunnen zijn, zodat we dat kunnen voorkomen

22 augustus 2017 om 17:45.
fred612 zegt:

Volgens mij kun je de code voor de modem Wifi wel veilig delen met familie ze kunnen dan toch hoogstens gratis gebruik maken daarvan als ze in de buurt max 50 meter zijn

22 augustus 2017 om 17:50.
Eenhoorn. zegt:

Het zal voor de leden van Senior/web duidelijk zijn, dan jongeren veel gemakkelijker met de computer om kunnen gaan. Zo af en toe kom je dan ook voor verrassingen te staan.. Voor Mevr. Mariska, is het aan te bevelen om in haar woonomgeving een betrouwbaar iemand op te zoeken die haar advies kan geven en verbeteringen aan kan brengen in het computergebruik Via via heb ik Jeffrey leren kennen en ben er goed op vooruit gegaan met mijn computer. Wel is het duidelijk, dat iedereen ook zijn of haar verantwoordelijk heeft om goed met de computer om te gaan en te voorkomen dat er geen vervelende situaties ontstaan..

22 augustus 2017 om 19:10.
Mariska zegt:

Ik heb nog nooit aan wat of iemand mijn ww van mijn ziggo-account en/of Ziggo-emailaccount gegeven.Het enige dat ik kan bedenken is dat het, zoals ik in mijn 1e mail in de club al aangaf, toen ik bij wijze van uitzondering mijn mail wilde checken via de site Ziggowebmail en Mijn mail.
Natuurlijk heb ik toen mijn wwoorden moeten invullen.
Ik weet nu niet meer of toen ook een slotje in de adresregel stond.
Tot nu toe gaat alles goed en krijg ik zelf weinig spam meer en die staat nu meteen in de Spam-map.
We kunnen dit onderwerp wat mij betreft sluiten.Dank nogmaals allen.

24 augustus 2017 om 20:24.
Niekie zegt:

Ik lees heel veel adviezen en ook wat vreemde opmerkingen.
Op deze site wordt heel duidelijk uitgelegd, wat er aan de hand is.

Dus niks wifi wachtwoord en dat soort dingen.

Vaak gebeurd dit soort zaken door de zogenaamde "doorstuur" mailtjes, waarin alle e-mail adressen van iedereen te lezen zijn. De spammer en spoofers maken daar graag gebruikt van.

Mensen gebruiken liever kennelijk geen BCC in e-mails.

Het gaat vanzelf over Mariska en anders neem je contact op met Ziggo.

Niek

24 augustus 2017 om 23:41.
Eenhoorn. zegt:

Met het doorsturen van een mail, is het vervelend, dat men niet de moeite neemt om de namen erin te verwijderen.. Doorsturen en verzenden. Mogelijk is , dat men het gewoonweg niet weet hoe het moet. Wanneer iemand een computercursus volgt dan wordt daar terecht aandacht aangegeven. Zo nu en dan komt er ook een opmerking in een mail om geen namen in de mail te plaatsen. Zelf doe ik de namen verwijderen en gebruik CC voor door te sturen.

25 augustus 2017 om 08:34.
Niekie zegt:

Ik zou dan toch maar BCC gaan gebruiken.
Niek

25 augustus 2017 om 09:13.
Eenhoorn. zegt:

@ Niekie, Zo juist in Google gekeken naar het verschil tussen CC en Bcc. Het is inderdaad beter om Bcc te gaan gebruiken. Dank voor je reactie.

25 augustus 2017 om 10:02.

Wilt u zelf een vraag stellen in de E-mail-Club?
E-mail-Club