Berichtdetails
Hallo,
Ik heb het probleem dat bij ieder regel van een bericht dat ik in Mail
aanmaak er ongewild een hoofdletter verschijnt aan het begin van ieder regel.
Ik zou graag willen dat dit niet automatisch gebeurt, ook niet na een "enter".
Ik maak n.l. nooit van die hele lange regels in berichten.
Wie kan mij helpen in deze, bij voorbaat dank.
Andre
Als Office Word is geïnstalleerd, dan in Word naar Bestand/Opties/Controle/Autocorrecties/vinkje weghalen bij Zinnen met een Hoofdletter beginnen.
Of in Zoeken/Autocorrectie intypen/Typen/Elke zin met een hoofdletter beginnen op Uit zetten.
Met 'Mail' bedoelt u het e-mailprogramma Mail voor Windows 10? Niet dat het op zich veel uitmaakt, want in beginsel volgt elk e-mailprogramma de gebruikelijke regels van de Nederlandse taal. Dat houdt o.a. in dat elke regel met een hoofdletter begint en, om dit gemakkelijk te maken, is automatisch ingesteld dat deze hoofdletter verschijnt bij een nieuwe regel. Een nieuwe regel begint na een punt (.) of na een harde return (Enter).
Om een zin door te laten lopen naar een volgende regel, typt u gewoon door aan het eind van de zichtbare regel. De regel wordt in het scherm automatisch op de volgende regel geplaatst.
Naast de harde return (Enter) bestaat ook de zachte return (Shift+Enter). Hiermee forceert u een nieuwe regel, u blijft in de alinea, en het programma beschouwt dit als deel van de huidige regel. Er volgt dus geen hoofdletter.
Dan nog v.w.b. de instellingen hiervoor. De meer uitgebreide e-mailprogramma's hebben (meestal) de mogelijkheid om het automatisch genereren van hoofdletters in of uit te schakelen. Mail voor Windows 10 heeft deze mogelijkheid niet.
Heren, dank voor uw tips.
Het ging inderdaad om de Mail in Windows 10, Het vinkje in Word was reeds verwijderd.
Hartelijke groet, Andre

Als je bij de 2e Enter weer een hoofdletter krijgt, kun je op ongedaan maken klikken en het gebeurt niet meer na Enter.
@kareltje; klopt v.w.b. een enkel bericht, maar deze handeling moet je dan bij elk nieuw bericht herhalen. Het kan niet standaard worden ingesteld.
Buiten dat ontgaat mij het nut van een dergelijke handeling. Immers, het lijkt mij toch wenselijk dat tekst, in welke vorm of met welk programma dan ook, in zo goed mogelijk Nederlands wordt geschreven? Dat impliceert o.a. het gebruik van hoofdletters aan het begin van een zin.
Toch is de methode die je aangeeft niet helemaal nutteloos. Zoals genoemd volgt er een hoofdletter na een punt. Echter, na afkortingen, zoals bijv., wordt ook een hoofdletter gegenereerd. Dat is natuurlijk niet wenselijk.

Ach, Shift+Enter moet bij elke zin en dit 1x.
Een voorkeur voor wat het beste uitkomt.
Een beetje creatief denken is toch ook wel leuk.
Ja hoor, ik ben zeker voorstander van creatief denken, maar een keer een topic / workshop met het thema 'hoe gebruik ik een tekstverwerker' zou ook niet misstaan, denk ik ;-)
Lange zinnen maken een email vaak lastiger leesbaar (mijn mening)
Ik gebruik ze dus niet.
Daarom: Shift-Enter opent nieuwe regel zonder hoofdletter.
Dit werkt waarschijnlijk in alle e-mailprogramma's en webmail.
In ieder geval in WLM, Outlook uit Office, Outlook.com en gmail.
En ook hier in dit bericht !
Ruud.
Hi John, Shift Enter is inderdaad een prima oplossing.
Nogmaals dank.
Andre
@RuudM; "Daarom: Shift-Enter opent nieuwe regel zonder hoofdletter." en "En ook hier in dit bericht !" Kan aan mij liggen hoor, maar ik zie toch echt allemaal hoofdletters ...
Los van dit alles, wanneer je het prima vindt werken met Shift+Enter, vooral zo blijven doen.
Echter, het is niet zoals het is ontworpen.
Dank voor de prompte reactie. Ik zie dat daar gisteren al uitgebreid aandacht voor is geweest.
(had ik beter eerst even naar kunnen zoeken.....) In ieder geval ben ik de tip "shift + enter" rijker.
Groet,
Henk
@henk0605
Ach zet dat dan ook even bij het originele geplaatste bericht, dat het is opgelost. svp
Hier dus:
https://www.seniorweb.nl/clubs/e-mail/18991/n-a-v-enter-nr-81-blz-7-outlook-geen-hoofdletter-aan-het-begin-van-een-zin
Ik heb, helaas, nooit Word gehad, laat staan er mee gewerkt, zowel op nieuwe PC's als laptops moest ik het doen met Works en heb derhalve zelf OpenOffice geïnstalleerd maar daar gebeurde hetzelfd(e) fenomeen.
Works verdween met Microsoft Officie 2010 en werd vervangen door Microsoft Officie Starter dat nog slechter was dan Works. OpenOffice is verrassend veelzijdig en gebruik het al jaren bij het schrijven van teksten, boeken en essay's.
Wilt u zelf een vraag stellen in de E-mail-Club?
E-mail-Club