Berichtdetails
Ik heb mijn Contactpersonen van WLM 2012 zojuist naar Thunderbird overgezet. Dat is op zich prima verlopen.
Maar als ik nu in Thunderbird een nieuw bericht wil maken via Opstellen en klik daar vak Aan: aan, zie ik geen enkel Contactpersoon met zijn/haar mailadres verschijnen (de rode cursor ernaast knippert).
Ga ik in Thunderbird naar Adresboek zie ik daar onder "Contactpersonen 2018" (naam die eraan heb gegeven) in het vak ernaast aan de linkerzijde alleen een reeks poppetjes onder elkaar, klik ik er een aan, zie ik wel naam + mailadres en andere gegevens van die persoon.
Ik wil dus graag dat ik bij Opstellen van nieuw bericht ik bij vak Aan: direct het gewenste mailadres zie. Hoe los ik dit op?
Exporteer de contacten in WLM naar een CSV-bestand (door komma's gescheiden waarden). Deze kun je met Excel of Calc in een spreadsheet aanpassen zodat ze geschikt zijn voor importeren in Thunderbird.
In Thunderbird kun je zo’n CSV bestand importeren en de kolommen van de namen en e-mailadressen op de juiste plaats koppelen. Even wat verschillende importeeropties uitproberen. Ik heb dat ook zo voor elkaar gekregen. Zie ook de instructies van SeniorWeb WLM naar Thunderbird en van
Rein de Jong - Windows adresboek naar Thunderbird
Dank voor uw reactie WG-Beekhuis. Met Exel, Calc of spreadsheet werk ik niet, dus daar waag ik me niet aan.
Ik zal een en ander op een andere manier uitproberen om mijn Contactpersonen uit WLM correct in Thunderbird te krijgen.
Indien nodig meld ik me dan weer hier.
Alvast fijne feestdagen gewenst!
Je kunt het ook met Kladblok doen, als je dat wel ziet zitten kan ik daar een voorbeeld van maken en posten.
Het artikel https://www.seniorweb.nl/artikel/windows-live-mail-overstappen-naar-thunderbird gaat hier ook over.
Bedankt meneer WG-Beekhuis, ik was even een paar dagen weg, vandaar de stilte mijnerzijds.
Maar het overzetten van de Contactpersonen uit WLM (Windows7) naar Thunderbird op mijn andere pc (Windows10) is mij, naar diverse pogingen, nog steeds niet gelukt. Wat hier op de Seniorsite staat: beide methoden (met komma of met puntkomma. cvs ), werkt bij mij helaas niet. Die informatie daar is dus onvolledig, vermoed ik.
Op de Thunderbirdsite zelf (bij 'overstappen'/Contacten van Windows Mail importeren) wordt gesproken van de Add-on MoreFunctionsForAddressBook toevoegen aan je Thunderbird omtrent Contactpersonen overhevelen, maar het downloaden ervan (welke versie??) lukt bij mij evenzo blijkbaar niet.
> Hoe en waar kan ik zien welke versie ik van Thunderbird heb? Ik heb Thunderbird pas vorige maand gratis gedownload op mijn HP-laptop onder Windows10.
Vreemd dat dit alles zo moeilijk gaat, zou toch makkelijker moeten kunnen....

Versie Thunderbird te zien in de menubalk- Help- Over Mozilla Thunderbird.
Ik heb 60.3.3
Bedankt Kareltje. Blijkbaar heb/had ik versie 45.1.1. met daarbij de mededeling: U gebruikt momenteel het release-updatekanaal. Na herstel daarvan heb ik ineens versie 45.8.0.
Dan kan ik blijkbaar nog verder upgraden naar versie 60.3.3, maar.... zo staat er wel bij, dan zullen sommige add-ons (welke??) niet meer werken en daarom worden uitgeschakeld, totdat ze weer compatibel zijn gemaakt. Deze laatste update heb ik dus maar niet gedaan...
(mijn eigen add-ons zijn enkel de uitgebreidere emoticons-plaatjes en de Highlight markeringsstift)

Je hebt een zwaar verouderde versie gedownload.
Laat je de updates ook niet automatisch binnen komen? Dat wordt toch wel aanbevolen.
Die Add-ons kun je er toch altijd weer in zetten.

Je kunt toch zelf de automatische downloads aanzetten, dan gaat het vanzelf goed.
Daarin schiet SW helaas te kort. Het feit dat men het gemakkelijk wil maken om software te kunnen downloaden is op zich prima, maar het is altijd de betere methode om die software op te halen bij de maker zelf. Desnoods door deze op te zoeken via een zoekmachine. Let daarbij wel heel goed op de bron.
Voorbeeld: Thunderbird haal je op bij https://www.thunderbird.net/nl/. Dat is beter dan bijvoorbeeld bij https://nl.ccm.net/download/downloaden-125-mozilla-thunderbird. Het eindresultaat zal mogelijk dezelfde zijn, het goede programma, maar bij de tweede optie loop je altijd de kans dat er andere elementen meeliften.
Overigens is mijn Contactpersonen exporteren/importeren van WLM naar Thunderbird nog steeds niet gelukt, dus van ene pc (Windows7) naar andere pc (Windows10), dus ik doe dit nu maar handmatig van de meest belangrijke e-mailadressen die ik gebruik, in mijn geval ca. 50 stuks.
Als hiervoor nog een oplossing komt, hoor ik het graag (ook voor dit probleem geeft Seniorweb helaas geen aanvullende oplossing, behalve de twee eerdergenoemde met die komma en puntkomma csv, maar dat werkt bij mij dus niet).
Zojuist heb ik het exporteren uit WLM en Importeren in Thunderbird nog even getest en het werkt zoals beschreven in de SeniorWeb instructie.
Meestal is het CSV-bestand niet met komma´s [,] aangemaakt omdat WLM exporteert met puntkomma [;]
Heb je het geëxporteerde bestand van WLM met Kladblok alle puntkomma's vervangen door komma's, dan moet het goed kunnen worden geïmporteerd in Thunderbird.
Daarna bij het importeren moet je ervoor zorgen dat je importgegevens in de juiste volgorde zet, eventueel de velden omhoog of omlaag schuiven. Zie het voorbeeld. Met de knop Volgende kun je door het adressenbestand bladeren.
Dank u. Ik ga het nog een keer proberen.
Ik ben jarenlang WLM gewend geweest en daar kon je bij een nieuw bericht typen op Aan: klikken en dan ging de lijst met contactpersonen en mailadressen open en koos je er een.
Ik merk nu pas dat dit in Thunderbird iets anders werkt, dat je in het vak naast Aan: eerst een paar letters moet intypen en dan verschijnt het gewenste e-mailadres vanzelf. Dat klopt?
Misschien bracht mij dat eerder in de war en bleef ik maar op Aan: klikken en verscheen er dus almaar geen mailadres.... zou best kunnen dat ik Contactpersonen toch goed had geïmporteerd na deze weer verwijderd te hebben toen.
Wilt u zelf een vraag stellen in de E-mail-Club?
E-mail-Club