SeniorWeb logo

Niet ondersteunde browser

De browser die u gebruikt wordt niet door SeniorWeb ondersteund. We adviseren u over te stappen op een andere browser.

In het artikel De populairste browsers voor de pc kunt u lezen welke browsers er zijn en een keuze maken.

Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: E-mail-Club
Mededeling - woensdag 12 december 2018
Resultaten en verbeterpunten clubs
Eerder dit jaar heeft SeniorWeb een onderzoek gehouden onder leden en beheerders van de clubs. Hartelijke dank aan iedereen die hieraan mee heeft gewerkt! Het onderzoek heeft mooie resultaten en verbeterpunten opgeleverd die we vanaf januari zullen realiseren.
KPN spamfilter kan niet meer uitgezet worden
Geplaatst op 16 november 2018 om 21:04 door Zegert

Vandaag ontdekt dat KPN het spamfilter weer heeft ingeschakeld EN dat dit via Mijn KPN niet meer uitgeschakeld kan worden.
Gebeld met de klantenservice en die gaf als antwoord dat de optie om het uit te schakelen vervallen is - een besluit van de security afdeling.

Probleem hierbij is:
Als je POP3 gebruiker bent zie je niet dat er berichten in de Spam map staan.
Om dit te checken moet dit dus via Webmail.

Bij IMAP zouden de berichten wel in een Spam map zichtbaar zijn.

29 reacties
Dirk Boom zegt:

Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom iemand nog het achterhaalde POP3 zou willen gebruiken als er ook keuze voor IMAP is.
Wellicht is KPN afwijkend van dochter XS4all maar daar werkt het als volgt: wat XS4all aan rommel afvangt, komt terecht in een spam-mailadres dat ik via webmail kan bekijken. Dat doe ik overigens bijna nooit, omdat er niets onnodig wordt afgevangen.
Wat in mijn spammap staat, wordt daarheen gestuurd door mijn e-mailprogramma (meerdere in gebruik, afhankelijk van het apparaat). Dit gebeurt trouwens zelden.

16 november 2018 om 21:20.
Cees-1946 zegt:

Dagelijks bekijk ik de web/mail van provider kpn. Opvallend is dat in hun spam map berichten staan die er niet in thuis horen. De mail van Vodafone -Rabobank-creditcard enz. zijn door mij in de web-mail geblokkeerd., die dan toch door gestuurd worden. Dit wordt dan wel onmiddellijk verwijderd. Klanten service van kpn er over opbellen-?? energie verspilling.-!! Vervelend, maar overzichtelijk, Het kan nog veel lastiger zijn, Dus oke vergeleken met het geen ik ervaren heb met mijn vorige provider.!!

17 november 2018 om 08:22.
Dirk Boom zegt:
Ik denk dat het gaat over het veronderstelde verschil tussen POP3 en IMAP bij het kunnen bekijken van door KPN gefilterde spam.
17 november 2018 om 09:59.
Cees-1946 zegt:

Oke, mogelijk is mijn reactie hierop niet het antwoord, wat verwacht wordt.

17 november 2018 om 10:36.
Zegert zegt:

@Dirk Boom,
Beste Dirk,
Je opmerking over achterhaalde POP3 had ik wel verwacht en ik begrijp ook je argumenten voor IMAP.
Ik vraag me echter af of je met IMAP ook berichten kunt verplaatsen naar Lokale mappen - KPN heeft slechts 1 GB per mailbox.
Daarnaast gebruik ik mijn mail afwisselend op meerdere apparaten waarvan de PC (Thunderbird) en Lumia 950 dagelijks gebruikt worden - andere smartphones (Windows en Android) wissel ik af in gebruik, afhankelijk van wat er op de agenda staat.
Daarnaast heb ik niet de behoefte om al mijn berichten overal beschikbaar te hebben en die paar die ik wil 'monitoren' laat ik op de server staan en zijn dus op alle apparaten beschikbaar als het moet.

@Dirk Boom
Wat het verschil bij KPN betreft: bij POP3 merk je niet dat er berichten in de spam bak verdwijnen - de enige manier om dat te zien blijkt regelmatig Webmail te openen.
Volgens de klantenservice zie je bij IMAP de spam map wel.

@Cees-1946,
Beste Cees,
Je reactie is een welkome bevestiging op mijn ervaring.
Mail in spam die er niet hoort en spam die gewoon doorgelaten wordt.
Klantenservice gebeld over uitzetten spamfilter maar dit kan niet meer want 'het systeem is nu zo goed'.
Toen ik daar wat stevig tegen in ging werd de persoon aan de lijn geïrriteerd en wenste mij niet verder te woord te staan. Ook dat in mijn klacht gemeld.

17 november 2018 om 15:24.
Dirk Boom zegt:

Zegert, dank voor de uitleg betr. de werking bij KPN, die snap ik.
Verwacht niet dat KPN nog moeite doet en begrip heeft voor POP3 gebruikers, het gebruiken hiervan is aan het verdwijnen.

Als de mailbox van KPN slechts 1GB is, dan is dat inderdaad problematisch als deze t.b.v. archivering wordt gebruikt. So wie so is een archief bij een provider niet handig, omdat je wellicht ooit van provider verandert. Mijn oplossing is meerdere mailadressen bij Google en bij Outlook. Ik stuur mijn te archiveren mails door naar een @live.nl mailadres ( = bij Outlook/Microsoft) en houd mijn providermailbox t.b.v. het overzicht zo schoon mogelijk.
Anderen lossen het op door nog uitsluitend @Gmail of @Outlook.com te gebruiken. Dat is eigenlijk het beste maar mijn providergebonden mailadres is nog op teveel plekken bekend.

Of mails uit IMAP zijn over te zetten naar locale mappen: in WLM kon het maar ik weet niet of het in Thunderbird kan. Het gevolg is dan wel dat je: 1. Mails moet overzetten; 2. Mail van tijd tot tijd moet backuppen; 3. Afhankelijk bent van het e-mailprogramma.

Je kent uiteraard het verhaal: de standaard is IMAP omdat men meerdere apparaten gebruikt en alles overal gelijk wil hebben. Geen enkel apparaat heeft moeite met de duizenden mails zoals ik die in mijn @live.nl archief heb (want niet de gehele historie wordt gedownload). Ik begrijp dat je het graag anders inricht. Mijn verwachting is, dat dit steeds lastiger wordt, want providers en mailprogramma's gaan tegenwoordig standaard uit van IMAP: kijk maar naar Mail W10 en mailapps op smartphones, voor een POP3-instelling moet je extra moeite doen.
Als ik de vraag mag stellen zonder in discussie te willen gaan: wat is er tegen als een beperkte mailvoorraad op elk apparaat gelijk aanwezig is? Is het gebruiken van meerdere mailadressen een oplossing? Of het ordenen in submappen?

17 november 2018 om 16:57.
Cees-1946 zegt:

@ Zegert, In mijn begin fase bij provider kpn, heb ik een klacht neer gelegd aangaande de klant/vriendelijkheid in de kpn-winkel Breda. De brief is naar hun kantoor gestuurd in Den Haag.
Kreeg een reactie terug met hun excuses. Wel iets anders dan de situatie met hun .spam filter. IK had destijds nogal wat storingen en uiteindelijk veel moeite moeten doen om verbetering te verkrijgen . Spijtig genoeg is hun reactie van hun telefoon service wij helpen U graag niet altijd van toepassing. Verder ben ik nu tevreden . Altijd nog veel beter dan Tele2.nl

17 november 2018 om 17:21.
Zegert zegt:

@Dirk Boom
Natuurlijk mag je vragen stellen.
Een beperkte mailvoorraad op elk apparaat is op zich geen probleem maar zoals ik het nu heb ingericht heb ik uitsluitend mail waarmee ik nog iets moet doen - de rest staat op de PC in Thunderbird.
Die optie met meerdere mailadressen zou ik eens kunnen proberen. Ik heb al:
- 3 Gmail adressen - om diverse Android apparaten op een 'unieke' ID te kunnen gebruiken
- een Microsoft Account met de naam van mijn provider ID maar een alias met @outlook.com.

Zou ik in Thunderbird kunnen testen met een Gmail account of het mogelijk is Lokale mappen te gebruiken? Backup maken is geen probleem - ik weet waar de bestanden staan (heb ze in het verleden steeds mee verhuisd naar een nieuwe PC).

@Cees-1946
Ik ben benieuwd hoe KPN gaat reageren want de laatste 8 jaar heb ik eigenlijk geen problemen gehad.
Voorbeelden:
- gebeld voor een slechte verbinding: werd direct gecheckt en dat bleek te kloppen - zat buiten onze woning ergens in een verdeelkast maar was binnen een week opgelost
- in huis problemen met Wi-Fi: monteur zo'n 3 keer terug geweest - modem verplaatst, gratis Wi-Fi versterker en een finale check van het resultaat
- bellen met klantenservice ging eigenlijk ook steeds goed - behalve gisteren.

Ik wacht nu 'rustig' af en ben gegevens aan het verzamelen:
in 1 dag: 1 bericht in spam maar 2 zijn erdoor geglipt - hoezo betrouwbaar?
Die vraag gaan zo ook krijgen van me.

Als er nieuws is komt het hier wel te staan maar als ze dat filter niet uit willen zetten of de optie niet willen terugzetten in de instellingen ga ik wel kijken wat ik verder kan doen.

17 november 2018 om 19:41.
Cees-1946 zegt:

A Zegert @ Vanuit de begin periode was Kpn niet bereid om de storing op te lossen.verschillende. monteurs zijn hier geweest en niemand wist feitelijk wat er gaande was.
Kpn werd het beu, en ik werd doorverwezen naar een andere afdeling, Ook daar mee werd in de begin fase de storing niet opgelost. Totdat er een ervaren monteur naar onze werd flat gestuurd. Het eerste wat hij deed was de telefoonstekker open maken. Alles er uit gehaald en een nieuwe verbinding aan gelegd. Probleem opgelost Zo ongeveer heeft dit 2 jaar geduurd.. Nu gaat het goed en ik heb iemand leren kennen die voor ons het technische gedeelte in de gaten houdt en ook zodanig te werk gaat dat er geen storingen meer komen. Het was echt heel vervelend vooral ook omdat de oudste dochter ernstig ziek was en haar moeder dan wel of niet kon bereiken. IK woon in Breda en zij in Belgie omgeving Mechelen. Maar goed het is voorbij. Hopelijk gaat het voor U goed komen met het gedoe van Kpn. Succes.

17 november 2018 om 21:37.
Zegert zegt:

Cees,

Dat probleem herken ik ook.
10 jaar geleden verhuisd en geen internet. Geen reactie maar dankzij het feit dat mijn schoonzus daar werkte kreeg ik contact met een monteur … en werd het opgelost.
Zoals ik schreef heb ik daarna geen problemen meer met KPN gehad.

17 november 2018 om 22:09.
Zegert zegt:

Dirk,

Heb een test gedaan op een oude/reserve PC met Thunderbird.
Gmail account toegevoegd, lokale map aangemaakt en berichten verplaatst.
Berichten verdwenen ook op mijn mobiel direct uit de Inbox.
Dus dacht ik - gelukt.
Maar, als ik op een mobiel kies voor Alle email dan staan de berichten uit die lokale map er ook tussen.
Een map kan ik niet vinden en ook geen 'label' zoals Gmail die noemt.

Kan dit komen omdat Gmail niet echt met mappen werkt maar slechts een 'label' wijzigt?

17 november 2018 om 22:14.
Dirk Boom zegt:

Gmail is IMAP tenzij het in google op POP3 is gezet maar dat gaat niet goed bij meerdere apparaten.
Thunderbird ken ik nauwelijks. Ik weet niet of je bij een IMAP mailadres locale mappen kunt maken.
Normaliter wordt een zelf aangemaakte map, ook als je die in een e-mailprogramma hebt gemaakt, gesynchroniseerd dus komt hij tevens op andere apparaten terecht. Dat geldt ook voor gmail (ik heb dat voor de zekerheid getest).
Dus ik óf ik begrijp niet goed wat je hebt gedaan, óf de in Thunderbird nieuw gemaakte map is toch op de smartphone terechtgekomen. Misschien nog even goed kijken? Hij staat wellicht onderaan bij de mappen.
Als het niet is wat ik verwacht, dan moet ik er nog even goed over nadenken.
 

17 november 2018 om 23:59.
Zegert zegt:

Hallo Dirk,

Ik ben in de herkansing gegaan met een @outlook.com account.
Daar werkt het verplaatsen van berichten naar een lokale map wel zoals ik het zou willen - bericht verdwijnt van de server en staat alleen nog in de lokale map.

Het probleem met Gmail is dat daar geen echte mappen gebruikt worden maar labels.
Op het moment van verplaatsen uit Postvak IN wordt het Label van Postvak IN verwijderd uit het bericht en is dit alleen zichtbaar via 'Alle email' - daar blijft alles dus gewoon staan.
Gmail werkt dus als IMAP maar niet in alle opzichten blijkbaar.

18 november 2018 om 19:51.
Dirk Boom zegt:

Dag Zegert,
Zowel @outlook.com als @gmail.com zijn IMAP. Voor de situatie bij @gmail.com kan ik geen verklaring bedenken.
Mijn advies is om je methodiek eens op andere wijze te benaderen.

18 november 2018 om 20:09.
BenWuring zegt:

Gmail werkt exact volgens de regels van IMAP, echter is de benadering een tikkeltje anders. Het werkt niet met mappen, maar met labels die getoond worden als mappen. Tenminste, dat idee zou je kunnen krijgen. De navigatiestructuur vindt plaats op basis van deze labels.

18 november 2018 om 21:07.
Zegert zegt:

Ben,

Dat is inderdaad ook mijn ervaring.
Labels zien er uit als mappen maar werken toch anders.
Een bericht verplaatsen naar een lokale map 'lijkt' te werken omdat het bericht in de lokale map staat EN uit Postvak IN verdwijnt.
Het blijkt echter dat alleen het label verwijderd wordt en via de 'map' Alle email staat alles er nog.

18 november 2018 om 21:32.
BenWuring zegt:

@Zegert; klopt. Ik begrijp overigens niet helemaal het nut van een lokale map. Alles organiseren binnen de Gmail omgeving werkt feilloos en heeft m.i. alleen maar voordelen.
Overigens, je geeft aan dat het onder Alle mail nog steeds is te zien. Er is dus geen sprake van een lokale map, maar hooguit het verwijderen van het Inbox label. De mail blijft binnen Gmail.
Nog een aanvulling: de handeling Archiveren verwijdert het Inbox label. Het betreffende mailtje is dan niet meer te zien onder Inbox, maar wel onder Alle mail.

18 november 2018 om 21:47.
Hans18 zegt:

Wat leuk om weer eens een discussie als deze tegen te komen; zelf uitzoeken en niet zomaar alle mooipraat van aanbieders en gelovers geloven en/of gebruiken.
P.S. ik gebruik ook al zo'n 15 jaar KPN-internet.

18 november 2018 om 21:56.
Zegert zegt:

Ben,

Het 'verplaatsen' naar de lokale map lukt in zoverre dat het bericht in de lokale map staat maar dus ook bij Gmail blijft staan omdat daar inderdaad slechts het label verwijderd is.

Om in mijn geval 'het nut' van een lokale map te begrijpen moet je even het begin van dit geheel nalezen.
Het gaat over overstappen van POP3 naar IMAP met o.a.:
- beperkte ruimte van 1 GB die KPN geeft
- het niet nodig vinden op alle apparaten al mijn berichten beschikbaar te hebben.
Als ik zou overstappen op IMAP wil ik, net als nu, op mijn mobiele apparaten slechts een beperkt aantal berichten beschikbaar hebben.
Het is afwijkend van wat men tegenwoordig 'normaal' noemt maar daar heb ik al langer 'last' van.
In de Symbian periode werden sommige van mijn manier van werken ook niet altijd begrepen (maar ik had toen ik geen probleem met een foute synchronisatie met als gevolg veel dubbele afspraken in de agenda bijvoorbeeld).
Soms heb ik wel heimwee naar de periode zonder Cloud ...

18 november 2018 om 22:09.
BenWuring zegt:

@Zegert; ik begrijp wel hoe je het wilt hebben, maar de realiteit is ook dat IMAP alles synchroniseert. Om het overzichtelijk te houden, zou je dus kunnen kiezen voor een duidelijke mappen(label) structuur. Het is helemaal aan jou hoe je dat wilt inrichten.

Het gebruik van lokale mappen, tenminste ik neem aan dat je daarmee bedoelt dat mails lokaal op de pc worden opgeslagen, heeft m.i. alleen maar nadelen.

Als ik de mailboxen wil opschonen, dan sla ik de huidige staat op in Mailstore, uiteraard na eerst alle 'ballast' te hebben verwijderd. Daarna verwijder ik online alle minder belangrijke mail. Zo hou je toch alle mails beschikbaar en zijn de mailboxen bij de online diensten mooi opgeruimd. Natuurlijk wel Mailstore periodiek back-uppen.

18 november 2018 om 22:28.
Dirk Boom zegt:

@Zegert Foute synchronisatie?? Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Heimwee naar de pré-cloud? Mijn wereld is erdoor versimpeld.

18 november 2018 om 22:49.
nnsa zegt:

Iedereen is natuurlijk vrij om zijn systeem zo in te richten als het hem/haar betaamt, maar voor andere SW leden adviseer ik om de email zo in te richten, zoals @BenWuring weergeeft. Dit is de enige juiste methode. Een email-account is GEEN database en haal de informatie die (privacy)gevoelig is er uit (ook biet doorsturen aan een ander emailadres met meer ruimte (behalve sturen naar MS OneNote en daar netjes rubriceren). Waarbij Mailstore een goede oplossing is voor professionals, maar bij particulier gebruik niet noodzakelijk is in de meeste gevallen, tenzij je echt alles wil bewaren. Voor de alles-bewaarders is het ook noodzakelijk om een methode te ontwikkelen / te ontdekken hoe er nog iets (snel) teruggevonden kan worden.

19 november 2018 om 10:46.
Zegert zegt:

Om misverstanden te voorkomen:
Het gebruik van Gmail was slechts om te testen - wat dus niet het gewenste resultaat gaf.
Test via @outlook.com account ging wel goed.

Het testen heb ik gedaan om mogelijk te besluiten met mijn provider mail over te stappen van POP3 naar IMAP - reden: bij POP3 is niet zichtbaar wat KPN in de spam bak gooit als je niet ook via webmail kijkt.
KPN geeft echter slechts 1 GB ruimte EN ikzelf er voor kies om net als bij POP3 weinig berichten op mijn mobiele apparaten te hebben.

19 november 2018 om 19:47.
Dirk Boom zegt:

Dag Zegert,
Wellicht dan wel IMAP en mijn oplossing: bewaarberichten naar een ander mailadres. En anders dus de locaal opgeslagen berichten, met bijbehorende nadelen maar het blijkt dus wel mogelijk te zijn.
Volgens mij weet je inmiddels wel wat je gaat doen.

19 november 2018 om 20:18.
Zegert zegt:

Dag Dirk,

Ik weet inderdaad voldoende maar wacht eerst even af wat KPN met mijn klacht over het spamfilter gaat doen.
Zij roepen dat het goed werkt maar sinds ik de klacht ingediend heb staat er in spam 1 bericht en heb ik er 4 binnen gekregen die daar ook zouden moeten staan.
Voordat ik ontdekte dat dat filter weer aan staat waren op het account van mijn vrouw 2 berichten in spam: 1 van een familielid en een nieuwsbrief - beide definitief geen spam.

19 november 2018 om 20:57.
Dirk Boom zegt:

Zegert, lees even op de website wat zij tegenhouden en wat in de spammap komt of toch nog in Postvak In.
Zie de website.
Je leest daar ook wat je kunt doen met berichten die onterecht in het Postvak In terechtkomen, en met berichten die onterecht in de spammap terechtkomen.
Ik lees hierin dat het systeem 'leert' van wat je doet.

19 november 2018 om 22:11.
Zegert zegt:

Bedankt Dirk,

Lijkt nuttig om te weten hoe het (niet) werkt.

19 november 2018 om 22:23.
Dirk Boom zegt:

De exacte filtermethode gaan zij natuurlijk niet prijsgeven. Dat zou voor de boef te gemakkelijk zijn.

19 november 2018 om 22:54.
Cees-1946 zegt:

Ik heb de link van kpn over de spam filter ingezien.
Als bij/lage verschillende nepmails naar het Abuse team door gestuurd..
Dan ook een ontvangst bevestiging gekregen.
Nu is de ontvangst van nep/mails wel wat verminderd.
Geblokkeerde mails en ongewenste E-mail komen zo nu en dan toch door.
Maryse is 4 jaar geleden overleden Kpn weet er van maar ondanks blokkering
blijft een bedrijf zo nu en dan haar naam gebruiken om aandacht te vragen..
Voor mij persoonlijk is het niet zo vervelend heel veel e/mail heb ik niet dus blijft het wel overzichtelijk.Wel ben ik door ervaring wijzer geworden en Systeembeheerder Jeffrey is een goede ondersteuning voor mij incl Senior/web!!
 

20 november 2018 om 08:22.

Wilt u zelf een vraag stellen in de E-mail-Club?
E-mail-Club