Berichtdetails
De reden is; omdat er iets veranderd is, Google beschouwt Outlook als “minder veilig”
Zou dit de oplossing zijn;
De email account verwijderen en opnieuw invoeren m.b.v een App wachtwoord.
Zie de reactie van Gerard Oomens 07-02-2018.
Heeft iemand hiermee ervaring?
Ben zeer benieuwd
IS DIT DE OPLOSSINGOplos
Met een App wachtwoord werkt het perfect. Deze opmerking is al meerdere keren geplaatst.
Voor de werkwijze zie hier.
Overigens, het account hoeft niet te worden verwijderd. Het huidige wachtwoord vervangen door het App wachtwoord volstaat.
@BenW,
bedankt voor je reactie, ik wist dit echt niet.
Het “Lijkt” niet moeilijk maar hoop dat het in de praktijk ook zo gaat.
Ik begrijp dat wanneer je de gmail-account voor een volgende keer moet invoeren je altijd een NIEUW gegenereerd App wachtwoord aan moet maken, klopt dat?
Ik heb ook nog een oude desktop en een originele versie van Office 2007.
Zou ik het daarmee het ook eerst even mee kunnen uitproberen?
'Altijd' is afhankelijk van het gebruikte mailprogramma en ja, voor elke applicatie die Gmail gebruikt maak je een eigen App wachtwoord. Voor (Office) Outlook is het zeker wenselijk. In feite is het dus alleen relevant voor mailprogramma's. Sommige hebben het App wachtwoord niet nodig, zoals Mail Windows 10 en Mailbird, maar een groot aantal ook weer wel, zoals o.a. (Office) Outlook en Thunderbird.
En ja, je kunt het uitproberen op de oude desktop en Office 2007.
@BenW, ik ben even begonnen met een nieuw App wachtwoord ( te genereren) voor mijn outlook 2016.
Ik zit nu bij punt 3 van de beschrijving "Inloggen met app-wachtwoorden.
Bij punt3 ben ik ingelogd bij Google en heb mijn wachtwoord opgegeven.
"Klik (dan) op App Wachtwoorden, die zie ik nergens staan.
Ook bij punt 4 "Klik onderaan op App selecteren en kies de app die u gebruikt" zie ik niet staan.
Scherm overzicht van Google
Wat doe ik hier goed fout?
Je hebt authenticatie in twee stappen niet aan staan. Dat is noodzakelijk (bovendien nog veiliger).
Oke Ben, Ga ik doen, wordt daarna wèl App-wachtwoorden (3) en App selecteren en kies de app die u gebruikt bij (4) getoond?
Oke Ben, dat gaat lukken.
Maar als het wachtwoord gegenereerd is hoe kan ik het huidige wachtwoord van mijn gmail in outlook 2016 vervangen door het nieuwe gegenereerd App-wachtwoord
Alles werd in outlook 2016 toch allemaal automatisch ingesteld?
‘@BenW,
Dàt is gemakkelijk !!!
Dus moet ik zoals jij om 11:01 uur schrijft moet ik alléén maar een gegenereerd App wachtwoord aanmaken en die in mijn outlook bij mijn Gmail bijwerken.
Verder niets doen.
Dus dan gaat het werken!!
Oké?
@BenW, een “eitje” (als je het wéét!)
Het is gelukt met Outlook 2016
Wéér wat geleerd!!
Bedankt voor je zeer duidelijke hulp!
“Wie niets probeert maakt helemaal geen fouten, wie veel probeert maakt veel fouten maar leert véél”
Ik maak veel fouten,
“Máár hèt hebben van de záák is hier het einde van het vermáák”
M.vr,groet, Freedom
@BenW,
Ik heb toch nog een vraag.
lk heb nu op mijn laptop met Outlook 2016 een nieuw gegenereerd app wachtwoord bij laten werken. ( Dàt is gelukt)
Nu heb ik nog een laptop met Outlook 2013.
Daar gebruik ik óók Gmail met “dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord” als bij mijn Outlook 2016.
Vraag; moet ik nu toch een nieuw gegenereerd app wachwoord aanmaken voor de laptop met Office 2013?
Of moet ik dan hetzelfde gegenereerd .app wachtwoord van Outlook 2016 aanhouden op die andere laptop met outlook 2013?
( ik heb dus maar één Google account)
Graag je reactie.
Voor elke app die je gebruikt, dus ook deze Outlook 2013, moet je een eigen App wachtwoord aanmaken. Eenmalig en hooguit vervangen als je daar behoefte aan hebt of het wenselijk acht.
@BenW,
Bedankt voor je snelle reactie, helemaal duidelijk!
m.vGr. Freedom
@BenW,
Ik wilde gisteren op de laptop van mijn vrouw óók een App wachtwoord voor haar Gmail in MS Outlook maken.
Maar kreeg daar de melding dat ik het bestaande wachtwoord voor Google moest wijzigen in een nieuw wachtwoord, dan veranderd het wachtwoord van haar Gmail toch ook!?
( Dit komt niet voor in de handleiding)
Als dat zo is moet ik toch overal waar zij gmail heeft ingevoerd daar toch óók de inloggegevens aanpassen!? ( o.a op haar Samsung tablet en mobiele telefoon)
Of kan ik toch op één of andere manier het bestaande (oude) Google wachtwoord blijven gebruiken voor het aanmaken van een App wachtwoord zodat het wachtwoord van de gmail niet wijzigt?
Graag je reactie.
Het gebruik van App wachtwoorden geldt voor één of meerdere zelfstandige situaties. Dit staat los van het 'officiële' wachtwoord van Google / Gmail.
Voorbeeld: Stel je hebt een Google (@gmail) account met het wachtwoord #Paraplu9^. Deze gebruik je in beginsel in alle situaties waar je xxx@gmail aanroept. Dit xxx@gmail account heb je zo veilig mogelijk ingesteld door tweeledige authenticatie te gebruiken in combinatie met een vereiste toestemming middels een melding op de smartphone. En toch willen sommige mailprogramma's hier niet mee werken. Dus voor deze mailprogramma's gebruik je een App wachtwoord. In dit voorbeeld gebruiken we (Office) Outlook, Thunderbird en EmClient.
Voor elk van deze mailprogramma's maak je een eigen (uniek) App wachtwoord aan. Het 'officiële' wachtwoord van Google / Gmail blijft ongewijzigd.
Concreet betekent bovenstaande dus dat je een App wachtwoord aanmaakt voor de situaties (programma's) die daarom vragen. De rest laat je zoals het is.
@BenW,
Het is mij niet duidelijk!
Ik snap het in haar geval helemaal niet.
Dus als ik haar wachtwoord van haar Gmail “vandaag24” dat gelijk is aan haar Google account ga gebruiken moet ik in haar geval i.v.m die melding éérst mijn wachtwoord van Google account wijzigen .
Dan wijzigt toch ook mijn het wachtwoord van haar gmail.
Stel; ik wijzig tijdens het aanmaken van een App wachtwoord het Google wachtwoord “vandaag24” in “morgen25”
Welk wachtwoord heeft mijn Gmail dan oorspronkelijk?
En welk wachtwoord heeft dan oorspronkelijk mijn Google account.?
Volgens mij zit dus haar probleem duidelijk in het wijzigen van het wachtwoord van haar Goog account.
Graag je reactie.
M.v.gr.
Om te beginnen, het wijzigen van het originele wachtwoord om een App wachtwoord te kunnen gebruiken zou niet nodig moeten zijn, of er moet een andere reden voor deze melding zijn.
In feite staan de App wachtwoorden los van het originele wachtwoord. Een App wachtwoord vervangt het originele wachtwoord voor alleen die specifieke situatie en vraagt niet om een wijziging van het originele wachtwoord. Het is dus zaak om eerst te herleiden waarom deze melding wordt gegeven.
En even voor de duidelijkheid. Ook bij het Google account van je vrouw is tweeledige authenticatie ingesteld? Dit is noodzakelijk om App wachtwoorden te kunnen gebruiken. Loop anders die instellingen even na.
@BenW,
Ik snap het van het maken van een App wachtwoord wèl en dat het App wachtwoord helemaal los staat van het wachtwoord van
Google account en Gmail.
Dàt is het punt niet.
Maar waarom ik het met die melding moet doen om het wachtwoord van haar Google account eerst te wijzigen kom ik niet verder.
Ik denk omdat ik even één of twee keer ben in en uitgelogd uit het aanmaak proces en dáárom die melding krijg om het wachtwoord van haar Google account te wijzigen.
( kreeg óók hiervan meldingen in haar gmail)
Nogmaals; wanneer ik in het proces van het aanmaken van een App wachtwoord haar wachtwoord van haar Google account wijzig, wijzigt het wachtwoord van Gmail toch ook in hetzelfde wachtwoord?
Die ik vervolgens dan ook weer op haar apparaten moet wijzigen.
Wat zie ik toch verkeerd?
Je zegt: "wanneer ik in het proces van het aanmaken van een App wachtwoord haar wachtwoord van haar Google account wijzig, wijzigt het wachtwoord van Gmail toch ook in hetzelfde wachtwoord? Die ik vervolgens dan ook weer op haar apparaten moet wijzigen"
Dat is correct, maar is in relatie tot App wachtwoorden niet nodig. De reden dat je deze melding krijgt, ligt dus ergens anders aan. Evengoed kun je natuurlijk het wachtwoord wijzigen, maar zul je inderdaad overal waar je daarmee inlogt dit moeten wijzigen.
@BenW,
Dàt dacht ik dus óók!
Dus ga ik onderzoeken om toch het huidige google wachtwoord te kunnen gebruiken voor het aanmaken van een App wachtwoord .
( men zegt toch altijd; een computer kan alles, “maar als het toch niet kan zoals het moet ,moet het maar zoals het kan”
Ben, bedankt voor je hulp.
Ik geef het nòg niet op!
Freedom
@BenW,
Het mysterie is opgelost. Dit is de oorzaak
En zóóóó is het (Af)gelopen!
Het is een kwestie van héél goed lezen bij punt 3 van de handleiding.
Een App-Wachtwoord Genereren
Gelukkig had ik het wachtwoord van mijn Google account nog nèt niet gewijzigd.
Het liet mij niet los "heb altijd moeite met "opgeven"
”Kleine vossen bederven de wijngaard” (=kleine Fouten kunnen zorgen voor grote problemen in het geheel)
Het App Wachtwoord is nu wèl gelukt!!
"ik zàl dóórgaan"
Freedom
citaat van BenW op 24-4 om 11:11 uur
"En even voor de duidelijkheid. Ook bij het Google account van je vrouw is tweeledige authenticatie ingesteld? Dit is noodzakelijk om App wachtwoorden te kunnen gebruiken. "
dus inderdaad, goed lezen :)
Ik moest bij het aanmaken van het App wachtwoord ook bij haar de
tweeledige authenticatie invoeren, dus dan denk ik dat die in de google account nog niet was ingevoerd.
Wáár zou ik het standaard kunnen controleren of de tweeledige authenticatie al in een google account ingesteld is?
in gmail inloggen in een internetbrowser
tandwieltje voor instellingen
google account
security
daar zie je dat plaatje wat je liet zien waar je 2 traps kunt aanzetten
Oké HenkWielink.
Ik ben nu ingelogd in Gmail op de browser
Ik tip daar op het tandwieltje
Dan zie ik een uitrol menuutje met o.a. “instellingen
Google account en Security zie ik in dat scherm niet staan.
ik zie wel onder Accounts en import mij eigen gmailaccount staan.
Maar security niet ik nergers staan.
”
Hoe moeilijk kan het zijn ...
Kijk bij je Google Account onder Beveiliging bij Authenticatie in twee stappen (zie afbeelding).
Ja Dàt heb ik in dat scherm ingevoerd tijdens met maken van het App wachtwoord.
Is het dan nog nodig om het ook te controleren in de gmail in de browser?
waar ik het niet terug kan vinden.
Is niet nodig. Het Google account is het Gmail account. Anders gezegd, een Google account 'heet' xxx@gmail.com.
Freedom,
Ik had even gekeken waar ik dit kon vinden , logischerwijze onder de instellingen van het account dus daar gekeken.
Maar ik had het iets te kort opgeschreven (paar stappen overgeslagen, sorry eerst gezocht en toen uit mijn hoofd genoteerd)
je schrijft:" ik zie wel onder Accounts en import mij eigen gmailaccount staan.
Maar security niet ik nergers staan."
Onder accounts en import staat bovenaan
wijzig account en als subkeuze wachtwoord etc maar ook "andere Google account instellingen" als je daar op klikt opent een nieuwe tab met wat plaatjes en links een kolom met keuzes waaronder Security (of misschien veiligheid of beveiliging oid, bij mij staat hij in het engels) als je dat kiest krijg je de instellingen voor o.a. tweetraps verificatie etc.
En natuurlijk hoeft het maar op een plaats te worden gewijzigd maar als die App wachtwoord toestand lastig werkt dan zou je eerst via de browser het kunnen aanzetten en daarna met de App wachtwoord toestand het app wachtwoord aanmaken op het betreffende apparaat
@HenkWielink; je maakt het er allemaal niet makkelijker op... houd het simpel.
Een App wachtwoord maak je aan onder het Google account. Daar kom je op een aantal manieren:
1: ga naar https://myaccount.google.com/, (log zo nodig in) of
2: (in Chrome en ingelogd met @gmail) via Instellingen 2e regel 'Je Google account beheren', of
3: in een Google apps applicatie (waaronder Gmail) via de 9 puntjes rechtsboven naar 'Account'.
In alle gevallen ga je naar 'Beveiliging' (c.q. Security) en zorg je dat 'Authenticatie in twee stappen' aangezet wordt c.q. controleer je dat deze aan staat en daarna maak je een App wachtwoord aan voor een specifieke toepassing. Het App wachtwoord neem je vervolgens over naar het inloggegeven (wachtwoord) van die specifieke applicatie.
That's it. Niets meer, niets minder.
@ BenW, ik hou het bij jou uitleg , weer bedankt voor je enorme duidelijke inzet.
Uiteindelijk zijn we er toch uitgekomen!!!!
Zo zie je maar "Never give up", gewoon doorgaan totdat ...............het werkt!!
En het werkt!!
@ HenkWielink, oók bedankt voor je reactie.
Wilt u zelf een vraag stellen in de E-mail-Club?
E-mail-Club