SeniorWeb logo

Niet ondersteunde browser

De browser die u gebruikt wordt niet door SeniorWeb ondersteund. We adviseren u over te stappen op een andere browser.

In het artikel De populairste browsers voor de pc kunt u lezen welke browsers er zijn en een keuze maken.

Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: E-mail-Club
Aanmelden bij server mislukt
Geplaatst op 2 juni 2018 om 23:33 door Anton32

Ik heb 2 e-mail programma's: kpnmail en Thunderbird. Kpnmail werkt goed. Ik had als mailprogramma Live maar omdat dit meer ondersteund wordt ben ik overgegaan op Thunderbird omdat ik dan mijn oude e-mailadres (......@live.nl), dat op veel plaatsen onderhand geregistreerd is, kon blijven behouden. De inkomende post via Thunderbird werkt goed echter bij de uitgaande post krijg is steeds de opmerking " aanmelden bij server smtp.kpnmail.nl is mislukt" en vervolgens het verzoek om voor mijn oude emailadres ( ....@live.nl) het wachtwoord op smtp.kpnmail.nl in te vullen. Bij de registratie van kpnmail had ik reeds een wachtwoord ingevuld. Ik heb ditzelfde wachtwoord gebruikt voor het hierboven vermelde verzoek maar dit wordt niet geaccepteerd.
Gaarne advies.
Met vriendelijke groet,
Anton

11 reacties
Dirk Boom zegt:

Bij @live.nl moet bij de uitgaande server niet smtp.kpnmail.nl worden gebruikt, en als wachtwoord moet het wachtwoord worden ingevuld dat hoort bij het mailadres @live.nl.
De invulinstructie voor Thunderbird staat op deze plek.
Ik lees dat het zich automatisch kan configureren, en in de instructie staat hoe het handmatig kan. Lukt het om hiermee de instellingen voor @live.nl aan te passen?.
Altijd IMAP gebruiken.

PS: @kpnmail en @live.nl zijn mailadressen, WLM (Windows Live Mail) en Thunderbird zijn mailprogramma's.

3 juni 2018 om 07:35.
Anton32 zegt:

Hallo Dirk,
Hartelijk dank voor de snelle reactie. Ik zal z.s.m. het e.e.a. uitwerken. Overigens heb ik altijd gedacht dat de instelling voor de uitgaande mail die van de provider moest zijn. Zo heb ik voor het gebruik van Live altijd de "kpn-smtp"-instelling gebruikt en dit werkte tot voor kort goed. Dat is dus niet (altijd) zo? Ineens werkte Live niet meer en de opmerking van de Consumentenbond dat Live niet meer ondersteund werd en niet meer betrouwbaar zou zijn (is dit zo?) was voor mij de reden voor de overstap naar Thunderbird (met behoud van het e-mailadres).
m.v.g.
Anton

3 juni 2018 om 11:07.
Anton32 zegt:

Hallo Dirk,
Instructiehandleiding voor Thunderbird gevolgd. Is niet succesvol verlopen vandaar enkele vragen:
1. Bij uitgaande server stond alleen de kpn-server vermeld en niet de WLM-server. Dus "smtp-mail.outlook.com" toegevoegd. Echter welke moet als STANDAARD aangegeven worden?
2. Bij authenticatie "normaal wachtwoord" aangegeven echter daarna is er geen kader meer te zien waarin dat wachtwoord ingevuld kan worden.
3. Op basis van deze instellingen getracht een e-mail te verzenden echter dan verschijnt er de melding "aanmelding op kpnserver mislukt" en "geef wachtwoord op". Hier heb ik het wachtwoord van de provider opgegeven maar het probleem wordt daar niet mee opgelost.

m.v.g.
Anton

3 juni 2018 om 13:02.
Dirk Boom zegt:

Ik hoop dat een Thunderbird gebruiker even wil reageren.
Overigens: WLM wordt niet meer ondersteund maar werkt nog wel.
Ik gebruik zelf de app Mail van Windows 10. Die stelt zichzelf in, het enige is dat je bij inbrengen van een IMAP- mailadres de juiste voorkeuze moet maken (de bovenste voor @live.nl, de onderste voor kpnmail), en dat je het e-mailadres en het bijbehorend wachtwoord moet weten.

3 juni 2018 om 14:21.
kareltje zegt:

Ga hier voor de automatische accountconfiguratie, dan hoef je niet te puzzelen over de instellingen.

3 juni 2018 om 15:25.
Anton32 zegt:

Hallo Kareltje,
Dank voor het advies. Heb de handleiding doorgelezen en stuit gelijk op een probleempje (althans voor mij).
In de eerste alinea staat dat je moet opgeven: gebruikersnaam, wachtwoord e-mailprovider en e-mailadres. Thunderbird selecteert o.b.v. wat er achter het "@"-teken staat.
Ik heb een kpn e-mail adres van de provider en dit werkt goed. Dit zou ik dan dus moeten opgeven?! Echter, ik heb ook een e-mailadres "naam"@live.nl wat ik altijd gebruik en dat wil ik nu juist via Thunderbird (met behoud van hetzelfde adres) laten lopen.
Vraag 1:
De provider is dus KPN, kan ik dan toch het e-mailadres "naam"@live.nl opgeven voor de automatische accountconfiguratie want voor het kpnadres hoeft dit niet (dat werkt goed)?
Het is mij niet geheel duidelijk.
Vraag 2:
Ik had Thunderbird al gedownload. Kan ik dan voor de automatische configuratie daar mee verder gaan via Instellingen/Extra/Accountinstellingen?

m.v.g.
Anton

3 juni 2018 om 21:32.
kareltje zegt:

Doe eens alle accounts overnieuw. Het account wat je standaard gebruikt het eerst.
Invullen: Naam, E-mailadres en Wachtwoord. Klik dan op Doorgaan.
In volgend scherm klik je op Maak account. Klaar, het staat in Thunderbird.
Voor het volgend account klik je in Thunderbird op de vetgedrukte letters van het eerste account.
Je gaat naar Nieuw account maken en klikt op E-mail.
Klik op Dit overslaan en mijn bestaande e-mailadres gebruiken (zie bijlage).
Naam, E-mailadres en Wachtwoord invullen. Doorgaan en in volgend scherm op Gereed.
Zo zijn er nog meer te maken op topsnelheid.

.JPG
3 juni 2018 om 21:56.
Anton32 zegt:

Hallo Kareltje,
Vraag: Als je alle accounts opnieuw doet gaat dan de hele geschiedenis van de ontvangen mails verloren?
m.v.g.
Anton

3 juni 2018 om 22:57.
kareltje zegt:

Dat kan ik niet met zekerheid zeggen, geen ervaring daarmee.
M'n Gmailaccount geeft bij nieuw aanmaken wel alles weer.
Je kunt een backup van maar een map maken, die teruggezet kan worden. Hier te lezen.

3 juni 2018 om 23:19.
Anton32 zegt:

T.a.v. Dirk en Kareltje
Een aantal adviezen opgevolgd maar zonder het beoogde resultaat. Door de frequente foutmelding "verbinding met de uitgaande server (van KPN)" kreeg ik toch het vermoeden dat het bij de provider gezocht kon/moest worden. Daar is het inderdaad opgelost door de verbindingsbeveiliging van "SSL/TLS" naar "geen" om te zetten.
Hiermede is het probleem opgelost.
Dank voor jullie bijdrage die zeker heeft meegeholpen tot de oplossing.
m.v.g.
Anton

5 juni 2018 om 08:57.
Dirk Boom zegt:

Mooi dat het is opgelost, dank voor het melden.
En betr de vraag van 3 juni 22:57: als het IMAP is (ook gmail), dan verdwijnt er niet als je een mailadres uit een mailprogramma verwijdert. Alles staat namelijk ook bij de provider.
Dus als je een IMAP-mailadres na verwijderen weer toevoegt, komt alles weet terug, zowel mails als zelfgemaakte mappen.

5 juni 2018 om 22:04.

Wilt u zelf een vraag stellen in de E-mail-Club?
E-mail-Club